Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

APK keuring voor ombouw Aardgas/ Warmtepomp installatties?

Pagina: 1
Acties:

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:10
We weten het: voor 2050 moeten alle bestaande woningen van het gas af, dat wordt dus heel drukke tijden voor de installatie bedrijven.
Het is te verwachten dat er ook heel wat nieuwe installatiebedrijven komen die het niet zo nauw nemen met de werking, garantie en service van de afgeleverde installatie alsmede de verwarmings resultaten op langer termijn: bijvoorbeeld als er net ná de garantie periode van de WP installatie weer eens een flinke koude periode komt en de woonkamer niet warmer wordt 18 graden...

Het is niet zo eenvoudig om in een bestaande woning de gas ketel te vervangen door een WP zonder dat het comfort, afwerking en design van de woning minder wordt en het financieel te duur wordt.
Er zijn veel variabelen bij een gas cv/ WP ombouw:
1) Vloerverwarming of Lage Temperatuur (LT) radiatoren?
2) Aparte WP voor Sanitair Warm Water (SWW)? inhoud?
3) Zijn de bestaande cv leidingen geschikt voor typisch WP debiet?
4) Mono/ All in WP of Split uitvoering?
5) financiële ruimte van de opdrachtgever/ eigenaar woning?
5) Wel of geen buffer vat? is er ruimte voor een buffervat?
6) Met diepte bron?: verwarmen én koelen?
7) Hoeveel WP vermogen is er uiteindelijk nodig?
8 1 fase of 3 fase?
9) goed inregelen van de installatie...
10) extra isolatie van de woning...
11) ...

Het mag duidelijk dat zelfs het geven van een offerte en de juiste technische oplossing voor een WP ombouw al een nauwkeurige inspectie van de woning en ruim gesprek met de opdrachtgever vereist, daarbij moet de installateur ruime ervaring hebben in het installatie vak...
Vervolgens, bij het geven van de opdracht is er altijd wel weer een installatiebedrijf die het goedkoper kan aanbieden...met een WarmtePomp uit Koudistan en monteurs uit Teringwoude :+

Ik stel dan ook voor dat het geven van offertes en technische oplossingen wordt uitgevoerd door aparte bedrijven met hoog expertise / ervaring niveau (géén afgestudeerde studenten) waarop installatie bedrijven kunnen inschrijven.

Die technische adviseurs én de installatie bedrijven moeten/ zouden onder toezicht komen te staan van een Algemene Periodieke Keuring voor Ombouw Gas/ WP Installaties.
Dus zelfs een offerte kan periodiek worden gecontroleerd voordat de sleuven-frees de vloer doorzaagt en daarbij talloze (elektra) leidingen van de onderburen doorzaagt......

Om onberispelijke WP installaties op te leveren en knoeiwerk te voorkomen.

In mijn eigen vak gebied elektrotechniek heb ik de nodige ervaringen hoe er soms 'gewerkt wordt', en zelfs in grote nieuwe technische installaties voor grote opdracht gevers gaat het te vaak mis (knoeiwerk of ontwerp fouten).
In bestaande (huur) woningen kom ik niet zelden door de (vorige) huurder aangebrachte verbouwingen tegen waarbij de installaties naar eigen inzicht is aangepast en achter timmerwerk is weggewerkt ... tsja hoe moet je dan een gas cv ombouw offerte op stellen?! dat betekend dus heel goed de woning inspecteren!

Met andere woorden, door keuringeisen moet zowel de opdracht gever alsmede de uitvoerder beschermt worden tegen knoeiwerk van respectievelijk de installateur en de (vorige) bewoner van de woning.

Dit is mijn idee.
Wat denk jij? Ben ik een doemdenker? is er al zoiets dus overbodig? zal het niet zo'n vaart lopen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
DBFMO contracten voor duurzame installaties. Garantie op een goed werkende installatie voor langer dan nu gebruikelijke 2??? jaar. ( :X )

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Ik denk dat zoiets zeker niet overbodig is want het lijkt erop dat zoiets tegenwoordig al vaker fout dan goed gaat... nee dat is overdreven maar ik denk dat toch wel de grootste valkuil is bij WP installaties (wat je ook vaak hoort) een te klein bemeten installatie (op WP en/of afgiftesysteem niveau) waardoor het elektrisch element het grootste deel van de warmte voor zijn rekening gaat nemen. Dit heeft torenhoge rekeningen tot gevolg omdat de rekening 2 á 3 keer zo hoog wordt als een HR ketel met een Ta van 75 graden. Echter als je kijkt naar de bouw/installatiebranche in het algemeen (ik doe zelf ook elektro) dan weet je al dat deze transitie niet zonder slag of stoot gaat gebeuren.

YouTube: NIBE Boilers On Rip Off Britain... AGAIN

[Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 03-11-2018 20:37]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True