Toon posts:

HDD luid. Normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-05 22:38
Recent heb ik een nieuwe computer samengesteld.

-Eten 5 2600 met stock koeler
-RX 580 GPU
-B450 no go
-seasonic gold psu
-samsung SSD
-seagate barracuda 2TB HDD

pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB

Het viel mij eigenlijk direct op dat de HDD de luidste component is. Luider dan de ventilator van de CPU koeler. De andere ventilatoren in mijn systeem(2 120mm case fans, GPU, psu) kan ik nauwelijks horen.

Hier een mp3 waar het goed hoorbaar is wanneer ik een 'spin down' commando uitvoer op de HDD en wanneer de HDD weer actief wordt:

https://clyp.it/1glti5uc

Edit/update: Dit clipje klinkt trouwens heel anders op mijn computer dan op mijn telefoon. Weet dus niet hoe objectief het te beoordelen is. Het is in ieder geval wel luider dan de cpu koeler.

Is dit normaal? De HDD in mijn laptop is veel stiller, maar ik weer niet of dat een eerlijke vergelijking is aangezien de HDD in mijn laptop maar 5400 rpm is en deze 7200 rpm.

Als s.m.a.r.t test en dergelijke met seatools software gaan goed.

[Voor 12% gewijzigd door ObiTewodros op 01-11-2018 09:38]

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:31
Normaal moet hij niet zo luid zijn. Staat hij goed in je kast gemonteerd? Rubberen voetjes eronder?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• ObiTewodros
De montering is aan de zijkant. De drive bay ziet er zo uit:

http://images.bit-tech.ne...ini-review/focusgm-8b.jpg

4 rubberen "inserts" en in het midden twee schroefjes. Beter dan het nu is kan ik het niet monteren.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:22
Ik heb twee 1TB Barracuda's in mijn systeem, en zodra ik die aanspreek hoor je de koppen best wat lawaai maken.
Wat voor kast gebruik je? De HDD in je laptop zit helemaal ingebouwd en is daardoor meestal een stuk beter geïsoleerd.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 09:17
Die Barracuda's zijn idd niet de stilste HDD's... komt ook wel omdat het 7200rpm HDD's zijn. Zeker als de rest van je systeem lekker stil is dan kan het opvallend zijn... het is niet zorgwekkend zolang het bij gebruik een zacht zoemend geluid is, dat is het spinnen van de platters. Maken ze een tikkend geluid dan is het niet goed, of als het meer een brommend geluid is wat op en neer gaat in volume dan heb je onbalans en dat is ook niet goed.

[Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 01-11-2018 11:31]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Als je een SSD hebt, zul je de harddisk niet permanent nodig hebben. Je zou energiemgt op de harddisk aan kunnen zetten en AAM in de firmware van de harddisk.
Probeer ook eens om de harddisk op een andere plaats in de PC onder te brengen (bv. op de bodem in een bracket op maat, gedempt of juist rigide bevestigd) zodat niet de hele computerkast als klankkast fungeert.

• ObiTewodros
Pyramiden schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:22:
Ik heb twee 1TB Barracuda's in mijn systeem, en zodra ik die aanspreek hoor je de koppen best wat lawaai maken.
Wat voor kast gebruik je? De HDD in je laptop zit helemaal ingebouwd en is daardoor meestal een stuk beter geïsoleerd.
Min kast is een fractal design focus g mini.

Het gaat mij niet eens zozeer om de klik geluiden veroorzaakt door de leeskop, maar dat lage toon geluid veroorzaakt door het draaien van de schijven. Het geluid is vergelijkbaar met dat van de CPU fan maar dan iets luider en een lagere toon.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee