Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Computer "freezed" tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Insan1313
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-06 11:19
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds een dikke week problemen met mijn computer bij tijdens het spelen van games.
Wat er gebeurd is dat na een bepaalde tijd (eerste keer meestal een uurtje) het geluid wegvalt, daarna het beeld stotterd/haperd waarna er een complete freeze van het scherm is. Niets werkt meer en enige vorm om hieruit te komen is een reboot. Na behoorlijk wat dingen zelf te hebben geprobeerd ben ik ten einde raad... Kan iemand mij helpen met een verdere analyse/oplossing?
...

Specs:
  • GPU: AMD Radeon (TM) R7 370 Series
  • CPU: AMD Ryzen 5 2400G with Radeon Vega Graphics
  • Mem: 12 gb DDR5 (1x4GB en 1x8GB)
  • Schijven:
  • 120GB ssd
  • 1TB ssd
  • 1TB sata
...

Wat ik al heb geprobeerd is het volgende:
  • Windows 10 opnieuw geinstalleerd
  • Alle drives geupdate
  • Alle randapparatuur ontkoppeld (op standaard muis + toetsenboard na
  • Video kaart vervang
  • Geheugen bankjes beiden apart getest (eerst de een alleen, dan de ander
  • Schijven op health gecontroleerd (volgens standaard samsung software zijn ze super healthy)
  • Temperatuur van GPU en CPU bijgehouden (worden niet heter dan +- 65graden)
  • UEFI geupdate
  • Memory test (geen rariteiten)
Zoals te zien, ik heb al het e.e.a. gedaan. Echter voelt het alsof ik toch nog net iets (simpels?) mis. Tevens valt er niets te vinden in de windows event log, anders dan een critical melding van de restart die ik initieer. Alle hulp is welkom!!

...

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Welke voeding gebruik je,en waarom de 2400G met interne videochip ?
Welke RAM heb je en hoed heb je het ingedeeld ? rare keuze van RAM. In de bios de interne videochip uit staan ? (zijn al wat problemen bekend bij laatste Adrenalin Pack) downloads: AMD Radeon Software Adrenalin Edition 18.10.2

[Voor 37% gewijzigd door Hackus op 03-11-2018 15:57]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MrMonkE
  • Laatst online: 15-06 21:40

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

JA, die ram is verdacht. Is dat soms iets dat je al had liggen?
Maar memtest is al gedaan..

Ik zou even een RAMTEST usb stick downloaden en vannacht een memtest laten draaien.
Als je dat niet al gedaan had.
Of nu, als je dat uit komt :)
En niet vanuit de BIOS het mem testen.

Verder kun je in eventviewer kijken of er misschien errors gelogd zijn die relevant zijn voor dit probleem.

[Voor 38% gewijzigd door MrMonkE op 03-11-2018 15:59. Reden: Ookabong]

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Bartosy
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 00:50
wat voor voeding zit er in de computer ? en hoe oud is de voeding. ?

hoe heb je de videokaart vervangen en met welke videokaart vervang je het dan ?

• Insan1313
Ik zal zo goed mogelijk antwoord geven op de vragen, gezien ik niet helemaal thuis ben in de harde waren...
Voeding:
RS750-AMAAB1-EU (750w voeding, Cooler Master)
Is nu bijna 3 jaar oud

RAM zit volgens mij dit er in:
Geil 4GB No Heatsink (1 x 4GB) DDR4 2133MHz DIMM System Memory
Geil 8GB No Heatsink (1 x 4GB) DDR4 2133MHz DIMM System Memory

Interne video chip staat uit.
Test van memory is uitgevoerd met windows memory diagnostic en MemTest86. Daar kwamen geen rariteiten naar boven (althans, zo heb ik het geinterpreteerd...).

Over de Radeon software: de andere videokaart is een msi n680gtx twin frozr iii, andere chipset, zelfde problemen.

Stukje achtergrond informatie over het systeem:
Systeem is aangeschaft bij GamePC bijna 3 jaar geleden. In juli dit jaar ging er iets kapot waardoor de pc niets meer deed. Toen is er nieuw geheugen, processor en mobo ingezet. Ik had de pc heel snel weer nodig, dus gevraagd om vervanging welke soortgelijk was wat er in zat. Dit is tevens gedaan door GamePC.

[Voor 6% gewijzigd door Insan1313 op 03-11-2018 17:19]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Insan1313 je RAM klokt op 2133(MHz) ik denk niet dat de modules zelf zo langzaam zijn. grote kans dat er verschillende RAM in zit. verder is het aan te raden om in elke channel gelijke ram te hebben. 2+4 - 2+4 en niet 1 module 4 en de ander 8. ik zou dan de 8GB eens apart testen . Welk moederbordje zit er nu in ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Insan1313
@Hackus
Ik heb beide bankjes apart in de PC gehad, beide gaven zelfde probleem.
Zojuist even ook het 8gb bankje eruit gehad om te bekijken welke dit was (ik had alleen de 4gb eruit gehaald..), 8GB is Geil 8GB (1x8GB) DDR4 2133MHz DIMM OEM System Memory.

Qua moederbord zit er een ASRock AB350M Pro4 in.

@MrMonkE
Ik heb het Windows event log doorgespit, maar er staat niets in wat opvalt. Enige wat opvalt is een critische melding dat er een unsafe shutdown is geweest, maar ja, dat is mijn reboot van het systeem met de power knop...

@Bartosy
De andere videokaart is een msi n680gtx twin frozr III. Video kaart vervangen door software deinstallatie, hierna computer uit, video kaart eruit, andere erin, opstarten, software installatie en reboot ivm de installatie.

[Voor 44% gewijzigd door Insan1313 op 03-11-2018 17:47]

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 17:32
Van welke biosversie is het moederbord voorzien?

• Insan1313
@Uszka 5.10

• Uszka
Heb je de biosupdate zelf gedaan?
Eerst geupdate naar bridgebios (3.40)?

• Insan1313
@Uszka Ik heb de stappen gevolgd zoals op de website beschreven stond.
Daar zat ook een andere update bij inderdaad. Echter, de problemen waren er al voor deze update...

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18:50
Kun je een andere voeding proberen?

WP Te koop

• Insan1313
Ik heb helaas geen andere voeding hier liggen. Is er een andere manier om te testen of het een voedingsprobleem is?

• Uszka
Insan1313 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:50:
Echter, de problemen waren er al voor deze update...
Dat kan kloppen want dat is een redelijk bekend probleem bij dit moederbord maar zou door biosupdates opgelost moeten zijn.

• Insan1313
Zojuist zonder video kaart geprobeerd (gebruik makend van de onboard GPU).
Dit zorgde voor geen problemen. Het lijkt dus wel aan de video kaart of power usage te liggen...
Logisch beredenerend lijkt mij de power usage toch niet het probleem, gezien de eerste game sessie alles na +- 30 min vast loopt, waar na volgende game sessies er direct achteraan na +- 10 tot 15 min vast loopt. Echter gaat het er bij mij ook moeilijk in dat ik 2 verschillende video kaarten heb die exact hetzelfde probleem vertonen....

Iemand nog suggesties?

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Na alle stappen die je hebt gedaan, is de voeding nu wel aan de beurt om te testen met een ander. Als de voeding niet meer 100% is, kan die juist na een tijdje belasting raar doen.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True