Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• klaasdulie
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 11-07-2020
Beste medetweakers,

Mijn MSI 17 inch laptop met een gewicht van 13 kg en een kapotte baterij is duidelijk aan vervanging toe.
Heb lange tijd gewacht op de nieuwe Macbook Air, vanwege de geruchten, nu die eindelijk is gelanceerd begin ik toch een beetje te twijfelen. Daarom, maak ik graag gebruik van jullie fantastische hulp!

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Alle daags gebruik, als het kan af en toe een klein spelletje.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

1000-1350

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja elke dag eigenlijk wel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb dus lang zitten wachten op de nieuwe air, maar vind ten eerste de nieuwe prijs aan de hoge kant.
Heb het idee dat er tussen gewicht en accuduur niet zo heel veel scheelt.

Heb vooral twijfels over:

Het toetsenbord: de Air heeft het vernieuwde butterfly toetsenbord, terwijl de Pro het toetsenbord heeft met de vele problemen?

De processor: de Air heeft een 8th generation en de Pro een 7th generation, hoeveel maakt dit nou uit? En hoeveel merk je van de verschillende kloksnelheden?

De videokaarten: Net zoals bij de processor zijn ze natuurlijk verschillend, maar in hoeverre ga ik het verschil merken?

Het is een beetje tegen mijn gevoel/principe in om een laptop die anderhalf jaar geleden uit is gekomen te kopen.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groet,

Klaas

Alle reacties

• Enit
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 13-06 09:36
Ik sta voor dezelfde keuze, en ik neig zelf meer naar de MacBook air, vooral vanwege de volgende redenen:

- Toetsenbord v3 is hopelijk iets beter dan het toetsenbord van de MBP 2017.
- De processor laat vergelijkbare geekbench resultaten zien tussen de MacBook air 2018 en de MBP 2017.
- Touch ID.
- Iets langere batterijduur in de MacBook air.
- Platter en lichter ontwerp.

Ik wacht de reviews nog af voordat ik iets ga kopen, maar op basis van de informatie die ik nu heb zou ik voor de MacBook air gaan. Ik gebruik de laptop ook niet voor zware taken. Als ik wel een sterke processor nodig zou hebben, dan zou ik eerder voor de MBP met touchbar (2018) gaan.

• Anoniem: 834459
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
Ik zou eigenlijk meer neigen naar de macbook pro 2017 maar dat toetsenbord is echt een enorm risico. 3 kruimels en je toetsenbord werkt al een stuk minder lekker. Ik zou reviews afwachten van de macbook air. Als het toetsenbord echt een groot stuk beter is zou ik daarvoor gaan. Ik weet niet wat je verstaat onder alledaags gebruik. De macbook pro is op gpu gebied wel weer sterker. Maar aan je topic te zien is je gebruik meer documenten typen, surfen, filmpje kijken en een lichte game spelen.

• Appel08
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 19-10-2020
Ik sta ook voor de keuze om een nieuwe macbook aan te schaffen.
Persoonlijk ga ik beide modellen even bekijken in de Apple store om, met name de behuizing, toetsenbord, touchpad en scherm te bekijken.
In eerste instantie wilde ik de MBA 2018 kopen, maar ik twijfel nu ook ivm de 150,- euro extra die ik betaal voor de MBP 2017.
De plussen voor de MBA 2018 zijn denk:
- Lichter (hoewel de macbook bij mij thuis staat en ik er niet mee reis, voor mij dus niet echt belangrijk)
- langere batterij duur (omdat de macbook bij mij thuis staat heb ik eigenlijk altijd stroom beschikbaar)
- Stiller toetsenbord (dit ga ik bekijken in de Apple store. Persoonlijk werk ik al 6 jaar op een MBP medio 2012 en ik heb me nog nooit gestoord aan dit toetsenbord. Ik vraag mij daarom ook af of het toetsenbord HET punt moet zijn om voor een MBA 2018 te kiezen)
- T2 touch id (Ik heb mijn account vergrendeld met 3x spatie, dit gaat snel en ik vraag mij daarom af of dit HET punt zou moeten zijn. Ook omdat ik maar 1x hoef in te loggen omdat ik thuis werk.)

De grote plussen voor de MBP 2017 voor mij zijn:
- snelheid van de processors (Dit is voor mij denk het belangrijkste van een MB. Al helemaal als deze weer jaren mee moet. Het complete systeem draait er immers op)
- Mooier scherm (je kijkt er immers constant naar)
- Mocht ik de MBP 2017 willen verkopen dan denk ik dat deze meer opbrengt over een x aantal jaar dan de MBA 2018.

Ik zou de plussen en minnen voor jezelf zo even op een rijtje zetten, dan kom je er vast uit.

Ik ben benieuwd hoe andere hier tegenaan kijken, zie ik het op de juiste manier? Eerlijk gezegd twijfel ik ook nog steeds omdat de MBA 2018 toch wel lekker nieuw is.

Succes met de aankoop!

• aGraPusher
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 21:19
Ik zat met het zelfde dilemma en ben toch voor de MBP 13" 2017 gegaan (dit bericht mee getypt :)).

Waarom voor de MBP gekozen:
- Beter scherm, helderheid en kleurweergave;
- Snellere processor dan de MBA;
- Scoort beter in Geekbench dan de MBA;
- Ontwerp vindt ik mooier;
- Pro klinkt leuker dan Air :$

Daarnaast kost de MBA 13" 2018 bij de Mediamarkt EU 1349 en de MBP 13" 2017 EU 1279.

https://browser.geekbench...0749755?baseline=10749461

[Voor 17% gewijzigd door aGraPusher op 10-11-2018 16:37]

iPhone 11 Pro Max 64GB Zilver - Apple Watch 42mm Series 3 - MacBook Pro 13" 2020 - Apple TV 4K 32GB

• REDSD
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-06 15:54
Ik zou wel met een paar dingen rekening houden als je de switch maakt van je 17inch windows pc naar een 13inch laptop.

Naast de scherm grote en het toetsenbord een stuk minder fijn zou zijn (je krijgt er wel een erg goede trackpad voor terug) moet je ook rekening houden met een uiterst kleine hardeschijf die je later niet kan uitbreiden/vervangen.

De grafische kracht is bij beide verwaarloosbaar als het gaat om een game spelen.
De processor is beide gevallen matig, dat komt omdat de 8ste generatie U serie van intel 4 cores minimaal gebruikt, De Y serie van de MBA 2018 en de U serie van de MBP 2017 gebruiken allebei 2 cores.
https://versus.com/nl/int...0u-vs-intel-core-i5-8250u

Als je finalcut gebruikt zul je daar niet bijster veel van merken waarschijnlijk, maar andere software zou beter lopen op de nieuwe intel 8 U serie.

Als je niet gebonden bent aan OSX, zou ik het afzetten tegenover bijvoorbeeld een asus zenbook die je voor de helft van de prijs al hebt met vergelijkbare hardware, of eentje die veel sneller is en welke ook games kan draaien:
pricewatch: Asus Zenbook Pro UX580GD BN010T

categorie: Laptops

Just my 2 cents....
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True