Met het oog op een grondige renovatie van mijn woonhuis ben ik me aan het orienteren op een WTW ventilatiesysteem (Systeem D).
Tijdens het opstellen van mijn warmteverliesberekening conform de ISSO51 norm kwam ik er achter dat het rendement van een WTW toestel niet meegerekend mag worden als de vorstbeveiliging gerealiseerd wordt door het in onbalans brengen van het WTW toestel.
De tekst van ISSO51 hierover:
Nu ben ik gecharmeerd van het ITHO QualityFlow systeem. Volgens de officiele berekeningen zou ik echter ongeveer 370 m3/h moeten kunnen ventileren terwijl het ITHO systeem slechts 277 m3/h kan halen. Hiermee zit ik nog wel onder de 70% norm van het bouwbesluit.
Wel heb ik nog een paar vragen waarvan ik hoop dat hier mensen rondlopen die er iets vanaf weten:
1. Doordat QualityFlow slechts op vraag ventileert lijkt mij die 277 m3/h meer dan genoeg, we wonen met drie personen in huis en niet alle vertrekken hoeven dus gelijk geventileerd te worden. Klopt dit?
2. Hebben jullie ervaring met een externe vorstbeveiliging op de ITHO WTW? andere merken doen dit wel elektrisch. (Vasco als optie bijvoorbeeld, Zehnder op sommige modellen standaard)
3. Zouden andere WTW systemen (zoals die van Vasco of Zehnder) ook goed 'omgekeerd' toe te passen zijn: d.w.z. afzuigen in alle ruimtes en inblazen in een centrale verkeersruimte... Al heb ik dan geen kleppen net zoals in het ITHO systeem en dient in mijn ogen de capaciteit van de WTW dus veel groter te zijn.
Tijdens het opstellen van mijn warmteverliesberekening conform de ISSO51 norm kwam ik er achter dat het rendement van een WTW toestel niet meegerekend mag worden als de vorstbeveiliging gerealiseerd wordt door het in onbalans brengen van het WTW toestel.
De tekst van ISSO51 hierover:
In de praktijk betekent dit in mijn ogen dat je het rendement van een WTW alleen mag rekenen als de buitenlucht ofwel elektrisch vorstvrij houdt ofwel een aardwarmtewisselaar gebruikt.Toelichting bij temperatuurrendement warmteterugwinapparaat
Voor het in rekening te brengen temperatuurrendement ηθ wordt onderscheid gemaakt in de volgende manieren van vorstbeveiliging van de WTW:
- De toevoerlucht (buitenlucht) wordt voorverwarmd zodat er geen bevriezing optreedt (er wordt geen aftoeren van ventilatoren of recirculatie toegepast): het rendement van de WTW wordt normaal in rekening gebracht. De toevoertemperatuur θe is de temperatuur na voorverwarming van de buitenlucht;
- De toevoerlucht wordt vermengd met een deel van de binnenlucht zodat geen bevriezing optreedt (aftoeren van ventilatoren vindt niet plaats): het rendement van de WTW wordt normaal in rekening gebracht. De toevoertemperatuur θe is gelijk aan de ontwerpbuitentemperatuur (= -10 °C);
- Men gaat toevoerventilatoren aftoeren of tijdelijk uitschakelen en er ontstaat een onbalans in toe- en afvoer: bij deze systemen komt een extra deel koude lucht binnen tgv infiltratie die met het verwarmingssyteem opgewarmd moet worden van -10 tot vertrektemperatuur: het rendement van de WTW mag voor de warmteverliesberekening niet meegerekend worden (ηθ = 0)!;
- Men gaat (tijdelijk) de afvoerventilatoren gaat optoeren om bevriezing te voorkomen/beperken. Hierdoor ontstaat een onbalans in het systeem en komt een extra deel koude lucht binnen tgv infiltratie die met het verwarmingssyteem opgewarmd moet worden van -10 tot vertrektemperatuur: het rendement van de WTW mag voor de warmteverliesberekening niet meegerekend worden (ηθ = 0)!
Nu ben ik gecharmeerd van het ITHO QualityFlow systeem. Volgens de officiele berekeningen zou ik echter ongeveer 370 m3/h moeten kunnen ventileren terwijl het ITHO systeem slechts 277 m3/h kan halen. Hiermee zit ik nog wel onder de 70% norm van het bouwbesluit.
Wel heb ik nog een paar vragen waarvan ik hoop dat hier mensen rondlopen die er iets vanaf weten:
1. Doordat QualityFlow slechts op vraag ventileert lijkt mij die 277 m3/h meer dan genoeg, we wonen met drie personen in huis en niet alle vertrekken hoeven dus gelijk geventileerd te worden. Klopt dit?
2. Hebben jullie ervaring met een externe vorstbeveiliging op de ITHO WTW? andere merken doen dit wel elektrisch. (Vasco als optie bijvoorbeeld, Zehnder op sommige modellen standaard)
3. Zouden andere WTW systemen (zoals die van Vasco of Zehnder) ook goed 'omgekeerd' toe te passen zijn: d.w.z. afzuigen in alle ruimtes en inblazen in een centrale verkeersruimte... Al heb ik dan geen kleppen net zoals in het ITHO systeem en dient in mijn ogen de capaciteit van de WTW dus veel groter te zijn.
I love it when a plan comes together!