Toon posts:

Led in schakelaar brandt als de schakelaar uit staat, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-05 09:00
Mijn vraag
Ik heb een 220V schakelaar met licht voor een led strip. Ik wil dat de led in de schakelaar brandt als hij uit staat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ikea ledstrip
KCD3 schakelaar

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende dingen online, de setup werkt uitstekend, led brandt als ik de lamp aandoe.
Google leert mij dat je een oriëntatie functie hebt en een controle functie, voor mijn situatie wil ik de oriëntatie functie gebruiken, klikhttps://www.google.be/sea...=659#imgrc=Q2RuWNyn4bARKM hier. Het gaat om een donkere schoenenkast en de led in de schakelaar zou moeten branden als het licht uit staat.
Ik heb verschillende test opstellingen geprobeerd, echter nog niet tot de juiste gekomen, online vind ik het niet en ik wil ook geen kortsluiting veroorzaken.

Foto van de werkende test opstelling in controle functie.
Schakelaar test opstelling

Alle reacties

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 18:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

@flip75 ,als dat snoertje aan een stekker zit, draai die eens om in de contactdoos. Formeel moet de bruine draad naar de lamp overigens zwart zijn.

[Voor 4% gewijzigd door DeBolle op 04-11-2018 14:24]

Specs

• flip75
DeBolle schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:24:
@flip75 ,als dat snoertje aan een stekker zit, draai die eens om in de contactdoos. Formeel moet de bruine draad naar de lamp overigens zwart zijn.
Helaas, dat was hem niet.

Dank voor de tip mbt zwart ipv bruin. In dit geval slechts een testopstelling, had nog getracht het juist te doen...

Nog meer tips?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt zoiets maken. Maar dan heb je waarschijnlijk een extra ballast nodig bij je led stip, of een traditionele gloeilamp.

*het stippelijn vak is de inhoud van de schakelaar.
*de 9v is hier dan de fase draad

In feite komt het erop neer dat je een wisselschakelaar moet zoeken met een separaat bedraad lampje

[Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 04-11-2018 15:11. Reden: opmerking wisselschakelaar]

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 13:03
jeroen3 schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:07:
Je kunt zoiets maken. Maar dan heb je waarschijnlijk een extra ballast nodig bij je led stip, of een traditionele gloeilamp.
[Afbeelding]
*het stippelijn vak is de inhoud van de schakelaar.
*de 9v is hier dan de fase draad

In feite komt het erop neer dat je een wisselschakelaar moet zoeken met een separaat bedraad lampje
Ietwat offtopic, maar dat is lang geleden, zie ik nou Crocodile Clips / Physics? :D

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@nick_haak 1998 vintage. Ideaal single-executable tool om een simpel circuit in te diagrammen.

[Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 04-11-2018 15:27]

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 13:03
Jep, en supersimpel in gebruik :D

@flip75 Wil je dat het lampje van de schakelaar ALLEEN aan staat als de ledstrip uit is, of moet dez altijd aan zijn?

[Voor 5% gewijzigd door nick_haak op 04-11-2018 15:31]

• flip75
nick_haak schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:30:
Jep, en supersimpel in gebruik :D

@flip75 Wil je dat het lampje van de schakelaar ALLEEN aan staat als de ledstrip uit is, of moet dez altijd aan zijn?
Voor mij zijn beide opties oké, zo lang hij maar brandt als de lamp uit is.
Op een eerdere reactie: binnenin de schakelaar werken is niet mogelijk.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:53

Theo

moederbord

Je kan bruin en bruin omwisselen op je schakelaar. Waarschijnlijk staat het indicatielampje in de schakelaar tussen de middelste pin en de 'blauwe' pin. De linkerpin is nu fase, de middelste is schakel en de rechter is nul. Zowel je gloeilamp als je schakelaarledje staat nu tussen schakel en nul.

Draai je bruin en bruin om op je schakelaar dan staat je indicatieledje tussen fase en nul, en je gloeilamp tussen schakel en nul.

7400 Wp op het dak

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 15:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Waarom gebruik je geen wipcontroleschakelaar? Die hebben dit ingebouwd.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05-2022

Zoiets ?
Kant en klaar bij de bouwmarkt ?

Bekend onder de namen:
Schakelaar met oriëntatielamp
Of
Schakelaar met indicatielamp

[Voor 24% gewijzigd door Pumbaa82 op 05-11-2018 13:33]

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 14:42

TAA

Liever IRC

Geen oplossing voor je probleem maar soms zijn we zo druk om een probleem op te lossen dat we een andere oplossing uit het oog verliezen. Misschien is het mogelijk een drukknop te gebruiken zoals in een koelkast waarbij het licht aangaat als de deur opengaat? Heb je geen oriëntatie of controle led nodig ;)

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-06 17:50
Een deurschakelaar dus. Deurtje open licht aan, deurtje dicht licht uit

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

In Duitse en Franse appartementencomplexen maar ook in woningen zie je dit heeeel vaak. Kijk daar eens voor een schakelaar.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kan je niet een hotel schakelaar misbruiken? Bruine draad in de schakelaar, twee zwarte eruit. De gewone lamp aansluiten op de ene zwarte en de nul, de ledlamp aansluiten op de andere zwarte en de nul. Let op dat er dus altijd op een van de twee draden stroom staat.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee