Toon posts:

Flexibel off grid - Zoneenergie & SolarEdge

Pagina: 1
Acties:

• kippenhok
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-03 17:37
Ik ben op zoek naar informatie en ervaringen van Tweakers,
Heeft iemand een flexibele off/on grid zonneenergie set-up thuis?

Denk daarbij aan zonnepanelen op het dak, een SolarEdge (omvormer) en vervolgens naar de aansluiting in de meterkast. Lees dat SolarEdge ook product verkoopt, StorEdge, sinds begin 2018. Zou graag een losse accu willen koppelen aan mijn stroomnetwerk thuis. Eerst gaat zonneenergie, in de accu en dan het net op. Bij gebruik van stroom, eerst gebruik van accu en vervolgens van het net.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:31
Waarom off grid? Voorlopig kun je het net gebruiken als accu (salderen)

Neem het volgende topic eerst maar even door.

Eneco CrowdNett - Tesla Powerwall actie

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• kippenhok
Bedankt voor je reactie, de Powerwall 2 kost E7.700,- (13kWh, sinds begin 2017 leverbaar, Powerwall 1 zijn de hoeken rond, minder opslag en opslagdichtheid) op de site van Tesla, wordt via Eneco niet meer verkocht, is op dit moment niet leverbaar. Lijkt wel een goede dial te zijn. Gingen deze dingen niet in de fik of zijn daar niet aanvullende eisen vanuit opstalverzekering?

https://www.eneco.nl/energieproducten/crowdnett/, is deze niet meer leverbaar.
De LG Chem kost E6500,- incl. BTW (6.6 kWh), en daarbij moet ook 5x E400-500,- worden betaald, aan CrowNett, begrijp alleen niet waarom.

Waarom van het grid, gewoon leuk! Wat anders dan Bitcoins kopen. Heeft iemand ervaring of kennis op gebied van semi-off-grid stroom toepassingen?

[Voor 6% gewijzigd door kippenhok op 04-11-2018 15:25]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 15:04
Echt hands-on kennis heb ik zelf niet, maar wel veel gelezen uit interesse. Zoek eens naar diy powerwall projecten, bijvoorbeeld op secondlifestorage.com. Let wel dit zijn allemaal hobby projecten en geen kant en klare oplossingen

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou bestel maar.... en laat de ervaringen even weten hier.
https://www.photovoltaik4all.de/speicher/solaredge/
Je hebt reeds solaredge hangen? Er zijn wel meer fabrikanten.

Offgrid gaat je niet lukken, met enkel PV panelen...
Koop er dan maar een windmolen bij.

[Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2018 15:45]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Solaredge heeft idd oplossing genaamd storedge. Let wel; dit werkt vooralsnog alleen bij een 1 fase omvormer.

Heel kort door de bocht werkt het als volgt:
Zon schijnt: accu wordt geladen. Zon onder: accu gaat plm 400V leveren aan de omvormer (die dus spanning op de string ziet) en die blijft dus in productie.
Via een modbus meter wordt er gemeten hoeveel eigen verbruik er is en hier past de omvormer zijn productie op aan.

Wise enough to play the fool

• kippenhok
AUijtdehaag schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:41:
Nou bestel maar.... en laat de ervaringen even weten hier.
https://www.photovoltaik4all.de/speicher/solaredge/
Je hebt reeds solaredge hangen? Er zijn wel meer fabrikanten.

Offgrid gaat je niet lukken, met enkel PV panelen...
Koop er dan maar een windmolen bij.
Is wat lastig om vergunning aan te vragen voor een mastje van >50 meter....

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:00
Wat je wilt is heel goed mogelijk mits je daarvoor de juiste investeringen wilt doen...en dat kost een hoop geld,

Binnen NL is Victron een goede leverancier (victron is een NL bedrijf)
Hier zou je kunnen kijken naar een combilader met omvormer.

Kwa accubank kun je kiezen uit meedere soorten accu’s, de goedkoopste zijn FLA (flooded lead acid) dus accu’s die accuzuur bevatten en zo ook behandelt moeten worden (+onderhoud nodig hebben)

Naast fla accu’s kun je ook denken aan Lithium accu’s, nieuwe technieken en daarmee ook relatief een stuk duurder maar wel betrouwbaarder dan fla en geen onderhoud nodig (deze accu’s vind je oa in tesla auto’s)

Onderschat je accubank niet kwa gebruik, als je “verwacht” 2000amp/uur nodig hebt, is het al raadzamer te kijken naar 6000amp/uur

Als het puur is “voor de leuk” ... een klein offgrid setje kost je zo €2000 met de goede spullen, dus weet waar je aan begint

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kippenhok schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:19:
Bedankt voor je reactie, de Powerwall 2 kost E7.700,- (13kWh, sinds begin 2017 leverbaar, Powerwall 1 zijn de hoeken rond, minder opslag en opslagdichtheid) op de site van Tesla, wordt via Eneco niet meer verkocht, is op dit moment niet leverbaar. Lijkt wel een goede dial te zijn. Gingen deze dingen niet in de fik of zijn daar niet aanvullende eisen vanuit opstalverzekering?

https://www.eneco.nl/energieproducten/crowdnett/, is deze niet meer leverbaar.
De LG Chem kost E6500,- incl. BTW (6.6 kWh), en daarbij moet ook 5x E400-500,- worden betaald, aan CrowNett, begrijp alleen niet waarom.

Waarom van het grid, gewoon leuk! Wat anders dan Bitcoins kopen. Heeft iemand ervaring of kennis op gebied van semi-off-grid stroom toepassingen?
Dat hoef je niet te betalen, dat krijg je van Eneco in ruil om een beetje capaciteit uit te lenen voor frequentiestabilisatie.

Trouwens al eens gekeken naar een Enphase?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 11:34
Ik ga dit topic weer even tot leven wekken.

Hier staat een SE8K op de planning met 24 panelen.
Ik vind het doodzonde om die set ongebruikt te laten als er een stroomuitval is.
Iedereen zegt 'hoe vaak gebeurt dat nou, maar ik heb het in Nederland toch vaak genoeg meegemaakt, ook al was het dan maar even.

Ik ken de optie van StorEdge, maar de accu opties daarvoor vind ik veel te duur.
Ondertussen overweeg ik om een 24v of 48v accu setup neer te zetten met daarop een 230v omvormer. Een flinke 24v accu heb ik al in de vorm van een Electrische heftruck. En anders heb ik voor een paarhonderd euro een 12kwh opslag

Hoofdschakelaar na de meter zodat ik niet onbedoeld teruglever aan het net en ik kan er handmatig voor kiezen om de vriezer en koelkast op gang houden.
Ook de SolarEdge omvormer kan ik dan weer stroom geven om op gang te komen.

Mijn vraag: de zonnenpanelenboer zei dat er dan wel een unit geïnstalleerd moest worden van 2200 euro om te zorgen dat de omvormer met haar overcapaciteit niet de omvormer opblaast. Dat hadden ze uitgezocht voor een aggregaat set-up dus dat moest waarschijnlijk voor mijn plan.

Iemand hier ideen over wat daadwerkelijk nodig is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@johan1989
Als je het nog moet aanschaffen, kijk eens naar Fronius gen24 plus
Die zijn wat verder op dat gebied.
YouTube: Webinar: Nieuwe Fronius Symo GEN24 Plus, installatie en in bedrijfst...

[Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2021 07:55]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johan1989
Moet nog aanschaffen inderdaad, dus kan nog alle kanten op.
Die omvormers zijn (als ik kijk op mg-solar-shop.com) zo'n 1000 euro duurder.
(biedt ook geen opties om AGM accu's te laden. Enkel die schreeuwend dure LG en BYD batterijen)
Wat zij aanbieden is een Victron Multuplus ertussen. Googlen op SolarEdge Victron leert mij dat dat ook kan bij SolarEdge. (met de SolarEdge omvormer die heel wat goedkoper is)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien ligt de toekomst bij hoog voltage batterijen.
Edit: bij 3-fase heb je al 3 victrons nodig? Ook niet gratis.
https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

Kan die Storedge/victron ook laden vanaf het net of enkel via de zonnepanelen?
Bij wisselende stroom prijzen misschien interessant.
Zeker in de winter krijg je de batterij wellicht niet vol met enkel de panelen.

Maar goed, ik ben er dan ook niet echt mee bezig.
Ik kan daar geen geld in steken wat zich nooit terugverdient. (dankzij salderen)
Hobbies mogen geld kosten maar dit gaat me wel erg ver. ;)

[Voor 75% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2021 17:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johan1989
AUijtdehaag schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:15:
Misschien ligt de toekomst bij hoog voltage batterijen.
Allicht, maar dan ga ik voor een oud batterijpakket uit een electrische auto. 5000 piek voor 54kwh pakket.
Die BYD pakketten worden in NL de eerste 10 jaar niet rendabel. (Ik ga ervanuit dat saldering afbouw wordt uitgesteld)
OUCH, dat is een dingetje.. Die had ik ff over het hoofd gezien.
Maar 230 is toch gewoon 1-fase? Dus de groep waar de omvormer op zit is in elk geval al te voeden op die manier. (met alle gebruikers die op diezelfde groep gevoed worden)
De omvormer kan dan het gehele netwerk op peil houden met zonnepanelen stroom.
Maar waarschijnlijk denk ik nu veel te dummy-simpel. Daarnaast is dit misschien voer voor een ander forum :)
Het is maar een nood set-up.
Ik verwacht dat er tegen de tijd dat salderen echt afgebouwd gaat worden wel omvormers zijn die van 24v 3 fase kunnen maken. Nog waarschijnlijker is dat de hoogvoltage batterijen en alle opties daaromheen tegen die tijd goedkoop genoeg zijn om daar iets mee te doen.
AUijtdehaag schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:15:
Kan die Storedge/victron ook laden vanaf het net of enkel via de zonnepanelen?
Bij wisselende stroom prijzen misschien interessant.
Zeker in de winter krijg je de batterij wellicht niet vol met enkel de panelen.
De batterij laden met netstroom lijkt me onzin. Die cent verlies je weer met omvormingsverlies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 31-05 14:29
Dag mensen.
Een on off grid. Yes.
Over opbrengsten, rendementen en zulke zaken heb ik nog weinig te melden.
Voor degenen die het interesseert, ik ben zoiets aan het opbouwen. Niet iets waarbij de kilowatturen om de oren vliegen.
1 x AliExpress hybrid inverter.
1x victron mppt + victron inverter.
2x 105Ah
2x 230 Ah
12 volt loodaccu's 'semi-tractie'
Tot nu op max 4 panelen 260 Watt gedraaid, het is nog onder constructie.

Financieel een ander plaatje dan Tesla accu's en andere. Daar is de capaciteit ook naar. Maar betaalbaar.

Er is een paar kWh per dag mee te scoren. Het is gewoon leuk als 's avonds bijv. de koelkast op je 'eigen' energie draait. Gegarandeerd steenkool vrij.

De spanning uit de AliExpress omvormer lijkt aardig op een sinus(gecheckt met een oscilloscoop voordat ik de thuisapparatuur erop aansloot), zou 2400Watt moeten doen, heb ik niet geprobeerd maar continu 1000 en meer geen probleem. Het was een gok maar het apparaat werkt tot nu toe prima.
Hij schakelt automatisch over naar het lichtnet en de thuisapparatuur blijft gewoon aan.( Eén groep is afgekoppeld in de meterkast en hierop aangesloten.)

De Victron hangt net.
Voedt overdag de zonneboilerpomp en regelaar. 's Avonds nu nog met een verlengsnoer wat licht

Als 's avonds het licht aan is, de wasmachine draait, ik zet koffie en de koelkast slaat ook nog aan dan doe ik dus aan peak shaving!?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:31
@johan1989
Een omvormer bedoeld voor verbinding met het grid laten werken bij stroomuitval lijkt me erg ingewikkeld. (wil je 3 fasen AC individueel omzetten naar 12 V DC?, hoe weet SolarEdge wanneer de accu's vol zijn en gaat de omvormer überhaupt aan?)

Simpeler zou denk ik zijn om bij stroomuitval de SolarEdge omvormer los te koppelen en een aantal Victron omvormers in actie te laten komen.
Maar dan zit je denk ik met de optimisers, dit zou gemakkelijker zijn als je die niet had.

Nog simpeler is een aggregaat op dinosap. Of je noodstroomvoorziening accu niet te koppelen aan PV.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-06 16:02
Ik draai een zomerhuis off-grid, uit nood.
Inmiddels 12 OPZV 2V 750Ah accu's.
Laagspanning deel is 24V.
Wil je je huis erop gaan draaien, dan ga je echt over serieuze omvormers praten.
Dan denk ik aan een 25A zuivere sinus omvormer. Aan de 24V zijde loopt dan een schamele 240 A door de kabels.
De investering is hoog, dat ga je er nooit uithalen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee