Wat is de bottleneck van de pc en wat is een aanrader?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-03 22:32
Mijn vraag
is de bottleneck echt groot en zo ja welke *budget* cpu raden jullie mij aan om de bottleneck te voorkomen en ik gewoon alles op max kan zetten ipv medium/low ik speel nu bo4 op medium/low 100/130 fps maar drops als ik op max speel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte geforce 1070 oc 8gb
16gb ddr3 ram ballistic
intel i5-4670k
Asus Z87-a moederrbord
3 monitoren 144hz
ssd en hdd
Sseasonic 530 watt voeding

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een bottleneck calculator proberen en die zegt dat ik 27 % bottleneck heb en raad me deze cpu aan:
AMD ryzen 5 1600x ik weet alleen niet of dit klopt en zelf ben ik niet zo slim met pc's.

[ Voor 5% gewijzigd door ramonkuperus op 05-01-2019 00:20 . Reden: Componenten aanvullen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bottleneck calculator? Die doen niets; anders dan "inschatten".

Ga eens meten en loggen met Afterburner en laat dan even weten wat daaruit komt voor de belasting van de CPU en de GPU.

En vul je startpost even aan; componenten hebben vaak een merk & type en een PC heeft ook een moederbord en voeding :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
Ik weet dus niet wat je met afterburner en meten en loggen bedoeld en ik weet ook niet hoeveel watt voeding en welke moederbord erin zit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
ramonkuperus schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:04:
Ik weet dus niet wat je met afterburner en meten en loggen bedoeld
Dan zoek je dat op. Enige eigen inzet is gewenst op GoT. Als je dat doet zou je https://www.msi.com/page/afterburner gevonden hebben, wat je download, installeert en mee laat lopen als je een game speelt. Je kunt dan precies zien welk onderdeel het hoogst belast wordt. Dat onderdeel is de beperkende factor.
en ik weet ook niet hoeveel watt voeding en welke moederbord erin zit
Dan zoek je dat op. Trek de behuizing open en lees het af van het betreffende onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ramonkuperus schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 18:52:
is de bottleneck echt groot en zo ja welke *budget* cpu raden jullie mij aan om de bottleneck te voorkomen
Wat heb je al onderzocht om er achter komen wat je beperkende factor is?

Bottleneck is niet te voorkomen. Er is altijd een zekere bottleneck omdat er altijd een bepaald onderdeel tot het uiterste benut wordt, die component is dan de beperkte factor om betere prestaties te behalen is dat specifieke scenario. Vaak wordt of je processor maximaal belast of is de videokaart de beperkende factor. Meten is weten en dat is wat je zult moeten doen.
Voor elk scenario kan er weer een ander resultaat uit komen. Het is daarmee echt specifiek voor wat jij aan het doen bent en wilt bereiken. Daarom ook niet echt in te schatten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ramonkuperus schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:04:
Ik weet dus niet wat je met afterburner en meten en loggen bedoeld en ik weet ook niet hoeveel watt voeding en welke moederbord erin zit
Dat kan, maar op GoT is de zoekfunctie nog simpeler dan Google. Tik afterburner in en je vindt meerdere topics per week waar in meer/mindere mate dezelfde vraagstelling terugkomt.

Je zal sowieso op zoek moeten naar informatie; als je zelf al had uitgezocht dat een Ryzen een upgrade zou zijn, moet je ook een nieuw moederbord, nieuw RAM, mogelijk een nieuwe voeding en (misschien) ook Windows 10 ipv een ouder OS.

Dan snap je mogelijk direct dat met dit booschappenlijstje je budget ook handig is om te weten en, om geld te besparen, dus even een uurtje met Afterburner te kijken en, zoals @Ultraman aangeeft, uitzoeken welke precieze componenten je allemaal hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 23:53

BLACKfm

o_O

Ik zie een systeem dat prima in balans is. Als je al een bottleneck hebt dan is het dat de GPU gewoon niet krachtig genoeg is om alles op max te spelen.

De aangegeven Ryzen is niet veel beter dan de i5 die je nu nog hebt. Behalve als je de extra cores en threads nodig hebt.

Als je zou overstappen naar Ryzen krijg je tevens het 'probleem' dat je een heel nieuw platvorm nodig hebt. Een nieuw moederbord en DDR4 geheugen. Dat is een dure grap.

Een goedkope upgrade is er niet. Een 1070 upgrade betekend een 1080ti en de CPU zou een i7 4790k @ 4ghz kunnen worden. En die kosten gelijk honderden euro's.

Ik vraag mij ook af hoe je die 3 schermen gebruik. Als je die 3 schermen allemaal gebruikt om te gamen dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je fps inkakt op max settings. Dat is bijna vergelijkbaar met 4K op max graphics met 3x 1080P schermen. En gezien het 144hz is verwacht ik zo dat die schermen ook nog wel een hogere resolutie hebben.

Als je details over je schermen geeft en of je die allemaal gebruikt bij het gamen, dan is dat waarschijnlijk de reden dat je niet op max kunt spelen. Zelfs een 1080ti zou dat mogelijk niet trekken.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 05:49
Zo slecht is een i5 4670k nog niet eens als je een moederbord hebt dat kan overclocken kan je best nog wel wat leven eruit halen met die kaart en betwijfel of het dan zo’n bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
BLACKfm schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:23:
Ik zie een systeem dat prima in balans is. Als je al een bottleneck hebt dan is het dat de GPU gewoon niet krachtig genoeg is om alles op max te spelen.

De aangegeven Ryzen is niet veel beter dan de i5 die je nu nog hebt. Behalve als je de extra cores en threads nodig hebt.

Als je zou overstappen naar Ryzen krijg je tevens het 'probleem' dat je een heel nieuw platvorm nodig hebt. Een nieuw moederbord en DDR4 geheugen. Dat is een dure grap.

Een goedkope upgrade is er niet. Een 1070 upgrade betekend een 1080ti en de CPU zou een i7 4790k @ 4ghz kunnen worden. En die kosten gelijk honderden euro's.

Ik vraag mij ook af hoe je die 3 schermen gebruik. Als je die 3 schermen allemaal gebruikt om te gamen dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je fps inkakt op max settings. Dat is bijna vergelijkbaar met 4K op max graphics met 3x 1080P schermen. En gezien het 144hz is verwacht ik zo dat die schermen ook nog wel een hogere resolutie hebben.

Als je details over je schermen geeft en of je die allemaal gebruikt bij het gamen, dan is dat waarschijnlijk de reden dat je niet op max kunt spelen. Zelfs een 1080ti zou dat mogelijk niet trekken.
Ik gebruik 1 scherm voor gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 23:53

BLACKfm

o_O

ramonkuperus schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:43:
[...]

Ik gebruik 1 scherm voor gamen.
En wat voor merk/type scherm is het? Of belangrijker, wat is de native resolutie ervan?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
https://prntscr.com/ldobkg

Wat moet ik allemaal in de gaten houden bij het gebruiken van afterburner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
BLACKfm schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:45:
[...]

En wat voor merk/type scherm is het? Of belangrijker, wat is de native resolutie ervan?
https://www.coolblue.nl/product/804322/aoc-g2590px.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ramonkuperus schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:49:
https://prntscr.com/ldobkg

Wat moet ik allemaal in de gaten houden bij het gebruiken van afterburner?
Ben niet zo van het doorklikken; allicht wil je (alsnogmaals) je topicstart even bijwerken met een lijst van componenten (merk & type)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonkuperus
MAX3400 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:40:
[...]

[YouTube: how to use msi afterburner to record show CPU GPU fps 2018]

[...]

Ben niet zo van het doorklikken; allicht wil je (alsnogmaals) je topicstart even bijwerken met een lijst van componenten (merk & type)?
Gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
MAX3400 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:40:
[...]

[YouTube: how to use msi afterburner to record show CPU GPU fps 2018]

[...]

Hey ik ben even gaan kijken en ik zie dat mijn cpu usage bij gta 5 op 95%/100% blijft hangen en de gpu procent op 37%/45% is dus dit is wel een zware cpu bottleneck.. wat kan ik er tegen doen?

https://prntscr.com/m36nhs sorry voor het linkje maar dit is een screenshot in gta5

[ Voor 7% gewijzigd door ramonkuperus op 05-01-2019 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 16:51

makje

Professioneel prutser

Tja, of GTA 5 op max settings met 100 FPS een reële bottleneck is laat ik even in het midden, maar je CPU wordt nu dus vol belast dus daar zit je nu aan de max terwijl je videokaart dus nog wel wat ruimte lijkt te hebben.
Voor de duidelijkheid: je gamed dus op 1 Full HD 144 Mhz monitor? In dat geval ben je een uitstekende kandidaat voor de High-end-gamesysteem - optie 1: hoge framerate uit de meest recente BBG. Zowel qua invulling als het idee erachter.

Dat houd dus in dat je -zoals een aantal hierboven al aangaven- je complete moederbord, processor en geheugen set moet vervangen. Je 1070 is heel vergelijkbaar met de 2070 uit de BBG en kun je nu dus gewoon aanhouden, je SSD en HDD hoef je misschien ook niet te vervangen en de voeding en behuizing -afhankelijk van hoe oud die zijn- waarschijnlijk ook niet maar dat is even ter jouw inschatting.

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
makje schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:33:
Tja, of GTA 5 op max settings met 100 FPS een reële bottleneck is laat ik even in het midden, maar je CPU wordt nu dus vol belast dus daar zit je nu aan de max terwijl je videokaart dus nog wel wat ruimte lijkt te hebben.
Voor de duidelijkheid: je gamed dus op 1 Full HD 144 Mhz monitor? In dat geval ben je een uitstekende kandidaat voor de High-end-gamesysteem - optie 1: hoge framerate uit de meest recente BBG. Zowel qua invulling als het idee erachter.

Dat houd dus in dat je -zoals een aantal hierboven al aangaven- je complete moederbord, processor en geheugen set moet vervangen. Je 1070 is heel vergelijkbaar met de 2070 uit de BBG en kun je nu dus gewoon aanhouden, je SSD en HDD hoef je misschien ook niet te vervangen en de voeding en behuizing -afhankelijk van hoe oud die zijn- waarschijnlijk ook niet maar dat is even ter jouw inschatting.
Ik game op 1 monitor, de andere twee gebruik ik voor internet/spotify/discord etc
gta was op ze allerlaagste settings bijna. en ik heb wel een goed setje met een moederbord ram en cpu, zal ik die even doorsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
ramonkuperus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:40:
en ik heb wel een goed setje met een moederbord ram en cpu, zal ik die even doorsturen?
Dat zou wel handig zijn ja.
Ben je al achter het typenummer van de voeding want een 530w Seasonic bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
AMD Ryzen 5 2600 ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 met Team Group Vulcan TLRED416G3000HC16CDC01

type is: M12II 520W Bronze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
Uszka schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:46:
[...]

Dat zou wel handig zijn ja.
Ben je al achter het typenummer van de voeding want een 530w Seasonic bestaat niet.
Ik weet niet of u dit binnenkreeg daarom deze extra quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02-2024
Voor hoge fps op 1080p zou ik geen Ryzen 5 2600 aanraden. Prima cpu hoor, daar niet van, maar niet zo geschikt als je 144 fps belangrijk vindt.

Lees anders deze recente cpu review van Gamers Nexus eens door: https://www.gamersnexus.n...nchmark-vs-8700k-and-more. Je vindt daar veel uitgebreide benchmark grafieken zodat je makkelijk verschillende cpu's kan vergelijken. Een snelle conclusie die je kan trekken is dat je (vooralsnog) voor hele hoge fps een Intel cpu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
Ballondier schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:30:
Voor hoge fps op 1080p zou ik geen Ryzen 5 2600 aanraden. Prima cpu hoor, daar niet van, maar niet zo geschikt als je 144 fps belangrijk vindt.

Lees anders deze recente cpu review van Gamers Nexus eens door: https://www.gamersnexus.n...nchmark-vs-8700k-and-more. Je vindt daar veel uitgebreide benchmark grafieken zodat je makkelijk verschillende cpu's kan vergelijken. Een snelle conclusie die je kan trekken is dat je (vooralsnog) voor hele hoge fps een Intel cpu nodig hebt.
En heb jij nog een aanrader? Welke combo, of alleen een cpu ik het beste kan gebruiken voor maximaal 450 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje

makje

Professioneel prutser

Voor € 450 zou ik.... niets doen.

Jouw processor is helemaal niet slecht, het is hier alleen de eerste die de max vormt. Een makkelijke (én zinnige) upgrade van alleen de processor is er niet, dan moet je dus meer vervangen. Een AMD is op dit moment gewoon minder geschikt dan een intel voor hoge FPS op een FullHD resolutie. Op hogere resolutie ook overigens, maar daar is de videokaart veel belangrijker waardoor budget verschuiven van de processor naar de videokaart zin heeft en met een AMD 2600 kun je dan een snellere videokaart in je budget krijgen.

De enige zinnige upgrades voor jouw wens op dit moment is een snelle intel processor. Dus als een 9700k niet lukt dan maar een 9600k, of alternatief een 8700k of een 8600k. Maar een 9600k kost ook al ongeveer € 600 voor de set (ik heb er voor de veiligheid een processorkoeler bij in gestopt, geen idee wat je nu hebt)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-9600K Boxed€ 277,51€ 277,51
1MSI Z390-A PRO€ 125,-€ 125,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 129,49€ 129,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 581,99

De 8600k processor is 2 euro goedkoper, misschien dat een moederbord daarvoor nog eens een tientje goedkoper is maar dat zet geen zoden aan de dijk en de 9600k heeft dan toch mijn voorkeur dus dat heb ik niet meer uitgezocht.
Het lijkt er op dat rond april/mei de nieuwe AMD processoren uitkomen waar de verwachtingen vrij hoog van zijn. Misschien countert Intel dan wel direct met ofwel nieuwe processors ofwel prijsverlagingen. In ieder geval heb je dan hopelijk meer mogelijkheden voor een zinnige upgrade voor jouw budget, of tenminste daaromtrent.

edit:

Ik zit nog even te kijken en jouw huidige moederbord ondersteund als snelste processor een Core i7-4790k.
Vergeleken met jouw processor is die 600 Mhz sneller en hij heeft HyperThreading wat bij sommige spellen kan helpen (Battlefield 5 weet ik, GTA5 ??). Al met al is die miniem sneller en ik zie ze 2e hands voor ongeveer € 250 aangeboden worden. Ik zou het niet doen, maar als je 'wanhopig' bent ;) dan kun je het overwegen

[ Voor 10% gewijzigd door makje op 05-01-2019 11:50 ]

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonkuperus
makje schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:38:
Voor € 450 zou ik.... niets doen.

Jouw processor is helemaal niet slecht, het is hier alleen de eerste die de max vormt. Een makkelijke (én zinnige) upgrade van alleen de processor is er niet, dan moet je dus meer vervangen. Een AMD is op dit moment gewoon minder geschikt dan een intel voor hoge FPS op een FullHD resolutie. Op hogere resolutie ook overigens, maar daar is de videokaart veel belangrijker waardoor budget verschuiven van de processor naar de videokaart zin heeft en met een AMD 2600 kun je dan een snellere videokaart in je budget krijgen.

De enige zinnige upgrades voor jouw wens op dit moment is een snelle intel processor. Dus als een 9700k niet lukt dan maar een 9600k, of alternatief een 8700k of een 8600k. Maar een 9600k kost ook al ongeveer € 600 voor de set (ik heb er voor de veiligheid een processorkoeler bij in gestopt, geen idee wat je nu hebt)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-9600K Boxed€ 277,51€ 277,51
1MSI Z390-A PRO€ 125,-€ 125,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 581,99

De 8600k processor is 2 euro goedkoper, misschien dat een moederbord daarvoor nog eens een tientje goedkoper is maar dat zet geen zoden aan de dijk en de 9600k heeft dan toch mijn voorkeur dus dat heb ik niet meer uitgezocht.
Het lijkt er op dat rond april/mei de nieuwe AMD processoren uitkomen waar de verwachtingen vrij hoog van zijn. Misschien countert Intel dan wel direct met ofwel nieuwe processors ofwel prijsverlagingen. In ieder geval heb je dan hopelijk meer mogelijkheden voor een zinnige upgrade voor jouw budget, of tenminste daaromtrent.

edit:

Ik zit nog even te kijken en jouw huidige moederbord ondersteund als snelste processor een Core i7-4790k.
Vergeleken met jouw processor is die 600 Mhz sneller en hij heeft HyperThreading wat bij sommige spellen kan helpen (Battlefield 5 weet ik, GTA5 ??). Al met al is die miniem sneller en ik zie ze 2e hands voor ongeveer € 250 aangeboden worden. Ik zou het niet doen, maar als je 'wanhopig' bent ;) dan kun je het overwegen
Dankjwel voor dit, zal ik voor een i7 8700k sparen? En een vriend van mij heeft een lga 1151 te koop voor 40 euro en dan koop ik nog 16gb ram ddr4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Zet is 2 monitoren uit en doe dan is meten.

Fantastisch dat er een bottleneck calculator site bestaat. Hoe verzin je het.
Quote van de site: Ryzen 1700 will need at least 16GB of ram to work well. 😂

[ Voor 66% gewijzigd door NLKornolio op 05-01-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-02-2024
Een 8700k is een duidelijke upgrade van je huidige cpu. Of ervoor sparen verstandig is hangt af van hoelang je daarover doet. Zoals iemand anders hiervoor al zei, worden er binnenkort nieuwe cpu's van AMD verwacht. Als we de geruchten mogen geloven, dan zullen deze een hele goede prijs-/kwaliteitsverhouding bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Had in november al gemoeten, bij dezen verplaats ik het alsnog.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje

makje

Professioneel prutser

ramonkuperus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:57:
[...]

Dankjwel voor dit, zal ik voor een i7 8700k sparen? En een vriend van mij heeft een lga 1151 te koop voor 40 euro en dan koop ik nog 16gb ram ddr4
Met dat (2e hands?) moederbord bespaar je dus een € 100 op de set, maar met een 8700k wordt de kostprijs dus in totaal een € 665 - € 700 voor de set
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 446,50€ 446,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 625,98

Ik weet niet hoelang je daarvoor moet sparen, maar als je nu een paar maanden spaart dan kun je dan gelijk kijken waat AMD voor knuppel gooit... Ik weet niet hoe lang die vriend dat moederbord vasthoud? maar mij lijkt het allemaal niet heel zinnig, beetje prutsen in de marge met een korting op het moederbord maar de rest allemaal nieuw en veel duurder... Neem dan gelijk de 9700k set uit de BBG voor een echte upgrade óf doe nu niets IMHO. Maar goed, jouw keuze natuurlijk.

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, ik zou even niks doen. Ja, die 4670K gaat een bottleneck vormen in games zoals AC Origins/Odyssey of BF1/BF5, maar de CPU markt is op het moment gewoon verziekt. i7's zijn veel te duur, i5K ook en de 2600 is net te zwak voor serieus 1080P 144Hz werk. Het kan heel goed, draai zelf een Vega 56 en R7 1700 met een 144Hz scherm, maar het is niet optimaal.

Ik zou wachten op Ryzen 3000. RAM lijkt het komende kwartaal ook nog verder in prijs te dalen wat ook zal schelen in de totaalprijs. Je zal namelijk naar DDR4 moeten. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
ramonkuperus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:57:
En een vriend van mij heeft een lga 1151 te koop voor 40 euro
Welke chipset?

Voeding niet meenemen want is niet geschikt voor nieuwe hardware vanwege de slechte spanningsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

ramonkuperus schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 18:52:
Mijn vraag
is de bottleneck echt groot en zo ja welke *budget* cpu raden jullie mij aan om de bottleneck te voorkomen en ik gewoon alles op max kan zetten ipv medium/low ik speel nu bo4 op medium/low 100/130 fps maar drops als ik op max speel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte geforce 1070 oc 8gb
16gb ddr3 ram ballistic
intel i5-4670k
Asus Z87-a moederrbord
3 monitoren 144hz
ssd en hdd
Sseasonic 530 watt voeding

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een bottleneck calculator proberen en die zegt dat ik 27 % bottleneck heb en raad me deze cpu aan:
AMD ryzen 5 1600x ik weet alleen niet of dit klopt en zelf ben ik niet zo slim met pc's.
Hevig multithreaded games die CPU bound zijn kunnen enigszins slechter presteren, maar over het algemeen zou je toch wel 144Hz moeten kunnen pushen bij menig competitieve game met die i5-4670K. Ik ben zelf niet zo'n fan van hoge refresh rates, omdat ze in mijn optiek geen betere speler maken, maar een vloeiendere ervaring bieden. Je zou naar een i7 kunnen upgraden voor betere multithreaded prestaties, maar als gamen je hoofdoeleind is dan zit je voorlopig prima in mijn optiek.
Pagina: 1