Radiatoren boven verwarmen niet wanneer verwacht / gewenst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Mijn vraag
Situatie:
- Itho daalderop basecube / coolcube CV ketel met warmtepomp op de benedenverdieping
- beneden vloerverwarming aangesloten op een ITHO Spider thermostaat obv opentherm bekabeld. Deze doet het naar wens.
- boven 5 radiatoren aangesloten op een simpele Honeywell thermostaat obv opentherm bekabeld

Het probleem:
Als ik de thermostaat boven aan zet om bijvoorbeeld een badkamer te verwarmen dan slaat mijn CV ketel aan om hoog temperatuur te verwarmen. Het water wordt opgewarmd. Maar, helaas komt er geen warmte naar mijn radiator in de badkamer, waar ik uiteraard de thermostaatkraan open heb gedraaid.

Gek genoeg is het zo dat als de thermostaat boven uit staat (kortom geen warmtevraag boven) dat het dan wel voorkomt dat er warm water naar de radiator stroomt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er is al twee keer een installateur langs gekomen. Die kan niks ontdekken gelooft niet echt dat er een probleem is. Voor mijn gevoel komt hij steeds kijken als de "gekke situatie" zich voordoet dat er warm water naar de radiator loopt vanuit een "andere trigger" dan de thermostaat boven.

De setpoint van de CV ketel voor HT verwarmen staat goed.
Ik heb gecheckt of de CV ketel gaat verwarmen als ik de thermostaat boven aan zet.
Toch werkt het dus niet: waar moet ik beginnen met zoeken / troubleshooten?

I was born intelligent - education ruined me

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:56

RvL

Als ik het zo lees zijn er dus ook 2 (of meer) gescheiden zones in huis? Een zone voor beneden en een voor boven. Zit daar iets van een klep o.i.d. tussen? Wordt deze klep opengezet als je de thermostaat boven op verwarmen zet?

De ketel lijkt immers juist aangestuurd te worden, want deze begint te stoken als je de thermostaat boven aan zet. Dan moet het dus een andere reden hebben waarom het warme water niet in de badkamer uit komt.

Je hebt het over 5 radiators die aangestuurd worden door de Honeyweel thermostaat boven. Worden de andere 4 wel warm? Worden er wel leidingen warm op het moment dat de ketel begint te stoken door de thermostaat boven aan te zetten?

Wat ik zou doen, als je niet weet of er ergens een klep zit en of deze juist werkt:
- Beiden thermostaten uit en bij voorkeur ook de radiators en leidingen af laten koelen
- Thermostaat boven 'aan'
- Vanaf de ketel kijken of en tot waar de leidingen warm worden

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 15:58

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik zou adviseren de setup eens uit te tekenen. Hoe loopt je leidingwerk, waar bevindt zich de WP en ketel en welke stuur-elementen spelen allemaal mee? (Pomp/invloed ketel, kleppen VVW, warmtepomp?).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AapO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Heb je ook al contact opgenomen met itho daalderop voor support ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Beste tweakers, mijn reacties in BOLD en Underscore in de quotes. Hopelijk beetje leesbaar.
Graag weer jullie verdere tips.
RvL schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:17:
Als ik het zo lees zijn er dus ook 2 (of meer) gescheiden zones in huis? Een zone voor beneden en een voor boven. Klopt Zit daar iets van een klep o.i.d. tussen? Wordt deze klep opengezet als je de thermostaat boven op verwarmen zet? Ik weet niet hoe dat zit....

De ketel lijkt immers juist aangestuurd te worden, want deze begint te stoken als je de thermostaat boven aan zet. Dan moet het dus een andere reden hebben waarom het warme water niet in de badkamer uit komt. Klopt

Je hebt het over 5 radiators die aangestuurd worden door de Honeyweel thermostaat boven. Worden de andere 4 wel warm? Geen van de radiatoren wil opwarmen Worden er wel leidingen warm op het moment dat de ketel begint te stoken door de thermostaat boven aan te zetten? Nee, die worden niet warm door de thermostaat. Wel is er iets geks aan de hand dus zoals ik meld in mijn openingspost, namelijk dat de radiatoren soms (bijvoorbeeld 's avonds) wel warm worden als ik ze open zet, maar dat terwijl de thermostaat boven uit staat 8)7 . Wat dan helemaal raar is: ik probeerde vanochtend exact hetzelfde. Ik zet dus de radiatoren open, er gebeurt niks zoals je zou verwachten. Dan zet ik de thermostaat aan boven, maar de ketel wil niet verwarmen en het wordt niet warm boven. Dan zet ik de thermostaat uit en opnieuw aan, de ketel gaat verwarmen, maar de radiatoren willen niet warm worden. Geen enkele leiding bij de CV werd warm.

Wat ik zou doen, als je niet weet of er ergens een klep zit en of deze juist werkt:
- Beiden thermostaten uit en bij voorkeur ook de radiators en leidingen af laten koelen
- Thermostaat boven 'aan'
- Vanaf de ketel kijken of en tot waar de leidingen warm worden

Dit heb ik gisteren avond gedaan. Gek genoeg wordt er dan wel een leiding van de radiatoren boven warm, en verwarmen de radiatoren dus. Maar dit staat los van de thermostaat boven: ook als ik die uit zet verwarmt de ketel de radiatoren boven.
Goudvis schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:55:
Ik zou adviseren de setup eens uit te tekenen. Hoe loopt je leidingwerk, waar bevindt zich de WP en ketel en welke stuur-elementen spelen allemaal mee? (Pomp/invloed ketel, kleppen VVW, warmtepomp?).
[b]Ik weet niet hoe ik dit moet tekenen. Ik zal eens een poging wagen...[/b]
AapO schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:36:
Heb je ook al contact opgenomen met itho daalderop voor support ?
Zij hebben geen consumenten telefoonnummer en verwijzen naar de dealer / verkooppunt...
Kortom ik snap er nog steeds de ballen van :-)

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Zoals ik het begrijp zou je installatie zo moeten werken:
Thermostaat beneden verzorgt de verwarming van beneden. Oftewel, als deze warmte vraag hoort je vloerverwarming beneden warm te worden. Als de thermostaat boven op dat moment uit staat, hoort boven de boel koud te blijven.

Thermostaat boven doet hetzelfde maar dan voor boven: als aan, dan boven warmte. Als op dat moment de thermostaat beneden uit staat hoort het beneden koel te blijven.

Als beide thermostaten warmte vragen, hoor je overal warmte te krijgen.

Klopt deze redenatie met je verwachting? Dit zou je installateur je overigens ook moeten kunnen vertellen.

Dan nu de werkelijk werking. Deze is onduidelijk, maar kunnen we als het goed is wel testen:

Start situatie: beide thermostaten uit, systemen afgekoeld.
1. Wat gebeurt er als je alleen de thermostaat beneden aan zet?
2. Wat gebeurt er als je alleen de thermostaat boven aan zet?
3. Wat gebeurt er als beide aan staan?

Ik krijg namelijk het vermoeden dat de thermostaten ook een klep aan sturen, maar dat misschien verkeerd gaat. Het een en ander is afhankelijk van zoals het zou moeten werken, maar als de door mij beschreven werking is zoals het zou moeten werken, dan zou er ergens een klep/kleppen moeten zitten die (waarschijnlijk) kan schakelen tussen warmte beneden, boven of gecombineerd.

Als dat zo is, dan zou die klep op stand 'Beneden' moet staan als er alleen beneden warmte gevraagd wordt, op stand 'Boven als er alleen boven warmte gevraagd wordt en 'Gecombineerd' als beide warmte vragen.

Maar zoals je al kan lezen hangt deze hele post aan elkaar van de de 'als'en en aannames...

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 15:58

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

- andere thermostaat proberen op de ketel boven?
- sinds wanneer is de situatie as-is? Zijn er vorige eigenaren die je kunt contacten?
- heel goede tip uit t begin van de reacties: loop de warmte-geleiding eens na (zit in bij 'breng het in kaart'
Je kunt de voet ventielen vd radiatoren nog eens nalopen door ze half open zetten. Na de radiatorkraan bepaalt die nl. de flow.

Fun fact: Wanneer één radiator vooraan de aanvoer leiding zowel een open kraan als een open geheel open ventiel heeft, zal die alle warmte 'afvangen'. Je geeft aan dat geen enkele radiator warm wordt...)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Dat laatste zou op te lossen zijn door waterzijdig in te regelen. Maar vaak heb je dan in de verste radiator (een stuk) minder warmte. Helemaal geen warmte is weer het andere uiterste

Ik word echter getriggered door het feit dat er soms wel warmte in de radiators komt, waarschijnlijk als de thermostaat beneden warmte vraagt.

Daarnaast het feit dat de ketel wel aanslaat als er boven warmte gevraagd wordt, maar het wordt boven niet warm. Waar blijft die warmte dan? Als die warmte niet boven door de radiators komt, gaat hij waarschijnlijk naar beneden. Anders zou de ketel binnen de korste keren moeten gaan pendelen of zelfs in storing schieten omdat ie te weinig doorloop heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 02-11-2018 15:11 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 10:49
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door xs2tom op 02-11-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 10:49
Bij de standaard base Cube is het zo dat bij warmte vraag van je lage temperatuur circuit er af en toe toch ook warmte naar haar hoge temperatuur circuit gaat indien de knoppen openstaan. Dus dat ze dan boven ook warm worden klopt. Dit zou dan ook met de hoge temperatuur water moeten gebeuren. Hoe heet worden ze dan? Misschien zit alles op je lt circuit?
Naar mijn weten is de thermostaat van het hoge temperatuur circuit alleen aan uit mogelijk en niet modulerend.
Op je scherm kun je ook zien of hij de LT of de HT zone stookt en wat de water temperatuur is. Kijk daar even naar misschien zitten beide thermostaten op je LT ingang?
Pagina: 1