Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Cloudhosting - Portforwarding, handig of niet?

Pagina: 1
Acties:

• RFlintstone
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 27-04 11:56
Hallo Tweakers community,

Ik heb als eens een gerelateerde vraag eerder gepost dus zal ik nu met de informatie van de antwoorden
het volgende vragen:

Ik heb een open source cloudhosting 'script'/'software' gevonden en dit zou super zijn voor mij zelf, en kennissen. Nou heb ik de vorige keer begrepen dat portforwarding inprincipe zo veilig is als wat je achter de open poort draait/hoe je het zelf opzet.

Is dit script (https://owncloud.org/) veilig om te draaien achter een poort / goed te configureren zodat niemand op mijn thuisnetwerk er ooit last zou van hebben?

Mvg,

Ruben Flinterman
Student Applicatie -mediaontwikkelaar

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Ja, dat kan! Maar je hebt t over hosting, dat klinkt meer alsof je een site wilt hosten, dat kan niet met owncloud. Het is gewoon een filestore!

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
Als jij je (web)server verder goed configureert; daar zou niemand last van moeten hebben nee.

Waar wil je het überhaupt op draaien?

• RFlintstone
DennusB schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:15:
Ja, dat kan! Maar je hebt t over hosting, dat klinkt meer alsof je een site wilt hosten, dat kan niet met owncloud. Het is gewoon een filestore!
Bedankt voor de info! Dat wist ik niet.
eric.1 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:16:
Als jij je (web)server verder goed configureert; daar zou niemand last van moeten hebben nee.

Waar wil je het überhaupt op draaien?
Thuis een (file)cloud (op een oude desktop die we niet gebruiken) zodat we al onze gegevens ergens 'veilig' kunnen draaien en eventueel een paar andere kleine websites.

[Voor 3% gewijzigd door RFlintstone op 03-11-2018 13:21]

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
RFlintstone schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:20:
[...]

Bedankt voor de info! Dat wist ik niet.

[...]

Een (file)cloud zodat we al onze gegevens ergens 'veilig' kunnen draaien en eventueel een paar andere kleine websites.
Dat snap ik. Alleen moet je wel een "server" hebben waar je dit op doet (of een raspberry pi oid). Anders heb je ook niets te portforwarden? (waar dit halve topic over ging :)).

• RFlintstone
eric.1 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:26:
[...]

Dat snap ik. Alleen moet je wel een "server" hebben waar je dit op doet (of een raspberry pi oid). Anders heb je ook niets te portforwarden? (waar dit halve topic over ging :)).
Ik kan toch gewoon een virtualmachine opzetten op mijn desktop. Zo heb ik altijd kleine Discord/Telegram bots gedraait.

• brambo123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 08:54
Kleine tip: check even nextcloud.com
Owncloud is nogal enterprise geworden.

• RFlintstone
brambo123 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:29:
Kleine tip: check even nextcloud.com
Owncloud is nogal enterprise geworden.
Oof, Dat is duur! Het liefst heb ik een goedkoop / opensource alternatief. Is dat mogelijk of zit ik gewoon op de verkeerde pagina te kijken van nextcloud.com?

Mvg,
Ruben

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RFlintstone schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:35:
[...]

Oof, Dat is duur! Het liefst heb ik een goedkoop / opensource alternatief. Is dat mogelijk of zit ik gewoon op de verkeerde pagina te kijken van nextcloud.com?

Mvg,
Ruben
Waarschijnlijk, het is gratis nl. https://nextcloud.com/athome/
Lees ook even: Het algemeen beleid en Forum FAQ bijv: Het algemeen beleid #groeten ;)

Trackers of betalen...⛔ check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

• brambo123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 08:54
RFlintstone schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:35:
[...]

Mvg,
Ruben
Ze hebben betaalde versies, maar ook gewoon gratis versie.
De 'normale' owncloud is volgens mij nog duurder (zie owncloud.com)

Eerder was het zo dat de Android app voor owncloud betaald was en voor nextcloud gratis.
Of dit nog zo is weet ik niet.

Mijn advies zou nextcloud zijn, gebruik ik zelf ook.
Als je even googled op owncloud vs. nextcloud krijg je best wel interessante artikelen.

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:10
RFlintstone schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:08:

Ik heb een open source cloudhosting 'script'/'software' gevonden en dit zou super zijn voor mij zelf, en kennissen. Nou heb ik de vorige keer begrepen dat portforwarding inprincipe zo veilig is als wat je achter de open poort draait/hoe je het zelf opzet.

Is dit script (https://owncloud.org/) veilig om te draaien achter een poort / goed te configureren zodat niemand op mijn thuisnetwerk er ooit last zou van hebben?

Mvg,

Ruben Flinterman
Student Applicatie -mediaontwikkelaar
Het is redelijk veilig. Maar als er security updates uitkomen, voor de webserver, php of owncloud zal jij deze zo snel mogelijk moeten installeren. En dit kan soms heel snel moeten.
Als jij dit dus thuis wilt hosten, zal jij hier zelf zorg voor moeten dragen. Vergeet je dit een keer, dan kan het zijn dat de data welke in de owncloud gehost wordt, toegankelijk is voor het hele Internet. Nog afgezien eventueel andere data welke op je server draait.

Je moet dus goed weten wat je doet, en hoe je het moet doen. Het is niet even 1 keer neer zetten, en nooit meer naar omkijken. Je zal je er dus wel in moeten verdiepen en vooral onderhouden, dus heel erg regelmatig controleren voor updates. 1 keer vergeten, of te laat, kan grote gevolgen hebben.

• RFlintstone
Rolfie schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:44:
[...]

Het is redelijk veilig. Maar als er security updates uitkomen, voor de webserver, php of owncloud zal jij deze zo snel mogelijk moeten installeren. En dit kan soms heel snel moeten.
Als jij dit dus thuis wilt hosten, zal jij hier zelf zorg voor moeten dragen. Vergeet je dit een keer, dan kan het zijn dat de data welke in de owncloud gehost wordt, toegankelijk is voor het hele Internet. Nog afgezien eventueel andere data welke op je server draait.

Je moet dus goed weten wat je doet, en hoe je het moet doen. Het is niet even 1 keer neer zetten, en nooit meer naar omkijken. Je zal je er dus wel in moeten verdiepen en vooral onderhouden, dus heel erg regelmatig controleren voor updates. 1 keer vergeten, of te laat, kan grote gevolgen hebben.
Snap ik, Is een virtual machine dan niet veiliger aangezien het een apparte (virtuele) HDD / SDD heeft? Het is helemaal / vrijwel afgesloten van de computer waar het op draait.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RFlintstone schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:48:
[...]

Snap ik, Is een virtual machine dan niet veiliger aangezien het een apparte (virtuele) HDD / SDD heeft? Het is helemaal / vrijwel afgesloten van de computer waar het op draait.
Met een netwerkkaart en IP op je eigen LAN... Dus ja/nee; het is net zo veilig als een losse machine, waar je je topic mee begon.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rolfie
RFlintstone schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:48:
Half... Je moet je zeker niet veilig rekenen.
  • Je NAS hangt nog steeds in het zelfde netwerk als de rest van je computers.
  • Alle data op de server is in gevaar bij een exploit.
  • Een VM bied tegenwoordig geen 100% veiligheid meer. Er zijn diverse mogelijkheden om hier door heen te breken.
Een betere oplossing zou zijn om gewoon een synology nas te nemen en liefst nog de standaard software te gebruiken. Die kan je via automatische updates iedere dag laten updaten. En volgens mij bestaan daar ook owncloud/nextcloud plugins voor. Heb je in ieder geval dedicated hardware draaien, is waarschijnlijk goedkoper in energie kosten. En voor minder dan 200 euro ben je klaar.

• RFlintstone
Rolfie schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:56:
[...]

Half... Je moet je zeker niet veilig rekenen.
  • Je NAS hangt nog steeds in het zelfde netwerk als de rest van je computers.
  • Alle data op de server is in gevaar bij een exploit.
  • Een VM bied tegenwoordig geen 100% veiligheid meer. Er zijn diverse mogelijkheden om hier door heen te breken.
Een betere oplossing zou zijn om gewoon een synology nas te nemen en liefst nog de standaard software te gebruiken. Die kan je via automatische updates iedere dag laten updaten. En volgens mij bestaan daar ook owncloud/nextcloud plugins voor. Heb je in ieder geval dedicated hardware draaien, is waarschijnlijk goedkoper in energie kosten. En voor minder dan 200 euro ben je klaar.
Welke zou jij aanraden voor een redelijke lage prijs? (misschien ~100,-)
En kan ik hier nog meer opdraaien dan alleen cloud hosting?

[Voor 3% gewijzigd door RFlintstone op 03-11-2018 16:06]

• Rolfie
RFlintstone schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:05:
[...]

Welke zou jij aanraden voor een redelijke lage prijs? (misschien ~100,-)
En kan ik hier nog meer opdraaien dan alleen cloud hosting?
Dit zijn best 2 leuke. Ik zou altijd voor een 2bay systeem gaan, ivm harddisk redudantie. (note: is GEEN Backup)
pricewatch: Synology DiskStation DS119j
product: Synology DiskStation DS218j

Als opslag zou ik kiezen voor een WD Red of Seagate ironwolf
product: WD Red
product: Seagate IronWolf

• RFlintstone
Rolfie schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:27:
[...]

Dit zijn best 2 leuke. Ik zou altijd voor een 2bay systeem gaan, ivm harddisk redudantie. (note: is GEEN Backup)
pricewatch: Synology DiskStation DS119j
product: Synology DiskStation DS218j

Als opslag zou ik kiezen voor een WD Red of Seagate ironwolf
product: WD Red
product: Seagate IronWolf
Ik heb een beetje (veel) onderzoek gedaan, als je toch bezig bent met een server kan je dan niet net zo goed zelf een rack server in elkaar zetten?
Synology desktop modellen schijnen relatief minder goed ze zijn als je 24/7 (verschillende) VMs wilt draaien.
Aangezien ik me ook in dit gebied wil verdiepen, zou ik zeggen dat ik dan maar een paar maanden langer werk en voldoende geld hebt voor de onderdelen(?)

Wat denk jij? Is dit een goede oplossing voor zowel minder kosten op langer termijn en een educatieve oplossing? *Ik leer namelijk niks gerelateerd aan het bouwen van servers / hardware tijdens mijn studie.

Mvg,
Ruben Flinterman

Links die ik gevonden heb:
https://www.megekko.nl/nav/2008/19--Rackmount/
(barebones): https://www.megekko.nl/nav/2663/Server-barebones/
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True