Vraag

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik gebruik al jaren Sketchup en heb de software ondertussen ook al een aantal keer dankbaar van gebruik gemaakt. Zo heb ik al een aantal woningen tot in detail getekend (erg handig bij een (ver)bouwing) en ook een aantal meubels.

Maar nou heb ik een simpele vraag; ik wil ook wel eens met schaduwen 'spelen'.
Hiervoor kun je een geo-location instellen maar dan zit je nog met de oriëntatie; namelijk wat is het noorden/zuiden etc. in je model?

De standaard assen in Sketchup zijn als volgt:

Die assen gebruik je dus ook om je modellen te tekenen; de lijnen gaan aan de hand van die assen.
Maar als je een woning tekent; staat deze natuurlijk lang niet altijd op deze assen.
(m.a.w. je gevels staan niet altijd precies van noord -> zuid of west -> oost)

Heeft iemand een idee hoe ik de oriëntatie goed kan krijgen?
Ik las al een manier om van je gehele model een Component te maken en deze dan te draaien.
Gevolg is wel je steeds voordat je bezig gaat met tekenen; je dus je component moet aanpassen; en niet gewoon het model.

Sketchup heeft een Extension die dit heel gemakkelijk doet; maar daarvoor heb je een Sketchup Pro Licentie nodig; en die heb ik niet.

Beste antwoord (via Piet91 op 03-11-2018 16:18)

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:41
Weet ik niet, lang geleden dat ik sketchup gebruikt heb en naar mijn weten kan schaduw alleen aan of uit. Zou me niets verbazen dat hier een patch voor is die schaduw anders kan instellen. Als deze mogelijkheid er is zou ik dit navragen (of de bewuste patch downloaden) op sketchucation

https://sketchucation.com/

Alle reacties

• Piet91
  • Niet online
Iemand?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:41
Weet ik niet, lang geleden dat ik sketchup gebruikt heb en naar mijn weten kan schaduw alleen aan of uit. Zou me niets verbazen dat hier een patch voor is die schaduw anders kan instellen. Als deze mogelijkheid er is zou ik dit navragen (of de bewuste patch downloaden) op sketchucation

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Je kunt de richting van de assen toch ook aanpassen? Onafhankelijk van het object. Tijdens het ontwerp 'align' je ze met je woning. Wil je schaduwen bekijken dan draai je zodat de woning de goede kant op wijst.

[Voor 7% gewijzigd door Zarathustra op 02-11-2018 23:38]

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Piet91
  • Niet online
aljooge schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:15:

Thanks, daar heb ik deze plugin gevonden waarmee je het noorden in je model kunt aangeven (aantal graden t.o.v. de groene as)

Iets dergelijks heeft Sketchup vroeger ook gehad, maar dat hebben ze er bij nieuwere versie uitgesloopt. :/

Maar goed; dit lijkt te werken.
willemjoosten schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:37:
Je kunt de richting van de assen toch ook aanpassen? Onafhankelijk van het object. Tijdens het ontwerp 'align' je ze met je woning. Wil je schaduwen bekijken dan draai je zodat de woning de goede kant op wijst.
Dat kan; maar als ik iets wil aanpassen kun je elke keer die assen weer aanpassen. Niet erg handig.
Toch bedankt voor meedenken!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Ik ben dagelijks 13 seconden bezig met het smeren van jam op mijn boterham. Regelmatiger met dagelijkse beslommeringen die zonder meer niet als handig omschreven kunnen worden. Voor die paar die me een pro-licentie waard zijn betaal ik graag ;) :p

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Zomborro
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 11:51

Zomborro

USCSS Nostromo crew member

Een beetje late reactie, maar wellicht nog steeds interessant:

Het klopt dat het echte noorden vrijwel nooit overeen komt met de y-as van je model. Daarom raadt ik aan de volgende originele Sketchup plugin te gebruiken:
https://extensions.sketchup.com/sv/content/solar-north

Vergeet alleen niet je tijdzone goed in te stellen in je shadow settings. Afhankekijk van het seizoen is dat gmt +1 of +2.

Succes :)

It's life, Jim, but not as we know it...

• Piet91
  • Niet online
Zomborro schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:28:
Een beetje late reactie, maar wellicht nog steeds interessant:

Het klopt dat het echte noorden vrijwel nooit overeen komt met de y-as van je model. Daarom raadt ik aan de volgende originele Sketchup plugin te gebruiken:
https://extensions.sketchup.com/sv/content/solar-north

Vergeet alleen niet je tijdzone goed in te stellen in je shadow settings. Afhankekijk van het seizoen is dat gmt +1 of +2.

Succes :)
Bedankt en die had ik inderdaad ook al gevonden (zie link in m'n eerste post) maar daar heb je een Pro licentie voor nodig.
Ondertussen gebruik ik de plugin uit m'n laatste reactie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee