Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Volledig Ubiquiti thuisnetwerk met meerdere switches

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• riemer774
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 05-06 16:36
Hi mede Tweakers,

Inmiddels woon ik alweer een jaar op mijn huidige adres (ouders) en hier in huis ben ik verantwoordelijk voor alles wat netwerkgerelateerd is, of eigenlijk al het computer gerelateerde.

Nou heb ik een jaar geleden het volgende geplaatst:

Modem (Caiway)

v (kabel)

TP-Link AC1900 router (begane grond)

v (kabel)

TP-Link TL-SG108E Switch (zolder) > PC, Hue

v (kabel)

TP-Link AP200 Acces Point (zolder)

Tot op het heden werkt dit eigenlijk oké. Alles doet het naar behoren, alleen zijn er een aantal zones in het huis waar de wifi echt heel slecht is, denk bijvoorbeeld aan de 1e verdieping. Echter gaan wij binnenkort uitbouwen en wil mijn stiefvader een flinke upgrade doen wat betreft de Wifi. Ik heb in overleg het een en het ander uitgezocht, en het leek mij een goed idee om over te gaan naar een volledige setup van Ubiquiti te gaan. Ik zelf heb geen ervaringen met ubiquiti, maar ik hoor (bijna) alleen maar goede verhalen.

Mijn vraag:
Nu komt het, de vraag: geeft de volgende setup problemen? \

Modem (Caiway)
v
Ubiquiti Unifi Security Gateway (router)
v
> Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) > Ubiquiti UniFi Cloud Key

> Netgear 5 Port Switch(woonkamer) > Sonos + 1 x Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
(met POE adapter)
> TP-Link TL-SG108E Switch (zolder) > PC, Hue, 1 x Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
(met POE adapter)
> 3 x Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1 x 1e verdieping, 1 x keuken, 1 x tuin)

Mijn vraag is voornamelijk of het problemen geeft als ik tussen de Ubiquiti Switch en APs een switch van een ander merk plaats. Aangezien er maar 1 kabel naar zolder gaat, is mijn enige mogelijkheid tot uitbreiding een Extra switch.

Graag hoor ik jullie ervaringen met een setup van Ubiquiti met meerdere switches. Tips of verbeteringen/wijzigingen zijn natuurlijk van harte welkom.

Wederom bedankt.

Beste antwoord (via riemer774 op 31-10-2018 22:57)

• Kartmaster93
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10-05 21:15
Mijn advies zou zijn om meteen alles goed aan te pakken. Voor beheersbaarheid, schaalbaarheid, en met name gebruikersgemak zou ik je adviseren om het hele gamma van Ubiquiti goed te bekijken. Zij bieden je namelijk de totaaloplossing voor een goed stabiel en snel netwerk. En mooiste van allemaal software defined.

Ik zou je de volgende producten adviseren:

1x Unifi USG
3x Unifi 8 port switch 60watt
2x Unifi A-C Pro
1x Unifi A-C Lite
1x Unifi A-C outdoor

Cloudkey is leuk maar niet noodzakelijk, als je geen statistieken realtime wil zou ik die niet kopen. Heb de software zelf op een Raspberry pi staan zelfde functionaliteit en de helft van het geld.

Je zou dus het volgende hebben: (eigen apparatuur niet beschreven)

Caiway modem (bridgemodus inschakelen)
Unifi USG
Unifi switch
Unifi A-C pro (gevoed via poe van switch)

V

Switch zolder
Unifi A-C lite (gevoed via meegeleverde poe adapter)

V

Woonkamer
Unifi Switch
Unifi A-C pro (gevoed via switch)

V
Tuin
Unifi Outdoor ap

Via de controller die je op je pc installeert configureer je simpel en snel in circa 30 min je gehele netwerk. Hierna word alles gepusht na de apparatuur en ben je live.

Zoals Prutser001 aangeeft is switch apparatuur compatibel met elkaar echter zul je niet zoals bij Unifi alles centraal kunnen managen, PoE is echter wel een verhaal appart, zelf weet ik uit ervaring dat een A-C pro 48 volt gebruikt en een A-C lite 24 volt. Standaard word de lite en pro beide met adapter geleverd die je kunt verwaarlozen op een unifi switch 60 watt als het om een accespoint type pro gaat

[Voor 15% gewijzigd door Kartmaster93 op 31-10-2018 22:32]

Alle reacties

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 31-05 17:55

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Waarom pak je niet gelijk een POE switch (802.3af) dan hoef je ook niet te knoeien met POE injectors.
GS305P of GS308P zijn mooi zat.
Je bent voor 2 POE injectors ~ 50 euro kwijt. POE switches geven je ook meer vrijheid.

En nee het maakt niet uit of je een Netgear/HP/Cisco of wat voor switch dan ook ertussen hangt. (POE is een ander verhaal).

Zelf veel ervaring met Openmesh AP's en dat werkt opzich hetzelfde als de Ubiquiti's dus dat maakt weinig uit.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Kartmaster93
Mijn advies zou zijn om meteen alles goed aan te pakken. Voor beheersbaarheid, schaalbaarheid, en met name gebruikersgemak zou ik je adviseren om het hele gamma van Ubiquiti goed te bekijken. Zij bieden je namelijk de totaaloplossing voor een goed stabiel en snel netwerk. En mooiste van allemaal software defined.

Ik zou je de volgende producten adviseren:

1x Unifi USG
3x Unifi 8 port switch 60watt
2x Unifi A-C Pro
1x Unifi A-C Lite
1x Unifi A-C outdoor

Cloudkey is leuk maar niet noodzakelijk, als je geen statistieken realtime wil zou ik die niet kopen. Heb de software zelf op een Raspberry pi staan zelfde functionaliteit en de helft van het geld.

Je zou dus het volgende hebben: (eigen apparatuur niet beschreven)

Caiway modem (bridgemodus inschakelen)
Unifi USG
Unifi switch
Unifi A-C pro (gevoed via poe van switch)

V

Switch zolder
Unifi A-C lite (gevoed via meegeleverde poe adapter)

V

Woonkamer
Unifi Switch
Unifi A-C pro (gevoed via switch)

V
Tuin
Unifi Outdoor ap

Via de controller die je op je pc installeert configureer je simpel en snel in circa 30 min je gehele netwerk. Hierna word alles gepusht na de apparatuur en ben je live.

Zoals Prutser001 aangeeft is switch apparatuur compatibel met elkaar echter zul je niet zoals bij Unifi alles centraal kunnen managen, PoE is echter wel een verhaal appart, zelf weet ik uit ervaring dat een A-C pro 48 volt gebruikt en een A-C lite 24 volt. Standaard word de lite en pro beide met adapter geleverd die je kunt verwaarlozen op een unifi switch 60 watt als het om een accespoint type pro gaat

[Voor 15% gewijzigd door Kartmaster93 op 31-10-2018 22:32]

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Zeker thuis kan je prima Unifi AP's mixen met andere switches zeker als je het toch allemaal dom wilt houden. Sterker nog ook je router hoef je niet vervangen. Ik zou wel alle wifi op op Unifi zetten.
Wat @Kartmaster93 zegt is op zich waar maar als je verder toch geen Vlan's of Gasten netwerken wil is het zonde van het geld en kan je later altijd alsnog doen. Zelfs die USG is dan overbodig, ook de controller is niet nodig deze is alleen van belang voor logging en grafieken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• lier
  • Laatst online: 13-06 08:10

lier

MikroTik nerd

Mocht je twijfelen welke Outdoor versie je kan nemen, de UAP-AC-M is een prima keuze. Kan ook Mesh doen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Let op dat deze niet met injector geleverd wordt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Kartmaster93
@Frogmen daar heb je gelijk in! Echter als je simpel beheer wil hebben en inzicht kun je dat voor lief nemen. Maar dat is natuurlijk net waaraan @riemer774 waarde aan hecht.

• Frogmen
  • Niet online
Kartmaster93 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:20:
@Frogmen daar heb je gelijk in! Echter als je simpel beheer wil hebben en inzicht kun je dat voor lief nemen. Maar dat is natuurlijk net waaraan @riemer774 waarde aan hecht.
Dat snap ik maar hoe vaak kijk je thuis in de config van je Unifi? Het moet gewoon werken en dat kan prima voor thuis zonder Cloud Key en managed switches zelfs de TP-link router is prima als router. Wat je niet hoeft te beheren is beter dan simpel beheer, en zonder kennis zegt heel veel data je niets. Dan kijk je twee keer en is het ook klaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True