Toon posts:

PC uit 2013 upgraden - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chef Raekwon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-04 17:39
Ik heb in 2013 een PC samengesteld die nog steeds degelijk werkt. Ik kan een aantal spellen nog steeds spelen (m.n. WoW, Football Manager, Civ 6, Skyrim, GTA V, AC: Black Flag, Dishonored etc.), maar in sommige gevallen niet meer op de hoogste instellingen. Daarnaast heb ik al een aantal spellen gekocht die ik wil gaan spelen wanneer ik een betere PC heb staan. Mijn vermoeden is dat de grafische kaart (zie ook hieronder) nu de bottleneck is, hoewel voor alle componenten inmiddels wel (veel) betere alternatieven zijn. Vandaar dat mijn focus momenteel op een grafische kaart ligt.

Ik ben van plan met name te gamen. Zoals aangegeven zijn het momenteel bovengenoemde games die ik graag speel, maar ik heb al enkele games klaar staan die ik wil spelen op hogere instellingen, zoals The Witcher 3, nieuwere AC games, Dishonored 2, RDR2 (mocht deze naar de PC komen), straks TES6 etc. Met name dus RPG's.

Na de videokaart ben ik van plan een nieuwe monitor (ik denk nu aan 25xx - 14xx), processor, RAM en moederbord te kopen. Mogelijk in deze volgorde, mogelijk eerst processor + moederbord, moederbord, RAM. Naast advies over de videokaart ben ik ook op zoek naar advies over de volgorde waarin ik mijn componenten het beste kan upgraden.

Ik zoek een?
Primair een nieuwe videokaart, aangezien ik denk dat de kaart momenteel de bottleneck is. Ik ben van plan in 2019/2020 de rest van de PC te upgraden.

Ik volg de 2070 vs. 1070 TI vs. 1080 discussie op de voet, en ik vind de keuze lastiger dan in 2013. Ik neig op dit moment naar de 2070 als ik deze voor 529 kan krijgen, een prijs die nu ook in de Pricewatch staat. Mijn vermoeden is dat het kwaliteitsverschil en toekomstbestendigheid van de 2070 hoger ligt dan bij de andere 2 kaarten.

Wat is je budget?
Op dit moment wil ik niet meer uitgeven dan zo'n 500-550 euro, maar alleen als er écht noemenswaardig grote voordelen zitten aan de kaart.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen noemenswaardige voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-G43€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 98,-€ 98,-
1Dell UltraSharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 98,-

Alle reacties

• jgreven
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-01-2021
Ik denk dat je een redelijke bottleneck krijgt als je een 3e gen I5 met 8GB ram met een 2070 koppelt.

EDIT: Sorry ik zie dat je ook je CPU Mobo en RAM gaat upgraden!

[Voor 25% gewijzigd door jgreven op 01-11-2018 11:05]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:25
Even voordat je direct geld over de balk gooit: MSI Afterburner al gedraaid? Dan weet je zeker wat de limiet is.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Chef Raekwon
jgreven schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:04:
Ik denk dat je een redelijke bottleneck krijgt als je een 3e gen I5 met 8GB ram met een 2070 koppelt.

EDIT: Sorry ik zie dat je ook je CPU Mobo en RAM gaat upgraden!
Terechte opmerking, dat is ook mijn beeld. Ik denk dat ik in het voorjaar een processor, RAM + nieuw mobo aanschaf, maar ik smeer het bedrag liever uit over meerdere maanden.

• Chef Raekwon
Nat-Water schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:08:
Even voordat je direct geld over de balk gooit: MSI Afterburner al gedraaid? Dan weet je zeker wat de limiet is.
Nog niet gedaan, bedankt voor de tip. Over welke limiet hebben we het hier? Hoeveel extra juice ik nog uit mijn (huidige) videokaart kan krijgen door te overclocken, of inzicht in wat de bottleneck is / zal zijn?

• Nat-Water
Chef Raekwon schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:11:
[...]

Nog niet gedaan, bedankt voor de tip. Over welke limiet hebben we het hier? Hoeveel extra juice ik nog uit mijn (huidige) videokaart kan krijgen door te overclocken, of inzicht in wat de bottleneck is / zal zijn?
Vooral kijken wat nu de bottleneck is. Je noemt GTA V: da's bijvoorbeeld een game die veel van de CPU vraagt. Ik verwacht dat het je GPU is hoor, maar meten is weten.

Oftewel: kijk in-game wat er op 100% schiet - je GPU of CPU.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Chef Raekwon
Nat-Water schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:12:
[...]

Vooral kijken wat nu de bottleneck is. Je noemt GTA V: da's bijvoorbeeld een game die veel van de CPU vraagt. Ik verwacht dat het je GPU is, hoor, maar meten is weten.

Oftewel: kijk in-game wat er op 100% schiet - je GPU of CPU.
Mooie tip, dankjewel! Ga vanavond met Afterburner aan de slag.

• Nat-Water
@Chef Raekwon Welke voeding zit er trouwens in de PC? Als we toch bezig zijn :)

• Chef Raekwon
Nat-Water schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:18:
@Chef Raekwon Welke voeding zit er trouwens in de PC? Als we toch bezig zijn :)
Heb ik niet paraat, maar uit mijn hoofd 520W niet modulair.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 10:48
Zodra je de gpu upgrade ga je heel erg tegen een cpu bottleneck aanlopen. Zelf had ik een i5 2500k met een hd 7950. Toen de gpu naar r9 290 ging had ik nog steeds niet de prestatie winst had als op gehoopt. Nadat de cpu naar een 3770k ging was het weer in balans. Imo lijkt mij dat nog steeds een interessante optie voor nu: tweedehands i7 3770(k) vinden en een nieuwe gpu ala 1070 halen. Dan heb je weer een mooi in balans systeem, en kan je wachten op zen 2 of een intel cpu die normaal geprijsd is.

• Chef Raekwon
Wat als ik naast een 2070 een Ryzen 5 2600 + mobo aanschaf? En welk mobo zouden jullie dan adviseren?

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Chef Raekwon schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:55:
Wat als ik naast een 2070 een Ryzen 5 2600 + mobo aanschaf? En welk mobo zouden jullie dan adviseren?
Dan moet je ook nieuw geheugen halen. Kijk even op de Frontpage, staat net een nieuwe Best buy (game) systemen in 3 prijcategorieen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee