Toon posts:

DDR3 RAM geheugentest: 4, 8, 16 en 24GB in de praktijk.

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:26

RAM geheugen komt in verschillende maten, snelheden en soorten. Op alombekende vraag "hoeveel RAM geheugen heb ik nodig?" kun je niet zomaar een antwoord vinden omdat het antwoord voor een ieder anders is.

Ik heb tot vorige week 8GB DDR3 geheugen gehad van Kingston. Aangezien ik wilde upgraden naar 16, 24 of 32 GB RAM besloot ik alle combinaties te testen en hierbij ook praktijktesten en het stroomverbruik mee te nemen. De resultaten vind je in het overzicht hiernaast. :(:)

Hardware:
  • MSI Z97 Gaming 5
  • Kingston HyperX Savage 8GB kit
  • Kingston HyperX Fury 16GB kit
  • Samsung Evo SSD
  • [b]Intel i7 4790K[/b]
*Stroomverbruik bij benadering
*Overclock: 46X multiplier ipv 40, tot 5,2Ghz, standaard voltage.

Voor mij reden genoeg om mijn 8GB kit te verkopen. :7

Gulfstream G650

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 06:32

MazeWing

passionate & cynical

Leuk dat je het test maar ik denk dat de meeste van ons wel weten dat er anno 2018 genoeg redenen zijn om meer dan 8GB te pakken. Zelf heb ik al weer een aantal jaren 16 GB en loop eigenlijk nooit tegen problemen aan. Op internet zijn er zeer veel testen te vinden die buiten het verbruik ook nog eens de verschillende snelheden testen qua geheugen.

Jouw test is dus incompleet (we weten niet eens op welke snelheden je geheugen draait) en zijn er veel meer variabelen die een bepaalde score geven. Los van dit alles test je ook nog eens met het verouderde DDR3 terwijl we alweer dik 3 jaar DDR4 hebben.

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Als je geheugen 78 ~86 watt verbruikt in idle kan je het beter in de vuilnisbak gooien of als straalkachel gebruiken.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
@GoT Totale build.

Jammer dat er niet echt sprekende benchmarks zijn, zoals het verschil in gaming. Het enige interessante is de 4K rendering, en hoeveel mensen doen dat nu.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• SalimRMAF
Nat-Water schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:40:
@GoT Totale build.

Jammer dat er niet echt sprekende benchmarks zijn, zoals het verschil in gaming. Het enige interessante is de 4K rendering, en hoeveel mensen doen dat nu.
Gefundeerde feedback hier, maar ik wilde vooral het verschil duidelijk maken tussen de verschillende flex channels en dual channel, maar vooral dat 24GB met 4 banks vaak trager is dan 16GB dual channel.

Het geheugen loopt trouwens op 1600 tot 1866 Mhz.

Gulfstream G650

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:37
Ik vind de 2x8 + 2x4 inderdaad ook het interessantst, dacht toch dat dat ongeveer even snel zou zijn als 2x8 (wellicht lagere snelheid/timings?)
Al weet ik niet of hedendaagse controllers hier beter mee omgaan.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:21
Dus door het geheugen 16,6% (van 1600 naar 1866) te overklokken gaat er 30% van SuperPi af?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:04
SalimRMAF schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:12:
[...]

Gefundeerde feedback hier, maar ik wilde vooral het verschil duidelijk maken tussen de verschillende flex channels en dual channel, maar vooral dat 24GB met 4 banks vaak trager is dan 16GB dual channel.

Het geheugen loopt trouwens op 1600 tot 1866 Mhz.
Hoe heb je dan het geheugen er inzitten ( bij 24GB)?
Want als je 2x4 in dual channel hebt en dan 2x8 in dual channel er bij doet, dan is het nog steeds dual channel.

Kanaal 1 Dimm 1 Kanaal 2 Dimm 1 Kanaal 1 Dimm 2 Kanaal 2 Dimm 2 Resultaat
4 4 8 8 Dual Channel
4 8 4 8 Flex op 16GB (2x4 en 1e 8 ) 2e 8GB single
4 8 8 4 Flex op 24 GB
8 4 4 8 Flex op 24 GB
8 4 8 4 Flex op 16GB (1e 8 en 2x4) 2e 8GB single
8 8 4 4 Dual Channel

• SalimRMAF
Uszka schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:28:
Dus door het geheugen 16,6% (van 1600 naar 1866) te overklokken gaat er 30% van SuperPi af?
Nee, de CPU is overclocked. De RAM werkt op dezelfde snelheid voor zover ik weet. De verschillende RAM snelheden hebben te maken met de afzonderlijke sets RAM. De Savage werken op 800MHZ, de Fury op 933. Bij de Haswell is het bekend dat de timings en snelheden niet zoveel impact hebben. :)
White Feather schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:34:
[...]

Hoe heb je dan het geheugen er inzitten ( bij 24GB)?
Want als je 2x4 in dual channel hebt en dan 2x8 in dual channel er bij doet, dan is het nog steeds dual channel.

Nee. Volgens mij deel je dan de snelheid door alle banks waardoor je dus meer data door dezelfde bandbreedte moet pompen.

RAM tijdens OC:

[Voor 9% gewijzigd door SalimRMAF op 04-11-2018 22:52]

Gulfstream G650

• White Feather
SalimRMAF schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:45:
Nee. Volgens mij deel je dan de snelheid door alle banks waardoor je dus meer data door dezelfde bandbreedte moet pompen.
Nope, je hebt 2 parallelle kanalen, die 2 Dimms kunnen aanspreken in serie.

Het maakt nagenoeg niet uit of je nu 2x8 of 4x4 in je bord hebt zitten (mits zelfde snelheid en timings).

• SalimRMAF
White Feather schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:53:
[...]

Nope, je hebt 2 parallelle kanalen, die 2 Dimms kunnen aanspreken in serie.

Het maakt nagenoeg niet uit of je nu 2x8 of 4x4 in je bord hebt zitten (mits zelfde snelheid en timings).
Bij DDR3? Op een intel chipset?

Gulfstream G650

• White Feather
SalimRMAF schreef op maandag 5 november 2018 @ 00:19:
[...]

Bij DDR3? Op een intel chipset?
Sinds er dual channel bestaat, dus sinds DDR, zowel voor Intel als AMD.

De meeste moederborden hebben 4 Dimmsloten, waarvan vaak 2 een andere kleur. Stel 2 wit en 2 zwart.

Dan gaat je 1e set in Wit (kanaal 1, dimm 1) en Wit (kanaal 2, dimm 1). Voor zwart geldt hetzelfde.

Het enige verschil is dat bij 4 dimms je geheugencontroller het zwaarder heeft en daardoor mogelijk minder hoge snelheid of strakke timings kan draaien dan bij 2 dimms (zoals bij Ryzen). Bij 4 dimms staat er meer pages open en dat kan net weer sneller zijn. Maar het sneheidsverschil door dat laatste is meer theoretisch dan meetbaar.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik neem aan dat je bedoelde de meest positieve uitkomst groen te markeren, maar 27.08 is nog altijd hoger dan 27.042

(aida kolom)

• SalimRMAF
Anoniem: 472287 schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:44:
Ik neem aan dat je bedoelde de meest positieve uitkomst groen te markeren, maar 27.08 is nog altijd hoger dan 27.042

(aida kolom)
Wat stom van me, ben nog niet zo secuur als Tweakers DEV team. ;)

Gulfstream G650

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee