Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tips/Advies voor IT'ers in opleiding die op een ROC zitten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• nilkroos
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23-01-2019
Hoi allemaal,

Ik wil graag even wat kwijt. De afgelopen 2 maanden heb ik op tweakers zitten smeken om advies van professionals wat mij zeker ook heeft geholpen. Dit bericht is vooral bedoeld naar iedereen die zich nog altijd wil verdiepen in het IT en leerlingen die last hebben met het leren.

Mijn advies is: zelfstudie De reden waarom ik dit aan jullie door wil geven is omdat ik zelf ook een leerling ben die nog bezig is met zijn opleiding en ik weet zeker hoe vervelend het is om te afhankelijk van andere klasgenoten te zijn en hoe je de basis dingen zelfstandig wilt uitvoeren.

Laten we even eerlijk zijn, 9/10 keer leggen onze IT docenten ons iets 1 keer uit en daarna begrijpen we het nog steeds niet. Wat je kan doen is het probleem direct aanvragen bij de docent, die je vast graag zult willen helpen of als je het na een tijdje vergeet kun je schooldomein gebruiken.

"Huh, schooldomein?", ja inderdaad een schooldomein. Vergeet niet dat als je inderdaad betaalt voor al jouw studiematerialen dat licenties en digitaal leermateriaal daar ook in zitten. Als je via www.stichtingpraktijkleren.nl inlogt met jouw schooldomein, dan zullen er allemaal digitale leermateriaal en hier komt het belangrijke stuk. Tussen deze digitaal leermateriaal zal zeer waarschijnlijk de website www.lynda.com er tussen moeten zitten. Klik daar op en in principe zullen onderdelen van Basic Networking tot Windows Server of PHP aan luistermateriaal er ook in moeten zitten. Al moet ik zeggen dat Lynda.com het wel heel uitgebreid uitlegt is het wel handig voor beginners of mensen die de basis weer even willen weten om dat te kunnen oefenen.

Vind je de websites niks en duik je liever in je boeken? Probeer dat dan maar uit, op bol.com heb je ook enige andere tweedehands schoolboeken die je kunt bestellen. Zelf heb ik een Windows Server 2016 netwerkbeheer boek gekocht op advies van @bernard038 , deze heeft me zeer geholpen dus als je dit leest bedankt Bernard!

Hopelijk heb ik jullie hiermee een klein stukje geholpen. Ik ben zelf ook een leerling, dus ook ik leer nog. Verbeter enige punten indien je het zelf nodig vind in de reacties hieronder. Heb jij nog een website of andere referendum wat IT'ers in opleiding kan helpen met hun leerproces, laat het dan achter in de reacties!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tip: zelfreflectie...

Met enige nuance; je hebt 5 posts gemaakt in 5 topics. Ongetwijfeld heb je al onze replies gelezen maar je laat jezelf nooit meer zien qua antwoorden of aanvullende vragen. Als je wil leren, is het geven & nemen en interactie tonen.

Desondanks; dank voor deze verhelderende topicstart, je laat wel zien dat je iets van ons opgestoken hebt en er ook daadwerkelijk wat mee doet (zoals een boek kopen en verder op zoek gaan naar andere bronnen van informatie).

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nilkroos
@MAX3400 Hoi Max, sorry dat ik zo'n impressie achterlaat. Zoals ik al zei ik ben 2 maanden geleden pas begonnen met tweakers dus ik ben nog niet zo up to date met hoe deze IT forum in elkaar zit. Bedankt voor de feedback en ik hoop mensen zoveel mogelijk te helpen hier.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nilkroos schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:49:
@MAX3400 Hoi Max, sorry dat ik zo'n impressie achterlaat. Zoals ik al zei ik ben 2 maanden geleden pas begonnen met tweakers dus ik ben nog niet zo up to date met hoe deze IT forum in elkaar zit. Bedankt voor de feedback en ik hoop mensen zoveel mogelijk te helpen hier.
Als je kijkt in https://gathering.tweaker...ind/poster/1096833/topics kan je al je eigen topicstarts zien. De oude 4 topics hebben in totaal dus 24 antwoorden van anderen aan boord. Daar zaten ook aanvullende vragen tussen die aan jou gericht waren. Normaliter (net als in een gesprek met een docent ofzo), stel je een vraag, daar komt dan een antwoord en/of tegenvraag op en dan ga je daar weer op in ;)

Het is niet ongewoon dat sommige mensen zich niet meer laten zien of geen zin meer hebben om te reageren maar zo kwam je in ieder geval qua manier van posten/informatie niet over dus het was leuk geweest als je de tijd had genomen om sommige vragen nog even te beantwoorden :)

Als voorzetje, maar dat lijkt me duidelijk; dit zal je later in je baan ook moeten doen/kunnen. Vragen krijgen en vragen stellen en gezamenlijk (met overige IT'ers of andere collega's) tot een gesprekje komen en uiteindelijk tot een oplossing.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:34
Ergens snap ik het punt van TS wel. MBO-3/-4 ICT en starten -- Dat is een uitdaging.

Persoonlijk ken ik de ellende: MBO-4 en 2012: Crisis was toen in "full swing". Zelfs HBO-ers hadden het lastig.

Het is echt een kwestie van Doorzetten. Ook na de zoveelste keer een afwijzing te krijgen ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• nilkroos
@D_Jeff Inderdaad. Onlangs ben ik weggestuurd van mijn stage wegens gebrek aan basiskennis terwijl ik 9/10 keer alleen op kantoor zat en elke keer als ik mijn stagebegeleider om hulp vroeg kwam er een hele diepe zucht naar buiten. Ben inmiddels met een project voor school bezig om de stageuren af te ronden en ik heb nu al meer geleerd dan op die stage zelf.

Stages zoeken worden steeds moeilijker voor MBO IT'ers, ze willen meer ervaring met de uitgevoerde praktijken en minder theorie terwijl het op school omgekeerd uitgelegd word. Ik ga binnenkort onderzoeken wat stagebedrijven precies willen van stagaires MBO'ers en op basis daarvan hoop ik een hulpvolle conclusie te kunnen trekken.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:04

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Een van de belangrijke dingen die je moet leren, is samenwerking. Dat leer je niet met zelfstudie. Granted, in een aantal gevallen kom je op 'n solo-functie terecht, maar het is echt maar zelden dat je je leven lang een solo-functie hebt. Leren samenwerken is een van de belangrijkste pijlers van je opleiding imo, ongeacht welke richting je een studie doet.

Neem je dat ook mee in je afweging?

Note to self: being good is often more important than being right.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 00:28
ardana schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:08:
Een van de belangrijke dingen die je moet leren, is samenwerking. Dat leer je niet met zelfstudie. Granted, in een aantal gevallen kom je op 'n solo-functie terecht, maar het is echt maar zelden dat je je leven lang een solo-functie hebt. Leren samenwerken is een van de belangrijkste pijlers van je opleiding imo, ongeacht welke richting je een studie doet.

Echter moet er wel wat gedaan worden aan studenten die geen reet uitvoeren. Heb mijn MBO(niv3 en 4) afgerond in 3 jaar maar op een gegeven moment ben je wel klaar met het trekken van de kar.

HBO idem. Daar is het pas een probleem omdat je dan 8 weken met elkaar opgezadelt zit. Het argument was dat je in het bedrijfsleven ook met andere mensen moet werken en dat je het maar moet accepteren. Het werkt dan ook niet echt als jij in je eentje een heel project aan het maken bent om je cijfer te halen terwijl de rest niet komt opdagen of geen ene reet uitvoert. Iieder blok heb ik wel een gesprek gehad.

Als enige van mijn team ging ik door voor de herkansing want de rest reageerde niet meer en ging maar vakantie vieren. Letterlijk 2 weken in mijn zomervakantie door gegaan. Resultaat: Ik zou een 8 krijgen en de rest een 6. Lekker door helemaal niets te doen. Ik vroeg of ik ook een 6 zou krijgen als ik ook niet kwam opdagen. Het antwoord was dat de hele team een 1 zou krijgen dan.

Mijn laatste blok dacht ik fuck it, misschien als ik ook niets doe pakt de ander het wel op. De week voordat ik zou afstuderen een belletje gehad van de SLB: "Je hebt het blok niet gehaald want het project is niet ingeleverd".
Door dit soort geneuzel zit mijn cijferlijst zit vol met zesjes.

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Nou heb je 1 voordeel, die zesjes boeit niemand iets als je kunt laten zien dat je wat kunt.

Sowieso vind ik het onzin dat je in een 'team' moet kunnen werken op school (ja, MBO, HBO en over het algemeen ook uni zijn gewoon school, verplichte aanwezigheid, verplicht netjes puntjes afstrepen en verplicht projectjes doen met verplichte projectgenoten). Er is niemand die lamme zakken wegstuurt, er is verdacht weinig sociale controle op activiteit, en inderdaad, die 6 is goed genoeg, als je het 'maar haalt'.

Voordeel: op je werk wordt er meestal wel naar personen gekeken, en vooral naar of die persoon nog economisch interessant is voor het bedrijf. Dat levert gemotiveerdere mensen op, al is het alleen maar omdat je er anders uitvliegt. Mocht dat niet het geval zijn, dan is het tijd om te switchen ;)

Verder is het denk ik noodzakelijk om thuis (of elders) te spelen met wat hard- en software, zodat je ook echt in de praktijk dingen kunt oppakken. Theorie is leuk en noodzakelijk, maar uiteindelijk word je betaald voor de praktijk.

Few weapons in the arsenal of freedom are more useful than the power to compel a government to disclose the evidence on which it seeks to forfeit the liberty of its citizens - Learned Hand

• MrManuel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09-06 01:00

MrManuel

The impossible is easy...

ardana schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:08:

Sterker nog, als ik terug kijk naar mijn IT opleiding is het enige wat ik daar nog echt uit gebruik of wat nog relevant is op dit moment Samenwerking met andere, Active Directory en normaliseren van databases. Met meer ben ik of niet meer in aanraking gekomen of is ondertussen zodanig out-dated dat het niet meer relevant is.

Bedrijven zullen ook kijken naar het denk niveau (MBO/HBO) en niet inhoudelijk naar wat je hebt geleerd tijdens je opleiding.

ManuelBijen.nl - Fotografie - Process Coördinator / Quality Assurance

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-06 23:05
In het bedrijfsleven heb je ook lamme zakken die niks doen. Die keer op keer met verhaaltjes komen "waarom" het niet ging of hoe moeilijk ze het wel niet hebben. Maar het werk moet wel worden gedaan, dus leer er maar mee omgaan. Je moet kunnen aanvoelen of ze écht hun werk niet kunnen doen, of dat ze elke keer met slappe smoesjes komen. En dat is wat je op school leert.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• nilkroos
Ik zal heel eerlijk zijn. Op de meeste ROC's zijn er veel docenten die weinig willen uitleggen. Ze hebben vaak een houding van "Op youtube is alles te kijken" en leggen bijna niks uit. Ik snap dat we het zelf moeten uitzoeken want niet alles kan worden uitgelegd, maar ik betaal ieder jaar minimaal 1000-1400 euro aan lesgeld en dan kunnen ze wel tenminste de basis proberen uit te leggen maarja dat willen ze ook niet doen. Vervolgens krijgen we een moeilijke toets voorgeschoten, haalt iedereen een slechte cijfer en dan word je gewoon voor je neus uitgelachen. @com2,1ghz , ik ben het eens met jouw mening maar studenten gaan geen reet uitvoeren als niks hun word uitgelegd. Ik heb de eerste schooljaar achter een fucking PC scherm moeten staren en dan kwam ik daar bij een stagebedrijf en vragen ze je vervolgens "Dus wat weet je al?". Er is al geklaagd bij de opleidingsmanager die blijkbaar ook geen bal weet en een random docent van Mediavormgeving als docent Client Server (werken met windows server) zet die helemaal geen ervaring heeft met dit en daar geef ik de docent ook niet de schuld voor, maar er zijn heel veel MBO studenten die met een HBO denk niveau binnenkomen, maar als ze niet weten wat ze moeten doen is het moeilijk om wat te doen en voeren zij gewoon geen reet uit. De motivatie is er bij de meeste er gewoon uit.

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja, het aloude advies van Samuel Clemens is niet voor niets "Don't let schooling interfere with your education"...

Few weapons in the arsenal of freedom are more useful than the power to compel a government to disclose the evidence on which it seeks to forfeit the liberty of its citizens - Learned Hand

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:23
Widow schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:55:
In het bedrijfsleven heb je ook lamme zakken die niks doen. Die keer op keer met verhaaltjes komen "waarom" het niet ging of hoe moeilijk ze het wel niet hebben. Maar het werk moet wel worden gedaan, dus leer er maar mee omgaan. Je moet kunnen aanvoelen of ze écht hun werk niet kunnen doen, of dat ze elke keer met slappe smoesjes komen. En dat is wat je op school leert.
Ik denk dat de meeste dat al wel op de middelbare school hebben uitgevonden, wie gewoon een lambal is en wie het niet begrijpt. En daarin heb je degene die het uitgelegd kunnen worden, en degene die gewoon het niveau niet aan kunnen.

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19-06 14:06
Mijn ervaring is dat de scholen vaak achterlopen op de industrie. Gezien de snelheid van ontwikkelingen in de IT is het natuurlijk ook onmogelijk om ieder jaar de nieuwste trends te behandelen. Dit neemt niet weg dat het wel handig is om te doen.

Mijn tip: wees op de hoogte van de nieuwste trends en technologieën en verdiep je er ook in. Al meer wordt cloud native tegenwoordig, dus als ITer inzetten op Azure/AWS/GCP is een goede zet. Een goede site voor zelfstudie is linuxacademy.com waar veel interactieve labs op staan en goed studie materiaal. Het kost echter wel geld, maar het is mogelijk een studenten korting te krijgen (is dan $80 voor 3 maanden). Dit kan ik iedereen die ook maar iets met de cloud wilt doen aanraden.

Disclaimer: ik ben geen werknemer of belanghebbende bij Linux Academy. Ik ben slechts een zeer tevreden gebruiker.

• nilkroos
@Hatsjoe , ken je enige Youtube kanalen of websites die zich bezighouden met deze nieuwe trends? Ik weet dat tweakers er 1 is.

• Metzie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15-06 22:25

Metzie

Nyaano !

nilkroos schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:15:
@Hatsjoe , ken je enige Youtube kanalen of websites die zich bezighouden met deze nieuwe trends? Ik weet dat tweakers er 1 is.
Er zijn ladingen online trainingen die je met een zeer beperkt budget kunt volgen. Voorbeelden:En nog veel meer, Google is je vriend.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• H_H
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-06 21:20

H_H

'Tis but a scratch!

Voorop gesteld: ik ken je niet en heb je overige posts alleen vluchtig doorgescand, dus ik hoop dat ik je met dit verhaal nergens beledig. Maar even om te prikken: in hoeverre vind jij dat anderen jou kennis moeten overdragen? Want ik proef een beetje dat je verwacht dat alle kennis je aangereikt wordt. Je vindt dat je docenten dat te weinig doen, je hebt een afwachtende houding van je stage ("wat kan ik verwachten...") en wilt door Youtube filmpjes verteld worden hoe e.e.a. in elkaar zit.

In de "echte" wereld, zal dit maar zeer weinig het geval zijn. Je moet zelf gaan inlezen, oefenen, vallen en opstaan. En dat is lastig, dat weet ik. Ik moet nu ook weer een nieuwe database engine gaan uitvogelen. Niemand die me nu aan het handje neemt om dit te doen. Ik heb de software en op het interwebs staat van alles. En over een paar weken moet ik beginnen met de bouw van het nieuwe DWH in dat ssyteem. O, gruwel. Maar ook wel leuk en spannend. Overigens: leer ook dat je vragen van je werkgever mag beantwoorden met "weet ik niet". Maar vervolg dan dat antwoord wel met "maar ik ga er achteraan en kom bij je terug als ik het wel weet!".

Van stages is het normaal dat je als student leerdoelen opstelt. Als ik studenten begeleidde, had ik wel een bepaalde opdracht voor ze, maar ik verwachtte wel van hén dat ze leerdoelen hadden. Qua techniek, qua methodiek, qua samenwerkingen, enz. En dáár ging ik ze op coachen. Maar ik ging ze geen les geven of iets dergelijks. Goed, dit waren dan altijd wel HBO studenten waarvan je enige mate van zelfstandigheid mag verwachten (want ik in bepaalde gevallen totáál teleurgesteld werd...) , maar ook MBO'ers zou ik coachen op zelfontplooiing en zelfstandig werken. Dat is over het algemeen nu eenmaal de bedrijfscultuur in Nederland: zelfstandig werken. Teamplayers: tuurlijk. Je moet kunnen samenwerken met je collega's of klanten. Maar je kan niet achterover zitten en alles aangereikt krijgen. Die bedrijfsculturen zijn er ook wel, meestal waarbij hiërarchie erg belangrijk is, zoals het leger, politie, brandweer, enz. Of waar met lager opgeleiden werken. Maar ik zie jou wel als iets intelligenter dan iemand die alleen lopende band werk kan doen.

Kortom: als ik je een beetje goed ingeschat hebt is mijn advies: ga meer uit van zelfontwikkeling en zoek meer coaching.

• Hatsjoe
De sites die Metzie aanhaalde zijn goede informatie/zelfstudie bronnen. Verder is het ook belangrijk te kijken naar wat de markt zoekt. Kijk alvast bij vacatures van functies die jij ziet zitten en kijk wat daar gevraagd wordt.

Wat ik eerder was vergeten te melden is meetup.com. Wanneer er een onderwerp is waar je meer vanaf wilt weten, schrijf je in voor deze meetups. Er zijn er enorm veel. Iedere trend/topic/tool/technologie heeft wel zijn eigen meetup groep. Deze zijn bijna altijd gratis, en veelal met pizza en bier. Dit zijn ook mooie kansen om je netwerk uit te breiden en te netwerken met mensen werkzaam in de IT sector.

Een groot zakelijk netwerk hebben gaat je zoveel helpen in de toekomst, en je kan niet vroeg genoeg beginnen met het opbouwen van dit netwerk.

[Voor 9% gewijzigd door Hatsjoe op 01-11-2018 14:17]

• nilkroos
@H_H Zo een persoon was ik voor de zomervakantie, ik leer nu zelf heel veel van digitaal leermateriaal en houd me bezig met de nieuwste widgets en dergelijke. Goed ingeschat en no offense taken. Dank je wel.

• nilkroos
@Hatsjoe Mooi dus gratis meeloopdagen. Bedankt.

• Hatsjoe
nilkroos schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:37:
@Hatsjoe Mooi dus gratis meeloopdagen. Bedankt.
Het zijn geen gratis meeloopdagen. Het is veelal in de avond een meetup waarin 1 of meerdere praatjes worden gehouden over een bepaald onderwerp. Afhankelijk van de meetup groep kunnen dit technisch diepgaande praatjes zijn of puur een introductie. Het is zeker een goede manier om jezelf bekend te laten worden met de tools en technieken die in de industrie gebruikt worden.

• nilkroos
@ardana Jammer genoeg zijn er in het dagelijkse IT veel studenten die geobsedeerd zijn met hun eigen ego. Zal ff een voorbeeld noemen, laatst had ik een klasgenoot die bij mij aan tafel zat en we moesten een samenwerkingsopdracht uitvoeren. Hij wou niet meedoen, omdat hij zichzelf een perfectionist noemt en mede door zijn kameraden (wij) niet wilt achterlopen vanwege onze gebrek aan IT kennis vergeleken met hem. Jammer genoeg zijn de mensen met zo'n grote egöisme vaak de meest begaafde IT studenten bij ons op school en is het moeilijk om samenwerking te kunnen vinden. Ik heb weleens gehoord dat dit vaker voorkomt, ik oefen nu met klasgenoten die wat minder kennis hebben van IT beheer, maar het helpt mij wel omdat zij bereid zijn om mij te helpen.

• Harry2014
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 04-11-2020
Samenwerken met je mede studenten is denk ik key voor je toekomstige loopbaan. goed dat je dat oppakt, ook met minder begaafde medestudenten.

Het tweede aandachtspunt is natuurlijk je eigen kennis zoals de andere opmerkingen al aangeven.

Als ik over de afgelopen jaren kijk is het samenwerken in (kleine) teams alleen maar belangrijker geworden. Op mijn werk worden de grote veranderingen meer en meer in agile werkvormen gegoten. Kortom, werk wordt in kleine brokken gehakt waarbij van de teams verwacht wordt dat zij deze zelf verder vorm geven.
Je werkt in een klein team met vak-specialisten die de it-ers in het team sturen met wensen en inhoudelijke informatie. De team leden zelf zorgen voor de samenhang voor hun eigen vakgebied en over de individuele delivery teams heen.

Kortom een hele fijne matrix organisatie met veel wederzijds contact en feedback waarin je op de middellange termijn alleen succesvol kan zijn met eigen initiatief, de wil tot samenwerken en het overbruggen van verschillen. Briljante maar niet tot samenwerking geneigde types gaan het hierin niet redden (hebben we overigens wel andere project voor :-). Mijn beeld is dat dit ruim 90% van het werk is/gaat worden.

• gameguy12
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-06 20:32
Ik zit zelf nu in het eerste jaar van mijn opleiding. Zelf heb ik moeite met dingen als SQL. JavaScript en HTML zijn beiden wel te doen. Het Windows netwerkbeheer gebeuren vindt ik zelf niet zo interessant. Helaas heb ik het wel. Ik vindt het zelf fijn dat je dit topic bent gestart! Ik Zal even gaan rondkijken op de site.

• nilkroos
@gameguy12 SQL is volgens mijn ervaring een kwestie van ermee spelen dus gewoon dingen uittesten. JavaScript, ik ben daar nu mee bezig de basis tenminste. HTML is gewoon opmaaktaal, zal je niet zoveel nodig hebben. Studeer jij Applicatieontwikkeling of ICT Beheer?

• gameguy12
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-06 20:32
nilkroos schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:40:
@gameguy12 SQL is volgens mijn ervaring een kwestie van ermee spelen dus gewoon dingen uittesten. JavaScript, ik ben daar nu mee bezig de basis tenminste. HTML is gewoon opmaaktaal, zal je niet zoveel nodig hebben. Studeer jij Applicatieontwikkeling of ICT Beheer?
Ik studeer nu ICT Beheer. Ik heb nog wel de optie om na het eerste jaar naar de ontwikkelingskant te gaan. Het bevalt mij tot zover zeer goed, dus dat is wel mooi.

• DCV191283
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 09:22
Even een aantal van je reacties onder elkaar (en ja, ik weet dat ik bij sommige reacties misschien iets meer context had kunnen pakken), maar lees het zelf eens door:
Onlangs ben ik weggestuurd van mijn stage wegens gebrek aan basiskennis terwijl ik 9/10 keer alleen op kantoor zat en elke keer als ik mijn stagebegeleider om hulp vroeg kwam er een hele diepe zucht naar buiten.
Ik zal heel eerlijk zijn. Op de meeste ROC's zijn er veel docenten die weinig willen uitleggen.
Er is al geklaagd bij de opleidingsmanager die blijkbaar ook geen bal weet en een random docent van Mediavormgeving als docent Client Server (werken met windows server) zet
Jammer genoeg zijn er in het dagelijkse IT veel studenten die geobsedeerd zijn met hun eigen ego.
Waar zit jouw zwakke punt? Ik roep op mijn werk nog wel eens: "Als je denkt dat heel de wereld gek is, moet je misschien eens aan jezelf gaan twijfelen". Laat duidelijk zijn dat ik dit niet lullig bedoel, maar als het aan iedereen ligt, zou er dan ook een stukje bij jezelf kunnen liggen?

Ik heb geen ervaring met een MBO IT opleiding, ik heb zelf (15 jaar geleden) een MBO opleiding op financieel gebied gedaan en ben er inmiddels wel achter dat het ik veel geluk heb gehad met hoe goed alles bij ons geregeld was. Dus ik wil zeker niet zeggen dat al je klachten onterecht zijn, maar ik ben er wel van overtuigd dat je het met je huidige houding ook bij werkgevers erg moeilijk zal gaan krijgen.

Je eerste werkgever zal (in veel gevallen) echt wel bereid zijn om tijd in je te steken om je op te leiden (wij roepen op kantoor vaak, liever dat ze niets weten als dat ze door een ander zijn verpest...), maar hij zal ook verwachten dat je initiatief toont. Zelf (en ja dat kan ook in eigen tijd zijn) op zoek gaat naar dingen die iets aan gaan toevoegen aan je werk.

Sorry maar je tijd op het lager en voortgezet onderwijs is voorbij, niet alles ligt meer op dienblaadje voor je, dat is misschien wel één van de grotere lessen van het MBO.

• nilkroos
@gameguy12 Als jij ICT Beheer nog steeds leuk gaat vinden en de automatie activiteiten ook, dan raad ik je aan dat je de Systeemsbeheerder kant kunt opgaan. Daar kan je servers via remote access beheren of applicatie's maken die je via een VPN laten verbinden met een server van een werkbedrijf.

• DeadMeat-
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 02-02-2019
Goed dat jij bezig bent d.m.v. zelfstudie je kennis uit te breiden. Momenteel volg ik de opleiding 'Medewerker beheer ICT' op niveau 3. Gelukkig zit ik in het laatste jaar.

Er is niet tot nauwelijks (technisch) verschil tussen niveau 3 en niveau 4 binnen onze opleiding. Veelal worden dezelfde vakken gegeven. Mijn ambitie is dan ook om niveau 4 (een jaar) over te slaan en via een colloquium doctum (21+ toets) door te stromen naar het HBO.

Ik ben in mijn vrije tijd voornamelijk bezig met het uitbreiden van mijn kennis die niet op school behandeld wordt, zoals de beginselen van het programmeren in Java en de generieke vakken (Wiskunde, Nederlands en Engels) op een goed niveau te krijgen voor de overstap naar het HBO.

Mijn advies is dan ook om te kijken wat de markt op dit moment vraagt en daarop in te spelen. Ga met dingen aan die slag die je leuk vindt en wilt leren. Motivation is the key to success. Als je, zoals ik, de ambitie hebt om door te stromen naar het HBO zorg er dan voor dat je weet wat er voor vakken gegeven worden en speel hier op in.

Lekker aan de slag dus!

Succes :-)

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02:32

Zenix

BOE!

Ik heb MBO ICT Niveau 2/3/4 gedaan en daarna nog HBO-ICT. Ik zat op de slechtste ROC van Nederland. Alsnog heb ik alles in één keer gehaald en geen enkel probleem gehad.

Ik heb geen problemen gehad omdat ik maar één doel voor ogen had, en dat was mijn diploma(s). Ik zat daar niet voor de docenten, of medestudenten, maar voor mijzelf. Ik verwachtte ook niks van mijn medestudenten en docenten, waardoor ik mij er ook niet aan kon ergeren. Want een groot deel zat daar voor de stufi, of waren voornamelijk aan het gamen.

Uiteindelijk werden er wel groepjes gevormd. De groep met serieuze studenten, waar ik onderdeel van was. De groep gamers, die alleen met LoL of Wow toentertijd bezig waren. Tenslotte had je nog de stufi trekkers.

De eerste groep had geen problemen en ben ik grotendeels ook weer tegengekomen op het HBO (ook van MBO ICT Niveau 2) De tweede groep is meestal nog wel op een servicedesk terecht gekomen. De laatste groep werkt niet meer in de ICT.

Samenwerken is belangrijk, maar zoals het gaat op het MBO of HBO-ICT is niet de realiteit in het bedrijfsleven. Ik kan veel beter samenwerken in het bedrijfsleven, want over het algemeen is iedereen daar wel serieus bezig met zijn vak. Tijdens het MBO heb je dat totaal niet en heeft samenwerken(vooral projectmatig) totaal geen nut. Geeft alleen maar frustraties over en weer(zoals je hier ook kan lezen). Op het HBO-ICT is het samenwerken pas leuk als het bindend studieadvies zijn werk heeft gedaan. Tot dan is het hopen dat je een goede groep hebt. Samenwerken is belangrijk, maar mijn inziens ligt de focus teveel op het samenwerken, waardoor goede studenten minder goed kunnen excelleren en hun niveau moeten bijstellen, zodat frustraties worden voorkomen.

Ik begon meestal het project met de vraag aan mijn medestudenten ''wat voor cijfer willen jullie halen?" Als daar een lager cijfer uit kwam dan een 8, dan wist ik dat ik mijn niveau moest bijstellen, zodat ik niet gefrustreerd raakte. Dan had ik alsnog een leuke periode, maar nam ik het project niet serieus. Want de beoordeling gaat vaak over samenwerken, lang niet altijd over het resultaat. In het begin probeerde ik nog werk te verbeteren van medestudenten en ze te helpen om een hoger cijfer te halen, maar dat was niet optimaal voor de sfeer en samenwerking, waardoor beoordeling toch niet beter werd.

Zelfstudie is altijd belangrijk, niet alleen tijdens de studie. Zelfstudie is een essentieel onderdeel van de ICT, daarmee kan je uiteindelijk qua kennis onderscheiden in vergelijking met collegae. Tijdens mijn MBO-ICT opleiding heb ik al certificaten gehaald, waardoor ik vrijstellingen kreeg op het HBO en tijdens het HBO ook certificaten gehaald. Ik probeer elk jaar een aantal certificaten te halen, of mijzelf te ontwikkelen in bepaalde deelgebieden.

Want uiteindelijk moet je niet alleen je kennis uitbreiden voor je huidige baan, maar altijd vanuit gaan dat je morgen op straat komt te staan en dan moet je nog goed in de markt liggen. ICT is een leven lang leren en dat maakt het ook leuk.

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 23:42
nilkroos schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:23:
Ik zal heel eerlijk zijn. Op de meeste ROC's zijn er veel docenten die weinig willen uitleggen. Ze hebben vaak een houding van "Op youtube is alles te kijken" en leggen bijna niks uit. Ik snap dat we het zelf moeten uitzoeken want niet alles kan worden uitgelegd, maar ik betaal ieder jaar minimaal 1000-1400 euro aan lesgeld en dan kunnen ze wel tenminste de basis proberen uit te leggen maarja dat willen ze ook niet doen. Vervolgens krijgen we een moeilijke toets voorgeschoten, haalt iedereen een slechte cijfer en dan word je gewoon voor je neus uitgelachen.
Hierdoor voel ik mezelf toch enigszins aangesproken. Ik geef namelijk (sinds kort) les binnen het mbo maar niet bij ICT-opleidingen. Het punt is dat je wel heel erg generaliseert.

Als ik zou moeten generaliseren zou ik zeggen: de studenten op een gemiddeld ROC zijn alleen maar bezig met hun telefoons, YouTube, Snapchat, Instagram, blowen, gamen, niks doen, etc. Voor velen is een kwartiertje iets lezen of ergens aan werken al teveel gevraagd. Je kunt alles 1000x uitleggen maar dan nóg stellen ze je gerust precies dezelfde vraag weer (omdat ze gewoon niet luisteren/opletten, het gaat niet om moeilijke materie). Bijbaantjes vinden ze niks meer, nergens kunnen ze "genoeg moniesz maken" en ze lopen standaard de klas in met een pet/capuchon op, oordopjes in, telefoon in de hand, etc.

Hoeveel ik ook mijn best doe om iedereen erbij te betrekken, studenten te motiveren/inspireren en hen écht wat mee te geven: ik heb de hoop opgegeven dat me dit gaat lukken bij 100% van de studenten. Hoe graag ik ook wil, ze kampen vaak ook met zoveel problemen. Problemen thuis, met vrienden, verslavingen, ongemotiveerd, etc. Ze zeggen letterlijk: ik kan niet vroeg opstaan meneer, dat is niks voor mij. En verslapen zich keer op keer, komen maar halve dagen opdagen. Tuurlijk missen ze dan veel stof en uitleg. Helaas voor hen zal het halverwege het schooljaar dan ook ophouden wegens een slechte houding en een te laag aanwezigheidspercentage.

Voor ik in het mbo ging werken kende ik alleen de verhalen maar had ik er niet echt een beeld bij. Hoe leuk ik het ook vind (ik kan namelijk echt goed opschieten met die jongelui en het geeft me voldoening) moet ik toch beamen dat het zwaar is. Soms halen ze het bloed onder je nagels vandaan en de mentaliteit, brutaliteit en agressiviteit is soms echt ongelooflijk. Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind het een leuk vak en ben zelf nog in opleiding dus moet ook nog veel leren en ervaring op doen. Maar simpel is het niet, er stromen er namelijk ook weer genoeg uit, zowel startende docenten als docenten die het niet meer aankunnen en terug verlangen naar vroeger (toevallig een directe collega van mij).
Ik heb ook expres een beetje gechargeerd en gegeneraliseerd omdat studenten dit vaak ook doen en alles vanuit hun kant bekijken. Hangt natuurlijk samen met de leeftijd, zelfreflectie is vaak erg moeilijk. Toch zou het mooi zijn als dit er iets meer zou zijn, wat ik stiekem wel had verwacht voor ik begon overigens :P

Misschien was deze post niet geheel ontopic maar moest er toch even op inhaken ;)

Verder denk ik dat je er goed aan zou doen enkele studenten op te zoeken waarmee je goed kan samenwerken en waarmee je op één lijn zit. Dan kun je op school of bij iemand thuis prima samen aan opdrachten werken en stof bestuderen. Ook denk ik dat wanneer je gewoon een afspraak maakt met een docent voor wat extra uitleg/bijles, ze dit alleen maar kunnen waarderen. Wij vinden het namelijk geweldig wanneer studenten pro-actief zijn en uit zichzelf om hulp vragen omdat ze graag iets willen bereiken. Gewoon doen dus! Succes! d:)b

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-06 12:57
Tip: Je leert enorm weinig van een beetje youtube kijken. Je leert door dingen zelf te doen. Ik ben zelf al zo'n 15 jaar bezig in 't vak maar ben regelmatig bezig nieuwe dingen uit te zoeken (en er blog-posts over te schrijven om mezelf te dwingen het uit te diepen). Youtube spul blijft niet of nauwelijks hangen in mijn ervaring.
nilkroos schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:09:
@ardana Jammer genoeg zijn er in het dagelijkse IT veel studenten die geobsedeerd zijn met hun eigen ego. Zal ff een voorbeeld noemen, laatst had ik een klasgenoot die bij mij aan tafel zat en we moesten een samenwerkingsopdracht uitvoeren. Hij wou niet meedoen, omdat hij zichzelf een perfectionist noemt en mede door zijn kameraden (wij) niet wilt achterlopen vanwege onze gebrek aan IT kennis vergeleken met hem. Jammer genoeg zijn de mensen met zo'n grote egöisme vaak de meest begaafde IT studenten bij ons op school en is het moeilijk om samenwerking te kunnen vinden.
Euh. Je zegt zelf dat je voor de schoolvakantie ook zo'n luie uitvreter was. Niet om het een of het ander; maar die 'egoistische' vent is er gewoon helemaal klaar mee de kar te moeten trekken op dat soort opdrachten en mensen zoals jou mee te laten liften. Kijk eerst eens naar je zelf zeg!

Dat je nu je leven gebeterd hebt; prima. Bewijs het maar bij deze personen door zelf eens enorm hard te werken. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat gaat dus tijd kosten.
remzor schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:37:
Hierdoor voel ik mezelf toch enigszins aangesproken. Ik geef namelijk (sinds kort) les binnen het mbo maar niet bij ICT-opleidingen.
Wil wel ff kwijt dat ik je een fucking held vind. Zou het zelf niet kunnen.

[Voor 61% gewijzigd door Hydra op 03-11-2018 16:09]

https://niels.nu

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 23:42
Hydra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:05:
Wil wel ff kwijt dat ik je een fucking held vind. Zou het zelf niet kunnen.
Haha thanks, zo zou ik het niet bepaald noemen maar goed. Zijn ook genoeg dingen die ik niet zou kunnen (bijv. wat IT'ers doen) :+
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True