Vraag

• SubSense
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-03 08:57

SubSense

Not your keys, not your coins

Topicstarter
Ik zoek een?
Upgrade advies voor mijn oude Core i7 930.
Deze zit op een ASRock X58 Extreme3 - Moederbord - ATX - iX58.
Samen met een Asus Radeon HD7950.
Stroom krijgen ze van een Antec TruePower New TP-650

Momenteel crashed de PC vaak, ik denk ergens een hardware defect.
o.a. de onboard geluidskaart is al defect, tijd voor een upgrade dus.
De kast die ik heb kan ik wel behouden denk, dat is een LanCool PC-K62 - Midtowermodel - ATX.
100% zeker weet ik dat niet.

Ik wil upgraden naar een compleet moederbord + Intel processor.
De SSD wil ik op het moederbord plaatsen (M2).
16 GB geheugen lijkt me meer dan voldoende.
Het lastige punt vind ik de videokaart, moet wel wel weer even mee kunnen.
En ik zit met een schuin oog te kijken naar een VR set, dus daar moet de kaart wel vlot genoeg voor zijn.
Ik zat te kijken naar de MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G, die is wel duur en wellicht een overkill (en ik red de 700 euro budget dan niet).

Wat is je budget?
Rond de 700 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om:
Voornamelijk gamen op 1080P, in de toekomst wil ik naar een grotere monitor met een hogere resolutie.
FPS games zoals Far Cry 5.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik hou de Best Buy Guides de laatste maanden in de gaten.
Dit zijn uiteraard complete systemen, mijn hardware kennis is wat roestig.
Ik vind het lastig om te bepalen of het nieuwe moederbord past in mijn kast, of ik mijn huidige voeding kan behouden. e.d.

Welke vragen heb je hier nog over?
Kan ik met mijn huidige kast en voeding een nieuw moederbord plaatsen?
Momenteel maakt mijn huidige setup best wat herrie, ik zou e.e.a. graag een stuk stiller hebben.

Huidige Systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 930 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock X58 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1Asus HD7950-DC2-3GD5-V2€ 0,-€ 0,-
1Lancool Dragon Lord PC-K62€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower TP-650€ 124,70€ 124,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 124,70

[Voor 39% gewijzigd door SubSense op 01-11-2018 12:00]

Beste antwoord (via SubSense op 01-11-2018 20:12)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:01

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Heb zelf nog een X58 systeem draaien bij mijn ouders met een i7 920 erop, komt uit januari 2009 en draait nog altijd als een zonnetje. Enige wat je echt mist is USB 3.0 op die oudere systemen soms.

Stabiliteit zou geheugen of voeding kunnen zijn, maar iets nieuws is ondertussen wel te verantwoorden denk ik. Denk dat je hiermee wel een leuke basis hebt;
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1ASRock B450M Pro4€ 77,-€ 77,-
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 129,95€ 129,95
1BitFenix Formula Gold 450W€ 61,50€ 61,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,85

Heb je een zwaardere voeding nodig kun je pricewatch: Corsair RM550x (2018) overwegen. Al is 450 watt feitelijk wel zat.
Hou je nog een €200 over voor de GPU, das niet overdreven veel met de huidige prijzen.

[Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 01-11-2018 20:21]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-03 16:55
Een hogere resolutie (1440p bv) betekent ook dat je een andere videokaart nodig hebt.
Al zijn 1080p144 en 1440p60 misschien wel ongeveer even zwaar.
Op welke termijn wil je naar welke resolutie verhuizen?
Ik hoor dat je voor VR minimaal 90 fps wil hebben.
Die kast kan nog best mee, de voeding weet ik niet. Een voeding uit de tijd dat de i7 930 nieuw was, zou ik niet zomaar meenemen.

• SubSense

SubSense

Topicstarter
VR echt op de langere termijn, ik denk dat ik deze wens ook maar schrap.
Een nieuwe (modulaire) voeding is inderdaad wel slim. De voeding is tenslotte al oud.
De wens voor Intel laat ik denk ook varen. Het is puur een onderbuik gevoel dat AMD minder betrouwbaar is. In het verleden nl. wel issues met AMD gehad.
De toekomstige monitor moet ik me nog in verdiepen. Ik gebruik nu nog een SyncMaster 2443. Prima ding. (24" 1920X1200). Maar die zal de komende 2 jaar niet komen.
Het verbaast me overigens dat Far Cry 5 nog prima draait op mijn huidige systeem. Het systeem is alleen niet meer stabiel.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:49
Wat bedoel je met niet stabiel, valt die pc uit, krijg je foutmelding?
Watt doet die pc precies wel en niet?.

Een onstabiel systeem upgraden heeft vrij weinig zin,als je de oorzaak niet weet :)

Plus deze hardware is serieus wel op leeftijd aan het raken ,persoonlijk was ik in dit geval gegaan voor een compleet nieuw systeem. Vooral omdat het gehele systeem aan veroudering overhevig is :) .

[Voor 67% gewijzigd door freaky35 op 01-11-2018 15:24]

• SubSense

SubSense

Topicstarter
Random Freezes, Soms speel ik uren zonder problemen Soms moet ik 3 X booten in 1 uur. PC freezed ook as er geen game draait. drivers zijn allemaal up-to-date. Geen events in eventvwr, BIOS staat inmiddels default. is sinds een paar maanden. (daarvoor heeft de PC meer dan 1 jaar uit gestaan).

Een compleet nieuw systeem kan inderdaad ook, moet ik even door sparen ;-) (maar dan pak ik wel gewoon de pc uit de BBG).

[Voor 16% gewijzigd door SubSense op 01-11-2018 15:35]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:01

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Heb zelf nog een X58 systeem draaien bij mijn ouders met een i7 920 erop, komt uit januari 2009 en draait nog altijd als een zonnetje. Enige wat je echt mist is USB 3.0 op die oudere systemen soms.

Stabiliteit zou geheugen of voeding kunnen zijn, maar iets nieuws is ondertussen wel te verantwoorden denk ik. Denk dat je hiermee wel een leuke basis hebt;
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1ASRock B450M Pro4€ 77,-€ 77,-
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 129,95€ 129,95
1BitFenix Formula Gold 450W€ 61,50€ 61,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,85

Heb je een zwaardere voeding nodig kun je pricewatch: Corsair RM550x (2018) overwegen. Al is 450 watt feitelijk wel zat.
Hou je nog een €200 over voor de GPU, das niet overdreven veel met de huidige prijzen.

[Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 01-11-2018 20:21]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:49
SubSense schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:33:
Random Freezes, Soms speel ik uren zonder problemen Soms moet ik 3 X booten in 1 uur. PC freezed ook as er geen game draait. drivers zijn allemaal up-to-date. Geen events in eventvwr, BIOS staat inmiddels default. is sinds een paar maanden. (daarvoor heeft de PC meer dan 1 jaar uit gestaan).

Een compleet nieuw systeem kan inderdaad ook, moet ik even door sparen ;-) (maar dan pak ik wel gewoon de pc uit de BBG).
Dan zou ik nog even doorsparen :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tortelli schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:38:

Stabiliteit zou geheugen of voeding kunnen zijn, maar iets niets is ondertussen wel te verantwoorden denk ik. Denk dat je hiermee wel een leuke basis hebt;

B450 versie zonder:M ivm ATX Tower

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SubSense

SubSense

Topicstarter
@Tortelli
Thanks, gelukkig heb ik wel USB3.0. Ik ga hiermee aan de slag en serieus overwegen om een compleet nieuw systeem aan te schaffen. Ik ben een casual gamer en het hoeft niet allemaal het nieuwste van het nieuwste te zijn. Dank voor jullie reply's ik ben een stuk wijzer geworden! Nu eerst sparen :).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee