Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• marcoforsound
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 02-11-2018
Mijn vraag
Sorry voor deze noob vraag, dit is mijn eerste vraag op dit forum. Ik ben leraar op een basisschool. We gaan steeds meer Chromebooks voor de leerlingen inzetten. De laatste batch van 100 Dell 3180's is klaar voor gebruik.
Ik wil de 100 laptops op een centrale plek opslaan en opladen. Ik heb inmiddels een geschikte kast gevonden en wil die in gaan inrichten met stroomvoorziening. Voor ik daar aan begin wil ik graag weten waar ik rekening mee moet houden.
-Kan ik 10 x 10 gats stekkerblokken op één groep aansluiten om de 100 Chromebooks te laden?
-Moet de kast geforceerd gekoeld worden met een ventilator of zijn luchtgaten voldoende?
-Moet er ruimte tussen de Chromebooks zijn tijdens het laden of kunnen ze gestapeld worden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
100 x Dell Chromebook 3180 11 inch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gezocht naar stroomgebruik tijdens opladen van een Dell Chromebook, maar ik heb nog geen goed bruikbare informatie gevonden.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Marco

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10:20
Ik heb ooit eens een laptop kluis geinstalleerd 50 laptops en daar zaten ventilatoren in het dak om de warmte die die dingen produceren tijdens het opladen af te voeren.

Bij ons zat er ongeveer 5cm ruimte tussen een laptop. Dat ding kwam met 5 power units met allemaal een eigen stekker. Wij hebben toen gewoon een extra groep laten trekken.

Wil je weten wat een chromebook doet dan hang je er toch een meter tussen van twee tientjes (of leen die)

[Voor 47% gewijzigd door HKLM_ op 02-11-2018 17:27]

⛔Trackers of betalen...⛔

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06:19

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Adapter is 65 watt, dus je krijgt 6500watt te verwerken.
1 groep kan 3600 watt aan, dus je hebt 2 volle groepen nodig.
Andere optie is om met een tijdschakelaar te werken.

Ik neem aan dat ze tussen 18:00 en 6:00 altijd aan het laden zijn.
Tussen 18:00 en 00:00 laad je de eerste 50 daarna laad je de andere 50. Dat zou moeten kunnen.
Dan zit je alleen nog met de ventilatie. 100 ladende laptops produceren een hoop hitte en die warmte moet je wel op een manier kwijt raken, en hoe zorg je ervoor dat ze echt uit staan elke dag, als ze aanblijven dan zit de eerste groep 's ochtends alweer met een lege accu, en al die energie die wordt gebruikt komt als warmte je kast in.

Gewoon sebastiaan

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vergeet ook niet kwalitatief goede kabels en blokken te regelen. Want op veel verlengkabels staan 2 waarschuwingen:

- volledig uitrollen
- niet doorlussen

Neem aan dat een basisschool ook een normaal onderhoudscontract heeft of advies kan inwinnen bij een electricien?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• LukasW
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23-06 17:29
Smuggler schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:31:
Adapter is 65 watt, dus je krijgt 6500watt te verwerken.
1 groep kan 3600 watt aan, dus je hebt 2 volle groepen nodig.
65W output geloof ik. Als ik het goed begrijp staat op mijn 65W Dell adapter dat hij daarbij 73,32W uit het stopcontact trekt. 73,32*100= 7332W en dan zit je zelfs met 2 groepen krap.

Maar goed, dat is alleen als ze alle 100 tegelijk met maximaal vermogen aan het laden zijn. Dat lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
12 uur de tijd.
Zeg dat de laptop met 3 uur vol zit.

Dus 4 groepen van 25 laptops. Makkelijk op 1 groep.
En wanneer er 3 uur voorbij is over laten schakelen op de 2de groep etc etc

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:31
Dell heeft dat een mooie oplossing voor, maar mogelijk vinden jullie dit te prijzig.

• T-800
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11-06 11:48
Nog even een toevoeging:
Tijdschakelaars gaan niet werken mits je minimaal C zekeringen hebt in je meterkast of een speciale piekspanningstekker tussen je laadblokken en de muur output zet die piekspanning op kan pakken. Anderd klappen bij +10 Chromebooks mogelijk je zekeringen eruit vanwege piekspanning zodra de tijdschakelaar zich inschakelt.

Mocht je nog leuke compacte kasten zoeken die weg te werken zijn in een hoek in een klas kun je bijvoorbeeld kijken op www.ictlockers.nl

Succes!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Vermogen van de voedingen is één ding waar je rekening mee moet houden, maar de inschakelpiek is minstens zo belangrijk. Iedereen kent wel het vonkje en plopje als je een voeding aansluit, die inrush current kan makkelijk boven de 100A liggen. Het is dus belangrijk om de voedingen gefaseerd in te kunnen schakelen, anders heb je kans dat zekeringen eruit klappen.

/edit: Oh, @T-800 zegt hiervboven al hetzelfde :)

[Voor 7% gewijzigd door Nielson op 30-11-2018 10:33]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True