[beginner] Welke flux?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-05 11:16
Dus ik ga vandaag shoppen bij de lokale elektronica boer (flux, desoldeer draad, dunne soldeertin) en ik zit met de grote flux vraagstuk. Ik heb met wat onderzoek basiskennis verschaft, maar ik heb nog wat bevestigingen nodig.

Applicatie: Elektronica (usb poortjes, weerstandjes)
Huidige keuze:Ik leun op dit moment naar Rosin flux en dit zijn mijn argumenten:
  • Veiliger dan water oplosbaar flux vanwege minder geleidende residu
  • Bevat helaas minder actieve elementen, maar omdat elektronika doorgaans weinig oxidatie bevat en schonere oppervlakte heeft (na een beetje IPA toepassing), is dat geen deal-breaker
Vraag 1: Kloppen deze argumenten?
Vraag 2: Kan ik gewoon voor rosin flux (R) gaan of is RMA aangeraden (rosin mildly activated)? Maar dan heb je weer dat residu nadeel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
Voor elektronica solderen gebruik je een speciaal voor dat doel geschikte soldeerdraad met flux-kern.
Dan hoef je je ook niet druk te maken over de theoretische problemen m.b.t. de samenstelling van de flux.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-05 11:16
Ik wilde inderdaad tin/flux combidraad kopen, maar dacht dat dat niet genoeg zou zijn.

*theoretische problemen* haha gelijk heb je :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De meeste elektronica soldeertin heeft flux in de kern. Maar bij SMD werk of iets met veel pootjes dicht bij elkaar werkt flux uit een pen of potje stukken beter.

Wat betreft de residu, een tandenborstel (ik gebruik opzetstukjes van een elektrieke borstel) met wat IPA alcohol doet wonderen om de restanten flux mooi weg te poetsen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Contactspray (60 en WL) van Kontakt Chemie lost flux ook fantastisch op. Tandenborstel moet je niet doen, want kunststof en wordt statisch. Keukenrol of een katoenen doek haalt ook het meeste weg. Na contactspray met WL hoort er geen geleidende troep meer te zitten. De rest van de aanslag die overblijft is cosmetisch, en naar mijn idee is het beter om dat gewoon te laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:14
Soldeer met flux is vaak gewoon niet genoeg, inderdaad zoals memphis ook al zegt, als je veel pootjes dicht bij elkaar hebt zitten, wat flux er over, kan je zo de soldeerbout er overheen trekken.
Dat word heel lastig zonder extra flux.

[ Voor 26% gewijzigd door WEBGAMING op 04-11-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 15:48
Ik vind no clean vaak smerig spul dus dat maak ik, hoewel niet per se nodig, wel schoon met 99% isopropy. Maarja, als je dan toch schoonmaakt kun je net zo goed RA pakken.
Pagina: 1