Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RJMvD
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 19-06 10:08
Beste Tweakers,

Mijn naam is Rob, en ik ben bijna 30 jaar oud. Om een heel lang verhaal kort te maken, heb ik niet altijd de beste keuzes gemaakt in mijn leven, en zijn sommige dingen anders gelopen dan verwacht. Momenteel ben ik bijna klaar met een BBL opleiding MBO 4 Netwerkbeheerder. Ik doe in januari 2019 mijn examen.

In het verleden, toen ik nog 19 was, heb ik een BOL opleiding MBO 4 Applicatieontwikkeling gedaan. Door een vrij negatieve periode in mijn leven heb ik daar niets meer mee gedaan. Mensen om me heen die zeiden ook dat je als programmeur toch niets kunt verdienen. Ik heb me daar heel erg door laten beinvloeden, en ben iets anders gaan doen.

Twee jaar geleden heb ik er toch weer voor gekozen om naar school te gaan, om een baan in de ICT te krijgen. Nu ben ik bijna klaar met mijn opleiding, maar ik twijfel enorm of ik nu wel de juiste keuze heb gemaakt. Ik werk nu als Support bij een vrij groot bedrijf. Wij zijn een ISP en leveren diensten. Als engineers er technisch niet uitkomen, dan bellen ze ons. Maar ik vind het werk nogal saai worden. Je loopt elke keer dezelfde stappen langs, en komt er dan vaak uit waarom iets niet werkt. En anders is het een monteur aansturen, die het dan wel verder oplost.

Ik wil graag weten of het nog mogelijk is om op latere leeftijd, zonder HBO opleiding of ervaring hierin, nog aan de slag te kunnen gaan als programmeur.

Maar als wat voor een soort programmeur? MEAN stack? Python? C#? Wat is "in" tegenwoordig en heeft een goede toekomst?

Ik wil er weer mee beginnen als een soort hobby in de avonduren. En als ik het echt leuk vind, dan wil ik er mee doorgaan. Ik hoor wel eens dat bijvoorbeeld designers zich op een platform kunnen aanmelden, en dat bedrijven daar dan opdrachten op plaatsen. Bestaat er ook zoiets voor programmeurs in Nederland?

Dat zou wel een goede start zijn om meer ervaring op te doen als je eenmaal goed kan programeren, of niet?

Ik weet gewoon nu even niet wat slim is. Ik dacht dat ik Netwerkbeheer heel leuk zou vinden, omdat ik een Cisco instellen ook zag als programmeren. Maar als je eenmaal een template heb, dan is het allemaal niet meer zo spannend.

Alle informatie die ik hierover kan krijgen waardeer ik enorm. Het hoeft voor mij ook niet morgen te gebeuren. Als ik over 2-3 jaar een baan zou kunnen krijgen als programmeur, zou ik daar goed naartoe kunnen werken, denk ik.

Alvast bedankt!

Groeten,
Rob.

• energydrank
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 20-03 09:19

energydrank

Sorry, Niet thuis!

Als student Applicatie ontwikkeling is het eigenlijk vrij simpel op het moment wat wij krijgen, het ligt er ook aan natuurlijk wat je wil gaan doen maar alle talen die ik als student krijg waar volgens de leraren wel een toekomst in zit/blijft zitten zijn: HTML + CSS + javaScript en PHP uiteraard voor Web Development, C# is ook een die ik krijg op het moment en C voor arduino.

Zoals ik eerder dus al zei moet je je wel een klein beetje bewust ervan gaan maken wat je echt zou willen doen, dus bijvoorbeeld Web development of C# of wat dan ook. verder met banen enzo kan ik je niet heel erg helpen omdat ik zelf ook nog bezig ben met mn studie :P

Edit:
Kennis van database's zijn trouwens ook zeer handig!

veel geluk ermee!
Groetjes,
energydrank

[Voor 4% gewijzigd door energydrank op 01-11-2018 12:11]

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:25

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

Binnen de development wereld (overheid, banken, etc) heb je eigenlijk twee grote stromingen, dat zijn Java en de .Net stack. Bij kleinere bedrijven (MKB) kom je weer veel PHP tegen.

Als ik weer opnieuw zou moeten beginnen zal ik kijken naar .Net of Java (en dan bedoel ik niet alleen de taal zoals c#, maar naar het hele ecosysteem). Op zich is daar ook makkelijk een keuze in te maken. Heb je veel affiniteit met linux en opensource zou ik voor Java kiezen. Ben je fan van Microsoft en hun producten, dan zeker .Net. Voor beiden platformen is in de huidige markt genoeg werk te vinden.

p.s. Het KvK heeft een traject waarbij trainees opgeleid worden tot junior java developers. Misschien eens met hun contact opnemen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RJMvD schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:00:
Ik wil graag weten of het nog mogelijk is om op latere leeftijd, zonder HBO opleiding of ervaring hierin, nog aan de slag te kunnen gaan als programmeur.
Alles kan. In het bedrijf waar ik werk krijgt elke sollicitant een eerlijke kans, CV's en sollicitatiebrieven worden ook overwogen wanneer er weinig relevante werkervaring op staat, en van de programmeurs die hier werken is er maar eentje daadwerkelijk afgestudeerd. Wat wél belangrijk is, is dat je een goed verhaal hebt waarmee je aan kan tonen wat je wel kan en dat je het inzicht van een programmeur hebt.
Maar als wat voor een soort programmeur? MEAN stack? Python? C#? Wat is "in" tegenwoordig en heeft een goede toekomst?
Natuurlijk zijn er wat dingen "in," maar uiteindelijke maakt het niet echt uit. Een goeie programmeur is een goeie programmeur ongeacht de taal. Als je eenmaal kan programmeren kost het leren van een nieuwe taal en er enigszins productief in worden hooguit een weekje of twee. Wat gezien je huidige opleiding misschien interessant voor je kan zijn is een devops-baantje omdat je voor het "ops"-gedeelte van zo'n baan aantoonbaar kennis aan boord hebt via je studie.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:23

In deze fase boeit dat allemaal niet zo. Je moet het eerst (weer) gaan leren en je eerst op de basis zaken gaan focussen. Welke taal je pakt is niet eens zo relevant. Je kunt voorsorteren op het soort baan dat je ambieert, dus of je web dev wil doen, of juist mobiel. Maar de basis is nu vooral belangrijk.
Ik wil er weer mee beginnen als een soort hobby in de avonduren. En als ik het echt leuk vind, dan wil ik er mee doorgaan. Ik hoor wel eens dat bijvoorbeeld designers zich op een platform kunnen aanmelden, en dat bedrijven daar dan opdrachten op plaatsen. Bestaat er ook zoiets voor programmeurs in Nederland?
Je hebt sites als Upwork en Elance maar de bedragen zijn extreem laag (want mensen uit landen met lage Cost of Living). Daarnaast zijn er ZZP sites met opdrachten, maar da's vaak full time. En daarbij; je zit nu gewoon niet op dat niveau. Als je rotzooi levert (en dat doe je als complete beginner) dan ben je daar ook voor verantwoordelijk.
Dat zou wel een goede start zijn om meer ervaring op te doen als je eenmaal goed kan programeren, of niet?
Nee. Ik zou als ik jou was gewoon zelf dingen gaan bouwen. Als je het leuk blijft vinden kun je m.i. het beste voor een online HBO informatica ofzo gaan. Daarmee kom je bij bedrijven een stuk makkelijker binnen.
Standeman schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:24:
Als ik weer opnieuw zou moeten beginnen zal ik kijken naar .Net of Java (en dan bedoel ik niet alleen de taal zoals c#, maar naar het hele ecosysteem). Op zich is daar ook makkelijk een keuze in te maken. Heb je veel affiniteit met linux en opensource zou ik voor Java kiezen.
Het gaat alleen in dat soort enterprise omgevingen erg lastig worden aan de bak te komen zonder opleiding of ervaring.

[Voor 13% gewijzigd door Hydra op 01-11-2018 12:44]

https://niels.nu

• Blue-eagle
  • Niet online
Je bent nooit te oud om te leren.

Kijk naar wat je leuk vindt en ga daarmee aan de slag.

Ik ben zelf erg grafisch onderlegd en werk als front-end web developer. Denk aan HTML, CSS, javascript, en alle tooling die daarbij hoort. Daar zal werk voor te vinden zijn zolang websites bestaan.

Het voordeel van javascript is, denk ik, dat het erg volwassen is geworden in de laatste 5 jaar. ECMAScript 6 en opvolgende versies maken de taal veel flexibeler dan voorheen het geval was.

Maar het beste vind ik de breedte waarin je kan ontwikkelen:
  • Node.js voor back-end programmeren;
  • Javascript voor front-end programmeren;
  • React Native voor mobiel (native) programmeren.
En als je strong-typed wil programmeren gebruik je TypeScript.

PHP zou ik links laten liggen. Het is een belachelijk slechte programmeertaal waar je hooguit in het MKB mee terecht kan, en vaak het gepruts van het overschot aan extreem slechte “programmeurs” moet oplossen. Bij grotere bedrijven die het gebruiken (been there) is het rampzalig door het extreem hoge verloop van personeel op die afdelingen (TMG).

Als je wil leren programmeren zou ik adviseren een taal als Java te leren. Dan zit je met een syntax die ook bij .Net en javascript herkenbaar is, en zit je bij de volwassen jongens. Een switch naar .Net zou niet teveel tijd mogen kosten, en javascript zal alleen maar makkelijker worden.

Ik zit nu al 17 jaar in dit werk en ik ken geen enkele getalenteerde developer die respect of waardering heeft voor PHP. De taal is gruwelijk slecht en heeft tools als Laravel nodig om er iets van te maken.

Mijn voorkeur zou zijn, op volgorde van gewenst naar ongewenst:
  1. Java
  2. Javascript
  3. .Net
  4. Python
  5. Ruby
  6. Perl
  7. Clojure
  8. Objective-C
  9. Classic Visual Basic 6.0
  10. COBOL
  11. Erlang
  12. Binair programmeren
  13. Je vingers afsnijden en onder een brug gaan wonen terwijl je voor €0.50 per keer op je knieën werk verricht via Grindr
  14. PHP
Je zou kunnen betalen voor een cursus van een paar weken om de beginselen onder de knie te krijgen. Maar verder dan dat zou ik niet gaan: alle kennis staat online en is gratis, en altijd up-to-date.

Autodidacten genoeg in dit vak. En de salarissen zijn erg prettig naar mate je ervaring groeit :)

• PWSteal
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16:20
Blue-eagle schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:56:
Je bent nooit te oud om te leren.

Kijk naar wat je leuk vindt en ga daarmee aan de slag.

Ik ben zelf erg grafisch onderlegd en werk als front-end web developer. Denk aan HTML, CSS, javascript, en alle tooling die daarbij hoort. Daar zal werk voor te vinden zijn zolang websites bestaan.

Het voordeel van javascript is, denk ik, dat het erg volwassen is geworden in de laatste 5 jaar. ECMAScript 6 en opvolgende versies maken de taal veel flexibeler dan voorheen het geval was.

Maar het beste vind ik de breedte waarin je kan ontwikkelen:
  • Node.js voor back-end programmeren;
  • Javascript voor front-end programmeren;
  • React Native voor mobiel (native) programmeren.
En als je strong-typed wil programmeren gebruik je TypeScript.

PHP zou ik links laten liggen. Het is een belachelijk slechte programmeertaal waar je hooguit in het MKB mee terecht kan, en vaak het gepruts van het overschot aan extreem slechte “programmeurs” moet oplossen. Bij grotere bedrijven die het gebruiken (been there) is het rampzalig door het extreem hoge verloop van personeel op die afdelingen (TMG).

Als je wil leren programmeren zou ik adviseren een taal als Java te leren. Dan zit je met een syntax die ook bij .Net en javascript herkenbaar is, en zit je bij de volwassen jongens. Een switch naar .Net zou niet teveel tijd mogen kosten, en javascript zal alleen maar makkelijker worden.

Ik zit nu al 17 jaar in dit werk en ik ken geen enkele getalenteerde developer die respect of waardering heeft voor PHP. De taal is gruwelijk slecht en heeft tools als Laravel nodig om er iets van te maken.

Mijn voorkeur zou zijn, op volgorde van gewenst naar ongewenst:
  1. Java
  2. Javascript
  3. .Net
  4. Python
  5. Ruby
  6. Perl
  7. Clojure
  8. Objective-C
  9. Classic Visual Basic 6.0
  10. COBOL
  11. Erlang
  12. Binair programmeren
  13. Je vingers afsnijden en onder een brug gaan wonen terwijl je voor €0.50 per keer op je knieën werk verricht via Grindr
  14. PHP
Je zou kunnen betalen voor een cursus van een paar weken om de beginselen onder de knie te krijgen. Maar verder dan dat zou ik niet gaan: alle kennis staat online en is gratis, en altijd up-to-date.

Autodidacten genoeg in dit vak. En de salarissen zijn erg prettig naar mate je ervaring groeit :)
Ik wil hier graag wel nog iets aan toevoegen;
Javascript is enorm populair, maar vooral in combinatie met Node, Angular of React bijvoorbeeld. Bij vele vacatures voor javascript devs vragen ze dus ook enige ervaring met deze frameworks.

De keuze voor Java of .NET maakt niet zoveel uit, echter is mijn (persoonlijke) verwachting dat de populairiteit van Java gaat afnemen, puur vanwege de slechte houding vanuit Oracle.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om voor jezelf te bepalen welke kant je op wilt, frontend of backend (of zelfs beide).

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
Momenteel doe ik wat Python voor Big Data spul (Spark, Kafka, Cassandra), gebruik ik Go om binaries bouwen (momenteel nog web servers bouwen, API's etc, systeem automatisering). Ben ook bezig een eigen App te bouwen in React Native. Zou ook nog R voor Data science of Scala voor optimalisering van mijn Big Data code, maar je kan maar zoveel doen op een dag en zit liever aan Go.

Je hebt het over Cisco, er is mijn inzien een tekort aan coole projecten in de netwerk laag. Op layer 3 kan ik de projecten op 1 hand tellen, layer 4 zit iets meer en layer 7 is ook weer vrij weinig. Misschien een leuke hoek om als hobby verder in te gaan.

Hoorde recent hier ook over:
https://codaisseur.com/

[Voor 4% gewijzigd door init6 op 01-11-2018 20:42]

• Hydra
  • Laatst online: 16:23
Edwin__ schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:57:
Ik wil hier graag wel nog iets aan toevoegen;
Javascript is enorm populair, maar vooral in combinatie met Node, Angular of React bijvoorbeeld. Bij vele vacatures voor javascript devs vragen ze dus ook enige ervaring met deze frameworks.
Je kunt niet even Node in een adem met Angular en React noemen. Angular en React; prima. Node is geen paard waar ik op zou wedden. Op m'n huidige klus zijn ze ook bezig een tweetal Node services naar Java te converteren.

Verder is het afhankelijk van wat @RJMvD gaat doen. Als hij voor een informatica opleiding gaat, is het relatief simpel een baan te krijgen in welke richting dan ook. Als hij voor de zelfstudie route gaat is het een stuk lastiger; dan kom je met een simpel front-endje echt niet in een complex enterprise project terecht.

https://niels.nu

• Marber
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 16:12
Als je je motivatie op orde hebt zijn er genoeg bedrijven die je een traineeship bieden. Daar kan je je dan ontwikkelen tot ontwikkelaar. Bedrijf waar ik werk biedt dat ook aan

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

offtopic:
Als je uitgerekend Laravel en zijn gruwelijke constructies met static calls en variabelen in de global scope (om nog maar te zwijgen over de keuzes voor Eloquent en Blade) aanhaalt als een tool om "er iets van te maken" dan begrijp ik wel waarom je PHP waardeloos vindt ja... 8)7 Laravel is leuk voor kleine websites en hobbyprojectjes, als je ook maar enigszins serieus aan de gang gaat kun je beter Symfony of ZF gebruiken.

Jouw opvatting is intussen mateloos achterhaald, PHP is een stuk volwassener dan het ooit was en ze zijn langzamerhand dingen aan het fixen die gewoon echt beter moesten en moeten. Natuurlijk zijn ze er nog niet helemaal maar het lijstje dat je verder in deze post neerzette slaat echt nergens op. ;)

[Voor 10% gewijzigd door NMe op 02-11-2018 11:17]

• CT
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:56

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Mooi ook altijd dit soort topics en de bijbehorende spam aan "talen" (lees: hele complete frameworks+stacks).
Maar ik lees in de TS niks over ervaringen die hij al heeft, eerder de vraag naar een aanknopingspunt.

Nou, als ik nu iemand 'blanco' binnen krijg die misschien net snapt dat er 'programmeer' talen bestaan en ik moet 'm gaan uitleggen wat het verschil is tussen een Java gebaseerde Spring Boot omgeving of een Express Node omgeving waar alles in een Angular frontend gepropt is of dat we naar Dotnet Core overstappen en of hij ervaring heeft met EF etc.etc.
Het komt allemaal neer op de -basis- van deze omgevingen.
Beste Tweakers,

Ik zou zeggen, begin ergens mee. PHP is bijv. niet eens zo'n gek idee om mee te beginnen. Veel tutorials, taal is misschien niet ideaal vanuit een veteraan perspectief, maar voordat je de basis onder de knie hebt van de taal kun je eens verder kijken naar een makkelijke MVC (model-view-controller) oplossing en je eerste 'website' in elkaar draaien. PHP komt namelijk aardig compleet en houdt in de basis de 'lijntjes' erg kort. En als je helemaal als beginner erin stapt en je moet je al direct verdiepen in imports en library management en build scripts, kan dat al snel verstikkend werken.

Probeer, als je na maanden in de avonduren een php site lokaal hebt draaien, het is in een soort gelijk framework, bijv. ASP.net Core en probeer ook een MVC site te bouwen. Zo moet je stap voor stap steeds meer lezen en verdiepen en kan het hopelijk allemaal op zijn plek vallen hoe en wat.

Maar ik zou toch echt eerst is met die 1e stap gaan beginnen voordat je uberhaupt nadenkt over opdracht-platformen en klanten zoeken ..

• Saven
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-06 21:06

Saven

Administrator

Die opmerking vind ik nogal een hoog autismegehalte hebben :') Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van wat je gewend bent.

Zijn er zaken voor het web die je niet kan realiseren met PHP maar wel met .NET? Ik werk ook al ruim 15 jaar met PHP maar ik heb nog nooit gehad dat iets niet kon.

Het probleem is vooral de laagdrempeligheid die zorgt voor een grote lading aan slechte programmeurs. Verder is er weinig mis mee tenzij je inderdaad een echte programmeurautist bent en loopt te zeuren over dingen gewoon anders zijn in de taal die je zelf gewend bent. De schoonheidsprijs verdient het inderdaad niet, maar je hoeft je ook niet aan te stellen.

• RJMvD
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 19-06 10:08
Heel erg bedankt voor alle informatie! Ik ga het vanavond allemaal even doorlezen.
Marber schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:43:
Als je je motivatie op orde hebt zijn er genoeg bedrijven die je een traineeship bieden. Daar kan je je dan ontwikkelen tot ontwikkelaar. Bedrijf waar ik werk biedt dat ook aan
Een traineeship is mooi, maar er word veel HBO niveau gevraagd. Er zijn natuurlijk wel genoeg mogelijkheden om alsnog een (verkorte) HBO opleiding te doen. LOI, NCOI, etc. Echter is de vraag dan natuurlijk wel, word je daar ook mee aangenomen?

NCOI bied een HBO Informatica opleiding van 1 jaar aan. Daarin krijg je ook Java, maar ook nog veel meer.
LOI heeft een HBO opleiding programmeren van 18 maanden waarin je meerdere talen krijgt. Of een cursus van 2 maanden alleen over Java.
Er is ook nog een optie om via een universiteit in het buitenland te leren.

Ik moet dus nog even goed kijken naar wat ik precies wil. En wat slim is.

Ik twijfel nu gewoon enorm of ik wel de goede keuze heb gemaakt met mijn huidige opleiding. Ik werk nu natuurlijk als Support, en niet als engineer die aan projecten werkt. Misschien vind ik dat ook het vervelende eraan. Ik vind het soms lastig omdat mensen die bellen ook gewoon niet zo aardig zijn. Daar stoor ik me af en toe aan.

Ik vind het ook jammer dat ik gestopt ben met mijn opleiding als Applicatieontwikkelar. Ik had daarna heel goed HBO kunnen doen. Maar ja, keuzes die je maakt moet je mee leven. Natuurlijk kan je daar altijd iets aan veranderen, als je maar wil. Ik ben niet getrouwd en heb nog geen kinderen, dus tijd heb ik wel. :)

Nogmaals ontzettend bedankt voor alle informatie. Echt heel aardig! _/-\o_

• Blue-eagle
  • Niet online
NMe schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:12:
[...]

offtopic:
Als je uitgerekend Laravel en zijn gruwelijke constructies met static calls en variabelen in de global scope (om nog maar te zwijgen over de keuzes voor Eloquent en Blade) aanhaalt als een tool om "er iets van te maken" dan begrijp ik wel waarom je PHP waardeloos vindt ja... 8)7 Laravel is leuk voor kleine websites en hobbyprojectjes, als je ook maar enigszins serieus aan de gang gaat kun je beter Symfony of ZF gebruiken.
Je bent volgens mij gewoon ontopic hoor, er moet een keuze voor een taal worden gemaakt.

En ik zei: "iets als Laravel", de "iets als" in die zin suggereert dat andere soortgelijke oplossingen ook van toepassing zijn. Maar ik heb weinig verstand van PHP, behalve dat de meeste mensen er weinig tot geen respect voor hebben.

Ze hebben functies die soms camelCased zijn, soms met underscores. Het is een `nl2br` en `strtolower` en `T_PAAMAYIM_NEKUDOTAYIM` rommeltje wat gewoon één grote hoop poep is. Ga je nou serieus proberen PHP te verdedigen? Heb je die link van mij gelezen?
offtopic:
Jouw opvatting is intussen mateloos achterhaald, PHP is een stuk volwassener dan het ooit was en ze zijn langzamerhand dingen aan het fixen die gewoon echt beter moesten en moeten. Natuurlijk zijn ze er nog niet helemaal maar het lijstje dat je verder in deze post neerzette slaat echt nergens op. ;)
:/ Volgens mij ben je enorm bevooroordeeld. PHP is op alle vlakken een extreem inconsistente taal. De performance is waardeloos omdat alle functies de hele stack doormoeten, standaard functienamen zijn weird_as_fuck en soms weirdAsFuck. Functies doen ook niet altijd wat je verwacht.

Leesvoer:
https://softwareengineeri...63389/why-is-php-so-hated
https://eev.ee/blog/2012/04/09/php-a-fractal-of-bad-design/

Het gaat zóveel verder dan alleen functienamen enzo. Het is gewoon troep. En PHP heeft last van een overmatig grote hoeveelheid scriptkiddies die WordPress hebben lopen hacken en nu denken programmeur te zijn...

Het staat gewoon vol van de rode vlaggen. Dat je d'r goede dingen mee kan doen is erg leuk en geloof ik direct. Maar ik doe hard mijn best het 100% uit de weg te gaan in mijn dagelijkse werk. Ik heb recent de fout gemaakt niet te vragen of een opdrachtgever PHP gebruikte, en dat deden ze, het was dramatisch om met PHP programmeurs te moeten werken.

Simpel voorbeeld, een anecdote weet ik, maar de API stond VOL van de inconsistente benaming van JSON keys. Soms was het `userName`, soms was het `user_name`, soms was het `user: {name: 'John' }` en zo voorts. Dat zie ik NOOIT bij Java of .Net developers.

Slordigheid, onvolwassenheid, onprofessioneel. Dat zijn PHP developers, zelfs bij grote bedrijven (TMG in dit geval). Ik besef me dat ik een kleine groep ben maar ik werk in een bedrijf met zo'n 100 consultants. Niemand in die groep (en hij zijn goede devs) heeft respect voor PHP of PHP developers...
Saven schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:39:
[...]

Die opmerking vind ik nogal een hoog autismegehalte hebben :') Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van wat je gewend bent.
Als je een oud peerd gewend bent en zegt dat dit oude beest met 3 benen 't beste paard ter wereld is omdat jij dit gewend bent wil het nog niet zeggen dat je niet comfortabeler zit in een moderne Jeep. Kom op zeg. Bevooroordeeld zijn zegt niks over de taal. PHP is gewoon ruk.
Zijn er zaken voor het web die je niet kan realiseren met PHP maar wel met .NET? Ik werk ook al ruim 15 jaar met PHP maar ik heb nog nooit gehad dat iets niet kon.
Zijn er plaatsen waar je op de blote voet niet kan komen maar in goede schoenen wel?

Zijn er plaatsen waar je met je Lada uit 1960 niet kan komen maar met een 4WD offroad auto wel?

Wat je hier zegt geeft aan hoe weinig je weet. Talen als Java en .Net opereren op een compleet ander niveau dan PHP. Performance, developer comfort, features, tooling, community. Er telt zoveel meer mij bij het kiezen van een taal.

Ja, PHP kan ongetwijfeld alles. Maar veel andere talen kunnen het beter.
Het probleem is vooral de laagdrempeligheid die zorgt voor een grote lading aan slechte programmeurs. Verder is er weinig mis mee tenzij je inderdaad een echte programmeurautist bent en loopt te zeuren over dingen gewoon anders zijn in de taal die je zelf gewend bent. De schoonheidsprijs verdient het inderdaad niet, maar je hoeft je ook niet aan te stellen.
Okee. De PHP fanclub is aangetreden zie ik. Heb je ooit de argumenten of aangedragen linkjes gelezen? De taal is in zijn fundament belachelijk slecht, de mensen die het onderhouden zijn koppig, het is een rommeltje, inconsistent, en alternatieven zijn op alle vlakken beter.

Vind ik dan. Ik zou niemand aanraden met PHP te beginnen of een carrière te willen opzetten. Java en .Net en javascript hebben meer toekomst.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Nuttige bijdrage @Blue-eagle :N

[Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 02-11-2018 12:11]

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sorry hoor, maar die reactie ga ik ongeacht de moeite die er duidelijk in gegaan is niet uitgebreid van een antwoord voorzien. Je hebt je eigen beeld van PHP en PHP-developers (die je voor het gemak over één kam scheert) en daar moeten wij het maar mee doen; iedereen die dat niet doet is de "PHP-fanclub". Feit is dat PHP 7 echt een heel stuk anders en vele malen beter is dan die rotzooi die PHP 4 leverde en alle bezwaren die je tegen de toolset hebt worden enorm tegengegaan door goeie frameworks als Symfony. En voordat je daarop weer terugkomt met je eerdere quote over het nodig hebben van "iets als Laravel" om wat van de taal te maken: Java is zonder Hibernate, Spring, of vergelijkbare frameworks ook een stuk minder fijn dan met, en C# is niet eens mogelijk zonder .NET als framework. Er is niks mis met het nodig hebben van frameworks om efficiënt te kunnen werken.

• Trapezoid
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 15:09
Leeftijd zou het probleem iig niet moeten zijn. Ik ben zelf op 32 jarige leeftijd overgestapt naar ontwikkeling(vanuit test).

Of het gebrek aan HBO papiertje een probleem is durf ik niet te zeggen, maar kan ik me eigenlijk ook niet echt voorstellen. Je zult dan moeten aantonen dat je dat niveau wél hebt. Mogelijk door een portfolio of een vervolgopleiding?

Zijn er helemaal geen omscholings- of traineetrajecten voor MBO? Ik kan me niet voorstellen dat er niet bedrijven zijn die je een kans willen geven.

• Tjolk
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online

Tjolk

FP ProMod
Nee, dan Javascript, jouw nummer 2 van de lijst. Dat is echt de beste taal ooit.

Door de jaren heen gehaat en vergruisd zoals je aan de leeftijd van bovenstaande bronnen kunt aflezen. Overigens met de juiste tools en kennis prima mee te werken, mocht je willen.

Prima dat jij PHP niets vind en inderdaad, er zijn een hoop scriptkiddies die het verschil tussen een array en een object nauwelijks snappen, maar dat is dezelfde categorie voor wie Javscript gelijkstaat aan jQuery en niet begrijpen waarom $('window').hide(); niet werkt.

Knurften kom je overal tegen. Soms zijn het PHP developers, soms zijn het Java developers, soms zijn het ministers. Dat het knurften zijn ligt niet aan de taal waarin ze klooien.

[Voor 6% gewijzigd door Tjolk op 07-11-2018 15:00]

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 12:01

Basszje

Reisvaap!]

RJMvD schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:04:
Heel erg bedankt voor alle informatie! Ik ga het vanavond allemaal even doorlezen.

NCOI bied een HBO Informatica opleiding van 1 jaar aan. Daarin krijg je ook Java, maar ook nog veel meer.
LOI heeft een HBO opleiding programmeren van 18 maanden waarin je meerdere talen krijgt. Of een cursus van 2 maanden alleen over Java.
Er is ook nog een optie om via een universiteit in het buitenland te leren.

Ik moet dus nog even goed kijken naar wat ik precies wil. En wat slim is.
Ik zou opletten welk papiertje je krijgt bij dergelijke cursussen. Ik weet dat LOI een volwaardige bachelor op HBO-niveau aanbiedt. Dat heeft meer waarde dan een cursus met eigen certificaat. Als je dan toch die moeite gaat doen zou ik daar op letten.

Kijk ook wat je al wel kan in je vakgebied (Je hebt ook serverside scripttalen als Python bv) . Daar valt ook vast wat te programmeren. Over het algemeen is het makkelijker iets te leren als je een doel hebt ( ook hobbymatig ) en daarvoor moet je uitzoeken hoe je iets doet. Dan loop je sneller tegen de dingen op die je nog niet weet dan als je tutorials e.d. langsloopt.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• w3bcrowf3r
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 12-05-2019
Beste Tweakers,

Mijn naam is Rob, en ik ben bijna 30 jaar oud. Om een heel lang verhaal kort te maken, heb ik niet altijd de beste keuzes gemaakt in mijn leven, en zijn sommige dingen anders gelopen dan verwacht. Momenteel ben ik bijna klaar met een BBL opleiding MBO 4 Netwerkbeheerder. Ik doe in januari 2019 mijn examen.

In het verleden, toen ik nog 19 was, heb ik een BOL opleiding MBO 4 Applicatieontwikkeling gedaan. Door een vrij negatieve periode in mijn leven heb ik daar niets meer mee gedaan. Mensen om me heen die zeiden ook dat je als programmeur toch niets kunt verdienen. Ik heb me daar heel erg door laten beinvloeden, en ben iets anders gaan doen.

Twee jaar geleden heb ik er toch weer voor gekozen om naar school te gaan, om een baan in de ICT te krijgen. Nu ben ik bijna klaar met mijn opleiding, maar ik twijfel enorm of ik nu wel de juiste keuze heb gemaakt. Ik werk nu als Support bij een vrij groot bedrijf. Wij zijn een ISP en leveren diensten. Als engineers er technisch niet uitkomen, dan bellen ze ons. Maar ik vind het werk nogal saai worden. Je loopt elke keer dezelfde stappen langs, en komt er dan vaak uit waarom iets niet werkt. En anders is het een monteur aansturen, die het dan wel verder oplost.

Ik weet gewoon nu even niet wat slim is. Ik dacht dat ik Netwerkbeheer heel leuk zou vinden, omdat ik een Cisco instellen ook zag als programmeren. Maar als je eenmaal een template heb, dan is het allemaal niet meer zo spannend.

Alle informatie die ik hierover kan krijgen waardeer ik enorm. Het hoeft voor mij ook niet morgen te gebeuren. Als ik over 2-3 jaar een baan zou kunnen krijgen als programmeur, zou ik daar goed naartoe kunnen werken, denk ik.

Alvast bedankt!

Groeten,
Rob.
Kijk of je een baan kan vinden met je MBO en ga dan deeltijd HBO Informatica doen. Maar zorg dat je een bedrijf kan vinden wat datgene doet waar jij straks dus in wilt gaan werken.

Je hebt vooral web en mobile development, en game development en robotica, verder ook big data en artificial intelligence. Dat zijn de grote keuzes die je hebt.

Kies wat je leuk lijkt en waar je jezelf tot je 67e +/- in ziet programmeren. En probeer het eens uit.

Als je voor web gaat kiezen heb je vooral Java/C#/Python/PHP en hun frameworks voor de backend, dan zou ik zoeken naar wat voor banen er zijn in jouw regio en dan een taal kiezen. En je hebt HTML/CSS/JavaScript met React, Angular of Vue etc. als frontend.
Maar er is ook full stack development, dan doe je beiden en krijg je meer betaald. Dat wil ik doen, en dan heb je full stack JavaScript nodig, iets zoals MEAN of MERN als stack. Of je kan een backend naar wens koppelen aan een frontend naar wens, alles is dan mogelijk.

Mobile heb ik niet zo veel kennis van. Dacht dat je daar Swift voor iOS en Java voor Android hebt, en vast ook wel iets waar je voor beiden kan deployen.

PS: Ik heb net mijn MBO applicatie ontwikkeling gehaald, en ben nu bezig met HBO informatica. Straks pas 29 als ik naar mijn eerste full time baan als web developer ga zoeken. Maar ik freelance nu ook in mijn vrije tijd, dus het is geen ramp ofzo.

• 1063865
  • Registratie: juni 2021
  • Niet online
Blue-eagle schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:05:

Niemand in die groep (en hij zijn goede devs) heeft respect voor PHP of PHP developers...
Dit is wel echt enorm kinderachtig :F
Moet een dergelijke uitspraak je verhaal kracht bij zetten of wat is je doel?

Het zegt meer over diegene die zoiets zegt dan een random PHP dev.

[Voor 11% gewijzigd door 1063865 op 08-11-2018 16:22]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True