Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Rookmelders gaan spontaan af

Pagina: 1
Acties:

• Mibasa
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18-05 21:53
Hallo tweakers. Via google word ik niet veel wijzer... Afgelopen nacht tot 2x toe alledrie de rookmelders alarm. 8)7 Aangesloten op 220 en gekoppeld, bouwjaar 2013, montage 2014, merk Kidde (Ajax / Chubb). Kon ze niet stil krijgen via de hushknop, uiteindelijk van alledrie de groepen in de meterkast uitgeschakeld. Volgens de handleiding waarschuwen ze ca 30 dagen van tevoren als de batterij leeg raakt. Is zeker niet gebeurd! Iemand hier ook ervaring mee?
Andere vraag: volgens de handleiding hoort er een 9 v alkaline in, er zaten netjes duracells in. Mag/kan ik er ook een philips lithium batterij in zetten? Daar wordt namelijk mee geschermd dat ze uitermate geschikt zijn voor rookmelders. Zijn lithium batterijen oplaadbaar of niet?

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:31

OmeJoyo

This is me

Je kan er een Alkaline of Lithium 9 volt batterij inzetten, dat maakt wezenlijk niet uit. Of die oplaadbaar is staat op de verpakking. Ik heb de 9 volt lithium nog niet ergens oplaadbaar gezien.

Echter voor de 230 volt rookmelder vraag ik me de meerwaarde van de lithium af. De batterij is enkel backup en bij de Lidl heb je er 2 voor nog geen 2 euro en ook al wordt het niet altijd hardop gezegd, de Lidl batterijen komen altijd super uit de test. Toevallig scoren ze altijd net zo goed als de Duracell, zal vast te maken hebben met het feit dat Duracell ook voor andere merken produceert :)

Weet je zeker dat ze trouwens door de batterij in alarm gingen? Rook melders houden namelijk helemaal niet van stof en onderhoud aan rookmelders (Testen en effe de stofzuiger erlangs) wordt nogal eens vergeten.

[Voor 15% gewijzigd door OmeJoyo op 04-11-2018 11:30]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:43
Zeker weten dat het alleen rookmelders zijn? Of ben je nu stiekem een verhoogde concentratie koolmonoxide aan het inademen :P

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
Rookmelder gaat niet af als de backup batterij leeg is, dan piept ie kort 1 keer per 15 min. En als het bij 1 is, zal die niet de andere, gekoppelde melders meenemen.

Lijkt mij iets meer aan de hand dan gevalletje "lege batterij".
Als er 1 storing heeft waardoor die getriggerd wordt/af gaat, dan zullen de gekoppelde melders wel meegaan doen.

Misery and hate will kill us all.

• Mr.D78
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 16:39
leecher schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:03:
Zeker weten dat het alleen rookmelders zijn? Of ben je nu stiekem een verhoogde concentratie koolmonoxide aan het inademen :P
@frankieknip Geen last van hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en/of vermoeidheid?

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:25
Volgens mij heb ik dezelfde rookmelders (ik ben nu niet thuis dus ik kan het niet controleren) maar die piepen inderdaad 1x per minuut als er een batterij bijna leeg is en/of de 230V is afgesloten.

• ChrisW
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
frankieknip schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:15:
Hallo tweakers. Via google word ik niet veel wijzer... Afgelopen nacht tot 2x toe alledrie de rookmelders alarm. 8)7 Aangesloten op 220 en gekoppeld, bouwjaar 2013, montage 2014, merk Kidde (Ajax / Chubb). Kon ze niet stil krijgen via de hushknop, uiteindelijk van alledrie de groepen in de meterkast uitgeschakeld. Volgens de handleiding waarschuwen ze ca 30 dagen van tevoren als de batterij leeg raakt. Is zeker niet gebeurd! Iemand hier ook ervaring mee?
Hier exact hetzelfde gehad. Zonder andere meldingen van te voren bleven ze maar afgaan (gelukkig overdag).
Beide melders mocht ik retour sturen naar de installateur van onze nieuwbouwwoning. Nieuwe gekregen en die werken vooralsnog weer goed.
Zelf dachten ze dat er stof op de sensors heeft gezeten oid. maar ze hebben nooit laten weten wat het echt geweest is.

• Mibasa
@OmeJoyo: aa en aaa-tjes gebruik ik al van de Lidl. Idd best goede batterijen. Zal morgen eens paar 9v-tjes halen.

@leecher en @Mr.D78: het zijn zekers alleen rookmelders, geen CO.

@Gero71: daar zeg je wat. Lijkt me aannemelijk dat ze gekoppeld zijn via een potentiaalvrij contact dus zou zomaar kunnen dat een accuwaarschuwing per stuk komt en een alarm gezamenlijk.

@ChrisW: Heb inmiddels een mail gestuurd naar Chubb met het probleem. Ben benieuwd naar hun reactie. Voor nu voorlopig even geen batterij erin en los van de 220 voeding.

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:25
Als je ze los van de voeding haalt, met batterij erin, dan piepen ze iedere minuut maar kom je er wel achter welke van de drie rookmelders er afging, want dat weet je nu ook nog niet denk ik?

[Voor 6% gewijzigd door AlbertJP op 04-11-2018 15:27]

• Grandisimo
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 21:32
Mr.D78 schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:31:
[...]

@frankieknip Geen last van hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en/of vermoeidheid?
Wie niet op zondag ???

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:43

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Heropend en titelfix

Onlangs geboord? Stof gemaakt? Met een nieuwbouwhuis is het na een jaar of 3-4 wel stoffig genoeg geweest. Het 'spiegeltje' waar hij rook op detecteer zal waarschijnlijk vol stof zitten wat ie als rook gaat zien. Kwestie van de stofzuiger op de ventilatiegaten houden en zo de rookmelders uitzuigen. Dan moet je er na het vervangen van de batterijen geen last meer van hebben.

[Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 04-11-2018 20:57]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Mibasa
Thnx voor het heropenen. De stofhoezen zijn er pas afgegaan nadat echt alles klaar was met de bouw. Zal ze morgen even schoonblazen maar het blijft frappant dat ik ze niet stil kreeg m.b.v. de hushknop. Wacht sowieso de reactie van chubb af.

Update: heb ze alledrie schoongeblazen met perslucht. Bij eentje kwam vrij veel stof uit, de andere 2 waren schoon. Snap er niks van: bij de bouw hebben ze alledrie netjes tot alles klaar was een originele stofhoes om gehad. Heb ze er zelf afgehaald destijds, zaten alledrie goed verpakt.

Nu bij alledrie een nieuwe 9v. lidl batterij ingezet en weer op 220v aangesloten. Totnutoe al ruim een week geen alarm meer gehad dus vermoed toch dat stof in die ene de oorzaak was. Volgens de handleiding gaan ze bij dikke rook dus denk ook zware vervuiling, direct weer af als de hush ingedrukt wordt. Bij mij bleven ze gewoon doorloeien dus dat is nog wel ff een puntje.

[Voor 58% gewijzigd door Mibasa op 13-11-2018 19:50]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True