Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Synology 1010+ SHR van 5x2TB naar 3x8TB up(down)graden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TSS_Droopy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15-06 07:21
Zoals de titel al aangeeft heb ik op dit moment een Synology 1010+ met 5x2TB schijven erin.
Ik wil deze vervangen door 3x8TB schijven die ik al heb liggen (3x WD80EZAZ uit de WD Mybook 8TB gesloopt).
Initieel wilde ik ook mijn NAS vervangen door een nieuwe 918+ maar omdat ik eigenlijk niks mis aan de oude NAS dacht ik het nog een tijdje vol te houden met deze.

De reden voor het topic is omdat ik niet goed weet hoe ik dit moet aanpakken.
mijn volume is nu 8 TB (7,15 TB geeft Synology aan) groot (+ 1 schijf redundant) dus zou (ongeveer) moeten passen op 1 nieuwe 8 TB schijf. Of dat helemaal gaat passen is nu nog de vraag.
Ik wil uiteindelijk toe naar 3 x 8 TB waarvan 1 redundant dus 16 TB volume.
Omdat ik wellicht in de nabije toekomst de 1010+ met 5 schijven ga vervangen met een 918+ (4 slots) wil ik de andere 2 slots nu alvast vrijspelen hiervoor (dus niet 3x8TB + 2x2TB of het moet heel makkelijk later aan te passen zijn).
Hoe pak ik dit aan met de SHR partitie die ik nu al heb?
De vraag zit vooral in hoe ga ik van 5 disks naar 3 disks. Want een schijf wisselen binnen hetzelfde aantal disks is me wel duidelijk.

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Beste antwoord (via TSS_Droopy op 02-11-2018 20:40)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TSS_Droopy schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:14:
Maar dan moet ik volgens mij nog steeds share voor share kopiëren toch?
Niet specifiek; op volume-niveau heb je (vanuit DSM gezien) niets te maken met je shares en subdirectories. Afhankelijk van het aantal volumes, kan je op je "nieuwe disk" desnoods 1 subdir per volume maken en zo een heel volume wegkopieren.

En dan kom je ergens in de buurt van het gebruik van SSH naar je Syno en een commando in de buurt zoals
code:
1
rsync -aXHmS --syno-acl /volum1/[xxx] /volume2/[xxx]

Allicht, maar ik heb wel een Syno maar doe er weinig mee anders dan iSCSI en wat "dump SMB3"; misschien is er wel een package wat volumes kan kopieren / klonen.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 24-06 09:20
Volgens mij is dit niet mogelijk zonder een backup van je data te maken en een volledig nieuwe partitie te maken.

Wat wel zou kunnen:
- Kopieer alle data van de Synology naar 1 van je 8 TB disks (via netwerk, met die disk in je PC oid)
- Haal de 5 schijven uit de Synolgy
- Doe de twee ongebruikte disks in je Synology, bouw een SHR array
- Kopieer de data terug naar de Synology (via netwerk, met die disk in je PC oid)
- Gooi de data van de 8 TB disk en doe hem in de Synology
- Voeg de disk toe aan de SHR array

[Voor 6% gewijzigd door Cpt.Morgan op 01-11-2018 20:39]

• TSS_Droopy
Creatieve oplossing. Zo kan het natuurlijk ook d:)b . Ik heb best veel shares zijn er nog oplossingen om het ineens te doen of moet ik gewoon share voor share een file copy doen?

• MAX3400

MAX3400

@TSS_Droopy die 1010+ heeft toch eSATA? Kan je daar niet een nieuwe disk aanhangen en de boel kopieren?

• TSS_Droopy
Dat is ook waar inderdaad. Daar zal ik een kabeltje voor moeten bestellen maar ook een optie waar ik nog niet aan gedacht had. Maar dan moet ik volgens mij nog steeds share voor share kopiëren toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TSS_Droopy schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:14:
Maar dan moet ik volgens mij nog steeds share voor share kopiëren toch?
Niet specifiek; op volume-niveau heb je (vanuit DSM gezien) niets te maken met je shares en subdirectories. Afhankelijk van het aantal volumes, kan je op je "nieuwe disk" desnoods 1 subdir per volume maken en zo een heel volume wegkopieren.

En dan kom je ergens in de buurt van het gebruik van SSH naar je Syno en een commando in de buurt zoals
code:
1
rsync -aXHmS --syno-acl /volum1/[xxx] /volume2/[xxx]

Allicht, maar ik heb wel een Syno maar doe er weinig mee anders dan iSCSI en wat "dump SMB3"; misschien is er wel een package wat volumes kan kopieren / klonen.

• TSS_Droopy
Als je via esata een nieuw volume kan maken, is dat precies de oplossing die ik zocht. Bedankt! Nu op zoek naar een esata kabel die ook de hdd kan voeden.

• MAX3400

MAX3400

TSS_Droopy schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:42:
Als je via esata een nieuw volume kan maken, is dat precies de oplossing die ik zocht. Bedankt! Nu op zoek naar een esata kabel die ook de hdd kan voeden.
Zoek het even uit (lief bedoeld); ik ken niet direct de specs van de 1010+ maar op storage-niveau zou dit normaliter moeten werken. Of het vorige commando 100% correct is, ook dat zou je even kunnen "testen" binnen je huidige DSM-firmware. Desnoods rsync je even een kleine subdirectory van je RAID-volume naar een USB-volume.

Op zich ben ik geen tegenstander van de oplossing van @Cpt.Morgan maar daarmee moet je dus een PC als intermediate gebruiken en, soms, loop je tegen path lengths aan (afhankelijk van OS en share-indeling) en zit je mogeljik met data die niet netjes overkomt.

• TSS_Droopy
Ja, ik ga het eerst testen. Maar doordat ik na de copy eenvoudig kan bevestigen dat alles op het nieuwe (esata) volume staat zonder iets aan de oude te wijzigen lijkt me dit het beste scenario en alles blijft gewoon binnen de nas dus moet ook relatief snel kunnen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True