Autoradio inbouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-04 13:38
Geen idee of ik hier in het goede forum zit maar ik heb sinds een week een nieuwe auto gekocht namelijk een Fiat Bravo (2000). Hier heeft de vorige eigenaar de oude inbouwradio vervangen voor een oude autoradio. Nu wou ik deze verwisselen voor mijn eigen met bluetooth en dergelijk maar de iso kabel past niet. Ik heb waarschijnlijk een verloopstekker ofzo nodig maar ik kom er op het internet maar niet uit. Hieronder de situatie zoals die nu is:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/9zm450.jpg

Links de uiteinde van de bekabeling in de auto en rechts de achterkant van de autoradio die ik wil gaan gebruiken. Zoals te zien is is de iso bekabeling van de auto groter dan die van de nieuwe radio.

Wie kan mij helpen welke specifieke kabel ik nodig heb om te zorgen dat dit gaat passen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25
Dat is niet de iso stekker. Dat is de stekker zelf van de radio die je in je handen hebt, De iso stekker zit er meestal achter met 2 connectors, Hoe ziet de bedrading er verder uit achter in het dashboard?

bij de rechter plaatje, de radio die je wilt gebruiken hoort een een verloop stekker naar iso bij, Dat is per fabrikant anders meestal die stekker op de achterkant op de radio, Maar daarom leveren ze normaal gesproken ook een verloop naar iso stekkers bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Ik heb nog iets gevonden in de doos van m'n Kenwood radio (die ik erin wil hebben) maar volgens mij kan ik daar niks mee:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2yw67tj.jpg

Dit is de bekabeling achter de stekker die ik in de vorige post in de handen had:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/rcrnsg.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Redmonkey92 op 04-11-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:41
Lijkt erop dat iemand de ISO stekkers eraf heeft geknipt en dat zooitje eraan gemaakt heeft. Succes met herstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Hmm dat zou heel kut zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:01
Dat wordt solderen.. Kroonsteentjes ertussenuit en even netjes iso stekkers eraan maken. Dan kun je daar dat verloopje dat bij je radio zit opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25
persoonlijk zou ik wat goeie krimp verbindingen maken. solderen vind ik altijd zo gedoe in een auto. Maar dat is aan TS zelf uiteraard. Zou het inderdaad weer terug herstellen naar iso stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
in elk geval fatsoeneren .. want dit is gewoon vragen om problemen in de toekomst :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Gebruik dan soldeerhulzen. Makkelijkste wat er is.
https://s.click.aliexpress.com/e/MqTiAHi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Ik ben echt een leek in dat soort dingen, totaal niet technisch aangelegd. Dat wordt dus iemand zoeken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zolang je weet welke draad waar voor dient ben je al over de helft :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Redmonkey92 schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:40:
Ik ben echt een leek in dat soort dingen, totaal niet technisch aangelegd. Dat wordt dus iemand zoeken haha
Misschien zit er een automat bij jou in de buurt? Die waren voor mijn vorige auto erg goedkoop en ik had ook speakers in de hoedenplank laten zetten en die man had er zelfs een klilkbevestiging opgemaakt zodat ik (als ik de hoedenplank wilde verwijderen om iets groters te vervoeren) niet met dradenbende zat.

Was goedkoop en ze hadden er veel verstand van, neem aan dat er meer van dit soort bedrijfjes zijn, maar ik was over deze tevreden (zie voor winkels https://www.automat.nl/i/onzewinkels.html )

Op marktplaats vind je ook wel handige mannetjes trouwens, ik moet met mijn mercedes nog eens bij een mannetje in de buurt langs om een audio kabel aan mijn radio te maken, dat is zo'n ingebouwd ding wat meer dan 600 euro moet kosten om bluetooth erin te krijgen en de chinese namaakradio's zijn ook reteduur. Ik heb nu een mannetje via marktplaats gevonden die 100 euro vraagt en dan alles aanlegt, zelf kopen was 15 euro aan materiaal. Maar dat is ook een boel gedoe, ik krijg nu vragen die ik niet begrijp en ga er maar langs, het is mij werkelijk onduidelijk waarom er niet gewoon 1 of 2 stekkers aan de achterkant zitten, hele bergen kabels in diverse kleuren en waarom? Geen idee. Volgens mij moet hij stroom krijgen en er moet een antenne in en een draad of 2 naar de speakers. Maar zo denkt misschien een leek ook over een computer en dat is mij wel weer duidelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 04-11-2018 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dit is niet moeilijk om zelf te doen hoor.
Als ik zo op je foto kijk zijn de kabels vanaf je radio stekker als volgt:
Geel = 12V+ continue
Rood = 12V+ geschakeld
Zwart = min
Groen = voorspeakers
Paars = voorspeakers
Grijs = achterspeakers
Wit = achterspeakers
(speakerdraden zijn er twee, die met het zwarte lijntje erop is de min)
Het zoeken van welke speakerkabel links en welke rechts is kan je makkelijk zelf door gewoon even groen los te maken en de radio te testen welke speaker het niet meer doet.

Dat zijn de belangrijkste die je nodig hebt en bestel je nou een standaard iso kabel ( hier bijvoorbeeld ) dan kan je de juiste kabels aan elkaar knopen:
Afbeeldingslocatie: http://www.caraudioforbeginners.nl/wp-content/uploads/2014/06/image29.jpg

Nu is op je foto te zien dat je geel en rood beide op 1 rood zitten maar dit is geen probleem, veel auto's zijn verschillend in hoe de plus schakelt/continue regelt en dit werkt voor deze auto schijnbaar zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Humma Kavula op 04-11-2018 21:42 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Anoniem: 738905 schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:21:
[...]

Misschien zit er een automat bij jou in de buurt? Die waren voor mijn vorige auto erg goedkoop en ik had ook speakers in de hoedenplank laten zetten en die man had er zelfs een klilkbevestiging opgemaakt zodat ik (als ik de hoedenplank wilde verwijderen om iets groters te vervoeren) niet met dradenbende zat.

Was goedkoop en ze hadden er veel verstand van, neem aan dat er meer van dit soort bedrijfjes zijn, maar ik was over deze tevreden (zie voor winkels https://www.automat.nl/i/onzewinkels.html )

Op marktplaats vind je ook wel handige mannetjes trouwens, ik moet met mijn mercedes nog eens bij een mannetje in de buurt langs om een audio kabel aan mijn radio te maken, dat is zo'n ingebouwd ding wat meer dan 600 euro moet kosten om bluetooth erin te krijgen en de chinese namaakradio's zijn ook reteduur. Ik heb nu een mannetje via marktplaats gevonden die 100 euro vraagt en dan alles aanlegt, zelf kopen was 15 euro aan materiaal. Maar dat is ook een boel gedoe, ik krijg nu vragen die ik niet begrijp en ga er maar langs, het is mij werkelijk onduidelijk waarom er niet gewoon 1 of 2 stekkers aan de achterkant zitten, hele bergen kabels in diverse kleuren en waarom? Geen idee. Volgens mij moet hij stroom krijgen en er moet een antenne in en een draad of 2 naar de speakers. Maar zo denkt misschien een leek ook over een computer en dat is mij wel weer duidelijk.
Automat zit hier bijna naast de deur, aan wat voor soort bedrag moet ik denken als je het over goedkoop hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Redmonkey92 schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:47:
Automat zit hier bijna naast de deur, aan wat voor soort bedrag moet ik denken als je het over goedkoop hebt?
Ik was 45 euro kwijt voor het inbouwen van een radio en het inbouwen van 2 boxen in de hoedenplank (boxen moest ik natuurlijk ook betalen en die zitten niet in die 45 euro). Ik kan niet echt inschatten hoeveel werk het is, maar het lijkt me echt sterk dat je meer dan 30 euro kwijt zal zijn, dit is denk ik voor een kenner heel eenvoudig (of er moet een kabel missen doordat die afgeknipt is door de vorige eigenaar). Als ik het zo schat met mijn boerenverstand zou ik zeggen 30 minuten werk en dat is dan 30 euro maximaal (misschien nog wat materiaalkosten, ik weet niet hoeveel een goede stekker kost).

voordeel van zo'n zaakje is dat ze alles op voorraad hebben, je bent natuurlijk goedkoper uit op aliexpress e.d. ,maarja, bestel maar het juiste materiaal...

In mijn auto toendertijd was er niet geprutst, maar er moest ook een andere stekker op en die boxen achterin moesten ook via een kabel naar achteren (door de bovenkant van de auto). Boxen achterin de hoedenplank waren wel een echt goede aanvulling, die suzuki wagon van mij was echt fantastisch om muziek in te luisteren, iedereen moest altijd lachen om dat lelijke ding, maar de muziek was beter dan in de auto van veel vrienden : :o :P

Helaas nu een duurdere mercedes, ziet er goed uit en 600+ euro voor bluetooth, nou dan maar niet tot nu toe (al mis ik het echt).

Het plaatje boven jouw post ziet er eenvoudig uit, maar het is echt priegelwerk zo in die ruimte om die kabels erin te krijgen, het is ook koud buiten (al valt dat deze week nog mee), dus als je het zelf gaat doen zou ik het wel deze week doen, je wilt niet zonder garage in de kou dit gaan uitvoeren zonder kennis, ik heb mijn buurman vorig jaar geholpen met het inbouwen van een radio met tv erin (uit China), man man man wat een ellende. Was 3 dagen werk voor ons stel kneuzen :D

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 04-11-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Drie dagen? Ik heb in vier middagen een andere radio, een composetje voorin (losse tweeter en woofer), een versterker, en een bastube ingebouwd.
Wel spierpijn van de gekke hoeken waarin ik heb gelegen en kapotte klauwen van het gepriegel in/achter het dash maar oke`.
;)

Maar met het schema van hierboven en wat priegelen krijgt TS dit heus wel voor elkaar denk ik.
Komende dagen wordt het ook lekker weer dus ik zou zeggen: Avanti.
:) :) :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mBxh5HRlJgtbDCRtOHmnY3P8/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l4Y88BypbDCsIIlyGthSqvEf/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/imbfhpsMz0fskcDXQFLb63XA/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xr6ZhwRb0KdQtvo4O7lYV5Mc/thumb.jpg

sowieso nodig: isolatietape, kabelstripper, veel geduld... ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Daniel36 op 05-11-2018 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Anoniem: 738905 schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:22:
[...]
Het plaatje boven jouw post ziet er eenvoudig uit, maar het is echt priegelwerk zo in die ruimte om die kabels erin te krijgen, het is ook koud buiten (al valt dat deze week nog mee), dus als je het zelf gaat doen zou ik het wel deze week doen, je wilt niet zonder garage in de kou dit gaan uitvoeren zonder kennis, ik heb mijn buurman vorig jaar geholpen met het inbouwen van een radio met tv erin (uit China), man man man wat een ellende. Was 3 dagen werk voor ons stel kneuzen :D
Sorry maar een radio met TV is iets anders dan een standaard bluetooth radio. Die heeft alleen stroom, speakers en een antenne nodig dus ik doe zoiets in hooguit een uur. Zo'n waarschijnlijk android systeem heeft wat meer nodig om in te bouwen en kost je meer tijd.
Kabels kan je makkelijk aan elkaar knopen met bijvoorbeeld zoiets;
Zoiets bv:Afbeeldingslocatie: https://mobileimages.lowes.com/product/converted/032076/032076929442.jpg
Beste is natuurlijk solderen maar dat is niet te doen in de auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Humma Kavula op 05-11-2018 22:56 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 18:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Humma Kavula schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:53:
[...]
Kabels kan je makkelijk aan elkaar knopen met bijvoorbeeld zoiets;
Zoiets bv:[Afbeelding]
Beste is natuurlijk solderen maar dat is niet te doen in de auto.
Als je slechte verbindingen wilt, of zelfs brand, dan moet je die nemen. Ze snijden in de kabel en verzwakken deze, en hebben erg weinig contactoppervlak.

Beter neem je deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.transnet.co.nz/ic/3887716537/D4060001.jpg
Duraseal Heatshrinkable Crimp Connector

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
dat ze die troep nog verkopen :N

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Jaja, het is maar een voorbeeld. Ik ben zelf meer van die knijp connectors en kon geen juiste foto vinden. Dank @SMSfreakie en @W1LL3M voor de correctie..

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Humma Kavula schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:40:
Dit is niet moeilijk om zelf te doen hoor.
Als ik zo op je foto kijk zijn de kabels vanaf je radio stekker als volgt:
Geel = 12V+ continue
Rood = 12V+ geschakeld
..........
Het staat mij bij dat van de auto's waar ik aan gesleuteld heb de rode draad de +12V continu was en de gele de geschakelde +12V accessoire draad. ;)
Humma Kavula schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:59:
Jaja, het is maar een voorbeeld. Ik ben zelf meer van die knijp connectors en kon geen juiste foto vinden. Dank @SMSfreakie en @W1LL3M voor de correctie..
Kun je misschien een linkje naar goede crimp connectoren en tang geven, want het merendeel is regelrechte puinhoop waar je zo de draadjes van lostrekt??

Solderen in een auto is inderdaad wat gepriegel, maar de elektrische verbindingen zijn "mits goed geisoleerd" wel rock solid en je behoudt een optimaal contactoppervlak.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 07-11-2018 04:21 ]

Pagina: 1