Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WTW vorstbeveiliging en QualityFlow vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• daansan
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 07:12
Met het oog op een grondige renovatie van mijn woonhuis ben ik me aan het orienteren op een WTW ventilatiesysteem (Systeem D).

Tijdens het opstellen van mijn warmteverliesberekening conform de ISSO51 norm kwam ik er achter dat het rendement van een WTW toestel niet meegerekend mag worden als de vorstbeveiliging gerealiseerd wordt door het in onbalans brengen van het WTW toestel.

De tekst van ISSO51 hierover:
Toelichting bij temperatuurrendement warmteterugwinapparaat
Voor het in rekening te brengen temperatuurrendement ηθ wordt onderscheid gemaakt in de volgende manieren van vorstbeveiliging van de WTW:
  • De toevoerlucht (buitenlucht) wordt voorverwarmd zodat er geen bevriezing optreedt (er wordt geen aftoeren van ventilatoren of recirculatie toegepast): het rendement van de WTW wordt normaal in rekening gebracht. De toevoertemperatuur θe is de temperatuur na voorverwarming van de buitenlucht;
  • De toevoerlucht wordt vermengd met een deel van de binnenlucht zodat geen bevriezing optreedt (aftoeren van ventilatoren vindt niet plaats): het rendement van de WTW wordt normaal in rekening gebracht. De toevoertemperatuur θe is gelijk aan de ontwerpbuitentemperatuur (= -10 °C);
  • Men gaat toevoerventilatoren aftoeren of tijdelijk uitschakelen en er ontstaat een onbalans in toe- en afvoer: bij deze systemen komt een extra deel koude lucht binnen tgv infiltratie die met het verwarmingssyteem opgewarmd moet worden van -10 tot vertrektemperatuur: het rendement van de WTW mag voor de warmteverliesberekening niet meegerekend worden (ηθ = 0)!;
  • Men gaat (tijdelijk) de afvoerventilatoren gaat optoeren om bevriezing te voorkomen/beperken. Hierdoor ontstaat een onbalans in het systeem en komt een extra deel koude lucht binnen tgv infiltratie die met het verwarmingssyteem opgewarmd moet worden van -10 tot vertrektemperatuur: het rendement van de WTW mag voor de warmteverliesberekening niet meegerekend worden (ηθ = 0)!
In de praktijk betekent dit in mijn ogen dat je het rendement van een WTW alleen mag rekenen als de buitenlucht ofwel elektrisch vorstvrij houdt ofwel een aardwarmtewisselaar gebruikt.

Nu ben ik gecharmeerd van het ITHO QualityFlow systeem. Volgens de officiele berekeningen zou ik echter ongeveer 370 m3/h moeten kunnen ventileren terwijl het ITHO systeem slechts 277 m3/h kan halen. Hiermee zit ik nog wel onder de 70% norm van het bouwbesluit.

Wel heb ik nog een paar vragen waarvan ik hoop dat hier mensen rondlopen die er iets vanaf weten:
1. Doordat QualityFlow slechts op vraag ventileert lijkt mij die 277 m3/h meer dan genoeg, we wonen met drie personen in huis en niet alle vertrekken hoeven dus gelijk geventileerd te worden. Klopt dit?
2. Hebben jullie ervaring met een externe vorstbeveiliging op de ITHO WTW? andere merken doen dit wel elektrisch. (Vasco als optie bijvoorbeeld, Zehnder op sommige modellen standaard)
3. Zouden andere WTW systemen (zoals die van Vasco of Zehnder) ook goed 'omgekeerd' toe te passen zijn: d.w.z. afzuigen in alle ruimtes en inblazen in een centrale verkeersruimte... Al heb ik dan geen kleppen net zoals in het ITHO systeem en dient in mijn ogen de capaciteit van de WTW dus veel groter te zijn.

I love it when a plan comes together!

Beste antwoord (via daansan op 21-01-2019 08:31)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:56
Helaas nog weinig ervaring, maar wellicht helpt het.
daansan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:07:
Wel heb ik nog een paar vragen waarvan ik hoop dat hier mensen rondlopen die er iets vanaf weten:
1. Doordat QualityFlow slechts op vraag ventileert lijkt mij die 277 m3/h meer dan genoeg, we wonen met drie personen in huis en niet alle vertrekken hoeven dus gelijk geventileerd te worden. Klopt dit?
2. Hebben jullie ervaring met een externe vorstbeveiliging op de ITHO WTW? andere merken doen dit wel elektrisch. (Vasco als optie bijvoorbeeld, Zehnder op sommige modellen standaard)
1) wij hebben door eisen bouwbesluit 2 x een qualityflow systeem in huis.
Normaal zou een (1) het moeten kunnen doen is mijn ervaring.
Alleen op vocht uit douche toert hij flink op, en met veel CO2 toert hij op (verjaardagen)

Wij wonen met 4 personen, en op de slaapverdieping draait de unit dan met flow 62 m3 Die unit doet 1 en 2 hoog met totaal 8 ventilen/ruimtes met in 3 mensen.

De andere unit gaat naar 230 m3 toe met een vochtige badkamer. (Begaande grond en badkamer zitten hierop)
Eerst zat de badkamer ook op de unit van 1 en 2 maar met 230 m3 wordt de test cyclus wat luider op de ventilen en dat beviel mijn vrouw slecht.
Beter waren 2 ventielen geweest in de badkamer, maar dat is niet meer te doen helaas.

2) nog niet zien werken, er wordt lucht kouder dan 0 graden naar buiten gestuurd volgens de display op de hru-300.
Van ochtend -5.6 buiten.
Tout -0.8
Tin 11.8
Flow 133

Andere unit
Tout 1.0
Tin 18.4
Flow 74

Nu is het -2
Tout 0.0
Tin 16.9
Flow 229

Andere unit
Tout 0.6
Tin 14.2
Flow 62

De lucht is redelijk droog, dus wellicht zit luchtvochtigheid erbij voordat die vorstbveiliging ingrijpt ?
joost.schoon88 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:38:
Wellicht kan iemand mij iets meer vertellen over het volgende. Bij het qualityflow systeem verplaatst lucht sich door de woning door middel van open ruimte onder de deuren. Ik ben benieuwd hoe mensen dit ervaren. Naast het feit dat ik het esthetisch niet de allermooiste manier vindt ben ik ook benieuwd hoe mensen geluid ervaren wat onder de deuren doorkomt.
Wij hebben dik 2 cm onder de deuren. Badkamer iets minder, maar ik hoor geen storende geluiden, of althans ze vallen me niet op.

De inblaas echter kan wel storen, als de QF optoert op vocht badkamer hoor je hem hoer duidelijk (50+ dB onder de inblaas ventielen, en bijna 44 dB in slaapkamer met deur open.

Hier zijn we nog niet akkoord mee, veel te luid. Zonder ventielen was het minder lawaai, maar stuk minder mooi.

Edit:
Buiten -6 nu, beide units zitten onder 0 met uitblaas: -2.4 en -2.2
Beide dezelfde flow maar verschillende inblaas temperaturen. (15.2 en 11.3)
Dat kan ik niet verklaren, rendement van de units lijkt niet gelijk te zijn.

[Voor 4% gewijzigd door jacovn op 21-01-2019 08:40]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

Alle reacties

• joost.schoon88
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 02-03 19:20
Ik ben ook geinteresseerd in het QualityFlow systeem van Itho.

Wellicht kan iemand mij iets meer vertellen over het volgende. Bij het qualityflow systeem verplaatst lucht sich door de woning door middel van open ruimte onder de deuren. Ik ben benieuwd hoe mensen dit ervaren. Naast het feit dat ik het esthetisch niet de allermooiste manier vindt ben ik ook benieuwd hoe mensen geluid ervaren wat onder de deuren doorkomt.

Als alternatief voor qualityflow, is er een ander systeem wat ook CO2 gestuurd afzuigt, maar de lucht ook weer per ruimte terug blaast?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:56
Helaas nog weinig ervaring, maar wellicht helpt het.
daansan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:07:
1) wij hebben door eisen bouwbesluit 2 x een qualityflow systeem in huis.
Normaal zou een (1) het moeten kunnen doen is mijn ervaring.
Alleen op vocht uit douche toert hij flink op, en met veel CO2 toert hij op (verjaardagen)

Wij wonen met 4 personen, en op de slaapverdieping draait de unit dan met flow 62 m3 Die unit doet 1 en 2 hoog met totaal 8 ventilen/ruimtes met in 3 mensen.

De andere unit gaat naar 230 m3 toe met een vochtige badkamer. (Begaande grond en badkamer zitten hierop)
Eerst zat de badkamer ook op de unit van 1 en 2 maar met 230 m3 wordt de test cyclus wat luider op de ventilen en dat beviel mijn vrouw slecht.
Beter waren 2 ventielen geweest in de badkamer, maar dat is niet meer te doen helaas.

2) nog niet zien werken, er wordt lucht kouder dan 0 graden naar buiten gestuurd volgens de display op de hru-300.
Van ochtend -5.6 buiten.
Tout -0.8
Tin 11.8
Flow 133

Andere unit
Tout 1.0
Tin 18.4
Flow 74

Nu is het -2
Tout 0.0
Tin 16.9
Flow 229

Andere unit
Tout 0.6
Tin 14.2
Flow 62

De lucht is redelijk droog, dus wellicht zit luchtvochtigheid erbij voordat die vorstbveiliging ingrijpt ?
joost.schoon88 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:38:
Wij hebben dik 2 cm onder de deuren. Badkamer iets minder, maar ik hoor geen storende geluiden, of althans ze vallen me niet op.

De inblaas echter kan wel storen, als de QF optoert op vocht badkamer hoor je hem hoer duidelijk (50+ dB onder de inblaas ventielen, en bijna 44 dB in slaapkamer met deur open.

Hier zijn we nog niet akkoord mee, veel te luid. Zonder ventielen was het minder lawaai, maar stuk minder mooi.

Edit:
Buiten -6 nu, beide units zitten onder 0 met uitblaas: -2.4 en -2.2
Beide dezelfde flow maar verschillende inblaas temperaturen. (15.2 en 11.3)
Dat kan ik niet verklaren, rendement van de units lijkt niet gelijk te zijn.

[Voor 4% gewijzigd door jacovn op 21-01-2019 08:40]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True