Toon posts:

Thuisnetwerk met twee wifi routers - instabiele verbinding

Pagina: 1
Acties:

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:57
In onze woning woon ik aan kant a en mijn ouders aan kant b, om het wifi bereik aan beide kanten goed te hebben maak ik al enige tijd gebruik van twee (vrij oude TL-WR1043ND V1) wifi routers.

Echter merk ik op mijn telefoon met enige regelmaat dat de wifi verbinding een enkele seconde is weggevallen en deze weer opnieuw verbinding moet maken met het netwerk. Ik vermoed doordat 4G als backup wel aanstaat dat je er hierdoor weinig hinder van ondervind.

Nu heb ik sinds kort een laptop aangeschaft en ook hier merkte ik dat de verbinding niet stabiel was. Bij bijv. streamen van een voetbal wedstrijd is de verbinding na max. 10 minuten zeker een keer weggevallen.
Op dat moment lijkt het alsof de verbinding met de wifi nog volop werkt, maar lukt het met geen mogelijkheid een pagina te openen. Wifi verbinding verbreken en weer connecten zorgt ervoor dat er na enige tijd weer internet is.

Doordat het netwerk bestaat uit twee wifi routers, had ik het vermoeden dat deze elkaar storen en ja ik had ze ook o.a. draaien op hetzelfde kanaal (waarvan ik begreep dat dit niet aan te raden is). Om bovenstaande te verifiëren heb ik ook één router even uit het netwerk gehaald en in één uur test tijd geen onderbreking gehad. Om echter tegen mijn ouders te zeggen, jullie hebben geen wifi verbinding meer, is nou ook niet echt een optie.

Na een reset de tweede router weer opnieuw geprobeerd in te stellen:

- Zelfde SSID
- Zelfde password
- Ander kanaal (1 tov 11)
- Beide op automatisch = 40Mhz
- DHCP op router twee uit
- Beide op N

Vergeet ik een instelling na te lopen, is 40Mhz het probleem? Ik heb NetSpot gedraaid en zijn slechts twee netwerken in de buurt, beide op kanaal 6. Van mijn eigen netwerk zie ik af en toe het signaal weg vallen, mogelijk dan ook de oorzaak voor geen verbinding meer?

LOETKE

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:05

lier

MikroTik nerd

Beste is om, tenzij je in een hutje op de hei woont, altijd 2.4G radio op 20MHz kanaalbreedte in te stellen. Daarmee voorkom je interferentie met andere netwerken. Uberhaupt ben ik geen voorstander van "auto" als instelling.

[Voor 15% gewijzigd door lier op 05-11-2018 11:31]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 20:58
Kun je niet eens proberen met nieuwere hardware? Wellicht dat een recentere router beter in staat is om "vervuiling" te filteren en over te schakelen naar andere kanalen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• RudyL
De 20Mhz zal ik inderdaad eens gaan proberen en zien of dat verbeteringen gaat geven. Het proberen, tja ik zou graag willen, maar als het niet noodzakelijk is om nieuwe apparatuur aan te schaffen doe ik dat nog niet.

LOETKE

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 18:01
> Van mijn eigen netwerk zie ik af en toe het signaal weg vallen, mogelijk dan ook de oorzaak voor geen verbinding meer?

Als dat inderdaad gebeurd (zie je dit alleen op de laptop, of ook op de telefoons), lijkt me inderdaad dat dit een reden kan zijn voor je problemen.

Je kunt ook nog proberen juist expres 2 verschillende SSIDs te kiezen, dan moet je wel zelf wisselen, maar blijft je apparatuur wellicht beter verbonden met de AP die jij wilt.

>Na een reset de tweede router weer opnieuw geprobeerd in te stellen: - Zelfde SSID - Zelfde password
Als je goede roaming wilt, moeten ook authenticatiemethode en encryptiemethode gelijk zijn.

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:07
RudyL schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:16:
In onze woning woon ik aan kant a en mijn ouders aan kant b, om het wifi bereik aan beide kanten goed te hebben maak ik al enige tijd gebruik van twee (vrij oude TL-WR1043ND V1) wifi routers.

Echter merk ik op mijn telefoon met enige regelmaat dat de wifi verbinding een enkele seconde is weggevallen en deze weer opnieuw verbinding moet maken met het netwerk. Ik vermoed doordat 4G als backup wel aanstaat dat je er hierdoor weinig hinder van ondervind.

Nu heb ik sinds kort een laptop aangeschaft en ook hier merkte ik dat de verbinding niet stabiel was. Bij bijv. streamen van een voetbal wedstrijd is de verbinding na max. 10 minuten zeker een keer weggevallen.
Op dat moment lijkt het alsof de verbinding met de wifi nog volop werkt, maar lukt het met geen mogelijkheid een pagina te openen. Wifi verbinding verbreken en weer connecten zorgt ervoor dat er na enige tijd weer internet is.

Doordat het netwerk bestaat uit twee wifi routers, had ik het vermoeden dat deze elkaar storen en ja ik had ze ook o.a. draaien op hetzelfde kanaal (waarvan ik begreep dat dit niet aan te raden is). Om bovenstaande te verifiëren heb ik ook één router even uit het netwerk gehaald en in één uur test tijd geen onderbreking gehad. Om echter tegen mijn ouders te zeggen, jullie hebben geen wifi verbinding meer, is nou ook niet echt een optie.

Na een reset de tweede router weer opnieuw geprobeerd in te stellen:

- Zelfde SSID
- Zelfde password
- Ander kanaal (1 tov 11)
- Beide op automatisch = 40Mhz
- DHCP op router twee uit
- Beide op N

Vergeet ik een instelling na te lopen, is 40Mhz het probleem? Ik heb NetSpot gedraaid en zijn slechts twee netwerken in de buurt, beide op kanaal 6. Van mijn eigen netwerk zie ik af en toe het signaal weg vallen, mogelijk dan ook de oorzaak voor geen verbinding meer?
Deze setup zal nooit stabiel worden omdat hij blijft switchen tussen de twee routers. Het beste is om te werken met Access Points die roaming ondersteunen (bijv. Unify). Als je dit aanzet zal de AP kijken waar je bent (op basis van signaal sterkte) en je verbinden met de beste AP om zo je verbinding stabiel te houden.

The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

• RudyL
Charlie_Root schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:54:
[...]

Deze setup zal nooit stabiel worden omdat hij blijft switchen tussen de twee routers. Het beste is om te werken met Access Points die roaming ondersteunen (bijv. Unify). Als je dit aanzet zal de AP kijken waar je bent (op basis van signaal sterkte) en je verbinden met de beste AP om zo je verbinding stabiel te houden.
En als ik nu beide routers instel met een eigen SSID, is het nadeel dat ik handmatig moet switchen?

LOETKE

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-05 22:24
Zelf ben ik geen voorstander van je setup, je zult je moeten afvragen of het beleid dat je wil uitdragen met betrekking tot securityupdates en stabiliteit is wat je wil. In mijn ogen zou dit nooit lekker kunnen werken. Ik zou sowieso 20 mhz pakken zoals de meeste al zeggen, hiermee voorkom je een hoop extra interferentie. Als je de huidige apparatuur wil houden zou je ook op beide ddwrt kunnen flashen. Hiermee heb je een hoop extra mogelijkheden waaronder roaming instellen.

Je zou het beste beide apparaten kunnen flashen met dd-wrt. Vervolgens op beide apparaten dezelfde SSID gebruiken voor bv een privé wifinetwerk en een gastennetwerk, maar de channels anders van elkaar instellen. Bijvoorbeeld 1 en 6 of 6 en 11. Uiteraard zorgen dat 1 van de 2 dhcp anders krijg je niet zo leuke storingen en ip conflicten.

Wel zou mijn advies zijn na te denken of je het waard vind een investering te doen, indien deze minimaal is zou je beide routers de wifi kunnen uitschakelen, dchp op de 2e router uitschakelen. 2x Ubiquti AC L-lite aanschaffen en deze ieder op een LAN poort prikken van de TP-linkjes. Hiermee zorg je ervoor dat je bekabelde netwerk intact houdt en het beste van beide werelden combineert. Voor circa 160 euro incl verzendkosten heb je een betrouwbaar LAN, betrouwbaar stabiel en snel WLAN wat automatisch roamt, voorzien word van snelle en goede security updates waarbij je geen omkijken meer hebt naar je wifi netwerk.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 17:41
2 routers op 1 modem? Volgens mij moet jou netwerk er zo uitzien:
modem -->router met dhcp ---> router ingesteld op acces point.

Dus eerst met een kabel naar de hoofdrouter en dan met een kabel naar je router/AP.
Maar dus niet 2 aparte kabels vanaf je modem richting de beide routers.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• RudyL
arbraxas schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:40:
2 routers op 1 modem? Volgens mij moet jou netwerk er zo uitzien:
modem -->router met dhcp ---> router ingesteld op acces point.

Dus eerst met een kabel naar de hoofdrouter en dan met een kabel naar je router/AP.
Maar dus niet 2 aparte kabels vanaf je modem richting de beide routers.
Dat is ook de situatie
Kartmaster93 schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:35:

Wel zou mijn advies zijn na te denken of je het waard vind een investering te doen, indien deze minimaal is zou je beide routers de wifi kunnen uitschakelen, dchp op de 2e router uitschakelen. 2x Ubiquti AC L-lite aanschaffen en deze ieder op een LAN poort prikken van de TP-linkjes. Hiermee zorg je ervoor dat je bekabelde netwerk intact houdt en het beste van beide werelden combineert. Voor circa 160 euro incl verzendkosten heb je een betrouwbaar LAN, betrouwbaar stabiel en snel WLAN wat automatisch roamt, voorzien word van snelle en goede security updates waarbij je geen omkijken meer hebt naar je wifi netwerk.
Ik sta best open voor investering, maar heb geen idee in hoeverre dit dekkend is in mijn situatie. Daarbij is dan dit beter of kun je dan wellicht ook de tp link deco m5 een optie, of mis ik dan weer wat?

Het lastigste eraan is dat je vooraf weinig zekerheid hebt over dekkingsgebied

LOETKE

• Frogmen
  • Niet online
Van wie heb je internet en wat voor router heb je van hun. Staat dat wifi aan of uit staat DHCP van de tweede router uit ? Misschien een tekening van je netwerk?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• RudyL
Frogmen schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:44:
Van wie heb je internet en wat voor router heb je van hun. Staat dat wifi aan of uit staat DHCP van de tweede router uit ? Misschien een tekening van je netwerk?
http://i63.tinypic.com/2ni2qrn.png

Heel simpel komt het daar op neer, het glasvezel modem heeft volgens mij geen enkele functionaliteit die verstoring kan verklaren.

LOETKE

• Frogmen
  • Niet online
Je hebt je tweede router ingesteld en geconfigureerd zoals in de howto beschreven? Zo ja dan zou ik de oudste vervangen. Maak je keuze mede afhankelijk van je budget. Waar je nog naar zou kunnen kijken zijn er veel andere AP in de buurt waar je last van kan hebben?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier ook een TP Link die moeilijk doet (TL-WR841ND).
Speedtest kom ik op de juiste snelheid uit, maar hij klapt er daarna uit alsof hij in "rust" gaat staan.
DNS lookups en TLS handshakes zijn ook niet vooruit te branden en traag.

Het is alsof de TP Link firmware ergens wat fouten heeft.
Een gekochte TP Link AV1000 gaf ook geen succes, die kwam niet boven de 10MB/s uit :(

Ik ben er dus ook nog niet uit, maar als ik er achter ben post ik het hier wel.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• RudyL
Charlie_Root schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:54:
[...]

Deze snap ik nog niet helemaal, komt het dan puur door roaming functionaliteit dat dit niet stabiel genoeg is. Of met andere woorden, doordat beide wifi routers wel 'net' overkomen blijft apparatuur switchen tussen beide routers, waarbij ook de 'slecht' bereik router gekozen wordt?

Door het buitenaf wonen, geen hinder van overige netwerken. Zie er twee, welke beide op kanaal zes uitzenden.

Qua zendbereik, stel dat ik het eerst probeer met één AP, zou dit al afdoende zijn t.o.v. twee huidige TP links? PS. over twee weken is Caiway exit en komt KPN glasvezel.

LOETKE

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-05 22:24
RudyL schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:31:
[...]

Dat is ook de situatie

[...]

Ik sta best open voor investering, maar heb geen idee in hoeverre dit dekkend is in mijn situatie. Daarbij is dan dit beter of kun je dan wellicht ook de tp link deco m5 een optie, of mis ik dan weer wat?

Het lastigste eraan is dat je vooraf weinig zekerheid hebt over dekkingsgebied
Los van het feit welke opties met betrekking tot investeringen er zijn zul je moeten afvragen wat je echt wil. Beperk het daarom tot de requirements, waar moet je wifi hebben, waar is het fijn als er wifi is, en bepaal daar aan de hand van wat je wil uitgeven.

Zelf ben ik geen voorstander van mesh setjes zoals die van TP-Link. Het kan een prima set zijn maar heb er geen ervaring mee dus kan je hierin niet adviseren. Misschien andere wel, ik doe alles met Unifi, hiervan weet ik dat de apparatuur goed is, de dekking goed, en je bij geen dekking ergens een koopt en toevoegt aan je netwerk, 5 min later is je AP online met de settings van de andere. Roaming gaat dan ook automatisch. Ik zeg altijd begin met minimaal 2, en waarnodig kun je er altijd nog een bijprikken.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:11
Ben je zeker dat je glasvezelrouter geen DHCP doet?

Laat me even uitleggen hoe mijn netwerk in elkaar zit.

Kabel komt binnen en gaat naar de Telenet router (die heeft DHCP en Wifi).
Daar hangen dan nog eens 2 routers (ingesteld als AP, dus zonder DHCP). Dat zijn een Apple time Capsule en een Linksys EA6900.
Alle Wifi netwerken hebben dezelfde SSID en paswoord.
Voor de kanalen staan ze allemaal op auto, en dat werkt allemaal als een zonnetje.

Er komt 200 Mbps binnen, en draadloos door een muur en plafond haal ik nog 190 Mbps.

Het feit dat je verbindingen er regelmatig uit vallen duidt echt wel op DHCP conflicten. Iets anders kan ik niet bedenken.

Nu vermits beide Wifi's wat verder uit elkaar staan houdt niks je tegen om toch eens 2 verschillende SSIDs te testen, en te kijken of het dan ook nog op treedt.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:47
Ik zou in jouw geval juist niet werken met twee keer dezelfde SSID. (want twee gescheiden woningen)
Oh en verzeker jezelf er van dat je echt slechts één DHCP-server in je hele setup hebt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tommie12 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:25:
...
Het feit dat je verbindingen er regelmatig uit vallen duidt echt wel op DHCP conflicten. Iets anders kan ik niet bedenken...
wat denk je van interferentie met access points van de buren?
Een TL-WR1043ND V1 is 2,4 GHz only en dat is nagenoeg onbruikbaar voor een stabiele verbinding

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
waarom zou je 2 routers in een netwerk hangen? dat is een beetje vragen om netwerk problemen. Meestal zet je een router in als gateway, die doet dan dingen als gateway fungeren, DHCP, DNS, etc. Je andere apparaten verbind je dan via een switch ( met kabel), of via een Access Points (draadloos).

Wat gebeurt er als je een router uit het netwerk haalt? Wat bedoel je met wegvallende verbindingen? raak je de verbinding met je AP kwijt? of is er geen Internetverbinding, of werkt DNS niet....

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

borft schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:30:
waarom zou je 2 routers in een netwerk hangen? dat is een beetje vragen om netwerk problemen. Meestal zet je een router in als gateway, die doet dan dingen als gateway fungeren, DHCP, DNS, etc. Je andere apparaten verbind je dan via een switch ( met kabel), of via een Access Points (draadloos).

Wat gebeurt er als je een router uit het netwerk haalt? Wat bedoel je met wegvallende verbindingen? raak je de verbinding met je AP kwijt? of is er geen Internetverbinding, of werkt DNS niet....
Tenzij je een een mesh-systeem hanteert wat de klachten van de TS zou moeten verhelpen. Bijv. hier twee Asus AC68u's in gebruik; onderling met UTP verbonden en AI Mesh ingesteld. Naadloze roaming tussen de apparaten met als pluspunt dat de routers onderling routeren en de snelste weg naar buiten vinden en kiezen.

Zoals de TS heeft opgesteld levert meer interferentie op dan dat het iets positiefs oplevert.

• RudyL
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:29:
[...]

wat denk je van interferentie met access points van de buren?
Een TL-WR1043ND V1 is 2,4 GHz only en dat is nagenoeg onbruikbaar voor een stabiele verbinding
Dat lijkt me toch sterk. De buurman zit op hemelsbreed 50 meter, overige op >100m.
Bij scannen van netwerken, zie ik er twee (beide op kanaal zes en -96 bereik.
zetje01 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:26:
Ik zou in jouw geval juist niet werken met twee keer dezelfde SSID. (want twee gescheiden woningen)
Oh en verzeker jezelf er van dat je echt slechts één DHCP-server in je hele setup hebt.
Ja, wellicht is dat wel het meest logische. Alleen het niet zelf hoeven switchen van ander netwerk is gewoon prettig, wanneer je toch aan de andere kant bent.
borft schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:30:

Het is al enige jaren geleden zo neergezet, weinig in verdiept, want was op dat moment niet direct een één netwerk geval.

Oma aan ene kant van de woning, welke op een tablet ook wou internetten. Met een goedkoop TP link routertje dit bereik snel kunnen verbeteren. Prima basisoplossing.
Nu ik aan deze kant zit en af ben van een pc welke bedraad op het netwerk zit, constateer ik problemen met de verbinding.

Ik heb nu één router uit het netwerk en dan is het aan mijn kant prima, maar aan de kant van mijn ouders is het bereik nu te slecht.

Edit: hmm ook met maar één router, zie ik op de laptop af en toe het bereik wegvallen volgens NetSpot. Dan ook geen connectie meer met het netwerk. De werklaptop, heeft vandaag nog geen inactiviteit gehad.
Heb op de laptop wel reeds de driver bijgewerkt van de Realtek netwerk chip.

Wat de gewenste situatie is:

- overal in de woning (en gedeelte buiten) goed WIFI bereik.
- binnen netwerk toegang tot NAS (net aangeschaft, dus moet nog geconfigureerd worden)
- Geen directe voorkeur voor één of meerdere SSID's. Eén lijkt mij prettiger in het beheer.

[Voor 48% gewijzigd door RudyL op 06-11-2018 15:13]

LOETKE

• RudyL
Ik heb sinds gisterenavond één netwerk router volgens mij dusdanig ingesteld dat het een 'domme' switch is geworden, om ook mijn ouders bekabeld te kunnen laten internetten. Dat werkt inmiddels en ook zie ik maar één draadloos netwerk.

Echter toch gisteravond weer een moment van geen verbinding. Allereerst lijkt er wel verbinding te zijn met het draadloze netwerk, maar er is geen mogelijkheid tot internetten. Dit toont uit mijn hoofd twee foutmeldingen, enige tijd erna zie je ook dat er geen wifi verbinding meer is.

Aangezien ik volgende week over ga naar glas van KPN en het volgens mij niet uitgesloten is dat de fout vanuit Caiway glasverbinding / modem komt, maar eens kijken hoe het daarmee gaat als ik de overige opstelling zo laat.

Maar zou het anderzijds ook zo kunnen zijn dat mijn laptop (pricewatch: HP 14-cf0732nd) verkeerd omgaat met het draadloze signaal van de TP Link router?

LOETKE

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee