Toon posts:

E-Waste in Nederland

Pagina: 1
Acties:

• iinsane
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-02 16:00
Hallo beste Tweakers,

een beetje aparte vraag, maar ik ben de afgelopen tijd erg verdiept in een bepaalde UK YouTuber die E-waste ophaalt, opknapt en verkoopt.

Nou lijkt het me ook heel leuk om dit te doen naast mijn baan, alleen ik kan zo even niet vinden of het mogelijk is in Nederland. Ik woon zelf in de buurt van Zwolle, Overijssel en kan niet veel vinden waar je oude laptops, desktops, monitoren, randapparatuur, etc. kan ophalen/kopen.

Heeft iemand toevallig een idee of dit heel anders in werking gaat in Nederland, of dat ik helemaal verkeerd aan het zoeken ben?

Ondertussen blijf ik doorzoeken, en als een van jullie een idee heeft hoor ik het graag. Ik zal een linkje plaatsen naar een video van benoemde YouTuber.

https://www.youtube.com/watch?v=4Va1LrgXOxI

P.S. sorry als ik in een verkeerde tak zit in het forum, dit kwam na mijn mening het dichtste bij.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

"kan niet veel vinden waar je oude laptops, desktops, monitoren, randapparatuur, etc. kan ophalen/kopen. "

Marktplaats, Vraag & Aanbod, ebay, je lokale markt, etc. etc. etc.

39

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fietsbel schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 00:01:
"kan niet veel vinden waar je oude laptops, desktops, monitoren, randapparatuur, etc. kan ophalen/kopen. "

Idd.

Dat gezegd, er verdwijnt *veel* dat op gemeentelijke afvalpunten aangeboden wordt qua electronica gewoon op het stort. Bij wijze van uitzondering heb je af en toe een kringloopwinkel dat een vrijwilliger heeft die eea kan en wil opknappen (bijv bij Rataplan Diemen is er een oude roadie die erg goed werk verricht :) ), maar vaak is dat iemand van de oude analoge stempel die inderdaad wonderen kan verrichten met een versterker uit 1970, maar bij een PC niet veel meer kan doen dan voltages meten als het niet gelijk werkt. Wat niet werkt, gaat de kliko in.

Iets als dat lijkt me een goede startpunt, gaan praten met lokale kringloopwinkels en kijken wat er gebeurt met electronica dat ze binnen krijgen maar niet kunnen/willen verkopen.

Soittakaa Paranoid!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-02 17:46
In Apeldoorn hebben ze de BEST-tas: https://www.circulus-berkel.nl/apeldoorn/afvalstromen/best/
Verder zijn er natuurlijk ook nog repaircafés waar je terechtkunt als iets niet werkt.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:38

Roozzz

Plus ultra

iinsane schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 00:00:

Nou lijkt het me ook heel leuk om dit te doen naast mijn baan, alleen ik kan zo even niet vinden of het mogelijk is in Nederland. Ik woon zelf in de buurt van Zwolle, Overijssel en kan niet veel vinden waar je oude laptops, desktops, monitoren, randapparatuur, etc. kan ophalen/kopen.

Heeft iemand toevallig een idee of dit heel anders in werking gaat in Nederland, of dat ik helemaal verkeerd aan het zoeken ben?
Het overgrote deel dat afgedankt wordt, wordt ingezameld via milieustraten en winkels en vervolgens gerecycled. Dit onder het mom van producentenverantwoordelijkheid. Zie ook:
http://www.weee.nl/nl
Dit is Europees geregeld, dus ik ga ervan uit dat dit in de UK grotendeels vergelijkbaar is.

Gezien jij wilt "hobbyen" en je geen gecertificeerde recyclaar bent, zal je hier niet tussen kunnen komen. Dus je moet het in mijn optiek zoeken direct bij de consument die gaat afdanken. Waar @Fietsbel al de nodige suggesties voor geeft.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Fietsbel schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 00:01:

Vergeet vooral ook de kringloopwinkels niet, die zich specifiek met dit soort zaken bezighouden.

Virussen? Scan ze hier!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:04
---

[Voor 100% gewijzigd door Ludwig005 op 08-05-2019 20:37]

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-03 11:06
Met welk doel wil je ewaste inzamelen? Is het om te verkopen, of te recyclen of te hergebruiken?

ICT & Reizen

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:02

LankHoar

Langharig tuig

Het lijkt je leuk om te doen, maar waarom? Voor het geld? Om iets te leren? Anderen een plezier te doen met goedkope/gratis doch OK hardware? En beschik jij over de vaardigheid om apparatuur goed door te meten en te repareren?

Ik mis veel achtergrond info die toch belangrijk is. Indien je het voor extra geld gaat doen naast je werk denk ik dat je van een koude kermis thuis komt. Je zult er wel veel van leren. Geen idee of je er iemand een plezier mee kan doen, hangt van de hardware af.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54

MsG

Forumzwerver

Ik vraag me af of het uit kan als je er openlijk geld aan verdiend. Dan zijn veel bedrijven en consumenten ook veel minder happig om het weg te geven. Toch blijft dit altijd een beetje een lastig spectrum. Mijn ervaring met e-waste is dat het heel vaak toch PEBKAC-errors zijn, of producten die puur qua man-uren niet meer uit konden, maar vaak genoeg nog prima werken. Al dan niet voor onderdelen.

Onder het mom recycling hebben mensen vaak het gevoel dat wegbrengen naar de stort en dergelijke helemaal prima is. Maar naar mijn idee zit er nog een wereld van verschil tussen een apparaat wat iemand echt nog kan gebruiken door middel van het weg te geven, naar de kringloop te doen, etc., óf het kleine beetje goud en andere metalen wat er bij recycling nog uitgehaald wordt als je het gewoon naar de stort brengt, of bijv. bij WeCycle of iets dergelijks brengt. De verspilling van al die werkende componenten, of soms hele werkende machines voor dat kleine beetje grondstof vind ik nog steeds behoorlijke waste.

Privématig vraag ik weleens aan vrienden en kennissen of ze nog elektronica hebben wat ze anders in de prullenbak zouden gooien. Zit regelmatig wat leuks tussen. Maar dat geef ik ook wel weer eens weg. Het weer werkend maken en het weer in kunnen zetten voor iets geeft wel leuke voldoening, zeker als je wist dat het anders zeker weten ergens op de vuilstort zou belanden.

[Voor 12% gewijzigd door MsG op 05-11-2018 16:35]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-03 11:06
Om ewaste in te kunnen zamelen is het volgende nodig :
  • aanbieders
  • vervoer
  • opslag
  • technisch inzicht
  • administratie voor financien en klantbeheer
  • marketing
  • afnemers
en niet te vergeten, een verdienmodel. Want je kunt vanalles ophalen en opslaan, als je het daarna gratis weggeeft dan maak je verlies. Mocht iemand geinteresseerd zijn om bovenstaande te bespreken, ping me dank je wel :)

[Voor 20% gewijzigd door PZOOO op 06-11-2018 08:54]

ICT & Reizen

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-03 22:49
Denk dat mensen veel thuis hebben liggen.

Een oproep, een website, mond-op-mond reclame zou voldoende moeten zijn.

De recyclings gaan stuk voor stuk in de brand. Doe het!

Vraag gerust aan je afvalverwerking, die hebben bij de afvalstraat vaak een ewaste container. Als je mensen vraagt krijg je beter spul though.

Mijn tweakblog over de toekomst

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee