Ik gebruik al jaren Sketchup en heb de software ondertussen ook al een aantal keer dankbaar van gebruik gemaakt. Zo heb ik al een aantal woningen tot in detail getekend (erg handig bij een (ver)bouwing) en ook een aantal meubels.
Maar nou heb ik een simpele vraag; ik wil ook wel eens met schaduwen 'spelen'.
Hiervoor kun je een geo-location instellen maar dan zit je nog met de oriëntatie; namelijk wat is het noorden/zuiden etc. in je model?
De standaard assen in Sketchup zijn als volgt:
Die assen gebruik je dus ook om je modellen te tekenen; de lijnen gaan aan de hand van die assen.
Maar als je een woning tekent; staat deze natuurlijk lang niet altijd op deze assen.
(m.a.w. je gevels staan niet altijd precies van noord -> zuid of west -> oost)
Heeft iemand een idee hoe ik de oriëntatie goed kan krijgen?
Ik las al een manier om van je gehele model een Component te maken en deze dan te draaien.
Gevolg is wel je steeds voordat je bezig gaat met tekenen; je dus je component moet aanpassen; en niet gewoon het model.
Sketchup heeft een Extension die dit heel gemakkelijk doet; maar daarvoor heb je een Sketchup Pro Licentie nodig; en die heb ik niet.
Maar nou heb ik een simpele vraag; ik wil ook wel eens met schaduwen 'spelen'.
Hiervoor kun je een geo-location instellen maar dan zit je nog met de oriëntatie; namelijk wat is het noorden/zuiden etc. in je model?
De standaard assen in Sketchup zijn als volgt:
Die assen gebruik je dus ook om je modellen te tekenen; de lijnen gaan aan de hand van die assen.
Maar als je een woning tekent; staat deze natuurlijk lang niet altijd op deze assen.
(m.a.w. je gevels staan niet altijd precies van noord -> zuid of west -> oost)
Heeft iemand een idee hoe ik de oriëntatie goed kan krijgen?
Ik las al een manier om van je gehele model een Component te maken en deze dan te draaien.
Gevolg is wel je steeds voordat je bezig gaat met tekenen; je dus je component moet aanpassen; en niet gewoon het model.
Sketchup heeft een Extension die dit heel gemakkelijk doet; maar daarvoor heb je een Sketchup Pro Licentie nodig; en die heb ik niet.