Vloerverwarming zonder pomp, maximale lengte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:08
Uitgangssituatie:
Jaren 80 huis, (innmiddels) zonder CV/radiatoren etc.

Doel:
Vloerverwarming op alle verdiepingen, die de eerst komende 10 jaar nog door een nieuw (te kiezen) HR-ketel van warmte voorzien worden. Na die tijd hoop ik te switchen richting een warmtepomp, maar de initiële investering is nu helaas geen optie. Als we er eenmaal wonen wil ik geen vloerverwarming meer aanleggen, maar achteraf een warmtepomp aanleggen wil ik makkelijk maken.
Er komen nog 2 (nieuwe) radiatoren in huis. Eén in de badkamer (designradiator voor handdoeken), geeft niet als die niet heel warm wordt. Eén bij de kapstok, kan een LTV variant geplaatst worden.
CV aanvoertemperatuur zo laag als mogelijk krijgen, denk aan 30 of misschien 40 graden.
Het hele huis wordt voorzien HR++ glas, nieuwe kunststof kozijnen, vloerisiolatie. Er blijft wel een zwak plekke over het dak, aangezien dat van buiten geisoleerd is kan ik daar verder geen verbetering in aanbrengen (op korte termijn).
Als tussenstap richting een volledige warmtepomp zou er eventueel nog een Nefit Ventiline of iets vergelijkbaars in de komende jaren opgehangen kunnen worden, wat een zo lage aanvoertemperatuur extra aantrekkelijk maakt.

Vraag:
In totaal wil ik ruim 1400 meter leiding leggen 16x2 (ik weet dat dikker gunstiger is, maar is lastig i.v.m. hoogte dekvloer op verdieping 1 & 2), verdeeld over 3 verdelers en 14 groepen (10cm HOH). Kan dat met verdelers zonder pomp (ik denk aan: https://www.warmteservice...zonder-pomp%29/p/33154500). Dat wil ik graag om 2 redenen: efficiënter als er ooit een warmtepomp komt (i.v.m. niet terugmengen uit retour) en scheelt energie verbruik van 3 aparte pompen (deels gecompenseerd doordat één pomp harder moet werken).

Gaat de pomp van de (gemiddelde) HR ketel dat trekken?

Beste antwoord (via llevering op 02-11-2018 11:10)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wil je alle 14 groepen tegelijk aan hebben?
Zo ja:
Uitgaande van een lengte van 100 meter per groep. En 2 Liter per minuut per groep aan debiet. Dus een totaal van 28 Liter per minuut.
Het drukverschil over 1 groep is ongeveer 12,9 kPa bij de flow van 2 liter per minuut.

Je moet dus een pomp hebben die 28 liter per minuut kan leveren met een drukverschil van ten minste 12,9 kPa.

De pomp die bijvoorbeeld in de Intergas HRE 24/18 A zit zou al voldoende zijn als ik kijk naar de installatiehandleiding op pagina 47.
https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf

Overigens kan je vloerverwarmingverdelers ook voordelig over de grens halen (=laten bezorgen), bijvoorbeeld hier:
https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Waarom bel je niet even met de warmteservice? Die kunnen je waarschijnlijk aan de hand van je ketel zo een antwoord verschaffen hierop.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Terechte vraag, had ik nog kunnen vermelden. Die zijn het nog aan het uitzoeken en ik merk dat als ik op internet zoek dat ik heel verschillende meningen over dit onderwerp tegen kom. Dat zal hier misschien niet anders zijn, maar ik hoop zo een welafgewogen keuze te maken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wil je alle 14 groepen tegelijk aan hebben?
Zo ja:
Uitgaande van een lengte van 100 meter per groep. En 2 Liter per minuut per groep aan debiet. Dus een totaal van 28 Liter per minuut.
Het drukverschil over 1 groep is ongeveer 12,9 kPa bij de flow van 2 liter per minuut.

Je moet dus een pomp hebben die 28 liter per minuut kan leveren met een drukverschil van ten minste 12,9 kPa.

De pomp die bijvoorbeeld in de Intergas HRE 24/18 A zit zou al voldoende zijn als ik kijk naar de installatiehandleiding op pagina 47.
https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf

Overigens kan je vloerverwarmingverdelers ook voordelig over de grens halen (=laten bezorgen), bijvoorbeeld hier:
https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het heeft me heel goed geholpen het e.e.a. uit te zoeken en nu weet ik waar ik naar moet kijken bij installatie instructies van de HR ketels.

De 14 groepen moeten tegelijkertijd aan kunnen (helaas anders zou het makkelijker worden). Het zal niet veel voor komen, maar als het in hartje winter een keer nodig is dan is het erg wenselijk.

De Intergas die je linkt is ongeveer de enige die het makkelijk haalt als ik zo snel kijk. Ik ben intussen heel wat toestellen van Nefit, Remeha, Itho Daalderop en Atag nagegaan en die halen allemaal alleen qua flow al met moeite de 1500 liter per uur (28x60 = 1680 per uur nodig).

Er is nog een complicerende factor in het geheel kwam ik achter bij het doornemen van de montage instructies. Alle HR ketels sturen op een delta-T van 20C. Als ik Ta op 40 graden instel (wat ik al hoog vind) zal Tr zelden onder 20 graden en zal de ketel steeds afslaan. Ik vrees dat wat ik wil niet haalbaar met een traditionele HR ketel. Of iemand moet andere ervaringen/informatie hebben, ik zou dit uiteraard maar wat graag zien werken!

Warmteservice heeft intussen trouwens ook gereageerd en zegt dat het niet mogelijk is (wat ik me op basis van bovenstaande gegevens kan voorstellen en ze gaan natuurlijk ook geen corner-cases adviseren die net werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 14:07
Zou een combinatie van een buffervat en een thermostatisch mengventiel hier niet nuttig zijn? Dan kan je het vat op zo'n temperatuur opstoken dat de ketel zijn warmte kwijt kan, en zorg je met het mengventiel dat de uiteindelijke temperatuur geschikt is voor de vloer.
Pagina: 1