Macbook Air vs. iPad Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Helaas is de Macbook Air van mijn moeder er onlangs mee gestopt. Hij doet niets meer. Het is vermoedelijk een Macbook Air uit 2014. Ze is ermee naar de Apple Store (of Apple Premium Reseller) geweest en die geven aan dat ze vermoeden dat het om een logic board defect gaat. Opsturen voor diagnose kost EUR 80,- en als het logic board gerepareerd moet worden komt er al gauw EUR 300,- bij. Zonder dat we de exacte diagnose weten, lijkt het dus een kostbaar plaatje te worden. Lijkt het jullie nog de moeite om de Macbook op te sturen voor een diagnose?

Om die reden kijken we nu verder. Misschien moeten we gewoon een vervangend apparaat aanschaffen. Zeker gezien de aankondigingen van deze week neig ik er naar om mijn moeder een iPad Pro te adviseren.
Mijn moeder is onlangs met pensioen gegaan dus haar computer is minder een werkstation. Ze gebruikt het nu voornamelijk voor browsen, e-mailen en zo af en toe een fotoboek voor kleinkinderen maken. Vaak terwijl ze op de bank zit. Om die reden lijkt me een iPad Pro wel een stuk comfortabeler. Wat zijn volgens jullie de grootste verschillen en wat zouden jullie aanraden?

Een ander belangrijk punt is dat we de bestanden over kunnen zetten van de oude MacBook Air naar de iPad. Nou vermoed ik dat het meeste wel in haar iCloud zit en ik ga er dan dus vanuit dat het allemaal automatisch over gaat. Maar de Apple Reseller geeft aan dat ze er niet bij kunnen helpen, mocht het anders zijn. Weten jullie een goede manier om te zorgen dat alle bestanden over gezet worden?

Vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zie twee uitdagingen:

1. De fotoboeken - je kan niet zomaar een stickie erin porren, je foto's naar de iPad kopiëren en dan een boek maken via een app of website.
2. Hangt samen met 1, je kan niet zomaar bestanden kopiëren naar een iPad. Kijk naar wat je allemaal in iCloud drive kwijt kan (moet je wel in de Air kunnen, SSD is niet uit te lezen met een andere computer), want cloud opslag is de enige mogelijkheid die je hebt. Onedrive en dropbox kunnen geloof ik ook gekoppeld worden in de Bestanden app.

Het is sowieso wijs een iCloud abonnement te nemen. Voor €1 per maand heb je 50GB.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 01-11-2018 09:44 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:23
1) Ja kan.
Voor de iPad Pro
https://www.apple.com/nl/...ar-sd-kaartlezer?fnode=91
https://www.apple.com/nl/...naar-usb-adapter?fnode=91
Voor de gewone iPad:
https://www.apple.com/nl/...b-camera-adapter?fnode=91

Let op dat dit alleen voor foto's werkt.

2) Denk dat je allereerste uitdaging gaat worden om de data van de Macbook te halen. Daarna kan je eventueel via een andere computer via iCloud.com alle bestanden op iCloud te zetten

Ik zou als ik jou was wel even nadenken of je echt direct de pro wilt hebben. Ik vermoed dat voor haar de gewone iPad meer dan voldoende is! En het scheelt flink in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:02
Als je graag een diagnose wil hebben, dan kan je beter naar een echte Apple Store gaan in plaats van een reseller. De Genius Bar doet dit namelijk volledig gratis. Als ze niet direct kunnen zien wat er gerepareerd moet worden, dan nemen ze de MacBook even in voor een paar dagen en bellen ze je later en hoor je wat het exact gaat kosten. Ook dat is gratis. Als het dus niet teveel moeite is om naar een Apple Store in Haarlem, Amsterdam of Den Haag te gaan, dan zou ik dat eerst doen. Zonde om €80 voor iets te betalen wat ook gewoon gratis kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
MelvinW schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:02:
Als je graag een diagnose wil hebben, dan kan je beter naar een echte Apple Store gaan in plaats van een reseller. De Genius Bar doet dit namelijk volledig gratis. Als ze niet direct kunnen zien wat er gerepareerd moet worden, dan nemen ze de MacBook even in voor een paar dagen en bellen ze je later en hoor je wat het exact gaat kosten. Ook dat is gratis. Als het dus niet teveel moeite is om naar een Apple Store in Haarlem, Amsterdam of Den Haag te gaan, dan zou ik dat eerst doen. Zonde om €80 voor iets te betalen wat ook gewoon gratis kan.
Thanks. Dat is top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
nelizmastr schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:43:
Ik zie twee uitdagingen:

1. De fotoboeken - je kan niet zomaar een stickie erin porren, je foto's naar de iPad kopiëren en dan een boek maken via een app of website.
2. Hangt samen met 1, je kan niet zomaar bestanden kopiëren naar een iPad. Kijk naar wat je allemaal in iCloud drive kwijt kan (moet je wel in de Air kunnen, SSD is niet uit te lezen met een andere computer), want cloud opslag is de enige mogelijkheid die je hebt. Onedrive en dropbox kunnen geloof ik ook gekoppeld worden in de Bestanden app.

Het is sowieso wijs een iCloud abonnement te nemen. Voor €1 per maand heb je 50GB.
Ok - dus het is niet voor niks dat ze zeggen dat ze niet kunnen helpen bij het overzetten van de bestanden van de huidige macbook naar een nieuwe macbook of iPad? Dat komt dus omdat de SSD niet uit te lezen is als de MacBook niet meer aan de praat wordt gebracht? Waarom kan die SSD niet gewoon in een andere computer (Mac) worden gestopt om uit te lezen?

Ik vermoed dat het meeste wel in de iCloud opslag zit inderdaad, maar misschien niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Pendora schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:28:
1) Ja kan.
Voor de iPad Pro
https://www.apple.com/nl/...naar-usb-adapter?fnode=91
Voor de gewone iPad:
https://www.apple.com/nl/...b-camera-adapter?fnode=91

Let op dat dit alleen voor foto's werkt.

2) Denk dat je allereerste uitdaging gaat worden om de data van de Macbook te halen. Daarna kan je eventueel via een andere computer via iCloud.com alle bestanden op iCloud te zetten

Ik zou als ik jou was wel even nadenken of je echt direct de pro wilt hebben. Ik vermoed dat voor haar de gewone iPad meer dan voldoende is! En het scheelt flink in de kosten.
Kijk eens aan. Wat zijn de grote verschillen tussen de 'normale' iPad en de iPad Pro? de iPad Pro is inderdaad vrij prijzig! De reden dat ik er naar kijk is omdat hij niet geupdatet is maar als hij te krachtig is, is het wellicht wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
bart1074 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:16:
[...]

Kijk eens aan. Wat zijn de grote verschillen tussen de 'normale' iPad en de iPad Pro? de iPad Pro is inderdaad vrij prijzig! De reden dat ik er naar kijk is omdat hij niet geupdatet is maar als hij te krachtig is, is het wellicht wat overdreven.
Het scherm van een 'gewone' iPad is van mindere kwaliteit, maar daar is de prijs ook naar. Zelf heb ik een iPad Air 2 en deze heeft nog een beter scherm dan de recentere modellen. De nieuwste iPad Pro heeft wel een groter scherm.

[ Voor 7% gewijzigd door syltheboy op 01-11-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
syltheboy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:27:
[...]

Het scherm van een 'gewone' iPad is van mindere kwaliteit, maar daar is de prijs ook naar. Zelf heb ik een iPad Air 2 en deze heeft nog een beter scherm dan de recentere modellen. De nieuwste iPad Pro heeft wel een groter scherm.
Wanneer is de normale iPad voor het laatst geupdatet? Het scheelt inderdaad een hoop geld! Zal het qua prestaties niet ook een hoop schelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
bart1074 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:21:
[...]

Wanneer is de normale iPad voor het laatst geupdatet? Het scheelt inderdaad een hoop geld! Zal het qua prestaties niet ook een hoop schelen?
Dat zal best wel schelen, maar ik denk dat het voor de meeste mensen nog een prima apparaat is. De basisversie heeft alleen 32GB opslag ipv 64GB. De laatste versie is van dit jaar. Ook is hij in de vernieuwde kleur goud verkrijgbaar.

Hier kun je de verschillen bekijken:

[ Voor 27% gewijzigd door syltheboy op 01-11-2018 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:24

nelizmastr

Goed wies kapot

bart1074 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:15:
[...]

Waarom kan die SSD niet gewoon in een andere computer (Mac) worden gestopt om uit te lezen?
Zou theoretisch wel kunnen, zolang er geen file vault was ingeschakeld (dit is standaard wel zo tegenwoordig) waarmee de schijf versleuteld is. Of je moet de bewuste code daarvan weten. Dan nog probleem twee: een Mac vinden waar hij in past en die je bereid bent om open te maken. Alternatief is een USB naar Apple SSD adapter halen bij OWC en dan nogmaals hopen dat je schijf niet versleuteld is.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1