Fundering tot maaiveld met betonklinkers realiseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Goedendag,

Ons perceel is een broedplaats voor betonklinkers...alle gekheid op een stokje wij hebben zeer veel liggen. Nu kunnen wij deze alsnog verkopen of naar het recycle punt brengen als niemand ze wil kopen. De stenen hebben een afmeting van 20x10x8 cm. Zie onderstaande afbeelding voor een indicatie van de stenen.

Afbeeldingslocatie: https://www.sleiderink.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/800x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/e/betonklinker-21x10-5x8-grijs1.jpg

De stenen kunnen zonder problemen en schade een vrachtwagen met zand "dragen" zoals hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://www.zand-bestellen.nl/images/zand-storten-nieuwbouwwijk-big.jpg

Nu vraag ik mij af. Kunnen (deze) betonklinkers niet worden ingezet om vanaf een betonfundering een muur op te trekken? Of in ieder geval tot het maaiveld voor als het oog wat wil. Denk aan het bouwen van een schuur.

Onze woning is op staal gebouwd en heeft deels een verlaagde vloer. De overbrugging tussen de betonen vloerplaten bestaande uit 8 cm is opgevuld met betonklinkers. Nu is de ene betonklinker niet de andere, maar ze kunnen dus het gewicht van de woning dragen.

Persoonlijk zie ik geen bezwaren. De betonklinkers zijn grond, weg en waterbouw geschikt, het scheelt in de financiën en het milieu is volgens mij ook blij met het hergebruik. Hebben jullie ervaring, op- of aanmerkingen, aandachtspunten betreffende mijn idee voor de inzet van de betonklinkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:36
Op zich zou dat moeten kunnen. Alleen zal je ze moeten lijmen met een voor dat doel geschikte lijm. Gewone metselspecie hecht minder goed op beton.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Zijn ze echt helemaal schoon? Als ze mossig zijn wordt het toch wel lastig met hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

het "probleem" wat ik zie is niet het hergebruik maar de fundering, door het (her)gebruik van de stenen in welke vorm dan ook zorg dat je goed het gewicht verdeelt. bv bandjes op hun zijkant of betonnen plaat voordat je iets gaat bouwen. ;) suc6

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:13
JukeboxBill schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:55:
Op zich zou dat moeten kunnen. Alleen zal je ze moeten lijmen met een voor dat doel geschikte lijm. Gewone metselspecie hecht minder goed op beton.
Lol wat? Een woning start ook op beton en daar wordt op verder gemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-05 21:59
blubbers schreef op maandag 5 november 2018 @ 07:26:
[...]

Daar zit een kern van waarheid in. Ik had hier een oude schuur van betonklinkers maar alle stenen zaten los.

Denk je ook aan wapening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:13
O085105116N schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:14:
[...]

Daar zit een kern van waarheid in. Ik had hier een oude schuur van betonklinkers maar alle stenen zaten los.

Denk je ook aan wapening?
Als je een sleuf fundering neemt voor een garage/schuur moet je geen wapening steken. Een stabiliteitsingenieur moet hier maar over beslissen, niet wij via een forum imho.

Bij mijn garage is het als volgt gebeurd; eerst 60cm beton fundering (zonder wapening) en daar boven op 3 lagen betonblokken in de dwarsrichting gemetseld.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4nl8fz.jpg

Hierboven beginnen dan de binnenmuren.

Zo'n beton blok is 30cm lang, dit is net de lengte voor een binnenmuur van 14cm, een luchtspouw en een gevelsteen.

Als deze betonklinker gemetseld wordt met 2 naast elkaar heb je 41cm aan fundering. (1cm voor mortel)

Let wel, de fundering van een garage/woning moet breder zijn dan de bovenstaande muur.
De stabiliteitsingenieur heeft graag dat de sleuffundering aan beide zeide 15cm breder is.

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwinfo.be/sites/default/files/Detail.jpg

Waarom dat jouw klinkers los zaten zou kunnen zijn dat er geen mortel/bittumen werd gesmeerd?

Dit beschermd de voegen wel wat.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jwh8sxmttp86.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door blubbers op 05-11-2018 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
ik denk dat de staat van de ondergrond belangrijker is dan de vraag of betonklinkers geschikt zijn om te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Ik denk niet dat de extra kosten van specie en het extra werk opwegen tegen de besparing.

Voor het weg brengen van klinkers naar een recycle punt: Niet doen!
Container huren is veel goedkoper en scheelt je een versleten koppeling, aanhangwagen en rug.
Voor een container en het verwerken betaal je ongeveer 100 tot 150 euro tot 10M3.
10M3 zelf wegbrengen naar het recycle punt is bij ons 720 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Part schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:35:
Voor het weg brengen van klinkers naar een recycle punt: Niet doen!
Container huren is veel goedkoper en scheelt je een versleten koppeling, aanhangwagen en rug.
Voor een container en het verwerken betaal je ongeveer 100 tot 150 euro tot 10M3.
10M3 zelf wegbrengen naar het recycle punt is bij ons 720 euro.
Ben ik benieuwd waar jij 10 kuub container voor 150 euro regelt?
Ik was de laatste keer 420 kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 08:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken. Betreffende de vragen / opmerkingen.

Denk dat het bij onze ondergrond wel zou kunnen daar onze woning ook op een enorme laag kalkzandsteen blokken rust. Het huidige idee is niet om de bestaande betonblokken als fundering in te zetten, maar een betonfundering te realiseren daarop de blokken omhoog trekken. Het hoe en wat met de technische specificaties van de fundering zal uitgezocht moeten worden. Ervaringen en advies zijn zeker welkom (en al genoemd)

De huidige betonblokken zullen voorafgaand aan het in gebruik nemen schoon worden gemaakt. Lijmen of metselen staat nog open. Betonklinkers zijn vormvast, maar perfect zullen ze nooit zijn. Op dat vlak denk ik dat metselen meer mogelijkheden biedt om het geheel waterpas te krijgen. Lijmen lijkt mij wel sneller. Om de informatie compleet te hebben sta ik zeker open voor lijmadviezen / merken.

De muren zullen aane buitenzijde worden voorzien van een waterwerende laag. Ligt het aan mij of wordt dit niet standaard gedaan de laatste 30 jaar tot nu?

@blubbers Jullie bouwproject is een verlening van de garage ernaast? Dan heb ik voor mijzelf namelijk een visueel beeld dat het met mijn betonklinkers wel goed zou moeten komen.

@Part Doel je op de extra kosten die ontstaan, omdat je twee lagen betonklinkers nodig hebt om dezelfde hoogte als kalkzandsteenblokken te overbruggen? Zonder het uit te hebben gerekend vraag ik mij af of dit daadwerkelijk zo is met betrekking tot de kosten van de aanschaf van zulke blokken en af laten voeren van de huidige.

[ Voor 3% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 05-11-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:36
blubbers schreef op maandag 5 november 2018 @ 07:26:
[...]

Dat is dan alleen de onderste laag. Om dit soort betonklinkers te metselen is het gewoon beter om een lijm te gebruiken of misschien zijn er ook wel metselmortels, die geschikt zijn voor weinig zuigende steen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 22:45
MikeyMan schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:38:
[...]

Ben ik benieuwd waar jij 10 kuub container voor 150 euro regelt?
Ik was de laatste keer 420 kwijt.
Ik heb 120,- betaald ;) Prima prijs voor puin. 420,- zijn de kosten voor een container bouwafval (en dan nog duur betaald... ik betaalde daar in de 300 voor). Prijs zal ook regioafhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:29
Als je zoekt op gemetselde fundering kom je genoeg voorbeelden tegen.
"Vroeger" werd er niets anders gedaan.
Soms werden er nog wel houten baddingen onder gelegd voor de eerste verdeling, maar dat was het dan ook wel. Hele kerken, kathedralen e.d. zijn er mee gebouwd.
Grootste reden voor gebruik van beton tegenwoordig? Sneller, goedkoper en minder arbeidsintensief.

Er is geen enkele reden waarom je niet betonklinkers zou kunnen gebruiken daarvoor.
Je maakt in feite gewoon een strookfundering, gelijk aan een betonnen strook.
Enige voorwaarde om het draagkrachtig genoeg te krijgen is dat die ondergrond voldoende dicht is.

Als je woning op staal gefundeerd is zal die op zandgrond staan en zal de zandlaag minimaal een dikte hebben van pak en beet 2,5m. (anders kan je die laag doorponzen)
Zolang je de zelfde verdichting hebt en de zelfde strookbreedte aanhoud zal je geen problemen krijgen.

Zorg er dus alleen wel voor dat je onder de vorstgrens zit gelijk aan de huidige funderingsdiepte, dus ca 1,0m m diep.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
blijhoofd_bennie schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:02:
Het huidige idee is niet om de bestaande betonblokken als fundering in te zetten, maar een betonfundering te realiseren daarop de blokken omhoog trekken.
Oh, ik dacht ook dat je de strokenfundering van betonblokken wilde maken ;)

Opgaand (vuil) metselwerk van betonblokken is heel normaal. Zie bijvoorbeeld ook www.bia-beton.nl/bialijmblokken.html

Jouw steen is enigszins vergelijkbaar met het maasformaat van BIA
www.bouwbestel.nl/bia-bet...10x100x83-vw-per-156.html

[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 05-11-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
betonklinkers kun je metselen. Gezien je woning op staal is gefundeerd kun een simpele gewapende strokenfundering storten en daar met de klinkers je metselwerk onder maaiveld metselen. Ik twijfel alleen over de handigheid. betonblokken gaan zoveel sneller en zijn lichter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Cheesy schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:44:
[...]

Oh, ik dacht ook dat je de strokenfundering van betonblokken wilde maken ;)

Opgaand (vuil) metselwerk van betonblokken is heel normaal. Zie bijvoorbeeld ook www.bia-beton.nl/bialijmblokken.html

Jouw steen is enigszins vergelijkbaar met het maasformaat van BIA
www.bouwbestel.nl/bia-bet...10x100x83-vw-per-156.html
Haha, lezen, lezen :P. Dat er toch nog zulke "kleine" blokken worden gebruikt. Is dit onder het motto zagen kost meer moeite dan kleinere blokken kopen?

@Kaasplank Ik geef je geen ongelijk. Echter niet opschepperig bedoeld, hebben 1000-den klinkers liggen. Verwacht alsnog voldoende over te houden. Wil je er enkele overnemen :+
Pagina: 1