Vraag

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:46
Hoi,

Ik dacht handig te zijn om voor een nieuw huis twee UniFi AP-AC-Lite aan te schaffen zodat ik overal in huis goede wifi heb. Ik heb er één op de 1e verdieping opgehangen en één op de begane grond bij het modem.

Het begon al niet zo goed: Een collega had een keer mijn laptop gebruikt voor het instellen van accespoints op werk. Daardoor kon ik niet inloggen op Unifi Controller (omdat ik geen account gegevens wist). Met behulp van een Youtube video en Robo 3T kon ik gelukkig het account resetten in de lokale database. Op m'n laptop heb ik nu internet via de Accesspoint, maar telefoon, chromecast en tv kunnen niet verbinden. Ik heb geen wizard o.i.d. doorlopen, waarschijnlijk omdat de Unifi Controller al eens was gebruikt.

Wat kan ik het beste doen om de accesspoints goed te configureren en een wifi netwerk te hebben die ervoor zorgt dat ik beide accesspoints gebruik afhankelijk van waar ik in huis ben?

Het overzicht van devices ziet er nu niet goed uit:

https://tweakers.net/ext/f/OavJ0RjqH8vrL1i6lgOD3oHy/full.png
(terwijl ik op dit moment online ben op mijn laptop via de wifi die ik heb aangemaakt in de controller)

Dit is mijn situatie:Wie heeft een handige tips om dit te troubleshooten en goed te configureren voor iemand die geen systeembeheerder is? :)

Beste antwoord (via orf op 03-11-2018 18:34)

• C0okiejar
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 18:23

C0okiejar

Ik weet dat ik niks weet.

TERW_DAN schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 17:23:
Als ik dat screenshot zo zie is het vaag dat ze beide hetzelfde IP hebben. Reset die dingen eens, en stel ze opnieuw in. Zorg ervoor dat ze beide op dezelfde locatie zitten (je kunt er meerdere aanmaken in de controller, maar dat lijkt me voor een thuissituatie niet nodig).
Na een reset zou je ze meoten kunnen adopten, doen ze dat niet, dan kun je ze niet configgen. Dat is een tikje irritant, ik had dat met een stuk of 4 AP's die dat niet in een keer wilde, terwijl de rest van die dingen (stuk of 15) prima werkten. Een hard reset, firmware upgrade en nieuwe adoptie helpen dan.
Unifi Accesspoints default fallback IP is 192.168.1.20. Als er dus geen DHCP adres ontvangen wordt zie je deze adressen in je controller.

@orf Herstart ze beide eens, als ze dan wel een IP krijgen kan je ze eventueel via SSH met set-inform opnieuw toevoegen aan je controller.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik dat screenshot zo zie is het vaag dat ze beide hetzelfde IP hebben. Reset die dingen eens, en stel ze opnieuw in. Zorg ervoor dat ze beide op dezelfde locatie zitten (je kunt er meerdere aanmaken in de controller, maar dat lijkt me voor een thuissituatie niet nodig).
Na een reset zou je ze meoten kunnen adopten, doen ze dat niet, dan kun je ze niet configgen. Dat is een tikje irritant, ik had dat met een stuk of 4 AP's die dat niet in een keer wilde, terwijl de rest van die dingen (stuk of 15) prima werkten. Een hard reset, firmware upgrade en nieuwe adoptie helpen dan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• C0okiejar
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 18:23

C0okiejar

Ik weet dat ik niks weet.

Unifi Accesspoints default fallback IP is 192.168.1.20. Als er dus geen DHCP adres ontvangen wordt zie je deze adressen in je controller.

@orf Herstart ze beide eens, als ze dan wel een IP krijgen kan je ze eventueel via SSH met set-inform opnieuw toevoegen aan je controller.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

C0okiejar schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 17:43:
Ah, dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)

• orf
Bedankt :)
Ik heb net beide AP's met een paperclip gereset. De ene heeft nog de laatste firmware (kan dat na een factory reset? Ik heb gisteren de firmware van die ene bijgewerkt), de andere heb ik laten upgraden. Degene die al bijgewerkt was heb ik geprobeerd te adopten. Maar dan krijg ik direct "adoption failed". Ik kan dan alleen nog "advanced adopt" doen. Ze hebben in het overzicht nog beide hetzelfde IP. Degene die ik heb laten upgraden in firmware laat na het updaten nog dezelfde (oude) versie zien (3.7.58.6385), terwijl de andere 3.9.54.9373 als versie heeft.
Na een harde reset van het ziggo modem kan ik wel de firmware bijwerken en adopten. :)
C0okiejar schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 17:43:
[...]

Jij ook bedankt :)
Door jouw bericht m'n Ziggo modem ook maar een hard reset gegeven, omdat ik denk dat er geen IP's uitgedeeld werden. Na een harde reset kregen de AP's mooi een oplopend IP en was m'n telefoon ook ineens verbonden. Het lijkt nu te werken dus! :)

Ik vind het nog wel een beetje ondoorzichtig qua instellingen, maar de basis werkt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:04

lier

MikroTik nerd

orf schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:26:
Ik vind het nog wel een beetje ondoorzichtig qua instellingen, maar de basis werkt.
Het is even wennen, maar als je het door hebt dan begrijp je ook waarom de Unifies zo positief beoordeeld worden. Kijk ook eens voor meer informatie op het forum van Ubiquiti zelf, daar staat echt een schat aan informatie.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-06 11:13
Hopelijk wordt het gewaardeerd als ik dit topic omhoog schop. Ik ben benieuwd hoe de accesspoints bevallen na geruim een jaar. Is de omgeving al wat duidelijker geworden? En heb je nog problemen met de Chromecast ondervonden?

Ik ben zelf geïnteresseerd in de uap-ac-lr om mijn thuis wifi te verbeteren, maar mijn netwerk kennis is wat matig. Als ik dan lees wat je moet doen om de Chromecast netjes te laten werken schrikt mij dat toch een beetje af (link).

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@orf Iemand heeft een vervolgvraag voor je.

@Bumpy_NL Een volgende keer kun je beter iemand taggen met een @ voor de betreffende gebruikersnaam. De gebruiker in kwestie krijgt dan een notificatie te zien.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 14:18

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Bumpy_NL schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:04:
Ik ben zelf geïnteresseerd in de uap-ac-lr om mijn thuis wifi te verbeteren, maar mijn netwerk kennis is wat matig.
Ik besef dat je netwerkkennis matig is, maar waarom een Long Range versie? Is je huis 200 meter lang? Je kan beter een of twee lite's aanschaffen, dat is een veel situaties reeds voldoende.

• orf
Bumpy_NL schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:04:
Hopelijk wordt het gewaardeerd als ik dit topic omhoog schop. Ik ben benieuwd hoe de accesspoints bevallen na geruim een jaar. Is de omgeving al wat duidelijker geworden? En heb je nog problemen met de Chromecast ondervonden?

Ik ben zelf geïnteresseerd in de uap-ac-lr om mijn thuis wifi te verbeteren, maar mijn netwerk kennis is wat matig. Als ik dan lees wat je moet doen om de Chromecast netjes te laten werken schrikt mij dat toch een beetje af (link).
Ik ben niet onverdeeld positief. De tweede accesspoint bleef het niet goed doen, maar ik bleek prima signaal te hebben zonder de tweede op de eerste verdieping. Dus die ligt in de kast. Mijn TV gaf af en toe problemen en die heb ik daarom met een netwerkkabel aangesloten.

Ik gebruik nog wel een chromecast audio en die doet het op zich prima, maar ik heb af en toe (zeg 1x per week) dat mijn wifi even wegvalt. Als ik dan opnieuw verbind, werkt alles weer prima. Het is nog niet irritant genoeg om er in te duiken.

Een aparte vlan voor Chromecast lijkt me persoonlijk nogal over kill.
sypie schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:49:
@orf Iemand heeft een vervolgvraag voor je.
In een vraag-topic krijg je blijkbaar al een notificatie als iemand reageert. :)

[Voor 8% gewijzigd door orf op 30-01-2020 08:41]

• Bumpy_NL
Lawwie schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:03:
[...]

Ik besef dat je netwerkkennis matig is, maar waarom een Long Range versie? Is je huis 200 meter lang? Je kan beter een of twee lite's aanschaffen, dat is een veel situaties reeds voldoende.
Zoals ik heb begrepen kan de LR versie beter signalen ontvangen vanwege de antenne. Mijn gedachte was dat ik dan een beter bereik zou hebben in huis. Mijn hoop is om met 1 AP klaar te zijn. Of zijn er nog nadelen aan de LR. De AP zal in de woonkamer komen (op de vloer onder de bank of aan de muur). Boven de woonkamer is de slaapkamer en daar gebruik we gebruiken de telefoons voor YouTube e.d. Aan de andere kant van het huis op de eerste verdieping hebben we een een studeerkamer en het is een pré om daar ook goed bereik te hebben. Ik betwijfel hoe haalbaar het is want de vloer is van beton en heeft vloerverwarming.

Het liefst heb ik zo min mogelijk verbruik/apparaten die 24/7 aan staan. Daarom heeft 1 AP de voorkeur en de lite en de LR zijn lekker zuinig. De Aircube AC is wat goedkoper, maar heeft een wat hoger verbruik, hoewel echte verbruikscijfers niet te vinden zijn. Ik besef mij overigens dat het prijsverschil tussen de Aircube en de LR zo groot is dat ik dat er aan energiekosten niet uit haal. Het is de duurzaamheid gedachte die mij aanspreekt. Van bijvoorbeeld de Aircube spreekt mij de eenvoudigere instelling aan, maar dat kan ik niet staven met ervaring.
orf schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:40:
[...]

Ik ben niet onverdeeld positief. De tweede accesspoint bleef het niet goed doen, maar ik bleek prima signaal te hebben zonder de tweede op de eerste verdieping. Dus die ligt in de kast. Mijn TV gaf af en toe problemen en die heb ik daarom met een netwerkkabel aangesloten.

Ik gebruik nog wel een chromecast audio en die doet het op zich prima, maar ik heb af en toe (zeg 1x per week) dat mijn wifi even wegvalt. Als ik dan opnieuw verbind, werkt alles weer prima. Het is nog niet irritant genoeg om er in te duiken.

Een aparte vlan voor Chromecast lijkt me persoonlijk nogal over kill.

[...]
In een vraag-topic krijg je blijkbaar al een notificatie als iemand reageert. :)
Hmm vervelend dat het geen onverdeeld positieve ervaring is. De meeste issues waarover ik las waren alweer van een tijdje geleden. Ik had gehoopt dat de problemen inmiddels waren verholpen. Ik heb zelf een simpele TP link (n) router als AP in de woonkamer staan, omdat de 1 jaar oude modem van T-Mobile geen goede connectie heeft met de Chromecast. De TP Link gaf echter problemen toen er meerdere mensen waren die wilde verbinden (ongeveer 10 devices). Ik wil eigenlijk juist van die ergernis af... Voor die TP link had ik een TP link WDR 3600 (AC) router als AP ingesteld en die gaf ook al problemen. De instellingen zijn wel gewoon goed zover ik weet. Vanwege die ervaringen ben ik wel een beetje klaar met TP link.

• sypie
  • Niet online
Bumpy_NL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:29:
[...]
Zoals ik heb begrepen kan de LR versie beter signalen ontvangen vanwege de antenne. Mijn gedachte was dat ik dan een beter bereik zou hebben in huis. Mijn hoop is om met 1 AP klaar te zijn. Of zijn er nog nadelen aan de LR.
Je kunt een AP hebben die heel hard kan schreeuwen om alle apparaten te bereiken maar wanneer je een apparaat hebt die weer terug fluistert dan zullen ze elkaar niet verstaan en valt er weinig te communiceren. Dat is wel een belangrijk punt om rekening mee te houden.

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 11:12
Zoals @sypie al aangeeft, een UAP-AC-LR heeft geen zin, ik zou lekker een UAP-AC-Lite nemen.
Ik gebruik zelf altijd een vuurtoren / schip vergelijking, maar het schreeuw voorbeeld illustreert het probleem ook :) .
De 2,4ghz signalen op 1,6 of 11 zetten afhankelijk van hoeveel er op zit en gaan met die banaan.
Nog niet genoeg bereik? 2e AP aanschaffen. De power omhoog gooien heeft geen zin.

[Voor 11% gewijzigd door pica op 30-01-2020 13:40]

Steam

• Bumpy_NL
sypie schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:24:
[...]
Je kunt een AP hebben die heel hard kan schreeuwen om alle apparaten te bereiken maar wanneer je een apparaat hebt die weer terug fluistert dan zullen ze elkaar niet verstaan en valt er weinig te communiceren. Dat is wel een belangrijk punt om rekening mee te houden.
pica schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:40:
Zoals @sypie al aangeeft, een UAP-AC-LR heeft geen zin, ik zou lekker een UAP-AC-Lite nemen.
Ik gebruik zelf altijd een vuurtoren / schip vergelijking, maar het schreeuw voorbeeld illustreert het probleem ook :) .
De 2,4ghz signalen op 1,6 of 11 zetten afhankelijk van hoeveel er op zit en gaan met die banaan.
Nog niet genoeg bereik? 2e AP aanschaffen. De power omhoog gooien heeft geen zin.
Voor de oude LR is dat inderdaad het geval (die heeft meer transmit power). De nieuwere heeft een betere antenne, aldus Ubiquiti. De betere antenne zou er voor moeten zorgen dat het signaal van telefoons beter te ontvangen zijn door de AP. Of dit van toepassing is op 5gHz of 2.4gHz is mij overigens niet duidelijk. Een mogelijk nadeel zou ook kunnen zijn dat de LR alle naburige APs beter kan ontvangen en dus ook meer verstoord zou kunnen worden (https://community.ui.com/...1a-49d2-9aba-38cf090876d9). Welllicht dat een lite dan inderdaad een beter keuze is.

@Lawwie , @sypie en @pica, hebben jullie ook beide ervaring met de uap's in samenwerking met een chromecast?

• sypie
  • Niet online
@Bumpy_NL Ik heb hier alleen AppleTV staan, draadloos. Dat gaat uitstekend. De haperingen en laadtijden die ik ervaar komen door mijn trage ADSL verbinding. Ik kijk er met NLZiet "gewoon" TV mee, de vrouw kijkt er veel YouTube mee dus dat gaat aardig.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 14:18

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Bumpy_NL schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:11:
[...]

[...]

Voor de oude LR is dat inderdaad het geval (die heeft meer transmit power). De nieuwere heeft een betere antenne, aldus Ubiquiti. De betere antenne zou er voor moeten zorgen dat het signaal van telefoons beter te ontvangen zijn door de AP. Of dit van toepassing is op 5gHz of 2.4gHz is mij overigens niet duidelijk. Een mogelijk nadeel zou ook kunnen zijn dat de LR alle naburige APs beter kan ontvangen en dus ook meer verstoord zou kunnen worden (https://community.ui.com/...1a-49d2-9aba-38cf090876d9). Welllicht dat een lite dan inderdaad een beter keuze is.

@Lawwie , @sypie en @pica, hebben jullie ook beide ervaring met de uap's in samenwerking met een chromecast?
Twee chromecasts zijn verbonden met de uap-ac-lite, geen problemen verder mee.

• Bumpy_NL
Bedankt voor de reacties. Ik heb een uap-ac-lite besteld.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee