Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ryzen 2600x heet tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• morrisn
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 07-02 23:11
Dag Tweakers,

Ik heb net een pc in elkaar gezet. Natuurlijk de temperaturen goed in de gaten gehouden met zowel MSI Afterburner als Ryzen Master. De temperaturen pieken rond de 90 graden in BF1, erg warm dus. Ik heb alleen dit spel gespeeld.

Ik gebruik de Wraith Spire koeler. Bij het monteren heb ik een schroef niet goed genoeg in het schroefdraad gekregen waardoor hij eruit schoot toen ik de andere kant wilde bevestigen. Hierdoor is een van de bevestigingspunten iets verbogen. veroorzaakt dit per definitie een slechte seal? De schroeven staan onder druk door de veertjes die in de bevestigingspunten zitten. Het lijkt mij dat er nu alsnog goed druk staat op de koeler.

Omdat de eerste poging dus niet zo goed ging heb ik de koeler al opnieuw geïnstalleerd met nieuwe pasta. De temperaturen veranderen niet. Ik heb alle drivers geïnstalleerd, alleen niet de laatste bios. Kan dit zo'n invloed hebben?

Mijn set up:
Gigabyte Aorus Pro B450
Ryzen 2600x met stock koeler
16 GB Hyperx 3200 mhz
Vega 64 Sapphire Nitro +
Fractal Design Meshify C
Corsair RM650i
2 x Be Quiet Silent Wings 3 140mm PWM intake (aangesloten op 4 pin moederbord)
Standaard 120mm als exhaust, tweede standaard fan boven als exhaust maar nog niet aangesloten.

Ik heb al heel veel gelezen over het probleem, maar ik wil toch graag wat persoonlijke feedback in verband met de problemen met de koeler installatie. Ik hoor graag van jullie.

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
het lijkt me dat die koeler er niet goed op zit ,geen goed contact maakt,ik zou zeggen,schaf echt een nieuwe aan,als deze kapot is.9

90c tijdens gamen, moet je niet meer mee gaan gamen,totadat het opgelost is

Plus voor een klein bedrag heb je echt een koeler die een stuk beter is als deze.

Deze is bv erg goed:

pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

[Voor 35% gewijzigd door freaky35 op 01-11-2018 19:40]

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:32
freaky35 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:37:

Plus voor een klein bedrag heb je echt een koeler die een stuk beter is als deze.

Deze is bv erg goed:

pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
Noem €70 maar een klein bedrag. Ik zou zeggen pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
morrisn schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:48:
Mijn set up:
Gigabyte Aorus Pro B450
Ryzen 2600x met stock koeler
16 GB Hyperx 3200 mhz
Vega 64 Sapphire Nitro +
Fractal Design Meshify C
Corsair RM650i
2 x Be Quiet Silent Wings 3 140mm PWM intake (aangesloten op 4 pin moederbord)
Standaard 120mm als exhaust, tweede standaard fan boven als exhaust maar nog niet aangesloten.

Ik heb al heel veel gelezen over het probleem, maar ik wil toch graag wat persoonlijke feedback in verband met de problemen met de koeler installatie. Ik hoor graag van jullie.
Grappig, je hebt exact dezelfde koel set up als ik, op de AMD koeler na. Ik denk inderdaad dat de stijgende warmte van je Vega in de kleine AMD koeler terecht komt en zo alleen blijft opwarmen. Een tower koeler gaat dit 100% verhelpen. ;)

• vegetoot
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 16-06 21:25
freaky35 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:37:
het lijkt me dat die koeler er niet goed op zit ,geen goed contact maakt,
Dus eerst dit even uitsluiten lijkt me, in plaats van direct 70 euro koeler die 250W kan wegpompen op een 95W processor aan te raden.

Kun je het metaal van de koeler nog comfortabel aanraken als je processortemperatuur op 75-90 graden zit? Zo ja, dan ben je erg vuurvast, of is het contact niet goed.

• morrisn
Bedankt voor de snelle reacties. Valt er winst te behalen met een dure 135 mm koeler als ik niet overclock? Of werkt Precision Boost met de 2600x net zo goed met een 120 mm koeler?

• freaky35
Duidelijk, er zitten wel 2 erg goede en stille fans bij die Be quiet :)vandaar dat ik ehm daardoor niet duur vind(die fans zijn prijzig los,goede dan) :) ik ,maar de Dark rock 4 zal ook prima zijn in dit geval.Of de Gellid :)

[Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 01-11-2018 20:47]

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
morrisn schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:12:
Bedankt voor de snelle reacties. Valt er winst te behalen met een dure 135 mm koeler als ik niet overclock? Of werkt Precision Boost met de 2600x net zo goed met een 120 mm koeler?
Een adequate koeler gaat zeker net zo goed werken. Persoonlijk ben ik wel fan van de Scythe koelers en wil ik je de pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B of de pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II aanraden. Ook de genoemde gelid gaat voldoende zijn.

• morrisn
vegetoot schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:12:
[...]

Dus eerst dit even uitsluiten lijkt me, in plaats van direct 70 euro koeler die 250W kan wegpompen op een 95W processor aan te raden.

Kun je het metaal van de koeler nog comfortabel aanraken als je processortemperatuur op 75-90 graden zit? Zo ja, dan ben je erg vuurvast, of is het contact niet goed.
Heatsinks voelen niet heet, maakt dus niet goed contact. Komt dit vaker voor of komt het waarschijnlijk door de verprutste bevestiging? Heel erg zuur aangezien ik nu juist de 2600x heb gekocht. |:( |:(

• freaky35
Als de heatsink niet heet is maar de cpu wel,dan is er geen goed contact nee.

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
Je kan met 90 graden C gewoon verder gamen hoor, het is niet dat het direct kapot gaat. Op het moment dat het zo warm wordt dat je riskeert je hardware snel te beschadigen dan schakelt de hardware ziczhelf uit, ze maken dat nogal idiot-proof (grafische kaarten ook). Het is mogelijk dat de hitte van de grafische kaart de CPU opwarmt (het is ook mogeijk dat jij het niet goed hebt bevestigd of dat er een technisch probleem is met die koeler, zonder foto's en meer data is er weinig over te zeggen) maar als je een towerkoeler erop zet houd er dan rekening mee dat die towerkoeler geen lucht verplaatst over de VRM's van het moederbord. Afhankelijk van het moederbord wil je dan eventueel met case-fans ervoor zorgen dat er wel lucht over gaat.
Volgens mij hoort jouw heatsink inderdaad wel warm aan te voelen als die CPU net een hoge temperatuur had. Tip voor de toekomst waar jij nu weinig aan hebt: nooit kracht zetten bij het installeren van PC hardware, als het niet gemakkelijk gaat dan doe je het verkeerd.

Wat betreft towerkoelers (waar ik een liefhebber van ben), er zijn twee goede opties wat mij betreft: BQDRP4 en Noctua D15 AM4 en soortgelijke koelers van Noctua. Ze koelen goed en ze klinken aangenaam (andere towerkoelers hebben een minder aangenaam geluid, bijv. bij Cryorig en Scythe die een metaal-achtig geluid hebben).
De D15 heeft meer metaal dan de BQDRP4 (vergelijk het gewicht maar) en is wat groter, het koelt ook wat beter en dat terwijl het prijsverschil klein is (€5-10) en Noctua geeft ook gratis een nieuwe baseplate als je een ander moederbord koopt in de toekomst waar de huidige (voor AM4 bestemd) niet geschikt voor is, daarom gaat mijn voorkeur uit naar de D15 maar de BQDRP4 is ook uitstekend geschikt, veel performance zal het niet schelen dus koop welke van die twee je interessanter vindt (prijs of kwaliteit, uiterlijk) als je een towerkoeler koopt. Beide koelers zijn topkoelers.

Los het probleem op maar ben niet bang om ondertussen je computer te gebruiken, als de temperatuur boven de 100 graden C komt dan mag je je misschien eens zorgen maken maar wanneer het echt te warme wordt dan downclockt de CPU zoveel als nodig is om de temperatuur voldoende lager te krijgen. Het is goed mogelijk dat de CPU dat nu al doet als de koeler niet aansluit en dat je maar op 3,7 GHz. maximaal of zo zit. :)
Je kan proberen garantie te gebruiken (aangeven dat de CPU prima werkt maar de koeler niet goed werkt, zien of dat ze je een andere willen geven en die opsturen naar AMD), als je een iets betere koeler wil kopen dan raad ik de Hyper212 Evo (ook van Coolermaster net als de AMD-koelers) aan, die is voor de 2600X goed genoeg. Als je direct een hele goede koeler wil hebben die weinig lawaai maakt en alles aankan qua hardware in de toekomst: BQ of Noctua.

[Voor 93% gewijzigd door CHBF op 02-11-2018 00:52]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• GromuhlDjun
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-06 15:56
morrisn schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:35:
[...]

Heatsinks voelen niet heet, maakt dus niet goed contact. Komt dit vaker voor of komt het waarschijnlijk door de verprutste bevestiging? Heel erg zuur aangezien ik nu juist de 2600x heb gekocht. |:( |:(
Ik zou eerst de koeler opnieuw bevestigen, kijk ook of op je huidige bevestiging de koelpasta wel goed verspreid is.

Want dit klinkt eerder als een koeler die er scheef opzit, of niet goed aangedraaid is dan dat de koeler niet goed werkt.

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@morrisn Die koeler zit er dan zeker niet goed op. Een 2600X zou nooit dergelijke temperaturen mogen halen met gaming loads. Je kan nog proberen om de ventilator boven de CPU koeler aan te sluiten zodat die de hete lucht wegtrekt. Werkt dat ook niet, dan heb je een andere koeler nodig.

Verder zou een betere koeler ook moeten helpen met boostclocks. Het zal niet veel zijn, 100 misschien 200MHz. Ik heb ook niet echt duidelijk wat je nu haalt, maar als je CPU naar de 90c gaat, dan denk ik dat die niet goed zal boosten. Je zit ook met een Vega en Vega's zijn behoorlijk CPU bottlenecked in vrijwel elke DX11 titel. Betere koeler levert je misschien dus een paar frames op. :)

Qua koeler heb je ook echt niks beters dan een koeler in de €20-€30 range. Een Mugen 5 of Dark Rock Pro is zware overkill. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• CHBF
Zoals ik aangaf, een Hyper 212 Evo is goed genoeg voor de 2600X. Een betere koeler moet je alleen kopen als je je systeem zo stil mogelijk wil hebben of als je ook zeker goed wil zitten voor de volgende CPU die je gaat gebruiken, luchtkoelers gaan immers veel langer dan 10 jaar mee, zolang je een nieuwe plaat kan krijgen/kopen kan je het blijven gebruiken. Naar mijn mening is een topkoeler een goede investering maar dat valt in het luxe-segment. De koeler eraf halen en opnieuw bevestigen lijk mij inderdaad het beste advies om eerst te proberen.

[Voor 10% gewijzigd door CHBF op 02-11-2018 12:13]

• Speedy-J
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-06 19:31

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik raad ook een hyper 212 evo koelertje aan voor zo rond de 30 euro. Koelt meer dan voldoende en kan zelfs een overclock aan.

Ryzen 1700@3.9GHz|Asus prime X370 Pro|16GB Kingston hyperX 2666@3066|2x R7 370 CF|Custom WC van EK|CM HAF 932|1000W CM silent pro|

• CHBF
Het is de 2600X, die overklokt automatisch zoveel het kan, alleen overklokt het meer met een betere koeling. Het probleem is echter dat het vermogen zo snel stijgt bij die klokfrequentie (rond de 4,3-4,4 GHz. , afhankelijk van de loting) dat een veel betere koeler niet erg veel verschil maakt voor de performance. Als je wil muggenziften, met de D15 of BQDRP4 zal de 2600X een hogere performance halen met de Hyper 212 Evo. Als je realistisch bent: dat is geen reden om die koeler te kopen, je koopt die koeler omdat je graag een stil systeem hebt. Het zijn geweldige koelers en een goede investering als je toch een koeler koopt omdat de afschrijftijd zo lang is (>>10 jaar) maar het is zeker niet nodig. Eerst maar eens zien of dat je die boxed koeler (ook van Coolermaster, dat is een publiek geheim) fatsoenlijk kan bevestigen.

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 13-06 11:14
Scythe mugen 5 die hier al eerder genoemd is, easy install, een van beste qua performance, en blokt geen ram sloten. Die aio watercooler rgb van coolermaster van 60 euro is ook een goede performer mocht je liever voor watercooling gaan.

• CHBF
Vlizzjeffrey schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:09:
Scythe mugen 5 die hier al eerder genoemd is, easy install, een van beste qua performance, en blokt geen ram sloten. Die aio watercooler rgb van coolermaster van 60 euro is ook een goede performer mocht je liever voor watercooling gaan.
Ik ga toch maar eens kijken naar wat goede reviews van die Scythe Mugen 5. Zorgpuntje, leveren ze wel nieuwe plaatjes voor nog uit te komen moederborden? Zonde om het weg te gooien wanneer je van moederbord verandert, zowel voor het geld als het milieu.

Een AIO zou ik niet aanraden tenzij de kast te klein is voor een dergelijke koeler. De eerste tijd is het leuk maar een paar jaar later wordt het vaak aanzienlijk meer luidruchtig (pomp) en je hebt risico op lekken. Ook is het aanzienlijk duurder, €60 lijkt niet veel (voor een AIO is dat het ook niet) maar die AIO gaat niet >10 jaar meegaan, een luchtkoeler wel. Na hoe lang kan je die AIO weggooien? 6 jaar?
Vanaf 1:16:50

Vanaf 35:05

Hun ervaringen zijn hetzelfde: die AIO is qua geluid minder prettig en voor het verschil in performance hoef je niet een AIO te gebruiken en twee van hen hadden ook een lek, bij een van hen liep het water op de Titan-kaart. Great. Het komt minder voor dan jaren geleden maar het komt nog steeds regelmatig voor dat mensen een lek krijgen bij een AIO. Nodeloos om het te zeggen, bij een lek kan je met wat pech andere hardware weggooien aangezien er stroom gaat lopen tussen delen waar geen stroom hoort te lopen doordat het water met al die ionen een geleidend pad verzorgt. Die luchtkoeler is simpel en daardoor betrouwbaar. Het blijft gegarandeerd stil totdat een fan het begeeft en dan heb je voor ongeveer €10-€20 een nieuwe fan, afhankelijk van hoe luxe je het maakt, en met dat grote stuk metaal neemt het wel voldoende warmte op. :)
Technisch gezien is het een klein laagje vloeistof in de holle buizen die de warmte afvoert.

Maar goed, voor wie niet luistert naar dit advies, hier een leuke AIO: https://www.overclock3d.n...15i_rgb_platinum_review/4
3 graden verschil op de stille stand (appels en appels vergelijken), met de fans oorverdovend luid haal je er nog eens 3 graden van af. Dit bij een load van 30/45 minuten (het staat bij de testopzet beschreven, je kan het zelf lezen). Hoe langer een load hoe minder efficiënt een AIO wordt (totdat er net zoveel warmte wordt aangevoerd als dat er weggaat) doordat het water opwarmt. Ik weet niet waar precies de grens ligt want nergens testen ze met enkel een verschillende duur van de load. Het gaat er bij een CPU koeler om dat de temperatuur laag genoeg is dat de CPU niet throttlet voordat je die laatste onneembare powerwall hebt bereikt, die paar graden verschil kan je CPU net iets hoger laten klokken maar dat is verwaarloosbaar want daar zit je in de fase dat je enorm sterk de spanning en dus het vermogen moet verhogen om er <0,05 GHz. bij te krijgen. Niet de moeite waard.

[Voor 58% gewijzigd door CHBF op 03-11-2018 14:41]

• morrisn
CHBF schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:16:
[...]

Ik ga toch maar eens kijken naar wat goede reviews van die Scythe Mugen 5. Zorgpuntje, leveren ze wel nieuwe plaatjes voor nog uit te komen moederborden? Zonde om het weg te gooien wanneer je van moederbord verandert, zowel voor het geld als het milieu.

Een AIO zou ik niet aanraden tenzij de kast te klein is voor een dergelijke koeler. De eerste tijd is het leuk maar een paar jaar later wordt het vaak aanzienlijk meer luidruchtig (pomp) en je hebt risico op lekken. Ook is het aanzienlijk duurder, €60 lijkt niet veel (voor een AIO is dat het ook niet) maar die AIO gaat niet >10 jaar meegaan, een luchtkoeler wel. Na hoe lang kan je die AIO weggooien? 6 jaar?
Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Ik denk dat ik voor een Dark Rock 4 ga. De mooiste en niet te lomp. Voor een 2600x ook meer dan genoeg koeling om hem behoorlijk stil te houden volgens mij.

• CHBF
morrisn schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:51:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Ik denk dat ik voor een Dark Rock 4 ga. De mooiste en niet te lomp. Voor een 2600x ook meer dan genoeg koeling om hem behoorlijk stil te houden volgens mij.
Meer dan genoeg koeling! Ik denk dat het voor elke 'consumenten'-CPU prima is, voor een 32C Threadripper heb je natuurlijk wel meer nodig als je die op 4,2 GHz. wil klokken. Volgens mij kunnen die koelers ongeveer 200 W of meer aan warmte opnemen.

Ik ben het met jou eens dat het de mooiste koeler is. Als het uiterlijk ertoe doet...
Het is erg gemakkelijk om die koeler te installeren (net als bij Noctua).

[Voor 29% gewijzigd door CHBF op 05-11-2018 19:01]

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15-06 20:33
Die is mans genoeg. Houd mijn 5820K met een OC tot 4.5GHz op alle cores (6) prima koel zonder dat de fan noemenswaardig moet optoeren.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• morrisn
Ik heb de Dark Rock 4 gemonteerd. Net even snel een potje BF1 gespeeld, 76 graden max. Bij het bezoeken van websites schommelt de temperatuur nog steeds constant 10 graden heen en weer (nu tussen de 32c en 42c), waardoor de fan eens in de 5 - 10 seconden hoorbaar is wanneer hij richting de 42c gaat. Ik had een lagere temperatuur en meer stilte verwacht. Zijn mijn verwachtingen reëel of moet ik hier genoegen mee nemen?

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07:14
Volgens mij is dat nog steeds heel warm

Mijn 8700k komt niet boven de 46 graden uit met bf1
En in windows zelf tussen de 26/29 graden

[Voor 23% gewijzigd door Aggressor op 07-11-2018 23:13]

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:53
morrisn schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:08:
Ik heb de Dark Rock 4 gemonteerd. Net even snel een potje BF1 gespeeld, 76 graden max. Bij het bezoeken van websites schommelt de temperatuur nog steeds constant 10 graden heen en weer (nu tussen de 32c en 42c), waardoor de fan eens in de 5 - 10 seconden hoorbaar is wanneer hij richting de 42c gaat. Ik had een lagere temperatuur en meer stilte verwacht. Zijn mijn verwachtingen reëel of moet ik hier genoegen mee nemen?
Is niet heel gek hoor. Je zou je fan profiel kunnen aanpassen zodat hij later op spint.

De x versie clocked zichzelf over als het kan qua temperatuur en stroomtoevoer trouwens.

[Voor 6% gewijzigd door Catch22 op 07-11-2018 23:21]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Vlizzjeffrey
Misschien iets te zuinig met koelpasta geweest?

• Timba-
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10:15
Hoeveel voltage krijgt dat ding? Ik neem aan dat je pbo gebruikt? Download eens HWinfo en kijk hoeveel vcore erin komt en hoeveel vdd dat uiteindelijk is?

Heb je zelf in de bios dingen versteld? Welke llc mode draai je?

Hoeveel voltage geef je je soc?

Hitte wordt puur en alleen veroorzaakt door het voltage heh.. Dit is het eerste waar je naar moet kijken wat mij betreft.

• CHBF
Vlizzjeffrey schreef op donderdag 8 november 2018 @ 07:30:
Misschien iets te zuinig met koelpasta geweest?
Misschien maar dat maakt weinig uit want inderdaad, die CPU klokt zo hoog als dat het kan klokken. Als Morris stilte echt belangrijk vindt dan zou hij handmatig de spanning en klokfrequentie kunnen aanpassen. Klok alles op 4,0 GHz en verlaag de spanning zoveel als mogelijk is en je zal die fan weinig horen. Verder maakt de kast ook verschil. Voor stiltefocused is de R5/S een veel betere keuze dan de Meshify C.

[Voor 31% gewijzigd door CHBF op 08-11-2018 16:39]

• Vlizzjeffrey
Inderdaad, waarschijnlijk kan je vcore een stuk omlaag.

• CHBF
Vlizzjeffrey schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:40:
Inderdaad, waarschijnlijk kan je vcore een stuk omlaag.
Tenzij hij een grote pechvogel was met de loterij.

• morrisn
Timba- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:41:
Hoeveel voltage krijgt dat ding? Ik neem aan dat je pbo gebruikt? Download eens HWinfo en kijk hoeveel vcore erin komt en hoeveel vdd dat uiteindelijk is?

Heb je zelf in de bios dingen versteld? Welke llc mode draai je?

Hoeveel voltage geef je je soc?

Hitte wordt puur en alleen veroorzaakt door het voltage heh.. Dit is het eerste waar je naar moet kijken wat mij betreft.
Ik heb geen instelingen gewijzigd, hij staat op auto in Ryzen Master. HWinfo geeft een Core Voltage van 1.415. De SoC voltage is 1.100. VDD is me niet helemaal duidelijk, ook Google helpt hier niet? LLC en BIOS heb ik ook niks aan gedaan.

• morrisn
CHBF schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:38:
[...]

Misschien maar dat maakt weinig uit want inderdaad, die CPU klokt zo hoog als dat het kan klokken. Als Morris stilte echt belangrijk vindt dan zou hij handmatig de spanning en klokfrequentie kunnen aanpassen. Klok alles op 4,0 GHz en verlaag de spanning zoveel als mogelijk is en je zal die fan weinig horen. Verder maakt de kast ook verschil. Voor stiltefocused is de R5/S een veel betere keuze dan de Meshify C.
Stilte is niet het streven geweest. Ik wilde juist goede airflow en lage temperaturen voor goede prestaties. Alleen vraag ik me toch af of 76 graden max niet alsnog te veel is met deze koeler. Nu is het volgens mij wel zo dat BF1 zwaar leunt op de CPU, dus misschien kan dat de hoge piek verklaren. Ik zal Odyssey en Destiny 2 eens proberen.

Nu ik een fatsoenlijke koeler heb gekocht hoopte ik in Windows minder de fans op te horen opkomen elke 5 seconden, dat is alles. Ik zou niet gaan undervolten om geluid tegen te gaan, dan neem ik het gewoon voor lief. Het doel is om mijn systeem optimaal hebben draaien, hoogste prestaties met zo min mogelijk geluid en hitte met de onderdelen die ik nu heb.

Betekent elke wijziging aan de CPU het einde van de garantie?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

morrisn schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:48:

Ook gelezen dat een Gigabyte moederbord (op sowieso B450) een slechte keuze is ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:53
@morrisn pas bij temperaturen boven 90c moet je je zorgen maken. 76c is prima

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Timba-
morrisn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:25:
[...]

Ik heb geen instelingen gewijzigd, hij staat op auto in Ryzen Master. HWinfo geeft een Core Voltage van 1.415. De SoC voltage is 1.100. VDD is me niet helemaal duidelijk, ook Google helpt hier niet? LLC en BIOS heb ik ook niks aan gedaan.
Ik weet niet hoe het met de 2600 zit, maar ik heb een 2700 en met die dingen is het een no-no om boven de 1.38 vcore te gaan voor dagelijks gebruik. Zat mensen die het doen hoor maar die zitten dus met temperaturen zoals de jouwe. vdd is het voltage zoals dat uiteindelijk in de cores aankomt zegmaar, dat is eignelijk altijd ietsje lager dan vcore, verschil per moederbord volgens mij. Het is niet erg om alleen op vcore te sturen, dat is zegmaar wat de processor ingestuurd wordt.

llc bestaat meestal uit 8 modes, en geeft aan hoeveel het voltage omhoog of omlaag moet gaan wanneer de cpu onder load wordt gezet. Bij mode 1 zal je voltage op idle bijvoorbeeld 1.4 zijn (je vcore) maar onder load naar 1.45 jumpen. Mode 2 ongeveer 1.42, mode 3 1,38, mode 4 1,35 en zo verder tot mode 8. Ik weet niet of je naar je vcore van 1.415 hebt gemeten onder idle of load, maar als dat idle was en je zit op mode 1 dan ben je je cpu aan het roosteren ;)

Sommige moederborden hebben niet eens een llc mode optie hoor, dan moet je het maar doen met de mode die de fabrikant leuk vindt haha.

Samenvattend, 1.415 is (als de 2600 hetzelfde voltagespectrum heeft als de 2700) vrij hoog als dat is wat er onder load je cpu in komt, en de oorzaka van je hoge temperaturen. Als je 1.415 idle hebt gemeten moet je nog even kijken waar dat naartoe veranderd onder load.

Overigens ben ik het niet eens met de comments hierboven, ik vind 75 in game erg hoog. In game wordt je cpu helemaal niet zo zwaar belast, in een stresstest zal je temperatuur boven de 90 komen wat gewoon echt veel te hoog is voor een cpu. Dus eigenlijk kun je 'm met die instellingen niet eens stabiel verklaren zonder 'm 24 uur als barbeque te gebruiken. (zo lang zou je prime95 moeten laten draaien zonder foutmeldingen om je stabiel 100% te verklaren).

[Voor 12% gewijzigd door Timba- op 08-11-2018 18:52]

• morrisn
Hackus schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:48:
[...]

Ook gelezen dat een Gigabyte moederbord (op sowieso B450) een slechte keuze is ?
Zeker, ik heb je waarschuwingen niet kunnen missen hier op het forum. "Slecht" heb ik in geen enkele review kunnen lezen, enkel geen goede VRM voor overklokken. Ik dacht: ik overclock mijn CPU niet, dan zal ik er niets van merken. Geen rekening gehouden met de goede PBO van de 2600x. Al had, ondanks die realisatie, de betere audio chip, Intel lan (tov Tomahawk) en 40 euro Steam voucher mij toch wel over de streep getrokken. Ik betaal helaas dus de prijs met een hogere CPU temp..

• DaLoona
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 02-05 15:17

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Timba- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:45:
[...]

Ik weet niet hoe het met de 2600 zit, maar ik heb een 2700 en met die dingen is het een no-no om boven de 1.38 vcore te gaan voor dagelijks gebruik.
Mijn 2700X draait al bijna een halfjaar met voltages die naar de 1.5V gaan. Echter, dit zijn maar korte periodes en dus kan het geen kwaad, zegt men: https://www.reddit.com/r/...yzen_safe_voltage_levels/ en https://www.reddit.com/r/...x_spikes_above_15v_vcore/
Het is inherent aan XFR2 en zo door AMD ingesteld en aangezien zij de chip ontworpen hebben, zullen ze vast wel weten wat ze doen ;)
Er zijn er die 24/7 draaien met 1.45V, maar dan wel goed (water) gekoeld, zonder problemen, pas bij 1.5V, 24/7 schijnt er degradatie op te treden bij sommigen.

Ik denk dat je ergens toch een montage fout gemaakt hebt, want 76°C met zo'n koeler is wel erg hoog.
Hij is bijna net zo goed als mijn Noctua NH-D15 en die komt nooit boven de 68°C uit, tijdens gamen.
Teveel/te weinig koelpasta? Niet goed aangedraaid ? (kruislings aandraaien is het beste).

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C14-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

• morrisn
DaLoona schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:46:
[...]

Mijn 2700X draait al bijna een halfjaar met voltages die naar de 1.5V gaan. Echter, dit zijn maar korte periodes en dus kan het geen kwaad, zegt men: https://www.reddit.com/r/...yzen_safe_voltage_levels/ en https://www.reddit.com/r/...x_spikes_above_15v_vcore/
Het is inherent aan XFR2 en zo door AMD ingesteld en aangezien zij de chip ontworpen hebben, zullen ze vast wel weten wat ze doen ;)
Er zijn er die 24/7 draaien met 1.45V, maar dan wel goed (water) gekoeld, zonder problemen, pas bij 1.5V, 24/7 schijnt er degradatie op te treden bij sommigen.

Ik denk dat je ergens toch een montage fout gemaakt hebt, want 76°C met zo'n koeler is wel erg hoog.
Hij is bijna net zo goed als mijn Noctua NH-D15 en die komt nooit boven de 68°C uit, tijdens gamen.
Teveel/te weinig koelpasta? Niet goed aangedraaid ? (kruislings aandraaien is het beste).
Tijdens BF1 brengt hij de voltage terug naar 1.335 en gaat de clock speed terug naar rond de 4ghz. Betekent dit dat hij tegen een plafond aan loopt qua temperatuur? Nu net getest in een paar sessies. Ik ga de koeler nog eens checken morgen voor de zekerheid.

• DaLoona
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 02-05 15:17

DaLoona

Certified nutcase since 1974

morrisn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:17:
[...]

Tijdens BF1 brengt hij de voltage terug naar 1.335 en gaat de clock speed terug naar rond de 4ghz. Betekent dit dat hij tegen een plafond aan loopt qua temperatuur? Nu net getest in een paar sessies. Ik ga de koeler nog eens checken morgen voor de zekerheid.
Dat zou zo maar kunnen, want wat ik zo heb uitgevogeld is dat mijn cpu (2700X) tot 58°C de maximum boost haalt van 4.35Ghz, dan bij 59 - 60°C wordt het ~4.2Ghz max.en rond de 63°C kakt ie in naar ~4Ghz (3991Mhz) en daar blijft hij dan hangen en boven de 70° klokt ie nog verder terug naar ~3.8 - 3.9Ghz.
Je voltage is wel netjes en hoef je zeker geen zorgen over te maken, zoals gezegd, het zijn maar korte periodes dat ie naar +1.45V springt. Zo lang hij netjes terug gaat naar 1.335V zoals je aangeeft, zit dat wel goed.

[Voor 3% gewijzigd door DaLoona op 08-11-2018 21:07]

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C14-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

• CHBF
morrisn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:35:
[...]

Stilte is niet het streven geweest. Ik wilde juist goede airflow en lage temperaturen voor goede prestaties.
Zo werkt het niet! Tot op zekere hoogte staan de twee in spanning met elkaar maar een goede airflow en weinig lawaai gaat ook prima samen bij een goed ontwerp aangezien je bij een goede airflow een mooie windtunnel krijgt met een minimum aan turbulentie en een maximum aan luchtverplaatsing waar de lucht moet stromen! Verder kan je juist met meerdere fans op een lagere stand het geluid omlaag krijgen zonder dat de airflow minder goed wort, maakt het ontwerp van de fans (lagers, afmetingen, vorm) veel verschil etc.
De Meshify C was aanvankelijk een kast met een dicht voorpanel omdat Fractal zo onnozel was om mee te gaan in die mode en de enige manier om die kast nog een fatsoenlijke luchtstroom te geven was door heel die voorkant te vervangen door een gaas. Nu stroomt er veel lucht doorheen maar het is een lawaaierige kast en zoveel effectiever dan hoe de R5/S koelt is het niet. Iets effectiever maar als je het geluidsniveau belangrijk vindt - jij klaagt dat je meer herrie hoort dan dat jij had gehoopt! - dan is het de verkeerde keuze en kan je beter voor de Fractal S of zo kiezen. Dat kost je dan misschien 0,05 GHz. aan klokfrequentie. Ik betwijfel dat je het verschil merkt.
[...]

Zeker geen goede keuze.
morrisn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:29:
[...]

Zeker, ik heb je waarschuwingen niet kunnen missen hier op het forum. "Slecht" heb ik in geen enkele review kunnen lezen, enkel geen goede VRM voor overklokken. Ik dacht: ik overclock mijn CPU niet, dan zal ik er niets van merken.
Dat heb jij inderdaad verkeerd beredeneerd (niet enkel de PBO, PBO en XFR) en ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom jij het advies in de wind slaat van iemand die er duidelijk meer kennis van heeft en die waarschuwt om niet dat moederbord te nemen. In de eerste plaats, dit is al een paar keer uitgelegd, overklokt de 2600X automatisch zoveel mogelijk als dat verantwoord wordt gevonden door AMD zonder dat de gebruiker iets doet. Tenzij de BIOS van het moederbord de CPU afremt zoekt het de grens op qua temperatuur, spanning en vermogen. Dat is de reden dat die temperatuur op blijft lopen naar 76 graden tenzij jij zelf de instellingen wijzigt!
Wil jij dat de temperatuur niet zo hoog oploopt dan zijn er 2 oplossingen: handmatig overklokken. Gelukkig is dat gemakkelijk en kan je niets verkeerd doen zolang je luistert naar advies of een beetje onderzoek doet. Je kan ook het fanprofiel van de koeler aanpassen en dan loopt de fan-RPM later op of minder op. Een van de twee.

In de tweede plaats, als je niet overklokt dan nog is dat geen reden om genoegen te nemen met slechtere VRM's in plaats van betere VRM's. Je hoeft niet €200 te besteden aan zo'n moederbord maar ik zou ook niet op een paar € meer of minder kijken. Idem voor de PSU! Het gaat niet alleen om de CPU en de grafische kaart.

[Voor 68% gewijzigd door CHBF op 08-11-2018 22:50]

• morrisn
CHBF schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:32:
jij klaagt dat je meer herrie hoort dan dat jij had gehoopt! - dan is het de verkeerde keuze en kan je beter voor de Fractal S of zo kiezen. Dat kost je dan misschien 0,05 GHz. aan klokfrequentie. Ik betwijfel dat je het verschil merkt.
Nogmaals dank voor de uitgebreide uitleg. Eerste pc dus het is al een enorme leercurve geweest en dit neem ik ook weer mee naar toekomstige samenstellingen. Wist zelf ook niet wat ik belangrijk vond, zoveel afwegingen. Ik ben zeker niet ontevreden. Ik begrijp de werking van de 2600x nu veel beter en ga met de fan curve spelen.
CHBF schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:32:
Dat heb jij inderdaad verkeerd beredeneerd (niet enkel de PBO, PBO en XFR) en ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom jij het advies in de wind slaat van iemand die er duidelijk meer kennis van heeft en die waarschuwt om niet dat moederbord te nemen.
VRM niet onderschatten doe ik geen tweede keer meer, Hackus ook niet trouwens :9 . Marketing heeft me de das omgedaan. Het draait, ik ga genieten van mijn eerste systeem. Prachtig die Aorus RGB :+ Bedankt allen.

• CHBF
morrisn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:07:
[...]

Nogmaals dank voor de uitgebreide uitleg. Eerste pc dus het is al een enorme leercurve geweest en dit neem ik ook weer mee naar toekomstige samenstellingen. Wist zelf ook niet wat ik belangrijk vond, zoveel afwegingen.
Dat is begrijpelijk (het ook een stiefkindje bij reviews net als VRM's bij moederborden (langzaam aan aan het veranderen), zeer onterecht!), nu weet je het voor de volgende keer. Gelukkig kan je het nog gemakkelijk oplossen met deze kast maar helemaal geluidsstil zal het niet worden omdat je een groot gat in het midden hebt. Handmatig overklokken en eventueel het aanpassen van de fanprofiel is wat ik zou doen. Probeer bijvoorbeeld eens 4,0 GHz. of 4,1 GHz. all core uit en verlaag de spanning zoveel mogelijk. Hoe laag je kan gaan merk je vanzelf door Cinebench te draaien en bij een positieve test verder te verlagen totdat het niet meer gaat. Zogauw je klaar bent draai je eventueel een paar extra testen (of je merkt het vanzelf wel als je een BSOD krijgt in Windows :)) en als het niet stabiel is dan verhoog je de spanning een klein beetje en je gaat veder met de uitgebreide testen totdat het wel stabiel is. Simpel. 1,4 V is het maximum wat je wil nemen, waarschijnlijk is rond de 1,37-1,39 een sweet spot voor een hoge klok en als het iets lager mag zijn dan kan je onder de 1,3 V zakken. Het vermogen en dus de hitte dalen veel sterker dan de spanning. Je weet ongeveer wat het bereik is dus je kan voor jezelf bepalen welke stapgrootte handig werkt, ik zou met stappen van 0,01V werken bij het lager zetten en testen, dan doe je er niet al te lang over. Als je het grenspunt bereikt dan kan je eventueel nog met kleinere stappen precies de grens bepalen.
Dan krijg je het systeem wel stil terwijl jij waarschijnlijk niet echt het verschil in performance merkt. Die boost naar rond de 4,3 GHz. is heel erg agressief voor deze chip, in die zone neemt het vermogen heel erg sterk toe voor een beetje winst.
VRM niet onderschatten doe ik geen tweede keer meer, Hackus ook niet trouwens :9 . Marketing heeft me de das omgedaan.
Hackus weet inderdaad waar hij over spreekt. Als je zin van onzin wil onderscheiden dan kijk je het best naar de argumenten en onderbouwing, dat verrraadt direct wie er wel en geen verstand van hebben. Veel mensen worden het slachtoffer van marketing, die kan je het beste compleet negeren. Zo is bijvoorbeeld bij grafische kaarten van AMD Sapphire een topmerk en bungelt MSI ergens onderaan voor de laatste generaties. Bij de eerste generatie AM4 liep het ook niet lekker bij MSI (te weinig bereidheid om te investeren in het platform?) maar voor de tweede generatie deden ze het gelukkig aanzienlijk beter. Gigabyte laat de laatste jaren duidelijk steken vallen bij zowel moederborden (AMD en Intel) en grafische kaarten (AMD, zo werkt die Vega64 van hen niet eens out of the box bij veel gebruikers zonder dat ze het een en ander tweaken terwijl de Sapphire Nitro probleemloos werkt). Soms waarschuw ik mensen als ik het toevallig zie, ik probeer het dan 1 keer, als ze luisteren geef ik meer uitleg, als ze niet luisteren dan stop ik ermee. Met reviews moet je ook opletten, er zitten veel prutsers tussen. Op Youtube kan je de reviews van GamersNexus en HardwareUnboxed vertrouwen (PCWorld is ook ok maar minder uitgebreid), bij webmagazines zijn o.a. het Duitse Computerbase en de Duitse Tomshardware (onafankelijk van de USA-versie) goede bronnen, de USA-versie van Tom was goed maar lijkt de laatste jaren steken te laten vallen. Anandtech heeft ook nog wel aardige reviews maar is niet meer zo goed als dat ze in het verleden waren. Overigens hebben alle merken betere en minder goede producten omdat ze op verschillende prijspunten willen zitten en verschillende groepen klanten (uiterlijk vs. functionaliteit, kleine kast vs. grote kast...) willen aantrekken. Al zijn er wel bedrijven die het beter en slechter doen per segment.

Inderdaad, heb niet minder plezier van je systeem omdat je wat beginnersfouten maakte, no use crying over spilled milk (been there, done that, recent nog met hardware). Het geluidsniveau kan je nog gemakkelijk oplossen op een aanvaardbaar niveau en met dat moederbord komt het ook wel goed.

[Voor 26% gewijzigd door CHBF op 08-11-2018 23:35]

• Timba-
morrisn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:07:
[...]

Nogmaals dank voor de uitgebreide uitleg. Eerste pc dus het is al een enorme leercurve geweest en dit neem ik ook weer mee naar toekomstige samenstellingen. Wist zelf ook niet wat ik belangrijk vond, zoveel afwegingen. Ik ben zeker niet ontevreden. Ik begrijp de werking van de 2600x nu veel beter en ga met de fan curve spelen.

[...]

VRM niet onderschatten doe ik geen tweede keer meer, Hackus ook niet trouwens :9 . Marketing heeft me de das omgedaan. Het draait, ik ga genieten van mijn eerste systeem. Prachtig die Aorus RGB :+ Bedankt allen.
Ik heb onlangs me 3e systeem gebouwd en heb dit eigenlijk onlangs pas uitgevogeld dus je bent er in ieder geval sneller bij dan ik haha :) Overigens een goedkoop moederbord (en cpu koeler) nemen en je processor gewoon 100-200 minder hard overklokken zodat ie niet zo warm wordt is helemaal niet zo verkeerd hoor, scheelt een hoop geld voor maar een klein beetje performance :) Een vriend van me doet dat juist bewust, koopt een amd 2700 non-x icm een b450 asus tuf van 80 euro ofzo terwijl ie prima weet hoe het werkt met overklokken.

• CHBF
Let op daarmee, in het geval van AMD kan je ook nog een Zen3 en mogelijk latere CPU's in die socket stoppen, het moederbord is bij AMD veel minder een wegwerpproduct als bij Intel. Die toekomstige CPU zou een hoger vermogen kunnen hebben, afhankelijk van wat AMD doet. Bij goedkopere moederborden kan je ook minder goed werkend RAM hebben en de klokfrequentie van RAM is erg belangrijk voor Ryzen. Ik kies zelf voor een 'budget'versie van alle moederborden die goede VRM's en RAM-support hebben.

[Voor 47% gewijzigd door CHBF op 09-11-2018 13:17]

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

De Gigabyte bordjes missen de VRM om er serieus mee te overclocken of urenlang een 2700X te laten renderen. Verder vind ik de MSI haar B450 aanbod veel beter. Een 2600X met de stock koeler zonder OC zou alleen absoluut geen problemen moeten geven. Met goede airflow zou je een 2600X zelfs wat moeten kunnen overclocken op een Gigabyte B450 Aorus Pro. Ik raad het je niet zomaar aan, maar het kan gewoon zonder dat de boel zal smelten. Het gaat om airflow over de mosfets. ;)

[Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-11-2018 14:18]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:17:
[...]

De Gigabyte bordjes missen de VRM om er serieus mee te overclocken of urenlang een 2700X te laten renderen. Verder vind ik de MSI haar B450 aanbod veel beter. Een 2600X met de stock koeler zonder OC zou alleen absoluut geen problemen moeten geven. Met goede airflow zou je een 2600X zelfs wat moeten kunnen overclocken op een Gigabyte B450 Aorus Pro. Ik raad het je niet zomaar aan, maar het kan gewoon zonder dat de boel zal smelten. Het gaat om airflow over de mosfets. ;)
Er zijn meer problemen met dit moederbordje. ook zonder OC, zowel met Apu als Cpu.
(random freezes, BSOD)

@morrisn Ik zou sowieso de BIOS update van aug en okt doen. mocht dat niet helpen staat Gigabyte technical support voor je klaar.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True