Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuw gebouwde PC crashed na 30sec-5min

Pagina: 1
Acties:

• Willemhubers
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 07:35
Ik heb gisteren mijn nieuwe PC in elkaar gezet. Dit is de 4e PC die ik bouw dus ben niet volledig nieuw maar zeker niet ervaren. Vandaar dat ik jullie hulp nodig heb. Hieronder het lijstje van alle onderdelen en een beschrijving van mijn probleem.

Ik heb alles aangesloten, alles draait ook in de PC en ik hoor geen vreemde geluidjes oid tijdens opstarten. Vervolgens heb ik een Windows 10 USB gemaakt met de windows 10 tool en hiermee windows geinstalleerd. Tijdens de installatie van windows begonnen de problemen, tijdens de windows installatie (speciek ná de éérste keer opnieuw opstarten tijdens de installatie) crasht de PC willekeurig na 30sec-5min. Dit betekend dus ook dat mijn windows installatie meerdere malen onderbroken is ná de eerste herstart. De PC blijft beeld geven maar het beeld 'stuckt' gewoon, hij herstart ook niet oid maar blijft gewoon zo hangen. Na zo'n 20 harde herstarts er toch in geslaagd windows te installeren en het bureaublad te bereiken. Echter blijft het probleem zich voordoen waardoor ik geen moederbord/GPU drivers kan installeren (ik heb ze kunnen downloaden en uitpakken maar installatie duurt te lang om zonder te crashen te doorlopen...). Dit ljikt ook niet echt een driver probleem te zijn maar eerder een hardware probleem. Heeft iemand enig idee waar ik kan beginnen om het probleem op te lossen?

Update:
- Ik heb de memtest volledig doorlopen (100% pass duurde zo'n 60 minuten) en 0 errors. Tijdens deze test is de pc ook niet blijven hangen (geloof dat hangen een betere term is dan crashen, want het scherm blijft gewoon aan etc.). Na de memory test even naar de temperaturen gekeken en de CPU was 43°C, MOS 50, PCH 41 en System 38.

- Ik heb het systeem met 1 geheugenmodule getest, helaas hetzelfde probleem (ook na wisselen van de modules)

- Ik heb de BIOS geflashed, hielp helaas ook niet.

- Ik heb de pc een 30min+ in de BIOS laten staan, dan blijft hij niet hangen.

- Zoals ik al eerder zei krijg ik de moederbord drivers/GPU drivers niet geinstalleerd voordat hij blijft hangen. Zou ik deze nog op een of andere manier manueel kunnen installeren zonder helemaal in windows een .exe te runnen?

Update: ik heb zojuist de GPU verwisseld met mijn oude GPU(7950). Ook met mijn oude kaart heb ik hetzelfde probleem.

Update: ik heb de PSU getest in mijn oude pc en daar werkt hij prima. PSU is dus ook niet het probleem.

Update: Ik heb windows op een externe HDD geïnstalleerd met WinToUSB. Ook bij booten vanaf deze externe HDD heb ik hetzelfde probleem.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 326,-€ 326,-
1MSI B450M Mortar€ 97,86€ 97,86
1Palit GeForce RTX 2070 Dual€ 649,-€ 649,-
1Fractal Design Define Mini C€ 69,90€ 69,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 138,95€ 138,95
1Corsair RM550x (2018)€ 89,50€ 89,50
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 153,-€ 153,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.524,21

[Voor 12% gewijzigd door Willemhubers op 03-11-2018 14:39]

• Bartosy
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 00:26
Wellicht een bios update. Je videokaart is nog vrij nieuw misschien brengt dat een oplossing.

Moet je wel zeker weten of de pc ook in de bios crashed als dat het geval is is een bios uodate niet raadzaam dus zal gewoon de pc eerst een half uur in het bios laten idlen om daar zeker van te zijn.

[Voor 52% gewijzigd door Bartosy op 02-11-2018 08:06]

• blackhawk180
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11:01
Het zou wel eens kunnen zijn dat 1 van de onderdelen DOA is. Ik zou beginnen met een memory test (https://www.memtest86.com/)

• NeHoX
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:58

NeHoX

Ik roeptoeter maar wat...

Bios update inderdaad. Voelt je cpu koeler blok heet, warm of koud aan tijdens de crash? Scheelt het in tijd of je kast open of dicht is?

Test ook eens met slechts 1 ram geheugen module. En als hij weer vast slaat ook enkel de andere geheugenmodule

• Willemhubers
Hij lijkt niet in de bios te crashen, daar heb ik ondertussen redelijk wat tijd doorgebracht. Ook bij de eerste fase van Windows installeren, voor de eerste restart, (wat toch ook zo'n 10 minuten duurt) crashed hij nooit. Heb Windows ondertussen 3x geherinstalleerd dus kan dit met vrij grote zekerheid zeggen. CPU wordt totaal niet warm. Geheugen ga ik testen als ik thuis ben. Bedankt voor jullie reacties tot dusver, heel frustrerend als je nieuwe speelgoed niet wil werken.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Heeft de videokaart een voedingaansluiting?

Als alleen het beeld blijft hangen, zou de rest van het systeem het moeten blijven doen. Kijk eens of je de computer een geluid kunt laten maken. Dat bewijst dat de rest van het systeem nog draait. Als het HDD ledje na 10 minuten nog flikkert als je wat doet met de muis weet je ook dat hij nog draait.

Grafische drivers kun je misschien ook installeren op de handmatige manier, d.w.z. niet met de setup executable. Dat gaat vaak sneller omdat alleen de basis wordt geinstalleerd.

Heb je de grafische kaart gekocht in een bekende Nederlandse shop? Er worden vervalsingen van videokaarten aangeboden die niet stabiel draaien.

Geheugen en voeding zijn voor de hand liggende kandidaten als mogelijke de oorzaak. Ik zou testen met een andere voeding en ook met ander geheugen. Als je geen ander geheugen kunt vinden of lenen kun je een gedeeltelijke test doen door een DIMM te gebruiken en die om te wisselen. Daarmee sluit je uit dat een van de DIMMs niet goed is, maar niet dat de ondersteuning van de DIMMs in de BIOS niet goed zou kunnen zijn.
Daarvoor is een BIOS update nodig. In de BIOS zelf kun je ook kijken of er voldoende geheugen is gereserveerd voor de grafische kaart.

palimpsest

• Willemhubers
mrmrmr schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:53:
Heeft de videokaart een voedingaansluiting?

Heb je de grafische kaart gekocht in een bekende Nederlandse shop? Er worden vervalsingen van videokaarten aangeboden die niet stabiel draaien.
De videokaart heeft een 8+6pins aansluiting. De kaart is gekocht bij overclockers.co.uk, volgensmij een zeer gerenomeerd bedrijf.

Bedankt voor de andere suggesties, dit ga ik checken als ik thuis ben.

• Willemhubers
blackhawk180 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:06:
Het zou wel eens kunnen zijn dat 1 van de onderdelen DOA is. Ik zou beginnen met een memory test (https://www.memtest86.com/)
- Ik heb de memtest volledig doorlopen (100% pass duurde zo'n 60 minuten) en 0 errors. Tijdens deze test is de pc ook niet blijven hangen (geloof dat hangen een betere term is dan crashen, want het scherm blijft gewoon aan etc.). Na de memory test even naar de temperaturen gekeken en de CPU was 43°C, MOS 50, PCH 41 en System 38.

- Ik heb het systeem met 1 geheugenmodule getest, helaas hetzelfde probleem (ook na wisselen van de modules)

- Ik heb de BIOS geflashed, hielp helaas ook niet.

- Ik heb de pc een 30min+ in de BIOS laten staan, dan blijft hij niet hangen.

- Zoals ik al eerder zei krijg ik de moederbord drivers/GPU drivers niet geinstalleerd voordat hij blijft hangen. Zou ik deze nog op een of andere manier manueel kunnen installeren zonder helemaal in windows een .exe te runnen?

Update: ik heb zojuist de GPU verwisseld met mijn oude GPU(7950). Ook met mijn oude kaart heb ik hetzelfde probleem.

[Voor 10% gewijzigd door Willemhubers op 02-11-2018 18:28]

629110

Zit je voeding goed op het moerbord aangesloten ? Juiste ATX kabel + 12V kabel. Zonder 12V kabel crashed het behoorlijk.

Post eens een foto van alles wat in de behuizing zit.

• Dibbuz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:17
Andere harde schijf al geprobeerd? Kan je in ieder geval die uitsluiten. Pak dan wel een andere kabel en een andere sata port indien je een andere kabel hebt. Denk niet dat die het is maar dan kan je het in ieder geval uitsluiten.

Waar vui zit, zit geen glans!

• Willemhubers
629110 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:17:
Zit je voeding goed op het moerbord aangesloten ? Juiste ATX kabel + 12V kabel. Zonder 12V kabel crashed het behoorlijk.

Post eens een foto van alles wat in de behuizing zit.
Ik heb in totaal 4 voedingskabels aangesloten, 2 op mijn moederbord voor de PCU en het moederbord zelf en 2 (8+6 pins) op mijn videokaart.

Update: ik heb ondertussen de PSU getest in mijn oude PC en daar werkt hij prima.

Pics:

[Voor 6% gewijzigd door Willemhubers op 03-11-2018 09:00]

• Willemhubers
Dibbuz schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:42:
Andere harde schijf al geprobeerd? Kan je in ieder geval die uitsluiten. Pak dan wel een andere kabel en een andere sata port indien je een andere kabel hebt. Denk niet dat die het is maar dan kan je het in ieder geval uitsluiten.
Ik gebruik een M2 drive, dus daar zitten geen kabels aan. Heb geen andere harde schijf om te testen helaas. Ik kan het andere M2 slot proberen. Is er software om te checken of mijn SSD in orde is?

Update: Ik heb met WintoUSB windows op een externe HDD gezet, mijn M2 harde schijf verwijderd en toen de PC geboot vanaf de externe HDD. Ook hiermee heb ik weer hetzelfde probleem...

HDD/PSU/memory/GPU lijken dus allemaal niet het probleem te zijn. Blijft volgensmij alleen maar het moederbord en de processor over...

[Voor 30% gewijzigd door Willemhubers op 03-11-2018 14:41]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True