Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WOL voor 10gbit

Pagina: 1
Acties:

• TheWickedD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 30-05 16:27
Ik wil (moet) een 10gbit netwerk opzetten war ik een zooi computers vanaf een andere computer op hetzelfde netwerk (zit maar een switch, een Aruba 8320, tussen) kan opstarten. Nu ben ik naar 10gbit RJ-45 NICs aan het kijken, en ik vind het lastig om te vinden of WOL nou wel of niet werkt.

Ik ben het meest geïnteresseerd in de Cavium QL41112HLRJ of QL41162HLRJ. Er staat nergens iets over WOL in hun product briefs en hardware documentatie, en heb ook nog niet hun sales kunnen bereiken. Wel vind ik in de driver beschrijving opties voor WOL, en ook in de product briefs van de chip staat dat WOL supported is, maar of dat wel beschikbaar is voor deze specifieke kaarten weet ik niet.

Voor de Intel x550s staat er expliciet dat er geen WOL support is, maar zie ook de derde post hier. Wat zo'n AUX connector is kan ik niet vinden (en of dit alleen over de chip, of over een hele kaart zoals de intel X550-T2 weet ik ook niet).

Dus mijn vraag: hoe kom ik erachter of deze kaarten WOL doen? En weten jullie nog andere 10gbit RJ-45 NICs die RDMA and een zooitje offloads hebben, die ook WOL kunnen?
Ja, inderdaad, zit een beetje flink in het diepe hier... Bedankt!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Waarom wil je computers die niet continu aanstaan in een 10Gb netwerk hebben? Wat is de reden dat je 10Gb nodig denkt te hebben? Persoonlijk denk dat het vooral een desinvestering is maar misschien heb je top redenen. Kan de machine die je op 10Gb hebt draaien wel opstarten via WOL echte servers kunnen via hun management applicatie ook al gestart worden is dat niet een betere/ veiliger optie.
Kortom veel vragen persoonlijk denk ik niet dat het een veelgevraagde optie voor servers, vandaar beperkte info. Overigens is 10Gb binnen een netwerk vooral in gebruik tussen switches en naar een SAN.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• TheWickedD
Dankje voor de feedback. Het is een nogal speciale setup in een unversitaire onderzoeksomgeving. Ik heb flinke bandbreedte nodig naar een zooi (16) clients (1gpbs is echt niet genoeg, en we hebben zat budget). Die clients staan echter niet altijd aan, bijvoorbeeld 's nachts en in het weekend worden ze niet gebruikt, vandaar de vraag voor WOL.
Frogmen schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:00:
Kan de machine die je op 10Gb hebt draaien wel opstarten via WOL echte servers kunnen via hun management applicatie ook al gestart worden is dat niet een betere/ veiliger optie.
Wat bedoel je hier? Het maakt me niet zo uit wat voor WOL het is. Een simpele magic packet broadcast is prima, omdat ik dan makkelijk een zelfgeschreven tooltje dat ik al heb kan gebruiken. Veiligheid is niet belangrijk, dit is een afgesloten netwerkomgeving waar je niet in komt tenzij je eerst door verschillende dikke deuren met alarm heenkomt om je kabel in te pluggen.

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-06 16:07
Intel zelf geeft aan:
10-Gigabit Ethernet adapters
Wake on LAN is not supported on Intel® Ethernet 10-gigabit adapters.
Bron

Informatie kan altijd tegenstrijdig zijn maar ik zou het bij Intel zelf navragen, waarschijnlijk heb je dan sneller een antwoord.

Is, als alternatief voor WoL, het geen optie om een scheduled power-on in de BIOS in te stellen? Ik heb dat vaker gebruikt als alternatief en wordt door erg veel moderne PC's ondersteund. WoL blijft, in mijn ogen, altijd een beetje een instabiele knutseloplossing.

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 09:52
10Gbs netwerk lijkt mij momenteel nog capitaal vernietiging.
Ik weet niet precies wat je setup is natuurlijk.

Anyway. Wat je zou kunnen doen is separaat netwerk kaartje in de PC's stoppen die wel WOL compatible zijn.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Frogmen
  • Niet online
Je hebt 16 clients die je op 10 Gb wil hebben waar en hoe gaan die verbonden worden? Maak eerst eens een tekening van wat je wilt. Als het om een universiteit gaat is budget altijd een probleem want het is ons geld wat je maar 1 keer kan uitgeven. Wat je nu wilt slaat namelijk nergens op. 16 clients op een 10 Gb switch leuk maar waar komt de data vandaan en waar moet het naar toe?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 20:27
Als je niet voldoende hebt aan 1GB/s of 2GB/s (via bundelen) en geld speelt geen rol?
Misschien dan (budget technisch ) goedkope 10Gbit kaartjes. Deze ondersteunen vaak geen WOL. Via de (al vaak aanwezige) onboard netwerkkaart (heeft vaak wel WOL) kun je de pc dan aanzetten. Heb je 10Gbit bandbreedte dat eventueel zelfs iets meer kan worden als je kunt bundelen.

• Charlie_Root
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 25-05 15:58
To_Tall schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:36:
10Gbs netwerk lijkt mij momenteel nog capitaal vernietiging.
Ik weet niet precies wat je setup is natuurlijk.

Anyway. Wat je zou kunnen doen is separaat netwerk kaartje in de PC's stoppen die wel WOL compatible zijn.
Wat een onzin. 10Gbit kost tegenwoordig niet zo veel meer en er zijn zat redenen te bedenken om over te stappen van 1Gbit naar 10Gbit al is het maar de Latency.

On topic, Intel ondersteund het niet maar andere merken wel.
https://www.sonnettech.com/product/presto10gbaset.html

Ook Mellanox heeft kaarten die dit ondersteunen. Welliswaar 10Gbit SPF, niet RJ45, maar toch.

[Voor 3% gewijzigd door Charlie_Root op 05-11-2018 13:51]

PVoutput | Blog | Smokeping | The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15-06 06:54
Clients uitrusten met iDRAC, IPMI of hoe de vendor het beestje ook noemt ? Of allemaal aan een powerswitch (wel je bios goed configureren).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Bierkameel
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

TS moet eerst maar eens wat vragen beantwoorden over afstanden en de toepassing.
Er zijn zoveel opties mogelijk,eventueel zelfs APC powerbars die je per stekker aan of uit kan schakelen.

• TheWickedD
Bedankt voor de vele reacties!

Het geld is in dit geval een donatie van een stel rijke heren, geen overheidsgeld. Ook is het netwerk niet meer dan 5% van de kosten van de hele opstelling, op 10gbit plus fiber naar een server. Zowel latency als bandwidth zijn de reden. Er zal een server komen met 2x40gbit uplink (hence de Aruba 8320) om de clients van juice te voorzien.

Het is helaas geen optie om de onboord poort van de systemen te gebruiken, we kunnen niet meer kabels in de grond kwijt. iDRAC, IPMI etc was ik niet mee bekend, als dat over een insteek netwerkkaart kan, prima! De techniek waarmee remote opgestart wordt is uiteindelijk minder een probleem dan dat het uberhaupt kan. De client systemen moeten nog gebouwd (en uitgekozen) worden, dus kan zoeken naar moederborden die met een van deze technieken overweg kunnen.

Afstanden: van switch naar clients is zo'n 30 meter (dus 10gbit geen probleem over CAT6a). Alle clients staan in een soort computerzaal, dus onderlinge afstand is niet meer dan 10 meter.

APC powerbars wordt lastig, maar misschien een soort klik-aan-klik-uit systeem zou best kunnen werken (als backup, als het niet via netwerk kan).

Bedankt voor de link naar de Prestokaarten, kende ik niet. Mellanox is inderdaad een andere goede optie, maar heb geen RJ-45 SPF transceivers gevonden, dus gaat niet werken helaas (heb ik ze gemist?). We willen voor dit netwerk op RJ-45 blijven om flexibiliteit te behouden, zodat gebruikers BYOD andere systemen kunnen inpluggen als ze die nodig hebben voor hun werk.

• xleeuwx
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:18

xleeuwx

developer Tweakers Elect
TheWickedD schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:37:
Bedankt voor de vele reacties!

Het geld is in dit geval een donatie van een stel rijke heren, geen overheidsgeld. Ook is het netwerk niet meer dan 5% van de kosten van de hele opstelling, op 10gbit plus fiber naar een server. Zowel latency als bandwidth zijn de reden. Er zal een server komen met 2x40gbit uplink (hence de Aruba 8320) om de clients van juice te voorzien.

Het is helaas geen optie om de onboord poort van de systemen te gebruiken, we kunnen niet meer kabels in de grond kwijt. iDRAC, IPMI etc was ik niet mee bekend, als dat over een insteek netwerkkaart kan, prima! De techniek waarmee remote opgestart wordt is uiteindelijk minder een probleem dan dat het uberhaupt kan. De client systemen moeten nog gebouwd (en uitgekozen) worden, dus kan zoeken naar moederborden die met een van deze technieken overweg kunnen.

Afstanden: van switch naar clients is zo'n 30 meter (dus 10gbit geen probleem over CAT6a). Alle clients staan in een soort computerzaal, dus onderlinge afstand is niet meer dan 10 meter.

APC powerbars wordt lastig, maar misschien een soort klik-aan-klik-uit systeem zou best kunnen werken (als backup, als het niet via netwerk kan).

Bedankt voor de link naar de Prestokaarten, kende ik niet. Mellanox is inderdaad een andere goede optie, maar heb geen RJ-45 SPF transceivers gevonden, dus gaat niet werken helaas (heb ik ze gemist?). We willen voor dit netwerk op RJ-45 blijven om flexibiliteit te behouden, zodat gebruikers BYOD andere systemen kunnen inpluggen als ze die nodig hebben voor hun werk.
Als de 2 locaties 30 meter uit elkaar staan kan je toch ook gebruik maken van 1 netwerk switch met 10Gbit en 16x 1Gbit, zo heeft elke client 1Gbit maar de server kan de 10Gbit verwerken.

Verder kan je misschien een switch gebruiken om de 2de kabel naar de clients te trekken voor de 1Gbit netwerk om WOL te gebruiken?

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

We willen voor dit netwerk op RJ-45 blijven om flexibiliteit te behouden, zodat gebruikers BYOD andere systemen kunnen inpluggen als ze die nodig hebben voor hun werk.
Dat maakt voor de infrastructuur toch niet uit? Die kan toch gewoon uit glasvezel bestaat? Zoals @xleeuwx ook zegt.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 20:27
"Het is helaas geen optie om de onboord poort van de systemen te gebruiken, we kunnen niet meer kabels in de grond kwijt"

- 1 Kabel verbinden met een switch? Op moment dat de pc's aanstaan gaat er geen datat meer naar de andere nics voor de WOL en heeft de 10GB nic de volle bandbreedte.

- Wifi bridge maken en dat naar een switch? Dan kun je gewoon alles verbinden. WOL pakt haast geen bandbreedte. Gaat prima zelfs over een 11Mbit/s verbinding (ervaring mee).

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
TheWickedD schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:37: Zowel latency als bandwidth zijn de reden.
Als latency echt zo'n ding is dan wil je geen ethernet. Kijk naar bijvoorbeeld infiniband. Zeker als de kosten geen probleem zijn.
Het is helaas geen optie om de onboord poort van de systemen te gebruiken, we kunnen niet meer kabels in de grond kwijt.
Beschrijf eens wat uitgebreider wat je aan het doen bent. Een fibertje is dunner dan een Cat6A-kabel.
We willen voor dit netwerk op RJ-45 blijven om flexibiliteit te behouden, zodat gebruikers BYOD andere systemen kunnen inpluggen als ze die nodig hebben voor hun werk.
10GBASE-over-UTP heeft meer latency dan hetzelfde over glas, dus hier gooi je een beetje je eigen glazen in. Het kost ook steeds meer stroom om al die bitjes over zulke dunne adertjes te persen, hoe harder je gaat. Je kan niet "oh maar we hebben een eigen netwerk dus het maakt niet uit wat we doen" en tegelijkertijd "maar iedere andere jandoedel kan ook wat in ons netwerk pluggen", en voor de prestaties zet je jezelf dan hopeloos klem. Dus vertel eens wat je nou echt probeert te doen.

• dutch_warrior
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10-06 09:53
Je kan eens kijken naar ethernet relays om alle pc's op aan te sluiten. PC's instellen op power-on als ze weer voeding krijgen, dan kan via één lan poortjr met de relays remote de pc's schakelen.

https://numato.com/product/16-channel-ethernet-relay-module

10Gbit is een goede stap boven 1 Gbit aangezien 2,5 en 5 verre van standaard zijn en dus nog duurder.
Bundelen is niet in alle situaties een goede optie, vereist meer switch poorten, bekabeling en afhankelijk van de configuratie en apparatuur maak je geen 2Gbit pijp maar 2x 1Gbit waarbij je dus twee sessies van 1Gbit kunt hebben. Je voegt onnodige afhankelijkheden en complexiteit toe.

[Voor 43% gewijzigd door dutch_warrior op 05-11-2018 16:23]

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13-06 10:11

Het is helaas geen optie om de onboord poort van de systemen te gebruiken, we kunnen niet meer kabels in de grond kwijt.
Een kabel zou al voldoende zijn natuurlijk, je zou bij die computers weer een switch kunnen plaatsen voor de WOL alleen.
Het zou zelfs via een lichtnetadapter kunnen :+

[Voor 6% gewijzigd door BernardV op 05-11-2018 16:20]

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:03

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

drie van acht schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:13:
[...]
Als latency echt zo'n ding is dan wil je geen ethernet. Kijk naar bijvoorbeeld infiniband.
Dit.

Specs

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 09:52
Charlie_Root schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:50:
[...]

Wat een onzin. 10Gbit kost tegenwoordig niet zo veel meer en er zijn zat redenen te bedenken om over te stappen van 1Gbit naar 10Gbit al is het maar de Latency.

On topic, Intel ondersteund het niet maar andere merken wel.
https://www.sonnettech.com/product/presto10gbaset.html

Ook Mellanox heeft kaarten die dit ondersteunen. Welliswaar 10Gbit SPF, niet RJ45, maar toch.
Sorry??

als ik een 10Gb nic wil hebben dan zijn het de kosten niet nee. voor 100 euro heb je al een nete NIC.
Echter switches daarin tegen.

Een standaard cisco switch managed ben ik voor 24x 1Gbs en 4x 10GB sfp al ruim 5000 euro kwijt. Wil ik zelfde switch maar dan volledig 10Gbps dan ben ik makkelijk het dubbele kwijt al dan niet sprekend over een 48x switch.

Ja een 10Gbps huis tuin en keuken switch.. durf ik mijn hand niet in het vuur te steken dat dit ook daadwerkelijk goed zal werken.. zeker als latency een belangrijk iets is. dan zal ik toch echt voor gerenomeerd apparatuur kiezen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:05
Als je de PC's nog moet bouwen kun je iets met een Supermicro-bord overwegen, zoals de pricewatch: Supermicro X11SSH-TF ( https://www.supermicro.co...n/C236_C232/X11SSH-TF.cfm ).Default staat de BMC (IPMI) op "failover", dus als je geen netwerkkabel in de dedicated IPMI-poort hebt maar wel in LAN1 dan gaat IPMI daarover.

Via ipmitool of HTTP(S) kun je dan een wake-up commando geven
code:
1
ipmitool -H <ip> -U <user> chassis power <status|on|off|cycle|reset>

HP (iLO) en Dell (DRAC) hebben vast iets vergelijkbaars, als je iets off the shelf wil.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-06 16:07
To_Tall schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:54:
[...]

Sorry??

als ik een 10Gb nic wil hebben dan zijn het de kosten niet nee. voor 100 euro heb je al een nete NIC.

Een standaard cisco switch managed ben ik voor 24x 1Gbs en 4x 10GB sfp al ruim 5000 euro kwijt. Wil ik zelfde switch maar dan volledig 10Gbps dan ben ik makkelijk het dubbele kwijt al dan niet sprekend over een 48x switch.

Ja een 10Gbps huis tuin en keuken switch.. durf ik mijn hand niet in het vuur te steken dat dit ook daadwerkelijk goed zal werken.. zeker als latency een belangrijk iets is. dan zal ik toch echt voor gerenomeerd apparatuur kiezen.
Nou en? De TS vraagt toch over NICs met WoL en niet wat jij van de kosten vindt? Wat is dat toch met GoT dat er altijd iemand zijn mening moet geven terwijl daar helemaal niet om gevraagt wordt? Sterker nog, er wordt al aangegeven dat een 10GB gewenst is, dus wie ben jij om dat weer beter te weten?

Als hij/zij graag advies wil over wat voor netwerk op te zetten dan moet daar maar een topic over gestart worden. Deze vraag lijkt me vrij afgebakend.

• xleeuwx
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:18

xleeuwx

developer Tweakers Elect
To_Tall schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:54:
[...]

Sorry??

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 16-poorts 10Gbit

Dit zou op zich voldoende kunnen zijn en hoeft geen 5000 te kosten, echter weten we niet wat precies de wensen zijn.

Ik krijg hier vooral leerling krijgt opdracht van leraar idee bij :/, dit zal misschien niet zo zijn maar er zijn genoeg andere alternatieven voor het probleem wat aangekaart wordt, misschien is het handiger om naar het orginele probleem te kijken ipv naar je probleem van je oplossing.

Het helpt ons vooral om even in kaart te brengen hoe het netwerk er uit gaat zien en waar de componenten zich bevinden.

• Frogmen
  • Niet online
Ik haak af ben niet universitair geschoold. uplink naar de server is 10 Gb daarom moeten de clients ook allemaal 10 Gb hebben. Succes maar er geld een spreekwoord schoenmaker blijf bij je leest.

• kosz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:32
Dus de 10Gb NICs voor de werkstations ondersteunen geen WOL, en extra bekabeling aanleggen om de onboard 1Gb NICs aan te sluiten tbv WOL functies is niet mogelijk. Heb je wel de mogelijkheid om 1 RJ45 te misbruiken van de 8320, en dan in de computerruimte een eenvoudig switchje (2530 oid) neer te plempen om WOL aan te spreken op de onboard NIC ?
Voor de rest zie ik niet zoveel mogelijkheden. Overigens leuk spul die 8320, ik neem aan dat je de JL581A gebruikt in je opstelling ? Leuk dat het altijd voor minder kan en er altijd wel iemand met Ubiquiti aan komt, maar ik neem aan dat je geen MKB opstelling aan het testen bent :) :) :)

• TheWickedD
Bedankt weer voor de vele ruimdenkende antwoorden! Hoewel mijn vraag inderdaad afgebakend was, kan ik het zeker waarderen dat er aan alle kanten meegedacht wordt! Ik zal eerst de stukjes die echt on topic zijn beantwoorden en dan het geheel wat duidelijker afzetten.

Bedankt voor de link naar supermicro bordjes, en ook info over HP en Dell oplossingen.
Gezien voor WOL inderdaad geen bandbreedte nodig is, en mochten we op een moederbord met twee NICs onboard uitkomen (zie opstellingdetails beneden, eentje is al in gebruik), dan is dat een prima oplossing om nog iets in de kamer zelf te leggen. De Numato ethernet relay vind ik ook een hele coole oplossing. Wordt een betje zelfbouw, maar is niet vervelend. Een kabeltje hebben we wel over ;)

"schoenmaker blijf bij je leest" is zeker enigszins van toepassing, maar ik ben nou eenmaal degene die het geheel in elkaar moet zetten hier. Professionele hulp is er wel, maar heeft maar zeer beperkte tijd die al opgebruikt is, dus dit WOL detail (een belangrijk detail!) moet ik zelf uitzoeken.

Ik ben een opstelling aan het bouwen voor, onder andere, experimentele psychologie en onderwijskunde. Het is een computerlokaal (16 seats) waar elke computer ook een eye tracker heeft (deze, waar een groot deel van ons budget aan op gaat). Deze communiceren met de client computer per ethernet poort (dus 1 RJ-45 onboard is al in gebruik). Om deze ruimte voor de vele gebruikers goed bruikbaar te maken hebben we geheel gescheiden OS/software omgevingen per project nodig. Alles moet bare metal en lokaal draaien, dus geen VMs of boot van netwerk storage ofzo. Ook hebben we wel veel geld voor hardware, maar helaas helemaal geen geld voor mensen (yay oormerken..), dus beter een oplossing in hardware dan iets waar veel ontwikkeltijd achter zit. We gooien er daarom bandbreedte tegen aan, en hopen we het volgende te ontwikkelen (ik heb hier een plan voor, dit gedeelte hoeven we niet door te lichten): als gebruiker op een master computer inlogt op de opstelling, dan wordt een image naar zijn keuze op alle clients gezet. Dit is een full disk image (alle computers zullen toch exact dezelfde hardware hebben) van, zeg, zomaar 60GB per client of meer, en alles moet gebruiksklaar zijn binnen 5 minuten anders zal men het niet willen gebruiken. Dus niet te doen met 1gbit (of 2). Met 10gbit kwa bandbreedte makkelijk te doen, als de 80gbit server uplink wel vol te krijgen is (daar wil ik in deze post ook niet over nadenken). Vandaar de bandbreedte benodigdheden (en mogelijkheid tot stukkie RDMA/iWARP/ROCE weet ik welke uiteindelijk gaat werken zal vast handing blijken). En vandaar WOL (ofzo), anders moet de gebruiker alle computers handmatig aan gaan zetten als ze de kamer binnenlopen voordat de imaging procedure kan starten. En mocht ik de opstelling als een leuke machine learning farm of zo willen gebruiken als ik 's avonds thuis zit, dan is WOL helemaal belangrijk.

Qua latency: een van de unieke mogelijkheden van deze opstelling zal zijn om in realtime (binnen een screen refresh @144Hz) eye tracking data (@600Hz of 1200Hz) van een (of in extreem geval alle) clients naar alle andere clients te versturen, aggregeren en weer te geven. Het verschil in latency tussen infiniband en glas of koper ethernet is dus niet zo heel relevant hier (<1 microsec vs paar microsec begrijp ik?), maar low latency en hoge kwaliteit link (minimal packet loss) zijn wel belangrijk. Of verschillen in latency tussen 1gbit en 10gbit relevant zijn weet ik niet (packets eye tracking data zijn klein), maar ruimte is goed, zeker als we straks misschien wel meer mee willen sturen zoals observatievideo.

Dus beter in een keer goed neerzetten dan straks meer geld kwijt zijn omdat het toch niet genoeg bleek te zijn. En ook in academia: geld is nu beschikbaar en straks niet meer. We hebben inderdaad besloten niet voor de goedkoopste oplossing te gaan, maar voor iets wat binnen de parameters topkwaliteit en -stabiliteit zou moeten leveren.

Onze switch mogen we in de netwerkkast van de universiteit neerzetten, en er is er maar ruimte voor 1. Met de 8320 (inderdaad de JL581A) hebben we alles in een als we bij koper blijven, inclusief de gewenste flexibiliteit (dat gebruikers hun laptop of weet ik wat ze mee willen nemen ook in het netwerk kunnen hangen). Wifi access point komt er ook (zodat bijvoorbeeld deze en/of onze Hololensen ook datastromen kunnen versturen en ontvangen. Dat deze apparaten niet 10gbit ter beschikking zullen hebben is het probleem van de gebruiker, moeten ze of mee leven om met apparatuur komen die wel een 10gbit NIC heeft als ze dat echt nodig hebben.

Ik hoop dat dit de nodige context geeft (en vind het leuk om het te vertellen!), maar de vraag hier voor mij blijft bij de WOL/IMPI/etc. Idealiter kan ik dit wel via dezelfde 10gbit insteekkaart doen. Ik zal ook eerst 1 testsysteem laten bouwen voordat we er meer bestellen, dus kan gewoon uitproberen en bijschaven.

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
Okee, dus je enige echte reden voor Een Hele Hoop Bandbreedte is dat je probeert hele harde schijven te imagen in een paar minuten. Want ook 100+ FPS eye tracking is niet meer dan een paar coordinaten en dus hooguit een paar honderd pakketjes per seconde. Keer 16 is nog steeds niet echt indrukwekkend. Als in, past in 10 Mbps.

Ik denk dat hier best een mouw aan te passen is. Multicast imaging, "master"+"patch" imaging, playbook imaging van een 's nachts bijgewerkte image repo op de (toch iets ruimere) lokale harde schijf met een aantal opties, PXE-gestuurd lokaal multiboot, noem maar op. Of je draait wel alles "bare metal" maar je haalt de disk over het netwerk; zeg FC of FCoE als het moet. Dus hier is echt nog veel speelruimte. (Hoe diep is het rack waar de switch in past? Diep genoeg voor nog een (FC)switch achterin op dezelfde unit?)

Je kan ook je ook de machientjes aan een remote powerswitch hangen, ingesteld op "auto-power-up after power loss". Niet heel goedkoop; de remote relay is goedkoper maar is meer knutselwerk. Of je doet iets met van die 433 MHz schakelaars en een bijpassend zendertje in een rpi in de buurt ofzo. Ook hier, veel mogelijkheden.

Maar het gaat er dus om dat je eerst je probleem eens echt goed afbakent. Die 10 Gbps, leuk, maar hoe hard heb je die echt nodig? Ik zie het niet. Maar ik snap ook wel dat je allerlei niet-technische redenen hebt om er toch voor te gaan. En dan komen we op de meest voor de hand liggende oplossing die zo te horen goed past bij je budgettaire mogelijkheden:

De botte bijl methode. Je bestelt gewoon lukraak een handvol verschillende 10 Gbps kaartjes. Kijk maar welke werkt en bestel daar dan meer van.

• Frogmen
  • Niet online
Hoeveel images heb je nodig? Waarschijnlijk zijn die redelijk stabiel, zet ze gewoon lokaal. Tip ga op zoek naar een leverancier met een degelijk advies, laat hem leveren voor een prijs incl advies.

• PerfectPC
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10:02
TheWickedD schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:41:
En vandaar WOL (ofzo), anders moet de gebruiker alle computers handmatig aan gaan zetten als ze de kamer binnenlopen voordat de imaging procedure kan starten. En mocht ik de opstelling als een leuke machine learning farm of zo willen gebruiken als ik 's avonds thuis zit, dan is WOL helemaal belangrijk.
Niet om moeilijk te doen hoor, maar waarom zou je die pc's uberhaupt willen uitschakelen? Als je ze laat aan staan (kosten zijn blijkbaar toch geen probleem) moet je ze ook niet kunnen opzetten... :+

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 01:50
@TheWickedD De Aquantia AQtion AQC107 controller ondersteund WOL, en de AQtion AQN-107 NIC ook. Onder andere te koop bij Arrow.

Er zijn ook een aantal andere NIC's op basis van deze controller, zoals de Asus XG-C100C, maar die lijken geen WOL te ondersteunen.

• TheWickedD
Bedankt, ik heb nu vele opties en ideeen! Eentje van deze zal zeker een oplossing bieden. Ik zal terug posten als ik hardware heb en aan het testen ben (wat nog wel even kan duren).

• TheWickedD
Voor eventueel latere lezers: de ASIC op de Cavium QL41112HLRJ ondersteund WoL, en je kan het ook aanzetten in de configuratietool, maar de kaart zelf ondersteund het niet omdat de NIC "does not have the pins in the bus connector to support WOL". Ik kan gelukkig een tweede mini management netwerkje opzetten met de onboard lan poorten waarop WoL wel gewoon werkt. Komt allemaal goed dus :)

Bedankt nogmaals!

• Frogmen
  • Niet online
Ik lees je hele verhaal nog eens door en kom tot de conclusie dat je eigenlijk voor jouw probleem ook gewoon een berg USB 3.0 sticks kan kopen waar de images op staan. In de de tijd dat je namelijk je image laad vanaf de server steek ik ook een usb stick in een pc en zet hem aan. Maar ja dit is dan ook de goedkope MBO oplossing die gewoon werkt. Succes met je project.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14:25
Frogmen schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:06:
Ik lees je hele verhaal nog eens door en kom tot de conclusie dat je eigenlijk voor jouw probleem ook gewoon een berg USB 3.0 sticks kan kopen waar de images op staan. In de de tijd dat je namelijk je image laad vanaf de server steek ik ook een usb stick in een pc en zet hem aan. Maar ja dit is dan ook de goedkope MBO oplossing die gewoon werkt. Succes met je project.
Het zal best werken inderdaad maar je wilt toch niet met usb stick gaan prutsen in een degelijke omgeving... :? Wie gaat die sticks dan bijhouden?, raken die dingen niet kwijt?, Gaan ze niet defect? Het eerste wat ik gedaan was toen ik begon op mijn nieuwe werk was alle usb sticks voor dit soort zaken uitschakelen en via het netwerk een degelijke oplossing maken.

⛔Trackers of betalen...⛔

• Frogmen
  • Niet online
HKLM_ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:25:
[...]

Het zal best werken inderdaad maar je wilt toch niet met usb stick gaan prutsen in een degelijke omgeving... :? Wie gaat die sticks dan bijhouden?, raken die dingen niet kwijt?, Gaan ze niet defect? Het eerste wat ik gedaan was toen ik begon op mijn nieuwe werk was alle usb sticks voor dit soort zaken uitschakelen en via het netwerk een degelijke oplossing maken.
Als je de kosten van 10GB afzet tegen USB kan je afvragen wat wijsheid is kosten van sticks zijn zo laag dat het verlies niet meer boeit. En je kan de verschillende sticks met een staalkabeltje aan de PC bevestigen.
Anders kunnen ze ook je 10GB kaart stelen 8)7

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True