Op vrijdag 20 juli 2001 22:32 schreef X-terior het volgende:
c compiler zul je wel al op het systeem hebben staan denk ik gcc of g++ denk ik.
Maar met compilen denk ik dat Jotti iets bedoeld ala make en vervolgens makefile. Nu ben ik ook Newbie maar volgens mij maak je dan config bestandjes aan die uiteindelijk dan met een c compiler klaar gebakken wordt.
Misschien dat een search hier wat helderheid over kan verschaffen.
<offtopic>
Of dat Nelske nog eens een cursus geeft

zoals over netmasks enkele dagen geleden.
Tenzij Jotti nog verhelderend kan werken ??
</offtopic>
Maar als je rpm kan instaleren is dat veel makkelijker.. en meer op ons niveau

/me voelt dat z'n naam ergens valt 
Maar ik vind dat je het vrij aardig vertelt. Verder kom jullie er zo te zien zelf wel uit. Zelf doen leer je het meeste van. Ennuh
Jotti werkt zeer verhelderend........ Meestal dan
In principe is zelf compileren helemaal niet zo moeilijk als over het algemeen gedacht wordt.
In 99% van de gevallen is het een kwestie van
tar -xzvpf bestand.tar.gz
vi INSTALL

vi README

configure --help
configure --opties
make
make install
(
vi /etc/ld.so.conf
ldconfig
)
In de andere gevallen staat het altijd stap voor stap uitgelegd in de installatie tekst bestanden. Alleen een kwestie van goed (heel goed) lezen.
De meeste zorg gaat zitten in het zelf uitzoeken van de juiste dependencies en versies. Als je zelf compileert, ben je vaak veel vrijer dan dat je een package gebruikt. Het draaien van meerder versies van een programma naast elkaar is vaak ook geen probleem.
Op zaterdag 21 juli 2001 17:05 schreef balou het volgende:
Ok, tijd dan om de QT header files te installeren.
Zo te zien mis je inderdaad de QT-headers. Waarschijnlijk zijn deze wel makkelijker met RPM te installeren, dan dat je QT handmatig compileert (is nou niet echt fijn om te compileren). Vervolgens opnieuw beginnen (make (dist)clean eerst doen als je vanuit dezelfde source directory verder wil gaan).
Waarschijnlijk zal hij het nu wel doen.
Op zaterdag 21 juli 2001 18:57 schreef killer het volgende:
Nou heb nu Kicq weet niet is wat te simpel maar het voldoet tot nog toe Licq komt misschien als ik iets meer ervaring met Linux heb
HEB HET EINDELIJK GEVONDEN VOOR DE MENSEN DIE HIER OOK NIET UITKOMEN OM HUN RPM VERSIE TE UPDATEN ZO MOET HET DAN:
cd / ; tar zxvpf /jouwdir/rpm-4.0.1.i386.tar.gz
Een klein tipje

Het is verstandiger om sources uit te pakken in bijvoorbeeld /tmp of /usr/src .
Wat je nu gedaan hebt is uitpakken onder de root-directory.
Alles in Linux is mooi ingedeeld; zo ook de directory structuur. Als je zo meerdere progjes uitpakt, dan zal op een gegeven moment je root helemaal vol staan met allerlei directories, die er ten eerste niet helemaal thuis horen (mag natuurlijk wel, want dat is aan jou om te bepalen). Het komt de overzichtelijkheid iig niet ten goede.
Verder zijn de argumenten die je aan tar geeft wel helemaal de goede argumenten

Vooral de optie "p". Deze zorgt ervoor dat de goede originele permissies op de bestanden blijven staan.