@
ghelsendoorn @
Zanzibar-1337 @
eric en joep @
DjaRoel
Ik ben sterk aan het overwegen om te gaan verwarmen met een airco, en de Daikin US staat heel erg hoog op de lijst. eigenlijk is het naar mijn mening de enige echt goede optie waarom ... omdat deze kan ventileren met verse buitenlucht.
Nu is de ventilatie capaciteit "slechts 32 kuub per uur" maar voor ons is dat al 100% meer als nu.
Ik begrijp dat 32 kuub per uur niet heel veel is maar het alternatief is decentrale wtw waarbij je veel leest dat mensen hem nooit op max zetten (ong 70 kuub per uur) ivm geluid.
Wat is julli eervaring met ventilatie gebruiken jullie deze en wat voor een effect heeft deze 32 kuub per uur op CO2 niveau's in de woonruimtes?
Kun je er de co2 mee omlaag brengen? of of een (lager) niveau houden? met name in de winter wind ik dit interresant om te weten hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Daarnaast nog een vraag, ik zit heel erg te twijfelen tussen 3,5 vs 5kw het prijs verschil tussen de units is niet zo heel groot +/- 200 euro voor de hardware. de verwarmings capaciteit is 5kw bij de 3,5kw en 6.3 bij de 5kw echter bij -10 heeft de 5kw natuurlijk meer capaciteit over.
Zover ik kan beoordelen is de minimale capaciteit van de 3,5 en de 5kw gelijk dus qua pendelen is er geen verschil en zal dit minimaal zijn. enige kleine verschil is dat de SCOP van de 3,5 een klein beetje hoger ligt 5.73 ipv 5,5 maar dat vind ik met het oog op het vermogen bij -10 minimaal en zou ik toch eerder de 5kw willen denk ik. Het gaat bij ons om de woonkamer/tuinkamer bij elkaar zo'n 50m2 en ongeveer 140m3.
stroom heb ik over zolang we kunnen salderen is dit goedkoop stoken natuurlijk.
welk vermogen gebruiken jullie voor welke oppervlakte en dan als hoofdverwarming of niet?
sepcs haal ik allemaal hier vandaan
https://www.koelklimaatte...arara%20specificaties.pdf
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen