Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Fujifilm X-T20 vs Nikon p1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Deruxian
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:11

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Mijn vraag
Vriendin is op zoek naar een nieuwe camera. Oude camera is een Nikon d3200 met zoomlens 18-270mm (TAMRON) welke kuren begint te krijgen. Camera zal vooral bedoeld zijn voor vakantie. Mogelijk nog eens een keer een fotografie-cursus. Qua budget is 1000 euro echt de max. Via een mooie review van tweakers kwam ik uit op de Fujifilm X-T20. Op aanraden van een vriend kreeg ik nog de suggestie van de Nikon P1000 welke wat duurder is.

Eisen:
-Camera moet in elk geval als adequate vervanger dienen van de nikon 3200.
-Hoofdzakelijk bedoeld voor mooie vakantiefoto's (landschap en zoom). In het bijzonder aankomende safari Tanzania (veel foto's vanuit bewegende jeep)
-In NL gebruiken voor fotograferen natuur en vogels (recreatief)
-Waarschijnlijk in toekomst fotografiecursus

Voorkeur gaat uit naar de Fujifilm gezien de prijs en goede recensies.. Echter indien het de meerpijs waard is zou de Nikon evt. ook een optie zijn. Als ik de reviews lees is de Nikonp1000 vooral geschikt als je objecten die ver weg zijn goed in beeld wil brengen. Wellicht is dit wat overkill. Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!

...

[Voor 6% gewijzigd door Deruxian op 04-11-2018 16:02]

Alle reacties

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:49
Die nikon is echt een hele andere klasse met kleine sensor... Dat is een enorme stap terug van wat ze nu heeft. Ik wrrt niet hoe actief ze nu is, maar gezien ze nu een DSLR heeft zou ik zeker voor iets met verwisselbare lenzen gaan, die ook een grotere sensor hebben.

Voor Tanzania wil je wel redelijk wat zoom hebben, 600mm full frame equivalent is wel aan te bevelen, dus voor de aps-c sensor van de fuji kom je dan al wel op 400mm. 300mm kan ook nog. Maar de 3000mm van de p1000 is dikke overkill en gaat ook niet veel toevoegen.

Binnen je budget is een panasonic gx85 met pana 100-300mm of een Olympus OM-D E-M10 met 75-300mm je beste optie. Prima cameras, redelijk compact met de kitlens en wel een fatsoenlijk bereik 600mm full frame equivalent, om wild en foto's goed op de plaat te krijgen.

[Voor 20% gewijzigd door GENETX op 04-11-2018 16:30]

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:14

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Voor safari en vogels wil je wel een beetje fatsoenlijk telebereik hebben. En als je meer dan 200mm wilt, heb je op de fuji geloof ik maar één optie: pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 100-400mm f/4.5-5.6 R LM OIS WR
En die kost alleen al ruim 2x je budget. Dat wordt sowieso trouwens een beetje een uitdaging. Je geeft aan dat je een budget van max. 1000 euro hebt. Maar met een X-T20 body die al 750 euro kost, blijft er dan weinig budget over voor lenzen. Zeker als iets wilt wat in de buurt komt van het 18-270 bereik dat je nu hebt, ga je hoe dan ook ruim over die 1000 euro heen.

Je geeft aan dat de huidige combi kuren geeft, is dat de camera of de lens? Als de lens nog in orde is en goed bevalt, waarom dan niet gewoon eens kijken naar een nieuwe Nikon DSLR body? Dat kan makkelijk binnen dat budget, houdt je (afhankelijk van welke body je kiest) zelfs nog wel geld over voor bijvoorbeeld een 35mm 1.8 of zo, om wat meer te kunnen experimenteren met korte scherptediepte.

P1000 klinkt leuk op papier met zijn enorme zoombereik, maar in de praktijk heb je daar niet heel veel aan. Die absurde 3000mm is vrij nutteloos doordat je (zeker op safari) op dat soort afstanden geen scherpe plaat meer kan maken door trillingen in de lucht etc. En de veel kleinere sensor zal midden op de dag niet zo'n probleem zijn, maar de mooiste foto's maak je vaak juist wat meer aan de randen van de dag, waar er beduidend minder licht is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:05
Een sterk punt van de Fuji vind ik de kwaliteit van de jpg's. Als je geen zin hebt in nabewerking, dan kun je met de diverse voorinstellingen op de camera (provia, velvia, acros, etc) prachtige kleurrijke of contrastrijke z/w platen maken.

De lenzen van Fuji zijn kwalitatief goed, zodat ook de "budget" (XC) serie nog steeds goed bruikbaar is.

Nadeel is (zoals hierboven aangegeven) het gebrek aan betaalbaar telebereik. De 50-230 heeft zeker een acceptabel bereik, maar schiet voor vogels en schuw wild toch echt te kort. Ik heb en meegehad naar een dierentuin en ontkom niet aan croppen. Voor Facebook niet zo'n ramp, maar voor printen op grootformaat is het niet geschikt.

Fuji heeft twee teleconverters (1.4x en 2.0x) maar die passen enkel op de pro lenzen (50-140, 100-400 en 200mm.

Wat nog een optie is, is om een dergelijke lens te huren voor de safari.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10-06 16:21
@Deruxian Je kan ook nog iets als een Sony RX10 III of Panasonic FZ2000 overwegen. Deze hebben vaste lens met redelijk groot bereik, en een relatief grote 1-inch sensor.

[Voor 7% gewijzigd door Balance op 04-11-2018 20:53]

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:53
Die Nikon P1000 moet je gewoon niet doen als je van een DSLR komt, dat ding heeft een mini sensor en zal zeker weten een teleurstelling worden.

Maar waarom de Fuji en niet de Olympus OM-D E-M10 Mark III of de Panasonic Lumix DMC-G80 of de Sony A6000 bijvoorbeeld?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11-06 20:55
De G80 houdt wel lekker vast met wat langere lenzen. Koop hem samen met de 12-60 en de 100-300 dan heb je bereik en weathersealing.
Als je niet zo nodig lenzen wil wisselen, is de RX10 III een zeer goede optie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:42

sapphire

Die-hard pruts0r

LA-384 schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:34:

Nadeel is (zoals hierboven aangegeven) het gebrek aan betaalbaar telebereik. De 50-230 heeft zeker een acceptabel bereik, maar schiet voor vogels en schuw wild toch echt te kort. Ik heb en meegehad naar een dierentuin en ontkom niet aan croppen. Voor Facebook niet zo'n ramp, maar voor printen op grootformaat is het niet geschikt.
Ben ik wel benieuwd welke dieren/dierentuin je geweest bent in Nederland. Ik heb genoeg foto's kunnen maken met een 200mm (FF), schuw wild geef ik je direct gelijk in maar zeker Nederlandse dierenparken zijn niet zó groot hoor.
Idem met de 50-230 in Nederland, in de dierentuin kun je daar echt wel veel mee. Tuurlijk meer is altijd fijn maar het is niet zo alsof je dan alleen maar mooie shots kan maken voor tot mini formaat te croppen.
En over het croppen, hoeveel MP's denk je nodig te hebben? De X-T20 heeft 24MP, al crop je 2/3e weg kan je nog afdrukken op 60x40 oid :?

Ik sluit me bij @Orion84 aan, is een nieuwe body of lens niet gewoon een optie?

[Voor 6% gewijzigd door sapphire op 05-11-2018 08:43]

Gabriël ITX

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:05
@sapphire Dat was Burgers Zoo. Met name de apen en tijgers zaten te ver weg vond ik. De foto's die ik eruit kreeg waren niet mooi genoeg om af te drukken. Mijn indruk is dat de lens de beperkende factor was.

Als ik dan de foto's in het dierentopic zie die veelal met de 100-400 evt met converter zijn gemaakt, versterkt dat mijn vermoeden.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True