Beste Tweakers,
Ik merk dat ik sinds een tijdje dat mijn CPU usage 'altijd' vrij hoog ligt. Is dit normaal?
Zo is het gebruik tijdens het switchen van tabs in Chrome hoog (dus als YT aanstaat en ik switch naar een andere tab toe). Zie de twee screenshots hier: https://imgur.com/a/4gp1CgM
84% is wanneer ik van tab switch, de 69% gewoon een willekeurig moment.
Het gekke is dus dat er naast de applicatie (het %) niet eens zo gek veel verbruik is (dus Chrome maar 2.4% van de CPU en 5.2% van de GPU op het screenshot)
Ik heb in de achtergrond een paar applicaties openstaan:
- Logitech Gaming Software voor mijn G502
- Corsair Utility Engine voor mijn Corsair Strafe RGB (beide apps voor de verlichting ofc)
- Realtek Audio
- Prnt Scrn
- Steam
- HP app voor de printer
- Radeon app
- Slack/Discord
- Wallpaper Engine.
Mijn probleem
- Ten eerste: soms in Chrome, als ik YouTube kijk, krijg ik net als in Fortnite een soort framedrops. De video ''laggt'' dan als het ware, het loopt een soort van vast?? Meeste kijk ik in 1080/30 of 1080/60 en soms zelfs 1440 (ziet er door de hogere bitrate mooier uit...)
- Ik heb tijdens het spelen van Fortnite erg veel frame drops (nog meer last van als er 1 Chrome tab openstaat. Meestal staat Chrome open voor het luisteren van muziek
) Het gekke is: ik haal hoge FPS (alles hoge settings met shadows uit), zo rond de 120fps+...
- Ook speel ik GTA V en vind ik het wel fijn om muziek te luisteren (via YT dus...) Enkel gaat het elke keer dat ik het probeer steeds slechter. De video hapert gewoon of wilt helemaal niet afspelen (de YT pagina freezed als het ware). Dit gebeurt enkel wanneer ik ingame zit.
- Daarnaast heb ik in GTA V dat wanneer ik heel snel rij (dus op goeie snelheid) de gebouwen of de weg soms helemaal niet geladen is en nog moet ''renderen''. Het lijkt erop alsof de CPU erg veel moeite heeft.
Mijn hardware
Zoals aangegeven in mijn sig:
i5 6400 + RX580 met een Sandisk SSD Plus als Boot SSD. Ook staat GTA V sinds kort op de Western Digital Blue (hiervoor op een 7200RPM Hitachi 500GB.) Fortnite staat op de Sandisk A400.
Het gekke is dus: in PUBG heb ik helemaal geen framedrops, zelfs als ik Chrome openstaat heb ik er helemaal geen last van. PUBG staat overigens net als Fortnite op de A400 SSD. Niks mis met de SSD dus?
Wat ik al geprobeerd heb:
- Energieschema aangepast
- CCleaner
- MBAM virusscan: 0 threads found
- SSD geoptimaliseerd en gecontroleerd: geen fouten
- Via Opera/Firefox/Edge geprobeerd: weinig verbetering
- Geen updates beschikbaar (Windows update)
Zie screenshots voor SMART waardes SSD's/HDD:
https://imgur.com/a/i8K2JXt
Zie screenshots voor Windows-versie/System Information
https://imgur.com/a/fRNXLTJ
Nu wil ik dus weten:
Is dit soort CPU usage 'normaal', of zijn er andere factoren?
Ik hoor graag!
Ik heb ook het idee dat de hoge idle CPU usage ervoor zorgt dat Fortnite niet helemaal meer lekker gaat.
Ik merk dat ik sinds een tijdje dat mijn CPU usage 'altijd' vrij hoog ligt. Is dit normaal?
Zo is het gebruik tijdens het switchen van tabs in Chrome hoog (dus als YT aanstaat en ik switch naar een andere tab toe). Zie de twee screenshots hier: https://imgur.com/a/4gp1CgM
84% is wanneer ik van tab switch, de 69% gewoon een willekeurig moment.
Het gekke is dus dat er naast de applicatie (het %) niet eens zo gek veel verbruik is (dus Chrome maar 2.4% van de CPU en 5.2% van de GPU op het screenshot)
Ik heb in de achtergrond een paar applicaties openstaan:
- Logitech Gaming Software voor mijn G502
- Corsair Utility Engine voor mijn Corsair Strafe RGB (beide apps voor de verlichting ofc)
- Realtek Audio
- Prnt Scrn
- Steam
- HP app voor de printer
- Radeon app
- Slack/Discord
- Wallpaper Engine.
Mijn probleem
- Ten eerste: soms in Chrome, als ik YouTube kijk, krijg ik net als in Fortnite een soort framedrops. De video ''laggt'' dan als het ware, het loopt een soort van vast?? Meeste kijk ik in 1080/30 of 1080/60 en soms zelfs 1440 (ziet er door de hogere bitrate mooier uit...)
- Ik heb tijdens het spelen van Fortnite erg veel frame drops (nog meer last van als er 1 Chrome tab openstaat. Meestal staat Chrome open voor het luisteren van muziek

- Ook speel ik GTA V en vind ik het wel fijn om muziek te luisteren (via YT dus...) Enkel gaat het elke keer dat ik het probeer steeds slechter. De video hapert gewoon of wilt helemaal niet afspelen (de YT pagina freezed als het ware). Dit gebeurt enkel wanneer ik ingame zit.
- Daarnaast heb ik in GTA V dat wanneer ik heel snel rij (dus op goeie snelheid) de gebouwen of de weg soms helemaal niet geladen is en nog moet ''renderen''. Het lijkt erop alsof de CPU erg veel moeite heeft.
Mijn hardware
Zoals aangegeven in mijn sig:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 204,50 | € 204,50 |
1 | MSI B150M PRO-VDH | € 79,- | € 79,- |
1 | Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB | € 239,50 | € 239,50 |
1 | WD Blue Mobile PC Drive (16MB cache, 7mm), 1TB | € 75,- | € 75,- |
1 | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13 | € 76,- | € 76,- |
1 | Crucial CT2K4G4DFS8213 | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master GM G450M | € 59,- | € 59,- |
1 | Kingston A400 120GB | € 21,74 | € 21,74 |
1 | Sandisk SSD Plus 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 824,64 |
i5 6400 + RX580 met een Sandisk SSD Plus als Boot SSD. Ook staat GTA V sinds kort op de Western Digital Blue (hiervoor op een 7200RPM Hitachi 500GB.) Fortnite staat op de Sandisk A400.
Het gekke is dus: in PUBG heb ik helemaal geen framedrops, zelfs als ik Chrome openstaat heb ik er helemaal geen last van. PUBG staat overigens net als Fortnite op de A400 SSD. Niks mis met de SSD dus?
Wat ik al geprobeerd heb:
- Energieschema aangepast
- CCleaner
- MBAM virusscan: 0 threads found
- SSD geoptimaliseerd en gecontroleerd: geen fouten
- Via Opera/Firefox/Edge geprobeerd: weinig verbetering
- Geen updates beschikbaar (Windows update)
Zie screenshots voor SMART waardes SSD's/HDD:
https://imgur.com/a/i8K2JXt
Zie screenshots voor Windows-versie/System Information
https://imgur.com/a/fRNXLTJ
Nu wil ik dus weten:
Is dit soort CPU usage 'normaal', of zijn er andere factoren?
Ik hoor graag!
Ik heb ook het idee dat de hoge idle CPU usage ervoor zorgt dat Fortnite niet helemaal meer lekker gaat.
iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite