2 verschillende powerlines in één huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick02
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09-2024
Mijn vraag:
Sinds een tijdje hebben wij hier in huis 2 verschillende powerlines. Een voor mijn broer (2de verdieping), en een voor mijzelf (1ste verdieping). Beide starten ze bij het modem op de begane grond. Het probleem is dat als ze tegenlijk gebruikt worden het internet soms flinke drops heeft voor een paar seconden. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- KPN DVS200
- TP-Link TL-PA511KIT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf had ik iets gelezen over het instellen van codes binnen de powerlines, alleen weet ik niet hoe en wat. Dus misschien weet iemand hier ook wat over?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
Het is beter om maar één merk powerline adapters tegelijk gebruiken.
Van die TP-Link adapters kan je er 64 tegelijk gebruiken.
https://www.tp-link.com/uk/faq-434.html

[ Voor 0% gewijzigd door jeroen3 op 04-11-2018 17:55 . Reden: niet 8, maar 64 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yannick02 oa dit al gelezen ? https://www.kpn.com/telev...adloze-verbindingsset.htm
heb je een scheiding van 5 en 2.4GHz ?

[ Voor 33% gewijzigd door Hackus op 04-11-2018 17:57 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick02
jeroen3 schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:54:
Dat kan inderdaad een optie zijn, maar wil dan wel zeker weten dat het niet een andere oorzaak heeft.
Wat bedoel je precies met een scheiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zit je allemaal op 2.4GHz of heb je ook 5GHz opengesteld ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick02
Hackus schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:59:
Beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yannick02 schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:52:
Mijn vraag:
Sinds een tijdje hebben wij hier in huis 2 verschillende powerlines. Een voor mijn broer (2de verdieping), en een voor mijzelf (1ste verdieping). Beide starten ze bij het modem op de begane grond. Het probleem is dat als ze tegenlijk gebruikt worden het internet soms flinke drops heeft voor een paar seconden. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- KPN DVS200
- TP-Link TL-PA511KIT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf had ik iets gelezen over het instellen van codes binnen de powerlines, alleen weet ik niet hoe en wat. Dus misschien weet iemand hier ook wat over?

Alvast bedankt!
Heb je het over twee adapters of twee sets?

In ieder geval is je stroomnet een gedeeld medium, dus de bandbreedte die je hebt per set wordt gedeeld en de latencies bij elkaar opgeteld. Twee PLC sets naast elkaar is dus een erg slecht idee. Komt bij dat je TP-Links behoorlijk low-end zijn de KPN apparaten ronduit verouderd *en* low-end.

Als beide sets voor data (en dus niet voor TV over een aparte VLAN) gebruikt worden, kun je het in ieder geval iets verbeteren door maar drie apparaten te gebruiken: een van de TP-link adapters beneden, eentje op 2e verdieping, en een van de KPN adapters op de 1e. Het is allemaal HomePlug AV 1.1, dus zou gewoon samen moeten werken. Dat scheelt de onnodige overhead van twee sets naast elkaar. Het doet echter niets aan de beperkte gedeelde bandbreedte.

Beste oplossing:
Minstens een van de twee computers, liefst beide, met UTP via Ethernet bekabelen.

Geen zin daarin?

Beste oplossing met PLC:
Neem drie adapters met Homeplug AV 2.0 en MIMO ("1200Mbps" of hoger) en vervang alle huidige prut daarmee. Kost je wel >EUR 100, en worst-case verdubbelt het hooguit je bandbreedte, dus hoewel het zeker beter zal werken heb je geen garantie dat het je problemen oplost.

Goedkope PLC alternatief:
Koop een derde PA511 adapter, gooi die KPN dingen in de kliko en werk enkel met 511'jes. Dat zal de boel iets verbeteren, maar het is rommelen in de marge.

Andere opties: als je coax (TV) hebt van waar de modem staat naar een of beide kamers kun je MoCA overwegen, kijk bijv naar de Hirschmann MOKA32.
jeroen3 schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:54:
Het gaat veel meer om de standaarden en de chips, niet om merk adapters. Hier hebben de TP-Links een oude Sigma Designs AV 1.1 chip en de Devolo's een of andere andere AV 1.1 ding zonder Sigma's proprietary "500Mbps" uitbreiding.
Hackus schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:59:
Waar heb je het over? Dit zijn PLC adapters zonder ingebouwde WiFi 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mwahahah, verkeerd gezien. sorry @Yannick02

Pagina: 1