Toon posts:

Advies M.2 SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 10:31
Ik zoek een?
SSD voor mijn LAN PC. Opslag van 500GB/1TB heeft de voorkeur. Moederbord is een Asus Z170 VIII GENE (microATX).

Wat is je budget?
Gezien de huidige prijzen zit ik te kijken voor ~€80 voor 500GB en ~€160 voor 1TB.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Crucial, Samsung, WD.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Specs

Wat ik mij nu afvraag, mijn gpu zit in mijn bovenste pci-e slot, alleen daar zit ook de m.2 aansluiting? Kan ik de gpu gewoon 1 slot naar beneden verplaatsen of kan de m.2 gewoon onder de gpu zitten zonder problemen (voornamelijk warmte). Alternatief is een normale SSD, maar dan geef ik geloof ik een deel van de snelheid op (??).

Ik heb een aantal producten gevonden die wel aan mijn eisen voldoen, ik twijfel of de 970evo toegevoegde waarde heeft (voor 1.5x de prijs):
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 80,01€ 80,01
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 153,-€ 153,-
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 81,-€ 81,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 80,28€ 80,28
1Samsung 860 EVO m.2 500GB€ 83,89€ 83,89
1Samsung 970 Evo 500GB€ 126,47€ 126,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,65

[Voor 10% gewijzigd door Santee op 03-11-2018 16:59]

Beste antwoord (via Santee op 04-11-2018 15:10)

• rain2reign
  • Laatst online: 21-05 16:18
Voor ‘gewone’ sata(-600) M.2 ssd maakt het niet veel uit tussen samsung, WD of crucial. Neem de goedkoopste in dat geval, wat in de meeste winkels de Crucial MX500 is voor beide 500 GB en 1TB.

970 EVO is wel sneller, maar dat ligt ook aan gebruik. Bij voornamelijk gaming en dagelijks gebruik is het zo’n beetje niet te merken en het snelheidsverschil verwaarloosbaar (op dit moment).

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:29
alleen die 970 evo is NVME,de rest is allemaal S-ATA en niet sneller dus als een normale S-ATA SSD schijf.

Ga je veel grote bestanden verplaatsen,dan zal je het merken dat die sneller is,als het bv voor gamen is,dan zal er er zeer waarschijnlijk niks van merken.

[Voor 43% gewijzigd door freaky35 op 03-11-2018 17:09]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Santee 970 EVO is sneller, maar in 99 van de 100 gevallen niet nodig. oa Crucial MX500 m.2 op Sata voldoet prima.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• rain2reign
Voor ‘gewone’ sata(-600) M.2 ssd maakt het niet veel uit tussen samsung, WD of crucial. Neem de goedkoopste in dat geval, wat in de meeste winkels de Crucial MX500 is voor beide 500 GB en 1TB.

970 EVO is wel sneller, maar dat ligt ook aan gebruik. Bij voornamelijk gaming en dagelijks gebruik is het zo’n beetje niet te merken en het snelheidsverschil verwaarloosbaar (op dit moment).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
NVME gaat je weinig helpen, zowel de block I/O stack van Windows als de workload van gamers en users profiteren extreem weinig van een snellere interface.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het hangt ervan af waar het je om te doen is, als je gewoon een SSD wil kan je ook gewoon voor de 2,5" S-ATA form factor gaan. Als je NVMe wil dien je ook effectief een NVMe-SSD te nemen.

Je kan hierop ook filteren in de pricewatch. Ik zou persoonlijk niet direct naar WD kijken, Crucial is ook goed en biedt prijsbewuste oplossingen. Samsung staat qua prestaties bovenaan maar dat verschil merk je in dagelijks gebruik zelden (ook niet tussen NVMe en S-ATA SSD's, trouwens), tenzij je I/O-intensieve dingen doet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Borromini schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 17:15:
Ik zou persoonlijk niet direct naar WD kijken
Makkelijk gezegd; zonder verdere argumenten. De WDC NVME is bijna net zo rap als de 970 EVO en heeft vergelijkbare garantie, lagere temperatuur etc.

@Santee je kan ook nog een pricewatch: Intel 660p 512GB overwegen; ongeveer 2x zo snel als SATA & 20% goedkoper dan de 970. Toch nog enige performance als het nodig is zonder daar direct een hoofdprijs voor hoeven te betalen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Santee
Dank jullie wel. Ik denk dati k dan voor de 1TB Crucial MX500 m.2 ga! €156, prima prijs volgens mij :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MAX3400 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 17:51:
[...]

Makkelijk gezegd; zonder verdere argumenten. De WDC NVME is bijna net zo rap als de 970 EVO en heeft vergelijkbare garantie, lagere temperatuur etc.
offtopic:
Voor je helemaal uit de bocht gaat: daarom dat er ook 'persoonlijk' staat...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Santee schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:56:
Wat ik mij nu afvraag, mijn gpu zit in mijn bovenste pci-e slot, alleen daar zit ook de m.2 aansluiting? Kan ik de gpu gewoon 1 slot naar beneden verplaatsen of kan de m.2 gewoon onder de gpu zitten zonder problemen (voornamelijk warmte). Alternatief is een normale SSD, maar dan geef ik geloof ik een deel van de snelheid op (??).
Bovenste is PCIE x16, onderste is PCIE x4.
Dat kan je zien aan de connectoren in het slot zelf, onderste is niet geheel gevuld met connectoren.
Je grafische kaart is PCIE x16, hierdoor zal die niet op volledige bandbreedte werken als je het verplaatst naar onderste slot.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Santee
Oke, dan komt de m.2 SSD dus recht onder de RX470 te zitten. Ik zie wel bij een paar reviews dat de Crucial schijven vrij warm worden, is dat geen issue als ik een keer 100GB verplaats of kan dat geen kwaad?

• rain2reign
Kan geen kwaad, vooral als je voldoende airflow in je kast hebt. Mocht het voor het één of andere reden voorkomen dat je thermal throttling krijgt, dan duurt het alleen ietsjes langer voordat de overdracht klaar is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee