• annekrist
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-08-2022
Hallo, ik las hier een item over een erg trage laptop met windows 10. In taakbeheer stond bij Prestaties de harde schijf op 100% gebruik en de laptop werd hierdoor erg traag. Ik had hetzelfde probleem met een laptop van een familielid.
Van alles geprobeerd niks werkte. Register aanpassing van microsoft werkte ook niet bij mij. Tot ik de waarschijnlijke boosdoener vond.
Ik heb mijn swap file op een vaste grootte gezet en tevens de systeembestanden opgeschoond. Welke de oplossing was weet ik niet beide gedaan did the trick.
schijfopruiming: verkenner openen - C: schijf rechter muisknop - eigenschappen - tabblad algemeen - knop schijfopruiming - knop systeembestanden opschonen - alle grote opties selecten (vooral de Windows Update opschonen) - ok

Swap file vaste waarde: windows knop met rechtermuisknop - systeeminfo knop(aan rechter kant) - geavanceerde systeeminstellingen knop - tabblad geavanceerd - tabblad geavanceerd - knop instellingen bij prestaties - tabblad geavanceerd - bij virtueel geheugen knop wijzigen - vinkje uitzetten bij wisselbestandsgrootte voor alle stations.. - c: schijf begin groote (twee keer het interne geheugen bij 4GB dus 8000 - maximale groote dezelfde waarde dus 8000 - knop Instellen. Opnieuw opstarten en alles werkte weer super.
Ik hoop dat hier meer mensen wat aan hebben.

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 18:16
Ik hoop dat je bij die systeembestanden in schijfopruiming dan wel ook hebt gelezen wat een aantal van de opties doen. Je kan er namelijk (als je niks leest) de recovery opties (WindowsRE) in Windows mee om zeep helpen. Dus voor degene die dit nog lezen de opties "Windows ESD installation files" en "Retaildemo Offline Content" kunnen problemen veroorzaken, selecteer deze dus niet.

Verder is de Swapfile = 2x geheugen iets uit het Windows 98 tijdperk, in tijden waar we machines (Workstations) tot 128GB geheugen (Threadripper) kunnen hebben ga je niet een swap file van 256GB maken. Om eerlijk te zijn is een swap file van 32GB al ruim genoeg (of teveel). Hou er verder rekening mee dat de swap wordt weergegeven in megabytes dus Windows eigen is 4096 MB 4 GB en niet 4000 MB dus 8192 MB is 8 GB en niet 8000 MB.

Voor degene swap zet je ook uit kan je doen ja dan krijg alleen mogelijk nog minidumps bij een crash (BSOD en dus geen volledige analyse mogelijk) en sommige programma's als AutoCAD, Photoshop en vast nog wel andere die me nu niet bijspringen gaan er compleet van over de zeik.

• annekrist
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-08-2022
Hoi dank voor je reactie, kan ik altijd iets meer. De swapfile grootte echter mag elke grootte hebben die je wilt dus 8000 of 8192 maakt denk ik niet zoveel uit, inderdaad tijdens windows 98 was 2x de norm. Ik doe dit al bij iedere versie van windows en nog ooit problemen gehad.Groter dan 8000 is zonde van je schijfruimte. Behalve op mijn autocad laptop, daar is alles te weinig;-)
Voor wat betreft recovery, dat heb ik altijd uit staan. Ik maak regelmatig een image, is bijna hetzelfde en geeft veel rust.

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 18:16
annekrist schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:12:
Hoi dank voor je reactie, kan ik altijd iets meer. De swapfile grootte echter mag elke grootte hebben die je wilt dus 8000 of 8192 maakt denk ik niet zoveel uit, inderdaad tijdens windows 98 was 2x de norm. Ik doe dit al bij iedere versie van windows en nog ooit problemen gehad.Groter dan 8000 is zonde van je schijfruimte. Behalve op mijn autocad laptop, daar is alles te weinig;-)
Voor wat betreft recovery, dat heb ik altijd uit staan. Ik maak regelmatig een image, is bijna hetzelfde en geeft veel rust.
Ik bedoel daarmee dat je de "Reset" en "Refresh" opties van Windows 10 sloopt, voor jezelf kan het (mogelijk) handig zijn maar gezien je aangeeft familielid zijn de Reset en Refresh opties (eigenlijk sinds Windows 8.x) handige opties voor als mensen hun computer helemaal in de soep draaien (en zoals gebruikelijk geen backup hebben).

Deze opties kunnen ook niet meer hersteld worden (als je die verwijderd heb), mogelijk dat ze met een (major version) upgrade terug worden gedaan maar ze zijn naar ik kan vinden in ieder geval niet meer op een normale manier te herstellen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 21:56

M2M

medicijnman

misschien tijd voor een solid state disk? 40 euro en je hoeft niks meer op te ruimen

-_-

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee