Toon posts:

Problemen met hoge CPU usage.

Pagina: 1
Acties:

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:11
Beste Tweakers,

Ik merk dat ik sinds een tijdje dat mijn CPU usage 'altijd' vrij hoog ligt. Is dit normaal?

Zo is het gebruik tijdens het switchen van tabs in Chrome hoog (dus als YT aanstaat en ik switch naar een andere tab toe). Zie de twee screenshots hier: https://imgur.com/a/4gp1CgM
84% is wanneer ik van tab switch, de 69% gewoon een willekeurig moment.

Het gekke is dus dat er naast de applicatie (het %) niet eens zo gek veel verbruik is (dus Chrome maar 2.4% van de CPU en 5.2% van de GPU op het screenshot)

Ik heb in de achtergrond een paar applicaties openstaan:
- Logitech Gaming Software voor mijn G502
- Corsair Utility Engine voor mijn Corsair Strafe RGB (beide apps voor de verlichting ofc)
- Realtek Audio
- Prnt Scrn
- Steam
- HP app voor de printer
- Radeon app
- Slack/Discord
- Wallpaper Engine.

Mijn probleem
- Ten eerste: soms in Chrome, als ik YouTube kijk, krijg ik net als in Fortnite een soort framedrops. De video ''laggt'' dan als het ware, het loopt een soort van vast?? Meeste kijk ik in 1080/30 of 1080/60 en soms zelfs 1440 (ziet er door de hogere bitrate mooier uit...)
- Ik heb tijdens het spelen van Fortnite erg veel frame drops (nog meer last van als er 1 Chrome tab openstaat. Meestal staat Chrome open voor het luisteren van muziek :)) Het gekke is: ik haal hoge FPS (alles hoge settings met shadows uit), zo rond de 120fps+...
- Ook speel ik GTA V en vind ik het wel fijn om muziek te luisteren (via YT dus...) Enkel gaat het elke keer dat ik het probeer steeds slechter. De video hapert gewoon of wilt helemaal niet afspelen (de YT pagina freezed als het ware). Dit gebeurt enkel wanneer ik ingame zit.
- Daarnaast heb ik in GTA V dat wanneer ik heel snel rij (dus op goeie snelheid) de gebouwen of de weg soms helemaal niet geladen is en nog moet ''renderen''. Het lijkt erop alsof de CPU erg veel moeite heeft.

Mijn hardware
Zoals aangegeven in mijn sig:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 204,50€ 204,50
1MSI B150M PRO-VDH€ 79,-€ 79,-
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 239,50€ 239,50
1WD Blue Mobile PC Drive (16MB cache, 7mm), 1TB€ 75,-€ 75,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13€ 76,-€ 76,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GM G450M€ 59,-€ 59,-
1Kingston A400 120GB€ 21,74€ 21,74
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 824,64

i5 6400 + RX580 met een Sandisk SSD Plus als Boot SSD. Ook staat GTA V sinds kort op de Western Digital Blue (hiervoor op een 7200RPM Hitachi 500GB.) Fortnite staat op de Sandisk A400.

Het gekke is dus: in PUBG heb ik helemaal geen framedrops, zelfs als ik Chrome openstaat heb ik er helemaal geen last van. PUBG staat overigens net als Fortnite op de A400 SSD. Niks mis met de SSD dus?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Energieschema aangepast
- CCleaner
- MBAM virusscan: 0 threads found
- SSD geoptimaliseerd en gecontroleerd: geen fouten
- Via Opera/Firefox/Edge geprobeerd: weinig verbetering
- Geen updates beschikbaar (Windows update)

Zie screenshots voor SMART waardes SSD's/HDD:
https://imgur.com/a/i8K2JXt

Zie screenshots voor Windows-versie/System Information
https://imgur.com/a/fRNXLTJ

Nu wil ik dus weten:
Is dit soort CPU usage 'normaal', of zijn er andere factoren?
Ik hoor graag!
Ik heb ook het idee dat de hoge idle CPU usage ervoor zorgt dat Fortnite niet helemaal meer lekker gaat.

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:01
laat maar

[Voor 86% gewijzigd door zetje01 op 31-10-2018 21:48]

• daanwth
zetje01 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:19:
Alle drivers voor je mobo van de fabrikant van je mobo gedownload en geinstalleerd?
Geen idee, volgensmij is dat gedaan door Windows zelf (op de eerste install?)

https://imgur.com/a/X8tOXxy zie deze screenshots. Als ik bij systeeminformatie klik op ''scan'' loopt ie lekker vast...

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• zetje01
laat maar

[Voor 96% gewijzigd door zetje01 op 31-10-2018 21:49]

• daanwth
zetje01 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:30:
[...]

Dan wordt het tijd om eens drivers te gaan installeren, van de fabrikanten van je hardware.
Welke drivers moet ik dan aan denken? https://www.msi.com/Mothe...DH#down-driver&Win10%2064
Chipset?

• zetje01
je weet het beter, ondanks dat ik in één keer goed gok.

[Voor 78% gewijzigd door zetje01 op 31-10-2018 21:49]

• daanwth
zetje01 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:35:
Al die drivers van die pagina.
En dan heb je nog wat andere extra hardware in/aan je pc hangen (in vergelijking met een kantoor-pc) en daarvoor ook de drivers downloaden bij de fabrikanten.
Chipset driver zojuist geüpdate, zou al met de nieuwste Windows build meegekomen zijn.
Onboard VGA drivers niet nodig, heb een RX580 waarvan de drivers ook up to date zijn.
Audio drivers zijn niet nodig (ook al zijn die up to date) omdat ik een USB headset gebruik (met aparte DAC dus)
LAN-drivers zijn ook up to date...

En ik weet heus wel wat drivers zijn, deze moeten dus niet het probleem zijn.

• tpijkeren
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-11-2018
maak is een screenshot van het tab details, ipv processen, hier zie je niets aan.

• daanwth
tpijkeren schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:44:
maak is een screenshot van het tab details, ipv processen, hier zie je niets aan.
Dit is na een restart
https://imgur.com/a/QptGzup

• tpijkeren
sorteren op cpu ipv memory..

• daanwth
tpijkeren schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:47:
[...]

sorteren op cpu ipv memory..
Excuus, ofcourse...
https://imgur.com/a/3vBAuW5

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

daanwth schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:40:
[...]

Chipset driver zojuist geüpdate, zou al met de nieuwste Windows build meegekomen zijn.
+
En ik weet heus wel wat drivers zijn, deze moeten dus niet het probleem zijn.
Sorry maar deze uitspraak klopt niet; Microsoft loopt, afhankelijk van de 3rd-party vendor, soms maanden achter qua drivers. Er klakkeloos vanuit gaan dat Microsoft het wel voor je regelt (en dan zeggen dat je weet wat drivers zijn), is niet geheel correct.

Dan even je browser-issues: kan je eens in de AMD-driver of per browser testen om "hardware acceleration" uit te zetten? Over het algemeen levert dat meer hinder op dan je verwacht van die optie.

Verder heeft Chrome (en toevallig weet ik dat) recentelijk allerlei hele coole meuk aan boord; zelfs aktieve tabbladen krijgen een soort powersaving. Google maar eens op "chrome enable-tab-discarding" en kijk even of het deactiveren van die optie een verbetering oplevert.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• tpijkeren
volgens dat screenshot doet hij nu niets raars.. moet je ff wachten tot je weer een halve vastloper krijgt.. dan opnieuw.

• daanwth
MAX3400 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:49:
[...]

Sorry maar deze uitspraak klopt niet; Microsoft loopt, afhankelijk van de 3rd-party vendor, soms maanden achter qua drivers. Er klakkeloos vanuit gaan dat Microsoft het wel voor je regelt (en dan zeggen dat je weet wat drivers zijn), is niet geheel correct.

Dan even je browser-issues: kan je eens in de AMD-driver of per browser testen om "hardware acceleration" uit te zetten? Over het algemeen levert dat meer hinder op dan je verwacht van die optie.

Verder heeft Chrome (en toevallig weet ik dat) recentelijk allerlei hele coole meuk aan boord; zelfs aktieve tabbladen krijgen een soort powersaving. Google maar eens op "chrome enable-tab-discarding" en kijk even of het deactiveren van die optie een verbetering oplevert.
Hardware acceleration heb ik al uitgezet, verbeterde het misschien een heel klein beetje. Enkel kon ik met hardware acceleration veel minder smooth 60fps afspelen, dus maar weer aangezet.

Ook op de pagina:
chrome://flags/#enable-tab-discarding
Krijg ik niks te zien, na search in ://flags/ > No matching experiments

Daarnaast, ja MS loopt achter. Heb hem net zelf bijgewerkt ;).
tpijkeren schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:49:
[...]

volgens dat screenshot doet hij nu niets raars.. moet je ff wachten tot je weer een halve vastloper krijgt.. dan opnieuw.
''iets raars'', qua software dan?

• tpijkeren
[...]

''iets raars'', qua software dan?
als hij eerder op 60+% stond moet je dat in details terug zien op welke executables..
nog nooit gezien dat een cpu staat te pieken zonder dat je het terug kan herleiden naar een specifiek proces.

• MAX3400

MAX3400

daanwth schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:53:
[...]

Hardware acceleration heb ik al uitgezet, verbeterde het misschien ene heel klein beetje. Enkel kon ik met hardware acceleration veel minder smooth 60fps afspelen, dus maar weer aangezet.
Echt vreemd; met een Intel HD630 (integrated graphics), kan ik zelfs vloeiend 2160p60 afspelen via Firefox vanaf YouTube.
Ook op de pagina:
chrome://flags/#enable-tab-discarding
Krijg ik niks te zien, na search in ://flags/ > No matching experiments
En anders "automatic-tab-discarding"? Ik weet dat het in Chrome zit, ergens sinds build 65. Ik neem aan dat je wel een build van Chrome hebt die vrij recent is?

• daanwth
tpijkeren schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:55:
[...]

als hij eerder op 60+% stond moet je dat in details terug zien op welke executables..
nog nooit gezien dat een cpu staat te pieken zonder dat je het terug kan herleiden naar een specifiek proces.
Vind het ook zo vreemd, ik zie geen programma wat heel gek ''hoog'' verbruikt...
MAX3400 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:55:
[...]

Echt vreemd; met een Intel HD630 (integrated graphics), kan ik zelfs vloeiend 2160p60 afspelen via Firefox vanaf YouTube.

[...]

En anders "automatic-tab-discarding"? Ik weet dat het in Chrome zit, ergens sinds build 65. Ik neem aan dat je wel een build van Chrome hebt die vrij recent is?
Yup, heb het gevonden.
Ik kan zeker wel smooth 60fps afspelen (met beide opties) maar soms krijg ik van die haperingen. Net zoals nu net in het typen (leek alsof hij echt laggt, zoals je dat in games ervaart... (stuttering))

Het is niet heel consistent, maar het gebeurt heel af en toe (helemaal niet vaak)

[Voor 3% gewijzigd door daanwth op 31-10-2018 21:59]

• tpijkeren
daanwth schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:58:
[...]

Vind het ook zo vreemd, ik zie geen programma wat heel gek ''hoog'' verbruikt...
maar speelt het probleem al weer dan sinds de reboot? originele post zei 80% usage, laatste screenshot 17%

• daanwth
tpijkeren schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:59:
[...]

maar speelt het probleem al weer dan sinds de reboot? originele post zei 80% usage, laatste screenshot 17%
Yup, ik zei "net bij het typen"

Het gebeurt vooral als ik mijn pc ietsjes langer aan heb staan heb ik het idee. Maar goed, meestal komen de problemen NIET wanneer je het wel wilt :P

Edit: de hoge usage is vooral als ik apps open/tabs switch etc. Dus bij acties. Als ik hem ff laat staan dan gaat ie al naar 20%.

[Voor 13% gewijzigd door daanwth op 31-10-2018 22:02]

• tpijkeren
ok maar pieken van 60+% kan vrij normaal zijn met chrome.. en het wisselen van tabbladen..

• MAX3400

MAX3400

@daanwth even een paar tests die je kan uitvoeren; helaas moet je ze wel wat langer laten draaien, zeker omdat je zelf ook zegt "als je het wil, dan gebeurt het net niet".

- pagefile uitzetten
en/of
- Windows Indexing en Windows Search uitzetten
en/of
- Windows Hibernation / Windows Fastboot uitzetten
en/of
- nieuw schoon profiel maken in Chrome en/of 0 extensies / addons laden
en/of
- tijdelijk je Logitech software utischakelen
en/of
- Wallpaper Engine uitschakelen

I know; het is even wat uitzoekwerk en een beetje deductief zaken aan & uit zetten (al dan niet gecombineerd) maar bovenstaande genoemde tips zouden al iets kunnen uitmaken.

Wat me ook opvalt; jouw RAM is een mix van CAS13 en CAS15; wil je eens in de handleiding van je moederbord eens heeeeel goed kijken of je uiteindelijk alles kan "vastzetten" op CAS15, 2133MHz in de BIOS? Dus geen automagische instellingen / overclocks / etc?

Ik ga naar mijn nest; eventuele resultaten lees ik later wel. Volgens mij heb je nog wel ff wat te proberen nu :)

[Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 31-10-2018 22:09]

• daanwth
tpijkeren schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:08:
ok maar pieken van 60+% kan vrij normaal zijn met chrome.. en het wisselen van tabbladen..
Hmm... Oké... Dus ook pieken als ik programma's open?
MAX3400 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:08:
@daanwth even een paar tests die je kan uitvoeren; helaas moet je ze wel wat langer laten draaien, zeker omdat je zelf ook zegt "als je het wil, dan gebeurt het net niet".

- pagefile uitzetten
en/of
- Windows Indexing en Windows Search uitzetten
en/of
- Windows Hibernation / Windows Fastboot uitzetten
en/of
- nieuw schoon profiel maken in Chrome en/of 0 extensies / addons laden
en/of
- tijdelijk je Logitech software utischakelen
en/of
- Wallpaper Engine uitschakelen

I know; het is even wat uitzoekwerk en een beetje deductief zaken aan & uit zetten (al dan niet gecombineerd) maar bovenstaande genoemde tips zouden al iets kunnen uitmaken.

Wat me ook opvalt; jouw RAM is een mix van CAS13 en CAS15; wil je eens in de handleiding van je moederbord eens heeeeel goed kijken of je uiteindelijk alles kan "vastzetten" op CAS15, 2133MHz in de BIOS? Dus geen automagische instellingen / overclocks / etc?

Ik ga naar mijn nest; eventuele resultaten lees ik later wel. Volgens mij heb je nog wel ff wat te proberen nu :)
Goeie tips, die ga ik morgen even proberen...
1 ding: wallpaper engine heb ik pas sinds 2 dagen geleden. Hiervoor had ik dezelfde problemen. Dit moet het dus niet zijn. Ik denk ook dat ik pagefile eens compleet uit ga zetten,heb nu genoeg ram ;) Kreeg hier steeds meldingen over tijdens het opstarten omdat ik mijn HDD gewisseld heb.

Ook voor de bios instellingen: ram heb ik op 2133mhz gelockt (alle sticks op dat xmp) maar de latency moet ik inderdaad nog even naar kijken!

Ik ga ook maar naar m'n nest toe...
Morgenmiddag heb ik genoeg tijd om in alle rust de opties te proberen. Thanks :D

[Voor 5% gewijzigd door daanwth op 31-10-2018 22:23]

• tpijkeren
daanwth schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:20:
[...]

Hmm... Oké... Dus ook pieken als ik programma's open?
pieken is juist normaal, dan gebruik je je processor..
genoeg *** sites die echter ook de hele performance kunnen opzuigen (chrome/edge/firefox)..
probeer eens lekker te scrollen op linkedin o.i.d.

't is was anders als een proces constant grootverbruiker is.

• daanwth
tpijkeren schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:23:
[...]

pieken is juist normaal, dan gebruik je je processor..
genoeg *** sites die echter ook de hele performance kunnen opzuigen (chrome/edge/firefox)..
probeer eens lekker te scrollen op linkedin o.i.d.

't is was anders als een proces constant grootverbruiker is.
Ja dat begrijp ik, :p alleen vind het zo raar dat m'n processor op 64% staat terwijl Chrome maar 2.4 verbruikt en de rest 0.1 of 0.0...

Goed, ik kom hier morgenmiddag nog op terug!

• daanwth
@MAX3400
Heb eventjes wat dingen geprobeerd:

- Pagefile naar 16mb gezet (lager kon niet geloof ik)
- Windows indexing/search lijkt me handig om aan te laten staan?
- Windows Hibernation/Fastboot moet ik nog naar kijken...
- Chrome gaat nu al wat beter sinds het disablen van automatic-tab-discarding
- Logitech software en andere achtergrond programma's voor nu uitgezet, lijkt niet heel veel uit te maken

Ook heb ik in de BIOS gekeken:
Zie https://imgur.com/a/8FNgALv
Als het goed is staat het automatisch op CAS15
Ook heb ik het ram op 2133Mhz gezet (al eerder gedaan...)

Merk voor alsnog dat ik in Fortnite redelijk wat micro-stutter ervaar. Ik ga kijken in GTA hoe dat gaat!

edit: in GTA V nog steeds last van dat (vooral wanneer ik grote snelheid door de stad rij) dat mijn YouTube video helemaal vastloopt. Ook loopt de achtergrondverlichting van mn keyboard (rainbow) helemaal vast...

[Voor 21% gewijzigd door daanwth op 01-11-2018 14:59]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee