Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• H_H
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 03:58

H_H

'Tis but a scratch!

Topicstarter
Eigenlijk een vraag en advies topic in één:

1. Eenvoudige vraag, maar misschien lastig antwoord: hoe vind je een betrouwbaar, onafhankelijk adviseur voor financiën, pensioen, etc.? Heeft iemand een concreet advies voor een adviseur in omgeving Nieuwerkerk a/d IJssel/Rotterdam/Gouda?

2. Hebben jullie ervaring met het volgende: mijn vriendin en ik zijn nu bijna zes jaar samen. We hebben nog nooit iets formeel geregeld qua financiën: hypotheek, pensioen, etc. Nu willen we wel een samenlevingscontract gaan regelen en het huis op beide namen zetten. Ik betaal nu al 13 jaar de hypotheek. Hoe wordt dat dan doorgaans geregeld? Nieuwe taxatie van het huis en waardebepaling van de hypotheek en dan verder rekenen? Of zou het wellicht beter zijn om alles op mijn naam te laten staan en formeel vast te leggen dat zij meebetaalt aan de hypotheek? In feite betaalt ze nu gewoon huur en heeft geen vermogensopbouw.

En hoe zit het met partner- en nabestaandepensioen? Kwestie van doorgegeven wie de partner is?

Zijn er nog meer zaken waar we goed naar moeten kijken? Ik heb ook nog een echtscheidingsconvenant liggen, maar volgens mij heeft de (h)ex nergens recht op, behalve mijn kat als ik daar niet voor kan zorgen.

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06-2019
H_H schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:14:
...Nu willen we wel een samenlevingscontract gaan regelen en het huis op beide namen zetten. Ik betaal nu al 13 jaar de hypotheek. Hoe wordt dat dan doorgaans geregeld? Nieuwe taxatie van het huis en waardebepaling van de hypotheek en dan verder rekenen? Of zou het wellicht beter zijn om alles op mijn naam te laten staan en formeel vast te leggen dat zij meebetaalt aan de hypotheek? In feite betaalt ze nu gewoon huur en heeft geen vermogensopbouw.
...
Dit is een persoonlijke keuze. Vrouw+ik hadden in het verleden een soortgelijke situatie, ik had al een huis waar zij bij in kwam wonen, daarna getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Het huis (en dus de opbrengst daarvan toen ik heb verkocht) is altijd mijn vermogen geweest. Ik heb het huis immers gekocht, ik heb ook altijd het risico op waardedaling gelopen. Zij heeft meebetaald aan de (netto) hypotheekrente, niet aan de aflossing. Maargoed, dat is een keuze. We hadden ook kunnen trouwen in gemeenschap van goederen (toen nog standaard), dan was het huis toch ineens van ons samen.
Maar bedenk dus goed dat "vermogensopbouw" ook met zich meebrengt dat ze risico op waardedaling loopt.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:16
Het staat je in beginsel vrij om af te spreken wat je wilt in een samenlevingscontract, maar wat volgens mij gebruikelijk is, is het volgende (iets als onderstaand staat in ons samenlevingscontract terwijl we huren, dus gewoon copy en paste werk van de notaris):

Optie 1; Jij blijft volledig eigenaar van de woning, betaald het onderhoud, aflossing van de hypotheek terwijl jullie gezamenlijk de rente betalen (en dat kan dan weer pro-rata op basis van inkomen, of 50/50, afhankelijk wat jullie daarover afspreken elders in het samenlevingscontract). Voordeel voor je vriendin; ze woont relatief goedkoop, maar ze bouwt geen vermogen op in het huis (maar ze kan ook niks verliezen).

Optie 2; Jullie worden 50/50 eigenaar van het huis, maar jij krijgt een vordering op je vriendin ten hoogte van 50% van het bedrag dat jij in de woning hebt ingebracht (niet rente dragend, en opeisbaar bij verkoop huis/uit elkaar gaan). Omdat je natuurlijk niet weet hoe hoog dat bedrag is als je het niet op het moment van aankoop doet lijkt me een taxatie inderdaad zinnig.
H_H schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:14:
En hoe zit het met partner- en nabestaandepensioen? Kwestie van doorgegeven wie de partner is?
Zodra je een samenlevingscontract hebt kan je dat inderdaad gewoon doorgeven aan de pensioenuitvoerder.

[Voor 12% gewijzigd door Hielko op 01-11-2018 14:21]

• H_H
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 03:58

H_H

'Tis but a scratch!

Topicstarter
Even een flinke kick van mijn eigen topic.

Mijn vriendin (verloofde mag ik tegenwoordig zeggen) en ik zoeken een betrouwbare en onafhankelijk financieel adviseur die ons kan helpen met een aantal zaken, zoals:
- mijn lopende hypotheek (behouden, oversluiten, vastzetten, enz)
- hypotheek/huis op beide namen zetten (is nu mijn huis). Hoe aanpakken qua reeds betaalde hypotheek e.d.
- pensioenen/spaarplannen
- en wat te doen, zodat mijn vriendin eerder kan stoppen met werken (ze is 8 jaar jonger dan ik).

Door eerdere ervaringen ben ik groot tegenstander van De Hypotheker (aantoonbaar getracht mij op te lichten) en verder weet ik niet hoe ik een betrouwbaar iemand kan vinden.

Kortom: kan iemand me een adviseur eh... adviseren in (wijde) omgeving Rotterdam/Gouda?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True