Toon posts:

Vakantie Costa Rica

Pagina: 1
Acties:

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20
Wij gaan eind december twee weken naar Costa Rica, een land wat bekend staat om haar prachtige natuur. Nu hebben we er ditmaal voor gekozen om 'maar' twee weken te gaan, dus is het extra belangrijk om de juiste hoogtepunten uit te kiezen. Nu is mijn vraag wat zijn de hoogte punten die we zeker moeten bezoeken en wat kunnen we misschien beter links laten liggen? Wij hebben momenteel de volgende lijst gemaakt, wat te veel is om te bezoeken, dus we zullen daaruit een selectie moeten maken:

Op onze lijst momenteel staan de volgnede hoogtepunten. Echter twijfelen we nog over Tortuguero, aangezien het niet het juiste seizoen is en er lastig te komen is met het openbaar vervoer.
  • Monteverde - De nevelwouden
  • La Fortuna - Arenal (vulkaan)
  • La Fortuna - St. Elena Park
  • Uvita - Marino Ballena - Whale Marine National Park
  • Manuel Antonio National Park
  • Volcán Poás
  • Tortuguero - Park met krokodillen / schildpadden, al is januari niet het juiste seizoen voor schildpadden
Op onze shortlist hebben we verder nog de volgende staan, waarbij vooral de eerste twee ons ook ontzettend mooi lijken.
  • Parque Nacional Corcovado
  • Rincon de la Vieja
  • Nicoya (eiland) -
We gaan echt voor de natuur, dus dat heeft onze prioriteit. Dus een strandbestemming is niet nodig wanneer er daar verder niet veel te zien valt, overigens vinden we het wel tof om te snorkelen al schijnt Costa Rica daar niet ideaal voor te zijn.

Verder zou mijn vriendin heel erg graag eens een vakantie willen doen volledig op basis van het openbaar vervoer, helaas gaan veel bussen via San Jose, waardoor het kan zijn dat je eerst 'terug' moet. Hoe is jullie ervaring met het openbaar vervoer in Costa Rica?

[Voor 17% gewijzigd door Gynnad op 03-11-2018 18:06]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:13
Zal morgen uitgebreid reageren. Ik vond tortuguero 1 van de hoogte punten en nee geen schildpad gezien vanwege verkeerde seizoen. Maar de verschillende soorten vogels, de rivier die steeds smaller wordt door het oerwoud.

Wij hebben groepsreis gedaan. Maar als het waar is dat openbaar vervoer veel via san jose gaat, doe het dan niet. Van a naar b komen kost een hoop tijd. Beter dan een huur auto.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:40
Ga niet naar de indianen, dat zijn gewoon een stelletje viespeuken die eigengemaakt gepruts voor veel geld proberen te verkopen. Dat was 12 jaar geleden voor ons een dieptepunt. ;)

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:23
Wij hebben via nomad america een pick-up met daktent gehuurd. Ondanks dat jullie liever alles met het openbaar vervoer willen doen, raad ik je dit echt aan! Je kunt aangeven wat je wilt zien en in hoeveel tijd, zij geven je tips over de meest efficiënte route. Ook krijg je er een telefoon met navigatie bij. Wij hebben de app I overlander gebruikt waarop je de ervaringen van camp sites kunt lezen. Echt een fantastische ervaring om je auto direct aan de rand van het regenwoud en het strand te zetten. Wij hebben de auto een dag of 5 gehuurd en de rest van de vakantie met openbaar vervoer en een andere huurauto gedaan. Niet echt een antwoord op je vraag, maar je kunt dan wel in een korte tijd een heel aantal van je hoogtepunten aandoen.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09-2022
Iedereen is anders, ik vond monteverde tegenvallen, geen dier te zien (op een paar verdwaalde vogels na).
Mijn schoonzusje vond het geweldig met de bruggen en kabelbaan.

Mijn hoogtepunt was Sarapique, gewoon vanuit de het verblijf aan de rivier, zeer veel reptielen en amfibieën.
Maar niet iedereen vind dat interessant, of pas als je bijvoorbeeld een roodoogmaki aanwijst.

• GTACrime
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zou Manuel Antonio links laten liggen. Het is klein, super druk en stikt van de tourist traps. Een dierentuin in Nederland is mooier. Als de reistijd geen probleem is dan zou ik doorrijden naar Corcovado, in mijn ogen het mooiste NP van het land.

Wat betreft vervoer: ik zou absoluut een huurauto nemen. Ik ben bang dat je anders heel veel mist.

[Voor 17% gewijzigd door GTACrime op 04-11-2018 11:30]

• Gynnad
boers706 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 23:06:
Ga niet naar de indianen, dat zijn gewoon een stelletje viespeuken die eigengemaakt gepruts voor veel geld proberen te verkopen. Dat was 12 jaar geleden voor ons een dieptepunt. ;)
Ah, wist niet eens dat daar indianen zouden zitten, dus die laten we dan sowieso maar van ons lijstje af ;)
stokmeister schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 23:23:
Wij hebben via nomad america een pick-up met daktent gehuurd. Ondanks dat jullie liever alles met het openbaar vervoer willen doen, raad ik je dit echt aan! Je kunt aangeven wat je wilt zien en in hoeveel tijd, zij geven je tips over de meest efficiënte route. Ook krijg je er een telefoon met navigatie bij. Wij hebben de app I overlander gebruikt waarop je de ervaringen van camp sites kunt lezen. Echt een fantastische ervaring om je auto direct aan de rand van het regenwoud en het strand te zetten. Wij hebben de auto een dag of 5 gehuurd en de rest van de vakantie met openbaar vervoer en een andere huurauto gedaan. Niet echt een antwoord op je vraag, maar je kunt dan wel in een korte tijd een heel aantal van je hoogtepunten aandoen.
Lijkt mij zeker tof om te doen, alleen is het vrij prijzig. Althans ik zie dat je al gauw 100 euro per persoon per dag kwijt bent, dan tikt het natuurlijk nogal hard aan, aangezien we ook op budget willen letten is dat niet echt ideaal.

Hoe beviel verder het reizen met openbaar vervoer, was dat goed te doen?
GTACrime schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:29:
Ik zou Manuel Antonio links laten liggen. Het is klein, super druk en stikt van de tourist traps. Een dierentuin in Nederland is mooier. Als de reistijd geen probleem is dan zou ik doorrijden naar Corcovado, in mijn ogen het mooiste NP van het land.

Wat betreft vervoer: ik zou absoluut een huurauto nemen. Ik ben bang dat je anders heel veel mist.
Thanks voor de tips, heb al meer gelezen over Corcovado, schijnt eigenlijk het mooiste stukje woud van Costa Rica te zijn. Blijkbaar zit daar ontzettend veel wild life tegenover de rest van Costa Rica.

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:13
Zelf vond ik manuel wel mooi. Maar we waren er direct bij het open gaan, ivm de drukte. Prachtig strand, toevallig luiaard 3 meter boven ons in boom op het strand. Verder wel weinig dieren, op de brutale capusein apen na.

Punta arenas heb je o.a. de Amerikaanse krokodillen en die zijn huge!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb samen met mijn vriendin een half jaar door midden-Amerika gereisd, wij hebben toen alles gedaan met public transport. Ik weet niet wat de reden van jouw vriendin is dat ze met het openbaar vervoer wil reizen. Maar afgezien van het boottripje naar tortugeru zijn het comfortable bussen, totaal niet spannend, totaal geen culturele gekkigheid zoals bv wel het geval is in Nicaragua.. Dit in combinatie met het feit dat je vaak SJ zal moeten aandoen, zou ik het ov heroverwegen.

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:23
Lijkt mij zeker tof om te doen, alleen is het vrij prijzig. Althans ik zie dat je al gauw 100 euro per persoon per dag kwijt bent, dan tikt het natuurlijk nogal hard aan, aangezien we ook op budget willen letten is dat niet echt ideaal.

Hoe beviel verder het reizen met openbaar vervoer, was dat goed te doen?
Het is inderdaad wat duurder maar vergeet niet dat je dan geen kosten voor een overnachting meer hebt.
Het reizen met openbaar vervoer is prima te doen. Gaat wel traag, maar niet duur.
Het OV neemt gewoon veel tijd in beslag, de aansluitingen zijn niet ideaal en je hebt ook verschillende bus terminals nodig. Tussen de verschillende terminals hebben wij gebruik gemaakt van UBER.
Wij zijn van Puerto Viejo naar San Jose gegaan en vanuit daar een goedkope kleine huurauto opgehaald. (een fiat punto.... dat is dan weer geen aanrader. Het kan wel, maar niet heel comfortabel buiten de stad :X . Een kleine jeep is eigenlijk wel nodig)

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:05
Ik ben zelf vorig jaar (december/januari) naar Costa Rica, Guatemala en Nicaragua geweest. Een erg leuke en mooie trip! De laatste periode hebben we in Costa Rica doorgebracht en dit was eigenlijk de minst leuke periode van de trip.

Monteverde en Arenal vielen beide wat tegen. Het was regenwoud, maar (en dit klinkt stom) elke vierkante meter ziet er op een bepaald moment hetzelfde uit. Weinig dieren te zien, dat viel wat tegen. Echter, lopen over de bruggen door de jungle en ziplinen is wel een leuke ervaring. In mijn ervaring is het weer ook redelijk slecht in het binnenland; veel regen en wind. Aan de kust kan het wel weer opeens 25-30 graden zijn met strak blauwe zon!

Als ik zo brutaal mag zijn, zou ik Guatemala aanraden ipv Costa Rica (Nicaragua is op dit moment niet heel gezellig...)

Als je in het noorden zit, kan je ook nog naar Belize waar je super mooi kan snorkelen. Verder is de natuur er net zo veelzijdig (alhoewel er meer droge plekken zijn) en zijn er fantastische bergen te beklimmen! Mocht je meer tips willen voor Guatemala moet je het zeggen. Bovendien is het er nog goedkoper en minder toeristisch. Voor mij twee voordelen. :)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 22:16
Enkele jaren terug in Costa Rica geweest. In 2 weken moet je aardig door doen omdat het reizen er niet snel gaat. Ik zou zeker een autohuur aanraden. Niet alleen is het veel efficiënter rijden, maar het biedt je ook de mogelijkheid om veel leukere plekjes op te zoeken. Zo kun je bijv. ipv in Arenal ook een huisje pakken in El Castillo. Veel rustiger en mooier. Bovendien is het reizen in Costa Rica al een beleving op zich.

Qua hoogtepunten vonden wij Monte Verde zeker de moeite waard. Bijzondere plek en de bruggen en kabelbanen zijn erg leuk om te doen. Inderdaad zie je er niet zoveel dieren maar daarvoor kun je beter naar Afrika gaan ;). Manual Antonio moet je vooral doen als je in een dag gewoon lekker relax dieren wil kijken en een dagje strand wil pakken. Is er toeristisch in tegenstelling tot de rest van het land maar als je er niet te lang blijft hangen is het prima voor een dagje. Rincon de la Vieja zou ik overslaan, de zwavelpitten zijn wel grappig maar dat is het dan ook. Poas moet je geluk mee hebben. Bij ons was het super mistig en we zagen dus ook helemaal niks. Om de hoek ligt echter nog wel een mooi park (Waterfall Gardens) wat zeker de moeite waard is.

Absoluut hoogtepunt was voor ons Corcovado. Zeker in het regenseizoen is dat echt een afgelegen deel van het land en kent maar weinig toeristen. Het boottochtje naar Drake Bay is alleen al erg mooi door de mangrovebossen. Maar het kost je wel weer aardig wat tijd. Binnen 2 weken is het denk ik vrij lastig, of je moet het vliegtuig pakken.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 19:19

vhal

ಠ_ಠ

In 2004 ben ik er ooit geweest, je kan mooi wandelen in Rincon de la Vieja waarbij de zwavelbronnen wel leuk zijn om te zien.Het eerste stuk loop je door een naaldbos, pas op het eind wordt het wat opener.
Verder heb ik ook nog geraft maar geen idee waar dit nou was...

STRAVA

• SeLang
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Costa Rica gaat prima met het openbaar vervoer. Het is geen groot land dus je reistijden zijn niet zo lang. Corcovado ben ik helaas niet geweest omdat een gids daar tegenwoordig is verplicht.

Misschien heb je iets aan mijn Reisverslag (uit 2015) op FOK!: http://forum.fok.nl/topic/2205406

• Gynnad
Slabbysl schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:51:
Als ik zo brutaal mag zijn, zou ik Guatemala aanraden ipv Costa Rica (Nicaragua is op dit moment niet heel gezellig...)
Guatemala hebben we wel naar gekeken, maar daar leek het erop dat ze wat minder natuur hebben en de reisafstanden waren daar een stuk groter. Costa Rica is maar 1.5 keer groter dan Nederland, terwijl in Guatemala soms de reisafstanden wel 10 uur waren. Is voor een vakantie van 2 weken niet ideaal, wanneer je een langere periode gaat misschien wel.
MrFl0ppY schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:17:
Absoluut hoogtepunt was voor ons Corcovado. Zeker in het regenseizoen is dat echt een afgelegen deel van het land en kent maar weinig toeristen. Het boottochtje naar Drake Bay is alleen al erg mooi door de mangrovebossen. Maar het kost je wel weer aardig wat tijd. Binnen 2 weken is het denk ik vrij lastig, of je moet het vliegtuig pakken.
We willen sowieso naar Uvita gaan, dus dan is het maar een 'stukje' verder, hebben ons er wat meer in verdiept en we worden er wel erg enthousiast van. Heb je nog goede tips voor een verblijf, las dat je juist niet in het bos daar moet verblijven aangezien hij vrij ranzig is en het eten 'ontzettend' duur.
SeLang schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:23:
Costa Rica gaat prima met het openbaar vervoer. Het is geen groot land dus je reistijden zijn niet zo lang. Corcovado ben ik helaas niet geweest omdat een gids daar tegenwoordig is verplicht.

Misschien heb je iets aan mijn Reisverslag (uit 2015) op FOK!: http://forum.fok.nl/topic/2205406
Ah tof, je reisverslag was ik nog niet tegen gekomen maar zie dat die flink uitgebreid is. Van San Jose naar Tortuguero was dat goed te doen met de bus, zag dat het vrij prijzig was (50 dollar enkel) maar als ik naar je totaal budget kijk ben je toch niet al te veel kwijt geweest..

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wij gaan donderdag voor 14 dagen naar Costa Rica!

Enige wat ik heb geregeld is huur van een 4x4 via Nomad America, rest op de bonnefooi. Paar mooie tips in dit topic, zal proberen verslag uit te brengen naderhand.

• SeLang
  • Niet online
Gynnad schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:28:
Van San Jose naar Tortuguero was dat goed te doen met de bus, zag dat het vrij prijzig was (50 dollar enkel) maar als ik naar je totaal budget kijk ben je toch niet al te veel kwijt geweest..
Tortuguero is een standaard toeristen dingetje dus makkelijk te doen met bus en boot. Just follow the crowds... Die boottocht is al gelijk mooi (je ziet waarschijnlijk kaaimannen en diverse vogels). Je hebt trouwens sowieso niets aan een huurauto daar want Tortuguero is autovrij. Het leuke van Tortuguero is dat je daar zelf mag rondpeddelen (zonder gids).

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:11
Wij zijn in 2012 ook ca. 2 weken in CR geweest als onderdeel van een trip (ook Panama en Nicaragua aangedaan). Manuel Antonio zou ik schrappen en Corcovado serieus overwegen. Dat is een van de meest ongerepte natuurgebieden ter wereld met enkele zeer zeldzame diersoorten (o.a. de tapir). Het ligt wel wat uit de richting van de overige bezienswaardigheden, dus als je gaat zou ik wel voor een ‘over nigth’ tour gaan. De uitvalsbasis is doorgaans Drake Bay. Daar zitten de hotels/hostels. Wij zaten in Cabinas Manolo (aanrader). Corcovado kent een aantal rangen stations. Degene die het dichtst bij Drake Bay ligt (San Pedrillo) is het populairst bij het gros van de toeristen die een dagtocht doen. Het is er doorgaans drukker en dus heb je minder kans op het spotten van dieren. Het La Sirena ranger station is een plek die veel wordt gebruikt als basis voor biologen. Daar kun je als toerist ook overnachten. Dat is zeeer basic, maar wel echt tof om te doen als je daar de lol van inziet. Je zit namelijk wel echt in het midden van een bijzonder natuurgebied omgeven door brulapen en toekans, neusbeertjes en tapirs (die laatste zijn wel zeldzaam). De volgende morgen sta je om 5 uur op om al te beginnen met een wandeling en om met het oerwoud wakker te worden. Je kunt daar zoals eerder al aangegeven alleen terecht onder begeleiding van een gids. Op internet staat dat je dat maanden vantevoren moet reserveren. Wij konden dat voor de volgende dag nog regelen bij het hostel waar we verbleven in Drake. Het is wel goed om daar vooraf naar te informeren als je dat wil doen.

(Edit)

Ten aanzien van het vervoer: CR is wel redelijk ‘veramerikaanst’. Autohuur is gebruikelijker dan met het OV. Er zijn een aantal grote buslijnen die het land doorkruisen, maar het lokale OV is volgens mij niet altijd even fijnmazig. Zeker als je af en toe nog moet kijken waar je precies wil gaan verblijven is een auto erg handig (bv. in Uvita waar veel accomodaties verspreid langs de kust liggen buiten het stadje zelf). Het is daarnaast ook een stuk sneller met eigen vervoer, dat lijkt me ook een groot voordeel als je maar twee weken hebt. Het rijden daar is prima te doen, geen idiote taferelen als in Azië of Afrika.

In Turrialba kun je trouwens nog echt mooi raften, mooie stop op weg naar Tortuguero.

[Voor 18% gewijzigd door The Legend op 07-11-2018 21:43]

Ik ben toch malle pietje niet!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:38
Ik ben er in 2012 geweest, zeker een van de mooiste reizen qua natuur.
Monteverde vond ik wel mooi. Ik heb de 'skywalk' gedaan, waarbij je langs bruggen en paden naar beneden loopt. Weinig vogels, maar wel mooi omdat alles met groen mos is bezet.
De Arenal vulkaan hebben we overgeslagen, omdat die toen totaal inactief was. Bij Fortuna wel door een gebied gewandeld dat nog enigzins vulkanisch actief was qua modderpoelen. Echt een zwavelgeur.

Als je wilt kun je mijn reisverslag lezen.
Volgens mij hoef je tegenwoordig niet meer via Amerika te reizen, dus het usa visum deel kun je dan negeren. En verder: als je dieren wilt zien, moet je de tijd nemen. Je loopt ze makkelijk voorbij als je te snel gaat.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wij hebben nu bijna twee weken doorgebracht in Costa Rica. Wat een prachtig land.

Mijn hoogtepunten:
- Manuel Antonio (om 7 uur het park in dan is het niet zo druk).
- Off road van Quepos naar San Pablo de León Cortés, fantastische route door de bergen gereden.
- Cahuita National Park, klein maar rustig. Te doen op slippers want alles is vlak. Veel dieren gezien.
- Puerte Viejo is een relax plekje, hier zitten we momenteel (helaas ook weer regen). Leuke bars en restaurants.
- De grote verschillen die je kunt ontdekken tussen natuur vond ik erg mooi om te zien.

Monteverde was erg mooi maar helaas hadden we de hele dag regen.
Tortuguero werd ons afgeraden omdat het relatief veel tijd kost.

Alle stadjes en steden kun je wat mij betreft wel vermijden. Niets aan vonden wij, druk en chaotisch.

Zorg dat je een Mastercard of Visa hebt, want anders kun je moeilijk aan geld komen of betalen! Ik kon alleen bij ATMs van Scotiabank en BCR geld halen. Ik heb voornamelijk in Colones betaald (best leuk, ff 2 ton pinnen...). Met Dollars kan je je ook redden maar dan moet je de koers even in de gaten houden.

Ik heb nog nooit zoveel rijst gegeten... Lekker Gallo Pinto (con Huevo) als ontbijt!

[Voor 16% gewijzigd door Beekforel op 20-11-2018 17:09]

• SeLang
  • Niet online
De "vissende Ibis" op de eerste pagina van je verslag is geen ibis maar een onvolwassen Kleine Blauwe Reiger. Dat zou ik even corrigeren ;)
Monteverde vond ik wel mooi. Ik heb de 'skywalk' gedaan, waarbij je langs bruggen en paden naar beneden loopt. Weinig vogels, maar wel mooi omdat alles met groen mos is bezet.
Er zijn wel veel vogels maar in bossen zijn die altijd wat moeilijker te spotten.

De ellende met Monteverde is wel dat het zo druk is. Daar staat s'morgens voordat het open gaat een grote rij mensen om $20 ( 8)7 ) te betalen voor een ticket. Ik had geen zin om in de rij te staan dus al wachtende tot de rij was uitgedund ging ik vogeltjes spotten rond de parkeerplaats. Daar zag ik een Quetzal, dus ik riep naar de tientallen mensen die in de rij stonden dat hier een Quetzal was. Niemand reageerde :D. Mensen krijgen pas belangstelling voor dingen als ze er eerst veel geld voor hebben betaald.

Eénmaal in Monteverde kwam ik een mixed flock tegen (~10 verschillende vogelsoorten) rondom een enorme zwerm army-ants. Die jagen dan op alle insecten die in paniek vluchten voor dat leger army-ants. Toen kwam er een toerist in korte broek en die zag mij met mijn verrekijker dit observeren dus die stopte en ging midden in die zwerm army-ants staan terwijl hij zich afvroeg water te zien was. Hij zag mijn waarschuwingsgebaren niet en ik ga daar niet staan schreeuwen want dan jaag ik de vogels weg. De minuut die daarop volgde was best wel amusant :D

• MrFl0ppY
Beekforel schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:06:
Wij hebben nu bijna twee weken doorgebracht in Costa Rica. Wat een prachtig land.

Mijn hoogtepunten:
- Manuel Antonio (om 7 uur het park in dan is het niet zo druk).
- Off road van Quepos naar San Pablo de León Cortés, fantastische route door de bergen gereden.
- Cahuita National Park, klein maar rustig. Te doen op slippers want alles is vlak. Veel dieren gezien.
- Puerte Viejo is een relax plekje, hier zitten we momenteel (helaas ook weer regen). Leuke bars en restaurants.
- De grote verschillen die je kunt ontdekken tussen natuur vond ik erg mooi om te zien.

Monteverde was erg mooi maar helaas hadden we de hele dag regen.
Tortuguero werd ons afgeraden omdat het relatief veel tijd kost.

Alle stadjes en steden kun je wat mij betreft wel vermijden. Niets aan vonden wij, druk en chaotisch.

Zorg dat je een Mastercard of Visa hebt, want anders kun je moeilijk aan geld komen of betalen! Ik kon alleen bij ATMs van Scotiabank en BCR geld halen. Ik heb voornamelijk in Colones betaald (best leuk, ff 2 ton pinnen...). Met Dollars kan je je ook redden maar dan moet je de koers even in de gaten houden.
d:)b Het weer moet inderdaad een beetje meezitten. Wij waren er in het regenseizoen maar hebben navenant weinig last gehad van de regen. Vaak elke dag wel een bui maar eigenlijk altijd 's middags als we weer terug waren.

Ja het pinnen is op het begin een beetje puzzelen. Maar dat is vaak als je naar wat armere landen gaat.
Ik heb nog nooit zoveel rijst gegeten... Lekker Gallo Pinto (con Huevo) als ontbijt!
Ja die fout hebben wij ook een keer gemaakt :'( . Ik kan er niet aan wennen, rijst als ontbijt. Wat ik wel geweldig vond was het fruit dat er in overvloed te krijgen was. Nog steeds goede herinneringen aan Jugo's de Pina's. Maar vooral al het verse fruit bij ontbijt. Daar kan ik dan wel aan wennen.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik vond het juist heerlijk! Mooie stevige bodem als ontbijt. Misschien ga ik het thuis ook wel doen! :D

• Moshi
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-03-2019
@Gynnad
Volgens mij ben je inmiddels terug. Zelf ben ik nu aan het plannen voor twee weken Costa Rica met vier vrienden. Wat zijn de dingen die we echt moeten zien?

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:24
Wij zijn op dit moment in Costa Rica met gehuurde 4×4. Tot nu toe geweest:

Tortuguero. Erg gaaf. Doe vooral een tocht op het water in de ochtend en een tocht om schildpadden eieren te zien leggen, erg bijzonder. Zorg voor stevige schoenen die modderig mogen worden, kans dat je een deel in het donker door het bos moet ploegen.

Puerto Viejo de Talamanca. Mooie tochten door het National Parc (Cahuita) waarbij je lekker kunt zwemmen en snorkelen (gids verplicht), en naar het Jaguar Rescue Center geweest, een aanrader met de baby sloths. Stop vooral even bij La Lille voor een heerlijke pizza, veel lekkerder heb ik ze niet gehad!

Gister een tocht in de het regenwoud rondom Arenal / La Fortuna over de hangbruggen. Erg leuk, kom vooral erg vroeg zodat het rustig is. Onze gids heeft ons veel bijzondere dieren gewezen die we zelf gemist zouden hebben en hij zorgt voor erg mooie foto's via zijn verrekijker. Zo hebben wij bijvoorbeeld een kolibrie haar babies zien voederen.

Daarnaast naar Ecothermales La Fortuna geweest, een aanrader voor een gezellig avondje. Heerlijk warme bronnen en een prachtige omgeving. Van 1700 tot 2200 geboekt, kom vooral een half uur eerder. We hadden alles het eerste uur bijna voor ons zelf.

Nu nog: Monteverde en Manuel Antonio.

Bij bijna alles wil ik zeggen: neem een gids! Het kost wat, maar je ziet zóveel meer; baby kaaimannen, kleine gifkikkers, slangen, mooie vogels, etc. die je normaal zou missen.

Betreft geld: pin veel colones (200.000 is ong. 400 dollar); gebruik van dollar is in verhouding duurder. Neem ook een creditcard mee, deze kun je bijna overal gebruiken.

Betreft kleding: koop bij de Decathlon o.i.d. van die wandel afrits broeken. Die drogen snel en wandelen fijn, want alles kan/gaat vochtig worden als je je koffer open laat. Een korte spijkerbroek is na 1 dag niet meer lekker te dragen. Neem ook een stevige poncho/regenjas mee want het kan opeens stevig regenen. Daarnaast is een paraplu handig.

Betreft stroom: alleen een reislader nodig, een met USB is aan te raden. Geen omvormer nodig.

[Voor 38% gewijzigd door luuksnijmegen op 13-08-2019 01:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-05 14:08
luuksnijmegen schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 01:18:
Wij zijn op dit moment in Costa Rica met gehuurde 4×4.
Lees een hoop mooie dingen!
Voor komende kerst hebben we de tickets geboekt, en overwegen een 4x4 met daktent te huren.
Ben benieuwd of jij dit ook hebt gedaan, of alleen een 4x4 en hotelovernachtingen.

Als je gekampeerd hebt dan zou ik graag van je wilen weten hoe dat was.
Vooral het wildkamperen.

VW e-golf 2020

Acties:
  • +1Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:24
@Bula Nee, wij hebben niet gekampeerd, overal lodges gehuurd. We hebben hiermee niets gemist volgens mij, maar het klinkt wel erg gaaf!

Tip; ga érg vroeg op pad. De meeste parken zijn magisch als er verder nog niemand is. En indien mogelijk, neem een gids. Je ziet zoveel meer! Wij hoorden een stel mopperen dat ze alleen maar planten zagen, terwijl wij allerlei dieren aangewezen kregen waar je zo langs zou lopen. Kostte 60 euro voor de gehele dag bij La Arenal dacht ik.

En 25 km omgereden richting een German Bakery voor een broodje braadworst met zuurkool en een koude Franziskaner, alleen maar omdat het kon 😆

Vergeet niet op zoek te gaan naar kolibries!

[Voor 43% gewijzigd door luuksnijmegen op 08-03-2021 00:14]

• Bula
luuksnijmegen schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:10:
@Bula Nee, wij hebben niet gekampeerd, overal lodges gehuurd. We hebben hiermee niets gemist volgens mij, maar het klinkt wel erg gaaf!

Tip; ga érg vroeg op pad. De meeste parken zijn magisch als er verder nog niemand is. En indien mogelijk, neem een gids. Je ziet zoveel meer! Wij hoorden een stel mopperen dat ze alleen maar planten zagen, terwijl wij allerlei dieren aangewezen kregen waar je zo langs zou lopen. Kostte 60 euro voor de gehele dag bij La Arenal dacht ik.

En 25 km omgereden richting een German Bakery voor een broodje braadworst met zuurkool en een koude Franziskaner, alleen maar omdat het kon 😆

Vergeet niet op zoek te gaan naar kolibries!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow!!! prachtige plaatjes _/-\o_

Goede tip om vroeg op pad te gaan; gaan we zeker doen.

Dat kamperen is dan misschien niet handig.
Voor je dan 's ochtends op pad bent, ben je een uur verder.
Hebben al eens eerder met daktent in Uganda gekampeerd.
Op zich waanzinnig gaaf, maar heb nog niet zo'n goed beeld bij de campings in CR en of wildkamperen een beetje te doen is.
In ieder geval bedankt voor je reactie!!

VW e-golf 2020

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrFl0ppY
Kamperen is inderdaad wat minder ideaal. Al is het alleen maar omdat de luchtvochtigheid behoorlijk wat hoger is in Costa Rica :D . Begrijp me niet verkeerd, wij zijn zelf ook kampeerders maar na een dag in een regenwoud waar het zo vochtig is dat je niet weet of het nu wel of niet regent is het wel fijn om terug te komen op een "droge" plek. Ik heb overigens tijdens onze reis ook geen campings gezien.

Vroeg op pad is altijd een goede tip als je de natuur wilt zien. Een gids is ook een goede tip, zeker gezien het beleid rondom de parken en gidsen in CR. Prijzen zijn vast en opbrengsten worden ook goed besteed (scholing e.d.).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:42
Bula schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:09:
[...]

Lees een hoop mooie dingen!
Voor komende kerst hebben we de tickets geboekt, en overwegen een 4x4 met daktent te huren.
Ben benieuwd of jij dit ook hebt gedaan, of alleen een 4x4 en hotelovernachtingen.

Als je gekampeerd hebt dan zou ik graag van je wilen weten hoe dat was.
Vooral het wildkamperen.
Ik zou in zulke landen ook niet kiezen voor een daktent. Heb het zelf een halfjaar in Australië gedaan wanneer het overwegend droog is, en dan is t heerlijk. Zodra het een paar dagen achter elkaar regent blijft de tent nat en droogt t niet meer op en dan is het wat minder leuk. Je pakt je natte tent met de matras erin namelijk samen op.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bula schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:23:
[...]

Wow!!! prachtige plaatjes _/-\o_

Goede tip om vroeg op pad te gaan; gaan we zeker doen.

Dat kamperen is dan misschien niet handig.
Voor je dan 's ochtends op pad bent, ben je een uur verder.
Hebben al eens eerder met daktent in Uganda gekampeerd.
Op zich waanzinnig gaaf, maar heb nog niet zo'n goed beeld bij de campings in CR en of wildkamperen een beetje te doen is.
In ieder geval bedankt voor je reactie!!
Als je via Nomad America huurt (is denk ik de enige die dit doet) krijg je een mooie lijst met campings mee en ze kunnen ook helpen met routes etc. Hele relaxte lui en veel mogelijk. Onze auto ging kapot, dat was wat lastig maar werd goed opgelost. Heb 14 dagen doorgebracht met de 4x4 en daarvan 2 nachten in hotel doorgebracht.

Je kunt Nomad goed bereiken online en ze kunnen je veel informatie geven vooraf.

Ik heb mij ondanks alle verhalen vooraf niet een moment onveilig gevoeld. We hebben niet echt wild gekampeerd maar wel een paar keer op plekken alleen gestaan. Vond dat geen probleem.

Zou graag nog een keer willen en ga dan zeker weer met een 4x4 met daktent.

[Voor 3% gewijzigd door Beekforel op 08-03-2021 19:34]

• Bula
Beekforel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:33:
[...]

Als je via Nomad America huurt (is denk ik de enige die dit doet) krijg je een mooie lijst met campings mee en ze kunnen ook helpen met routes etc. Hele relaxte lui en veel mogelijk. Onze auto ging kapot, dat was wat lastig maar werd goed opgelost. Heb 14 dagen doorgebracht met de 4x4 en daarvan 2 nachten in hotel doorgebracht.

Je kunt Nomad goed bereiken online en ze kunnen je veel informatie geven vooraf.

Ik heb mij ondanks alle verhalen vooraf niet een moment onveilig gevoeld. We hebben niet echt wild gekampeerd maar wel een paar keer op plekken alleen gestaan. Vond dat geen probleem.

Zou graag nog een keer willen en ga dan zeker weer met een 4x4 met daktent.
Dat klinkt allemaal goed!

Duidelijk is dat het kamperen in CR voor- en nadelen heeft.
Wij hadden eigenlijk het plan om een beetje half-half gebruik te maken van camping en wildkampeerplekjes.
Het vroeg op pad gaan is alleen wel een dingetje.
Meestal zijn wij niet de allersnelste 's ochtends met het opruimen van je spullen en inklappen van de tent _O-
Daarentegen is het idee om een paar dagen op een afgelegen strandje te kamperen bijna onweerstaanbaar...

Financieel eerst maar eens een vergelijkje maken tussen auto/daktent vs auto/hotel maken.
Had idd Nomad America in gedachten, maar vind het wel wat prijzig.
Nou is CR sowieso geen budget bestemming, dat is bekend ;)

Heb jij een beetje gevoel bij de tarieven van de campings?
Die vind ik wat lastig te vinden.

VW e-golf 2020

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het was geen goedkope vakantie. Maar ook niet echt duur. Vond het leven daar (boodschappen, uit eten en kamperen) niet heel duur maar durf je niet meer te zeggen wat het dan kostte.

De eerste dagen was het wel even wennen met inpakken en spul opbergen maar daar word je snel handig in!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee