Toon posts:

LED verlicht paneel achterop de auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-04 15:46
Voor mijn Nissan Skyline heb ik een doorzichtig paneel gekocht die op de achterzijde onder mijn achterklep komt te zitten. nu is mijn idee niet origineel en wel vaker gedaan maar ik wil een stapje verder.

om een idee te geven van het eindresultaat:
skyline led paneel
nu wil ik er RGB led strips inzetten... simpel toch? nee wel aanstuurbare leds 8) nu heb ik volgens mij een goede ledstrip gevonden hiervoor deze aansturing hiervoor zal waarschijnlijk een arduino nano worden. omdat ik deze toevallig nog heb liggen.

ok, geanimeerde ledjes in een paneeltje moet niet moeilijk zijn. ik heb ook de volgende pagina gevonden met super veel informatie dus kwa aansturing moet het goed zitten.

nu het punt waar ik een beetje tegenaan loop. met mooie RGB verlichting op de auto mag je niet rijden in het mooie Nederland, dit is dan ook merendeels bedoelt voor evenementen. tijdens het rijden wil ik de led strip een half gedimde rode kleur meegeven en wanneer ik mijn rem intrap zal deze net als de remlichten feller oplichten.

hoe kan ik dit het beste afvangen? kan wel een draadje splitten van een van de achterlichten maar daar gaat volgens mij 12v doorheen wat de arduino en led strip niet leuk vinden. er komt in ieder geval een schakelaar aan de arduino om te schakelen tussen "event mode" (RGB) en "driving mode" (Rood).

Alle reacties

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05 13:55
Kijk eens naar een optocoupler. Hiermee zou wat je wil moeten lukken. Wel even een zoeken die 12volt aan kan op de ingang.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

12v kan je dmv een weerstandsdeler of een weerstand met een zenerdiode naar 5v of 3.3v krijgen. Wil je het nog veiliger kan je een optocoupler gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35
optocoupler of relais.
Maar ben je wel zeker dat oom agent op straat je niet lastig gaat vallen?

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Razwer schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:36:
optocoupler of relais.
Maar ben je wel zeker dat oom agent op straat je niet lastig gaat vallen?
Hoezo? Een Dodge Viper heeft hetzelfde principe; daar wordt een (kleiner) logo verlicht bij het remmen. Maar die is dan wel weer RDW goedgekeurd; een verlicht Skyline logo is dat niet inderdaad.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35
MAX3400 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:38:
[...]

Hoezo? Een Dodge Viper heeft hetzelfde principe; daar wordt een (kleiner) logo verlicht bij het remmen. Maar die is dan wel weer RDW goedgekeurd; een verlicht Skyline logo is dat niet inderdaad.
je beantwoord je eigen vraag :)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• devillwithin
MAX3400 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:38:
[...]

dit komt wel goed, origineel v1 van de uitvoeringen hadden dit doorzichtige paneel met een solide kleur. daarnaast rijden er zeker nog 2 rond in nederland met een verlicht paneel dus ik denk dat dat wel goed komt zolang ik maar tijdens het rijden rood licht gebruik en geen regenboog animatie draai :P

betreft een optocoupler… nooit van gehoord :? zijn deze een beetje simpel in gebruik? en naast voltage waar moet ik verder op letten?

[Voor 10% gewijzigd door devillwithin op 01-11-2018 10:45]

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 00:46
Ik werk bij een van de Halfords winkels die nog open zijn, en zelf inbouw LED is wel een dingetje waar inderdaad oom agent nog wel eens moeilijk over doet. Op de LED lampjes die wij verkopen van Ring automotive staat ook, for offroad and show use only. Er zijn echter wel weer opbouw 3e remlichten die gewoon legaal zijn. Die ook nog eens niks kosten. Dus volgens mij gaat t wel goed.

Maar dat doet er niet echt onder dat dit een gaaf project is!

Dit circuit kan je goed gebruiken voor een optocoupler. Veel gebruikt is de PC817. Spotgoedkoop en makkelijk in gebruik.

De LED in de optocoupler, heeft een spanning van 1.2V en 20mA. Dus mocht de 10K weerstand te veel zijn, kan je de weerstand nog aanpassen op 1.2V en 20mA. Maar bij mij werkt het met 12V ook met 10k.

Voor je LED strip wil je eigenlijk een 12V Buck converter pakken die het omzet naar 5V. Daar kan je perfect een 12V USB plug voor gebruiken. Ik weet er nog wel eentje in de winkel >:)

Laatste gewoon de brightness normaal op 1/4e doen van zijn brightness, zoals een P21/5W lamp. Normaal 5W bij remmen gaat de 21W aan en de 5W lamp uit. Omdat LED's op brightness niet lineair lopen en ze volgens mij wel zo geprogrammeerd zijn in de WS2812B zou ik 50 brightness normaal doen en 255 bij intrappen rem.

Dan een paar knopjes toevoegen om hem uit rijders mode en into show mode te zetten >:)

• devillwithin
jctjepkema schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:59:
Ik werk bij een van de Halfords winkels die nog open zijn, en zelf inbouw LED is wel een dingetje waar inderdaad oom agent nog wel eens moeilijk over doet. Op de LED lampjes die wij verkopen van Ring automotive staat ook, for offroad and show use only. Er zijn echter wel weer opbouw 3e remlichten die gewoon legaal zijn. Die ook nog eens niks kosten. Dus volgens mij gaat t wel goed.

[Afbeelding]

Dit circuit kan je goed gebruiken voor een optocoupler. Veel gebruikt is de PC817. Spotgoedkoop en makkelijk in gebruik.

De LED in de optocoupler, heeft een spanning van 1.2V en 20mA. Dus mocht de 10K weerstand te veel zijn, kan je de weerstand nog aanpassen op 1.2V en 20mA. Maar bij mij werkt het met 12V ook met 10k.

Voor je LED strip wil je eigenlijk een 12V Buck converter pakken die het omzet naar 5V. Daar kan je perfect een 12V USB plug voor gebruiken. Ik weet er nog wel eentje in de winkel >:)

Laatste gewoon de brightness normaal op 1/4e doen van zijn brightness, zoals een P21/5W lamp. Normaal 5W bij remmen gaat de 21W aan en de 5W lamp uit. Omdat LED's op brightness niet lineair lopen en ze volgens mij wel zo geprogrammeerd zijn in de WS2812B zou ik 50 brightness normaal doen en 255 bij intrappen rem.

Dan een paar knopjes toevoegen om hem uit rijders mode en into show mode te zetten >:)
Super! handig schema ook ^^ die optocouplers kosten ook 3x niks :o en zou zo'n 12v converter genoeg amp/watt (of w/e :P ) genoeg leveren voor de ledstrips, denk dat ik snel aan 90 leds zal zitten ongv.

• jctjepkema
devillwithin schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:06:
[...]

Super! handig schema ook ^^ die optocouplers kosten ook 3x niks :o en zou zo'n 12v converter genoeg amp/watt (of w/e :P ) genoeg leveren voor de ledstrips, denk dat ik snel aan 90 leds zal zitten ongv.
90 LEDS oh oke. Nou mocht je ook wit willen weer geven bestel dan de RGBW variant. Die kunnen wit veel zuinige weergeven want niet iedere RGB Led hoeft aan maar er is gewoon een extra Witte LED. En toevallig weet ik dat ze van Celly een erg goede 5V 4.2A usb voeding hebben maar die kost wel 24.99 en dat is misschien iets te duur voor het project. Ik schat overigens dat een 2.1A usb voeding prima is en die heeft de Halfords voor 6.95 XD.

Maar zonder gekheid, iedere USB 5V met 2A+ moet wel werken denk ik. Ze verbruiken met iedere kleur a 20mA aan iets van 60mA voor RGB en 80 voor RGBW, maar de kans dat je dat doet is wel heel extreem.

90 * 0.020 = 7,2A
90 * 0.080 = 1,8A

Dus als je wat effectjes doet hier en daar, moet 2.1A net an werken, doe je safe moet het zeker kunnen met 4.2A en 7.2A is als je echt alles wil laten branden omdat het kan.

ik wil overigens geen reclame maken oid. Vind auto's gewoon mooi spul.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Praat je over 9 LED's in totaal, dus 30x 3-kleuren LED's of 90x 3-kleuren LEDS welke max als 270 gewone LED's werken? (Uiteraard alls alles op vol aangestuurd wordt)

In dat laatste geval heb je een 6A nodig en zou ik een simpele DC-DC converter regelen
https://www.ebay.com/itm/...gAAOSweeZZ4N1n:rk:17:pf:0

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• devillwithin
moet het nog even precies uitmeten maar ik verwacht 3 strips van ~40cm nodig te hebben van een ledstrip met 60 leds per meter vandaar de schatting van ong. 90 leds.

dit zijn RGB leds en wit is niet heel erg van toepassing en RGB kan wit weergeven maar dat trekt best wel wat amp (zover was ik)

zijn die alie/ebay dingen een beetje betrouwbaar? zou het zonde vinden als ik mn skyline ineens in vuur en vlam zie staan omdat een converter is doorgebrand -.-

• raze88
jctjepkema schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:59:

[Afbeelding]

Houd er wel rekening mee dat er autos zijn waar de boortspanning omhoog gaat naar +- 13,5V wanneer de motor loopt. 10K weerstand is wel erg groot hiervoor. Begin eens(met de gegeven waardes) met een weerstand van 330Ohm of 470Ohm om aan de veilige kant te zitten.

[Voor 4% gewijzigd door raze88 op 01-11-2018 12:21]

• devillwithin
raze88 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:17:
[...]

Houd er wel rekening mee dat er autos zijn waar de boortspanning omhoog gaat naar +- 13,5V wanneer de motor loopt.
ja zal iig iets wat 12v/24v to 5v moeten pakken dan.

• raze88
devillwithin schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:19:
[...]

ja zal iig iets wat 12v/24v to 5v moeten pakken dan.
Ik neem aan dat je hier op de voeding voor je arduino doelt? Hier zit een VIn aansluiting op met hierachter een spanningsregelaar.

• devillwithin
raze88 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:25:
[...]

Ik neem aan dat je hier op de voeding voor je arduino doelt? Hier zit een VIn aansluiting op met hierachter een spanningsregelaar.
arduino en ledstrips want beide zitten op 5v

• jctjepkema
raze88 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:25:
[...]

Dit is een linear voltage regulater. Prima om de atmega328p mee te voeden, meer niet. En volgens mij is de voedingsspanning van die linear voltage regulator, 7 tot 12V dus zou ik dus geen auto accu aansluiten. En al helemaal geen externe onderdelen op de 5v output van de arduino.

Mijn ervaring is met die LED strips is dat ze vaak veel minder verbruiken dan je daadwerkelijk verwacht omdat bijna niemand ze volop zit te pushen in het wit. je zal ongetwijfeld met een 4A voeding terecht kunnen. Gewoon een buck converter van aliexpress is waarschijnlijk dik in orde als je rekening houd met de stroom.

Je kan die inprincipe ook aansluiten op de 5V van de arduino dan voed je die in een keer ook.

edit: zie net dat ze op arduino 7 tot 20v uiterlijk aangeven maar niet adviseren. Kan je proberen, als je de 5V dus niet gebruikt om te voeden van je LEDs.

[Voor 7% gewijzigd door jctjepkema op 01-11-2018 12:53]

• devillwithin
de 5v en gnd van de ledstrip sluit ik wel direct aan op buck converter de arduino laat ik alleen het data signaal hanteren

edit:
Heb alle onderdelen van de schematische tekening besteld samen met een buck dc dc converter. zal de vooruitgang en het resultaat uiteraard ook wel posten :)

[Voor 40% gewijzigd door devillwithin op 01-11-2018 16:44]

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-05 21:45
devillwithin schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:06:
de 5v en gnd van de ledstrip sluit ik wel direct aan op buck converter de arduino laat ik alleen het data signaal hanteren

edit:
Heb alle onderdelen van de schematische tekening besteld samen met een buck dc dc converter. zal de vooruitgang en het resultaat uiteraard ook wel posten :)
Je zou de arduino doorbranden door de ledstrip er op aantesluiten dus doe inderdaad maar niet. ;)
Vergeet niet de gnd van de arduino te verbinden met de gnd van de ledstrip.

• devillwithin
Update :*)

Heb het een of ander werkend gekregen (nog niet in zijn geheel maar dat komt binnenkort)
bij deze het paneel waar het om gaat
clear panel voorzijde

de achterkant eruit gehaald d.m.v. een dremel… was even een minder prettig klusje. niet helemaal 100% netjes maar het is de achterzijde en die zie je toch niet 7(8)7

achterzijde bewerkt met dremel

nu had ik alle ruimte om de leds erin te plakken en laat er nou precies ruimte zijn voor 2 strips onder elkaar (later spijt van) (je kunt de leds er een klein beetje doorheen zien vergeten beter foto te maken)

leds erin geplakt

en de achterzijde waar ik makkelijk een stekkertje overhoud

achterzijde led strip ingebouwd

even arduino programmeren met demo projectje en op breadboard testen. ja ik het 60 leds even via de arduino laten poweren ^^ alleen om te testen natuurlijk. uiteindelijk krijgen de leds een losse 5v supply.

arduino projectje

met als resultaat 8)

leds in clear panel

nu moeten er uiteraard nog wat dingetjes aan gebeuren. onder andere het paneel moet nog gespoten worden in de kleur van de auto waarbij de "SKYLINE" letters afgeplakt worden. Het remlicht een data signaaltje laten sturen via de optocoupler. en het geheel inbouwen in de auto. (uiteraard arduino led projectje nog even uit typen)

om terug te komen op "(later spijt van)" als ik recht naar het paneel kijk zie je helaas 2 duidelijke lijnen van licht doorkomen, mogelijk moet ik deze dus iets gaan diffusen maar hoop dat daarmee het licht weer niet teveel dimt. had misschien de leds in een \_/ vorm kunnen plakken met 3 ledstrips maargoed dilemma's

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 12:06
Voor het diffuus maken zou ik een melkwitte plexi plaatje ( laten ) knippen welke je er eerst in doen en daarna de leds

• devillwithin
ik weet het nog niet, ik denk dat melkwit het licht teveel blokkeert naast diffuus maken.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:16
tolunaygul12 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:28:
Voor het diffuus maken zou ik een melkwitte plexi plaatje ( laten ) knippen welke je er eerst in doen en daarna de leds
Volgens mij valt dat wel mee. Plexiglas mat.

Een optocoupler is overigens overbodig in de auto. Want de hele auto gebruikt hetzelfde potentiaal. Dat dient hier voor een ander doel. Namelijk een minimumstroom voor een logic 1 vereisen zodat de input niet hoog word door ruis ingekoppeld op de kabels.
Je kunt dit ook oplossen met weerstanden en een schmitt trigger (als de arduino dat niet heeft)
Voorbeeld voor een 24V input, maar zal ook werken op 12V evt met aanpassing R2:

(R4/R5 optioneel)
Maar dat puur ter educatie, want in productie zij optocouplers duur.

13.6V is nog laag geschat op de maximale spanning die het boordnet in de auto kan krijgen.
Bovendien mag je ramlicht niet vastlopen bij het "cranken". Dus wellicht moet je dat ook beveiligen, met een series diode plus grote condensator.
Je kunt een zekering, weerstand en (stevige) TVS diode gebruiken als bescherming tegen de pieken.

Load Dump and Cranking Protection for Automotive Backlight LED Power Supply

• devillwithin
umm wow dat is een hoop wat ik niet helemaal of in ieder geval niet compleet begrijp.
optocoupler kostte me maar 40ct ofzo dus kan het niet duur noemen :D
en ik hoef alleen te weten of mijn remlicht aan gaat of niet en dat signaal aftappen. nu denk ik dat er gewoon 12v naar mn achterlichten gegooid word maar mijn arduino nano is natuurlijk maar een zielig 5v apparaatje en mijn led strips idem

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:26
Dat nog niemand hierop gekomen is. Hoe leuk dit idee ook is en hoe mooi de technische oplossingen ook zijn, dit is verboden. Er zijn strenge regels voor de verlichting van auto's en dit valt daar beslist onder. Dus zorg dat die lampen uit zijn tijdens het rijden op de openbare weg, want je kunt er een bon voor krijgen. Volgens mij kan een agent zelfs eisen dat je het ter plekke verwijdert en dat je anders niet verder mag rijden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:16
@PhilipsFan Er mag wel meer niet. Wij hoeven de bekeuring niet te betalen.

Goed, het is wel veel info als je niet thuis bent in de elektro. De optocoupler zal prima werken.
Het tweede deel gaat erom dat je apparaatje moet blijven werken bij continu 16V en niet mag beschadigen bij pieken van 40V of hoger. Of uitschakelen bij het starten. Daar moet je rekening mee houden bij de voeding, een simpele 7805 zal het niet doen. Meer richting de Meanwell SD-15A-5.

Sowieso lijkt het mij het verstandig om je "4e remlicht" een eigen zekering te geven. Zodat je hem volledig kan ontkoppelen mocht oom agent daar inderdaad om vragen. Zodoende is het ook niet mogelijk om je remlicht circuit onderuit te trekken.

• devillwithin
Hey PhilipsFan,

zoals ik eerder ook al aangaf, de gekleurde verlichting zal alleen aan gaan dmv een schakelaar die ik omzet als ik bij een meeting of show sta. wanneer ik met de auto de weg op ga zal deze als 3e remlicht functioneren. dus rood a 50% helder en wanneer ik mijn rempedaal intrap rood 100% helder. dit is volkomen legaal.

als meneer agent er alsnog een probleem van wilt maken heb ik ook een schakelaar bij de 12v -> 5v buck converter zitten waar ik alles mee kan uitzetten ;)

@jeroen3 Komt inderdaad een 5A of 10A zekering tussen de accu en buck converter.

[Voor 7% gewijzigd door devillwithin op 21-11-2018 10:41]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee