Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjacobs
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-01 18:29
Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn huisserver een update geven (in principe zo ongeveer een hele rebuild). De server draait RancherOS, met daarop Plex, Sonarr, Radarr, Home Assistant en aanverwante services, daarnaast draait er Minio waar we onze laptops naar back-uppen.

Daarvoor heb ik nu deze componenten uitgezocht:
  • CPU: AMD Ryzen 5 1500X
  • Mobo: ASRock AB350 Gaming-ITX/AC
  • SSD: Samsung PM981 MZVLB256HAHQ
  • RAM: Crucial 16GB DDR4-2666 ECC UDIMM (CT16G4WFD8266)
  • PSU: Sharkoon WPM 400
Dit komt alles bij elkaar op ongeveer €600,-. Ik wilde natuurlijk minder uitgeven, maar je weet hoe dat gaat :/. Uiteindelijk wil ik alles in een Inter-Tech IPC 2U-2404S 19-inch behuizing bouwen, maar voor nu blijft het even bij mijn bestaande Cooler Master Elite 130.

Ik las dat ECC-geheugen bij gebruik van ZFS of software-RAID sterk wordt aangeraden (althans, door een willekeurige gast op internet). Aangezien ik 4 harde schijven in RAID5 heb draaien (met daarop een ZFS-partitie) lijkt me dat dus wel handig, en volgens de specs van ASRock zou ECC moeten zijn ondersteund bij Summit Ridge CPU's.
Via de memory advisor-tool op de site van Crucial lijkt het erop dat dit moederbord zou moeten werken met dit type geheugen (hoewel die je wel op een of andere vage manier doorstuurt naar een ander typenummer met dezelfde specs). Op PCPartPicker daarentegen staat het tegenovergestelde. Daar geeft-ie ook aan dat de CPU niet met dat geheugen overweg kan.

Kortom: volgens de specs moet het volgens mij kunnen, maar de automatische check-tools geven verschillende resultaten.
Heeft iemand ervaring met deze of soortgelijke onderdelen? Is er een reden waarom het niet samen zou werken?

Groet,
Marten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-06 22:42
Ik zou mij meer zorgen maken over de keuze van de voeding. De kans dat die faalt is groter dan een foutje van het geheugen.

[ Voor 35% gewijzigd door Uszka op 04-11-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjacobs
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-01 18:29
Uszka schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:34:
Ik zou mij meer zorgen maken over de keuze van de voeding.
Dank je voor je feedback. Kan je aangeven waarom, en wat dan misschien een betere keuze is? Ik heb namelijk in mijn huidige set-up al wel eens last gehad met beschadigde bestanden op de RAID-schijven. Het was een heel gedoe om die weer uit de back-up op te halen, dus de kans dat dat weer nodig is wil ik graag minimaliseren, ook als me dat 50 euro meer kost.

[ Voor 33% gewijzigd door martenjacobs op 04-11-2018 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-06 22:42
De Sharkoon is van bedenkelijke kwaliteit, levert onstabiele spanningen en is niet erg inefficiënt, zeker bij lage loads. Het systeem zal zo goed als altijd onder de 100w blijven en veel vaker 50 - 60w. je kunt dan beter een goede, efficiënte voeding bij dat verbruik zoeken. Een pricewatch: Cooler Master V Series V550 is bij een belasting van 50 - 100w bijna 10% efficiënter dan de Sharkoon waardoor je jaarlijks een € of 7 aan stroom bespaart. Daarbij is de voeding erg stil, van heel goede kwaliteit en heel aantrekkelijk geprijsd bij Mycom op dit moment.

Als je negatieve ervaringen hebt met het gebruik van non ECC geheugen moet je ECC geheugen kopen. Blijkt het toch niet te werken kan je het nog altijd terugsturen onder WKOA.