Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Logitech Z623 (2.1) - hoog frequente piep

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12-06 21:53
Ik heb een Logitech Z623 overgenomen van een ander. Bij mij maakte ie een zeer hoog frequente, intermitterende pieptoon. Ik heb die set doorverkocht (uiteraard met melding van de pieptoon), maar de nieuwe eigenaar had er geen last van. Toen een Edifier setje gekocht en hierbij geen pieptoon. Edifier setje beviel qua geluidskwaliteit minder dan de Z623, dus Edifier verkocht en een "nieuwe" tweedehands Z623 overgenomen.

Helaas opnieuw pieptonenfeest.

Ik vind het maar vreemd. Ik kan denk ik uitsluiten dat het komt door mijn computer (aangezien de Edifier het zonder pieptoon deed), maar ook dat het aan een defecte Z623 ligt (bij die ander was er geen pieptoon én ik heb het probleem bij 2 verschillende Z623 setjes).

Daarnaast hoor ik deze intermitterende pieptoon ook als ik achter mijn digitale piano zit met koptelefoon op (zonder koptelefoon geen gepiep). Die staat ook in de woonkamer.

Mijn voorlopige conclusie is dat er ergens in het stroomnet een apparaat zit wat zorgt voor deze pieptoon, klinkt dat logisch? Of zijn er nog andere mogelijkheden? Ik heb de Z623 in mijn slaapkamer aangesloten, maar ook daar hoor ik de pieptoon. Hebben jullie nog tips hoe ik erachter kan komen waar dit door veroorzaakt wordt en is er überhaupt wat aan te doen?

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 07:59
Heb ik zelf ook gehad met een Logitech setje, kwam toen door een TL-bak. Schijnbaar heeft Logitech iets weggelaten wat andere speakerfabrikanten wel gebruiken om 'ruis' van het net te filteren.

Oplossing voor mij was om de TL-bak uit te doen, maar als je de oorzaak niet weet zou je misschien wat anderen stopcontacten kunnen gaan testen.
WizZie- schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:03:

Daarnaast hoor ik deze intermitterende pieptoon ook als ik achter mijn digitale piano zit met koptelefoon op (zonder koptelefoon geen gepiep). Die staat ook in de woonkamer.
Heb je de koptelefoon dan in de Logitech set aangesloten?

• Atomius
Brazos schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:05:
Heb ik zelf ook gehad met een Logitech setje, kwam toen door een TL-bak. Schijnbaar heeft Logitech iets weggelaten wat andere speakerfabrikanten wel gebruiken om 'ruis' van het net te filteren.

Oplossing voor mij was om de TL-bak uit te doen, maar als je de oorzaak niet weet zou je misschien wat anderen stopcontacten kunnen gaan testen.

[...]

Heb je de koptelefoon dan in de Logitech set aangesloten?
Ja, is dat het? Dat ze iets weglaten wat normaal gesproken dit soort 'ruis' wegfiltert? Kan je een extern apparaatje aanschaffen wat dat voor je doet?

Heb zelf bedacht; zou een bepaalde stekkerdoos kunnen helpen? Een stekkerdoos die die 'ruis' wegfiltert? Zoeken op Google heeft me alleen opgeleverd dat er stekkerdozen bestaan met overspanningsbeveiliging, maar ik weet niet of dat het issue is hier.

Edit: hij maakt het geluid trouwens ook met het geluid helemaal dichtgedraaid.

[Voor 4% gewijzigd door Atomius op 10-11-2018 15:10]

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 07:59
WizZie- schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:06:
[...]

Ja, is dat het? Dat ze iets weglaten wat normaal gesproken dit soort 'ruis' wegfiltert? Kan je een extern apparaatje aanschaffen wat dat voor je doet?
Of het is gewoon RF wat stoort van een voeding o.i.d., en niet direct het net. Ik weet het niet precies.
[...]

Heb zelf bedacht; zou een bepaalde stekkerdoos kunnen helpen? Een stekkerdoos die die 'ruis' wegfiltert? Zoeken op Google heeft me alleen opgeleverd dat er stekkerdozen bestaan met overspanningsbeveiliging, maar ik weet niet of dat het issue is hier.
Nee dat denk ik niet. Het is ook geen ground loop volgens mij. Je kunt wel speciale stekkerdozen kopen voor ongeaarde stopcontacten en geaarde gebruikers, maar dat gaat hier niet helpen denk ik.
[...]

Edit: hij maakt het geluid trouwens ook met het geluid helemaal dichtgedraaid.
Het komt dus niet uit de geluidsbron. (pc, tv etc.) Mijn oplossing was simpel, de TL-bak hing in een berging en kon gewoon uit. In jouw geval zul je misschien eerst de bron op moeten zoeken en zien dat je daar iets aan kunt doen, andere stopcontacten/locaties in het huis gaan proberen, of een andere geluidsset aanschaffen.

• Atomius
Brazos schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:34:
[...]
Het komt dus niet uit de geluidsbron. (pc, tv etc.) Mijn oplossing was simpel, de TL-bak hing in een berging en kon gewoon uit. In jouw geval zul je misschien eerst de bron op moeten zoeken en zien dat je daar iets aan kunt doen, andere stopcontacten/locaties in het huis gaan proberen, of een andere geluidsset aanschaffen.
Dank voor je antwoorden.

Ik heb inmiddels geprobeerd om de set op verschillende stopcontacten aan te sluiten en ook heb ik de schakelaars in de meterkast één voor één uitgezet. Het mocht helaas niet baten.

Ook heb ik een 2.1 set van Trust geprobeerd maar ook met deze set een hoog frequente intermitterende piep (dus inmiddels 2 verschillende Z623 en een Trust). Raadselachtig genoeg was er met de Edifier dus geen piep.

Ik heb nu uit wanhoop (;w) maar de ingebouwde speakers van mijn Iiyama beeldscherm in gebruik, want ik word zo langzamerhand gek van de piep.

Is er misschien iemand die nog andere opties weet?

[Voor 6% gewijzigd door Atomius op 25-11-2018 13:07]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True