Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• freeco
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 28-05 18:35
2 vragen, maar beide over DACs...

1. De 3.5mm jack op m'n laptop heeft soms slecht contact met m'n RHA MA750 in-ears. Ik moet de connector wat verdraaien in de jack om terug stereo te krijgen. Met m'n smartphone heb ik nog geen problemen gemerkt met de in-ears, dus ik ga er van uit dat het slecht contact in de laptop 3.5mm jack zit.

2. Ik deed recent de upgrade van een Logitech Z-2300 2.1 set naar een Audioengine A5+ 2.0 set. Ik heb ze nu al wat uren laten inspelen en merk eigenlijk nu pas dat er wat achtergrondgeluiden te horen zijn. Kan het moeilijk omschrijven, maar het is precies elektronische krasjes/blipjes. Mogelijk storing van m'n onboard geluidskaart, maar met m'n Logitechs heb ik nooit gemerkt eigenlijk…Maar als ik de set aansluit op m'n smartphone zijn die geluiden er niet, dus het moet wel aan m'n desktop liggen.

Kan iemand wat aanraden en uitleggen waarom de ene DAC beter is dan de andere? Ik ben hier totaal niet in thuis...

Wat is je budget?
€200 voor 1 DAC (maar liefst minder.)
Ik ben geen hardcore audiofiel. Het moet wel kwaliteit zijn, maar 'good bang for buck' ben ik al tevreden mee. Mijn oren zijn nu ook zó goed niet meer...

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De onboard audio van m'n laptop/desktop te vervangen dus.

Wat heb je zelf al gevonden?
Audioengine D1: lijkt een goeie combo met m'n A5+ stereoset...
Audioengine D3
AudioQuest DragonFly Black: wat goedkoper dan de Red hieronder, maar misschien ook wel wel voldoende voor gebruik op m'n laptop?
AudioQuest DragonFly Red: wordt aangeraden op WhatHifi.

Welke vragen heb je hier nog over?
Herkent Win10 die DACs automatisch zonder extra installatie van drivers/software? M'n laptop is namelijk een corporate device. We mogen die wel privé gebruiken, zolang er niks extra geïnstalleerd moet worden.

Alle reacties

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Er zijn ook goedkope chinese Dac's van 2 of 3 tientjes die goed genoeg presteren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• freeco
Neem ik aan, maar ik heb toch ook wel wat slechtere ervaringen met Chinese import.
vb: jaar of 2 geleden LED zaklamp gekocht via dx. Die werkt prima voor een tijd, maar na een honderdtal keer aan/uit werkt de schakelaar niet meer goed. Heb ik nu een Led Lenser besteld in de plaats… Kost 3x zoveel, maar wel 7 jaar garantie…
Goedkoop duurkoop wordt wel 's gezegd he.

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Als je toch maar audioengine boxen hebt dan maakt zo'n dac ook niet uit.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Darkstylo
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 04-06 15:32
Hoi Freeco,

Hoe mobiel moet je nieuwe DAC zijn? En zo uit je verhaal te lezen moet dit gepaard gaan met een headphone output (amplifier).

1. Test met verschillende apparaten om te verifiëren of het daadwerkelijk aan de uitgang van de laptop ligt, maar als ik je verhaal zo lees, lijkt dat inderdaad de oorzaak.

2. Klinkt bekend als "electrical interference" van andere componenten op het moederbord.

Zelf hoor ik weinig verschil tussen verschillende DACs (mede door gehoorbeschadiging) over het algemeen zijn mensen positief over Burr Brown DACs. Het blijft in ieder geval persoonlijk en of jij uberhaupt het verschil kan horen, wie weet.

Dit is meer een audio interface maar met DAC/Amp:
https://audient.com/products/audio-interfaces/id14/overview/

En voor portable zou ik kijken naar FiiO, Audioengine of DragonFly

CPU: i7 4770K @ 4.8 Ghz, Mobo: Asus Formula VI, Mem: Crucial Ballistix Tactical 2x 8GB 1600Mzh, SSD: Samsung 830 256GB, GFX: MSI GTX 1070 Gaming X, PSU: Seasonic G650, Case: R4

• rlkz
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
freeco schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:12:
Kan iemand wat aanraden en uitleggen waarom de ene DAC beter is dan de andere? Ik ben hier totaal niet in thuis...
Ga je deze vraag stellen aan een audiofiel dan zul je veel verschillende antwoorden krijgen. Tuurlijk, er is een verschil tussen budget en gewoon goed spul en dat hoeft niet eens zozeer te maken met het geluidsbeeld. In de regel, geruisloos geluid, soms wat meer detail (bijv soundstage), diepte en/of vermogen. Externe DACs (USB) hebben ten opzichte van onboard of interne PCI(e) geluidskaarten in de regel minder last van storingen. Storingen kunnen met USB ook voorkomen, dat even vooropgesteld, maar wel een stuk minder is mijn ervaring.
Welke vragen heb je hier nog over?
Herkent Win10 die DACs automatisch zonder extra installatie van drivers/software? M'n laptop is namelijk een corporate device. We mogen die wel privé gebruiken, zolang er niks extra geïnstalleerd moet worden.
Windows 10 1709 1703 of nieuwer? Als de DAC UAC 1.0 of 2.0 is, letterlijk Plug and Play. Drivers worden dan automagisch geïnstalleerd. Voor DSD of MQA ondersteuning (mocht de DAC daar over beschikken) heb je mogelijk wel software of aparte drivers nodig.
Darkstylo schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:36:
En voor portable zou ik kijken naar FiiO, Audioengine of DragonFly
Je noemt ze zelf al in je TS en zoals @Darkstylo aangeeft, is een AudioEngine (D3 bijv) of een AudioQuest DragonFly al een hele mooie oplossing :)

Zelf heb ik ook goede ervaringen met Audiotrak of Audinst, maar de voorbeelden die je noemt sluiten denk ik prima aan bij jou wensen - en je hebt in NL garantie mocht er toch iets mee zijn.

I browse with Vivaldi

• Isaja
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 07-06 13:11

• freeco
bedankt voor de antwoorden alvast.
Ik ga de DAC voor m'n laptop nog even 'parkeren'. Ik heb ook eens met m'n AKG K271 MkII over-ears getest, en met die heatset kan ik hetzelfde issue niet reproduceren.
Ik kan het wel reproduceren met m'n RHA MA750 in-ears aangesloten op de 3.5mm jack van m'n desktop. Maar dan weer niet met m'n smartphone.
Dus tot ik er uit ben of het nu aan de in-ears of m'n laptop ligt, ga ik eerst focussen op een DAC voor m'n desktop.

Voor de desktop ben ik dan nog wat reviews aan het lezen. De 4 die ik al aanhaalde krijgen eigenlijk allemaal goeie reviews, dus moeilijk kiezen.
Misschien moet ik dan gewoon naar de praktische kant kijken. Mijn huidige mobo heeft geen optical out (volgende desktop misschien wel…), dus voor het ogenblik is de optical in geen plusplunt voor de D3.
Op m'n desktop gebruik ik ook maar heel zelden een headset. De DAC is primair bedoeld om de Audioengine A5+ set aan te sturen. Die speakers hebben een eigen amp met volumeknop vooraan, dus ben ik dan wel iets met die volumeknop op de D1? Kan ik dan niet evengoed de D3 nemen aan bijna de helft van de prijs? Beide hebben uiteindelijk dezelfde DAC: AKM4396.
Van de Dragonfly Black wordt gezegd dat die minder geschikt is voor headsets met hogere impedantie door de output van 'maar' 1.2V. De DAC en de volumeregeling van de Red zou ook beter zijn. Maar terug: de bedoeling is active speakers aan te sturen. Dus maakt dit dan een verschil uit?
Het verschil in DAC dan misschien wel. Maar is het dan gewoon kiezen tussen de AKM4396 in beide Audioengines, en de ESS9010/ESS9016 in de Dragonfly's? Of komt er meer bij kijken?

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 07-06 15:04
freeco schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:26:
bedankt voor de antwoorden alvast.
Ik ga de DAC voor m'n laptop nog even 'parkeren'. Ik heb ook eens met m'n AKG K271 MkII over-ears getest, en met die heatset kan ik hetzelfde issue niet reproduceren.
Ik kan het wel reproduceren met m'n RHA MA750 in-ears aangesloten op de 3.5mm jack van m'n desktop. Maar dan weer niet met m'n smartphone.
Dus tot ik er uit ben of het nu aan de in-ears of m'n laptop ligt, ga ik eerst focussen op een DAC voor m'n desktop.

Voor de desktop ben ik dan nog wat reviews aan het lezen. De 4 die ik al aanhaalde krijgen eigenlijk allemaal goeie reviews, dus moeilijk kiezen.
Misschien moet ik dan gewoon naar de praktische kant kijken. Mijn huidige mobo heeft geen optical out (volgende desktop misschien wel…), dus voor het ogenblik is de optical in geen plusplunt voor de D3.
Op m'n desktop gebruik ik ook maar heel zelden een headset. De DAC is primair bedoeld om de Audioengine A5+ set aan te sturen. Die speakers hebben een eigen amp met volumeknop vooraan, dus ben ik dan wel iets met die volumeknop op de D1? Kan ik dan niet evengoed de D3 nemen aan bijna de helft van de prijs? Beide hebben uiteindelijk dezelfde DAC: AKM4396.
Van de Dragonfly Black wordt gezegd dat die minder geschikt is voor headsets met hogere impedantie door de output van 'maar' 1.2V. De DAC en de volumeregeling van de Red zou ook beter zijn. Maar terug: de bedoeling is active speakers aan te sturen. Dus maakt dit dan een verschil uit?
Het verschil in DAC dan misschien wel. Maar is het dan gewoon kiezen tussen de AKM4396 in beide Audioengines, en de ESS9010/ESS9016 in de Dragonfly's? Of komt er meer bij kijken?
De inears zijn waarschijnlijk een stuk gevoeliger en daarmee makkelijker aan te sturen dan je overears, waardoor eventuele stoorsignalen zich sneller zullen uiten. Ik heb net niet opgezocht maar meestal ligt de impedantie van over ears aanzienlijk hoger.

De discussie over dacs is lastig, ieder mens is anders en hetgeen ze horen dus ook, ik denk dat je vanaf pak hem beet 100 euro kwalitatief een zeer goed product hebt wat door het merendeel van die mensen niet te onderscheiden is in geluidskwaliteit van producten die het dubbele kosten of nog veel meer.

Wat voor bron gebruik je om af te spelen, als je bijvoorbeeld Spotify gebruikt zal de resolutie hiervan eerder beperkingen geven in geluidskwaliteit dan de dac, zeker als je binnen het door jou gestelde budget gaat shoppen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• freeco
De RHA in-ears zijn 16ohm en de AKG over-ears zijn 55ohm. Dus lagere impedantie is storingsgevoeliger? Wist ik niet...
Maar goed, ik zou dus eerst een DAC voor de desktop kopen. Dan kan ik de in-ears ook daarmee nog eens testen. Is het beter, kan ik nog een 2de DAC voor de laptop kopen.

Ik zie dat ik het inderdaad niet vermeldde in mijn OP. Had ik moeten doen...
Ik speel vooral MP3 in hoge bitrate af (256-320kbps CBR), de laatste tijd ook FLAC. GB's genoeg op m'n NAS en smartphone tegenwoordig, dus ik beknibbel niet meer op de file size zoals vroeger
Mijn ouwere CD rips zijn soms ook nog wel 128-160-192kbps CBR of VBR. Maar van de CD's die ik daarvan nog regelmatig luister heb ik ondertussen nieuwe FLAC rips.
Streaming doe ik niet. Soms wel 's wat YT, maar da's eerder informatieve dinges (allerlei tech stuff, Tweakers/HWI reviews etc). Audio kwaliteit is daar niet de eerste prioriteit.

Momenteel neig ik naar de Audioengine D3, de goedkoopste van de 4. Ik denk dat die zal voldoen... Tenzij iemand me argumenten kan geven waarom ik meer zou spenderen aan 1 van de andere 3. Wil ik best doen, mits een goed argument.

• rlkz
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
freeco schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:15:
Momenteel neig ik naar de Audioengine D3, de goedkoopste van de 4. Ik denk dat die zal voldoen... Tenzij iemand me argumenten kan geven waarom ik meer zou spenderen aan 1 van de andere 3. Wil ik best doen, mits een goed argument.
AKM DACs zijn niet zo populair als ESS Sabre spul, maar voldoen prima. Discussies daar gelaten, maar AKM is wat minder bekend dan ESS, alhoewel mijn ervaringen tot nu toe met AKM zeer positief zijn (geluidsbeeld). Voor jou doeleinden lijkt mij een D3 of een DragonFly geschikt, of als je een Desktop variant wenst een D1. Voor je In-ears is het alleen wel van belang dat de achtergrond geruisloos is, anders kun je last hebben van ruis/statische oneffenheden. 'Pitch black background' noemen ze dat ook wel - check vooral de reviews even :)

Qua impedantie, voor je AKG 55Ω hoofdtelefoon, voldoet een D3 of DragonFly prima. Zelfs richting de 100Ω is dat geen enkel probleem. Kom je eerder in de buurt van 250Ω of 600Ω, dan kun je misschien opzoek gaan naar een hoofdtelefoonversterker, voor jou n.v.t.. Nog even terug naar je actieve speakers, 1.2V output volume (DF Black) of 2.0V (D3) gaat prima werken. Sommige DACs hebben een 'fixed line out', maar met de genoemde producten kun je zowel hoofdtelefoons of actieve speakers zonder problemen aansluiten.

I browse with Vivaldi

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True