Linux met opstartschermen

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
hoi,

Mijn vraag is denk ik al wel duidelijk, hoe kan ik in Linux een opstartscherm krijgen. Ik heb nu zo'n klein pinguintje, maar een opstartscherm op volledig scherm zal wel mooi zijn.

tnx

Verwijderd

Hmmm.. waarom neem je Linux; Linux loopt weinig vast, dus heb je ook weinig met 'opstartschermen' te maken.. Lijkt mij dan.. En als je het over 'dat penguintje' (Tux) hebt, heb je het vast over Mandrake die in /etc/rc.weetikveel ergens het commando 'linuxlogo' heeft staan. Oftewel, geen opstartscherm.. Ik vind dit eigenlijk een beetje raar, waarom wil je een opstartscherm onder Linux?

Daarmee ook zeggend dat het vast wel mogelijk is (ASCII dan), maar dat je dat dan wel zelf moet scripten. Overal &'tjes achter zetten in alle scripts in /etc/rc.d/ en vervolgens ergens bovenin het runlevel 1 script een ASCII printen of zo..

Maar nogmaals, ik vind dit een beetje raar.. :?

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Nee, hij bedoelt (denk ik) dat hij tijdens het booten niet al die bootmsgs wil zien langsscrollen, maar gewoon een plaatje wil zien; net zoiets als het windows splash screen.

En die pinguin: ik gok dat hij framebuffer heeft, en dan krijg je tijdens het booten idd een pinguin linksboven in het scherm te staan.

Wat betreft zo'n grafisch bootscherm: kheb geen wat je daarvoor zou kunnen gebruiken, maar het kan geen userspace programma zijn iirc. Er was geloof ik wel ergens een kernelpatch voor.

* deadinspace vind al die bootmsgs veel interessanter :z

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

onder mandraak heb je wel dat eurora vanaf 7.2 dat is grafische onzin met wat er allemaal gestart wordt. Maybe is dat wat je zoekt :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Dat pinguinnetje is het linux framebuffer logootje.. Moet je ff in de kernel sources kijken waar die gedeclareerd staan (staat ook wel ergens in mijn mailbox maar ik ben te lui het op te zoeken) en dan hem handmatig wat groter maken en kernel hercompileren :)

Laat me raden: je denkt vast "laat maar" :P

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SuSE 7.2 en Mandrake 8.0 bieden de mogelijkheid om een "echte" grafische weergave van het bootproces te tonen.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op zaterdag 21 juli 2001 02:28 schreef imdos het volgende:

onder mandraak heb je wel dat eurora vanaf 7.2 dat is grafische onzin met wat er allemaal gestart wordt. Maybe is dat wat je zoekt :?
Het heet Aurora en ik denk dat dit idd is wat hij zoekt. Je kunt Aurora hier downloaden. Overigens vind ik Aurora erg onpraktisch, als er iets mis is tijdens het booten loopt de hele boel in de soep.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op zaterdag 21 juli 2001 13:24 schreef The_Surfer het volgende:

[..]

Het heet Aurora en ik denk dat dit idd is wat hij zoekt. Je kunt Aurora hier downloaden. Overigens vind ik Aurora erg onpraktisch, als er iets mis is tijdens het booten loopt de hele boel in de soep.
nee, dit is niet wat ik bedoel. Laatst had ook iemand een link geplaatst naar een site. De topic was het zelfde, maar ik weet die site niet meer en die topic is ook verdwenen. Weet iemand die site???

Verwijderd

Die tux is van de framebuffer, een optie in de kernel. Als je naar je kernel sources gaat en je stelt dan met make menuconfig of xconfig is er een lijstje met framebuffer devices in een van de onderdelen, daar kan je ook om help vragen en daar staat het volgens mij in uitgelegd (of een verwijzing ergens naar toe waarin het staat uitgelegd).

Verwijderd

Zoek je deze??:
How to get a logo instead of the LILO prompt.

http://hints.linuxfromscratch.org/hints/bootlogo.txt

Verwijderd

LPP

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Wat jij wilt is inderdaad de LPP (Linux Progress Patch).

Vergt ff wat klussen, maar het resultaat is erg mooi.
Pagina: 1