Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nvidia-340 driver issue Elementary OS 5: Lockscreen op zwart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pporrio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23-06 13:49
Beste mede-Tweakers,

Ik heb een probleem met Elementary OS 5 (Juno) en de Nvidia-340 driver op mijn iMac 9,1:
Wanneer ik het scherm vergrendel, springt het scherm op zwart (lijkt helemaal uit te gaan) en kan daarna helemaal niets meer. Ik kan overal op drukken/klikken, mijn wachtwoord intypen gevolgd door enter...maar helaas niets werkt. Hij komt niet uit die stand. Ik kan alleen via de powerknop de iMac uitzetten.

Op diverse fora kom ik al tegen dat het een (Nvidia) driver issue is. Ik heb al geprobeerd:
1. De laatste driver gedownload (.run bestand) bij Nvidia en die geprobeerd te installeren. Maar tijdens de installatie geeft hij aan dat deze driver mijn videokaart (Geforce 940M) negeert en dat ik de legacy driver (nvidia-340) moet installeren die meegeleverd is met het OS. Deze is inderdaad beschikbaar in Elementary OS en kan via de GUI worden geïnstalleerd, of via de command line. Beide heb ik al geprobeerd.

2. Laatste Nvidia drivers geïnstalleerd via de PPA middels:
sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt install software-properties-common
add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa
sudo apt update
sudo apt install nvidia-340

3. De volgende wijzigingen in het bestand /etc/default/acpi-support aangebracht:
POST_VIDEO=true naar POST_VIDEO=false
SAVE_VBE_STATE=true naar SAVE_VBE_STATE=false

Bovenstaande opties bieden helaas geen oplossing voor mijn probleem. De nouveau driver werkt wel goed, maar dan heb ik niet de hardwareversnelling en die wil ik wel, o.a. voor Steam.

Hiervoor draaide ik Debian 9 (Stretch) en daar kon ik de driver xserver-xorg-video-nvidia-legacy-340xx installeren (via deb http://www.deb-multimedia.org stretch main non-free).

Op Debian draait het lockscreen van Gnome prima, ongeacht of ik het scherm net heb vergrendeld, of dat hij na een time-out van 10 minuten automatisch wordt vergrendeld. Waarom werkt het lockscreen met Debian 9 en Gnome wel goed en met Elementary OS 5 en Gnome niet?

Hebben jullie nog enig idee? Alvast bedankt voor de reacties.

Peter

[Voor 14% gewijzigd door pporrio op 31-10-2018 18:32]

Mijn platencollectie

Beste antwoord (via pporrio op 06-11-2018 14:45)

• eternity.miyabi
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 10-11-2018
Hello, the reason why your lockscreen doesn't work after wakeup is that nvidia-340 from Ubuntu repo is buggy (Ubuntu uses some patches).

You have to install official driver manually using installer from this link: https://www.nvidia.com/Do...Results.aspx/135161/en-us

Or use this one which can be build using DKMS until kernel 4.18:

https://nvidia.if-not-tru...86_64-340.107-patched.run

1. You will need to disable and blacklist nouveau

sudo nano /etc/modprobe.d/blacklist-nouveau.conf

then paste this:

blacklist nouveau
blacklist lbm-nouveau
options nouveau modeset=0
alias nouveau off
alias lbm-nouveau off

2. Update initramfs and grub

sudo update-initramfs

sudo update-grub

3. Reboot into text mode

Before your computer starts hold ESC

then in GRUB on first entry hit E

and on a line which looks like this:

linux /boot/vmlinuz-3.2.0-24-generic root=UUID=dbd69ed2-530c-4409-8f5a-a3f1ea41fc67 ro quiet splash $vt_handoff

add number 3 on its end:

linux /boot/vmlinuz-3.2.0-24-generic root=UUID=dbd69ed2-530c-4409-8f5a-a3f1ea41fc67 ro quiet splash $vt_handoff 3

then hit F10 to boot

4. Make installer executable

cd /path/to/folder/with/installer

sudo chmod +x NVIDIA-Linux-x86_64-340.107.run

4. Install dependencies

sudo apt install gcc make g++ cmake

5. Run installer and install

sudo ./NVIDIA-Linux-x86_64-340.107

Unfortunately nvidia-340 is an old legacy driver which doesn't receive new features so there are other problems known like this one:

https://github.com/elementary/gala/issues/253

But feel free to report an issue on github it could help fix them later.

[Voor 5% gewijzigd door eternity.miyabi op 10-11-2018 11:20]

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18:03

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Wat kan je achterhalen uit bijvoorbeeld Xorg.0.log en journalctl of syslog?
Hiervoor draaide ik Debian 9 (Stretch) en daar kon ik de driver xserver-xorg-video-nvidia-legacy-340xx installeren (via deb http://www.deb-multimedia.org stretch main non-free).
Dat is niet mogelijk, de deb-multimedia repo bied geen drivers aan. De nVidia driver wordt bij Debian via het non-free deel van de normale repo aangeboden. Deb-multimedia is een 3rd party repo dat meer 'gesloten' opties aanzet tijdens het compileren van het een en ander. Denk aan ffmpeg of libav die meer of andere formaten video en audio ondersteund. Zie de website voor meer informatie iig.

Op de vraag waarom het met Debian wel goed gaat en bij Elementary niet zal je moeten testen met Ubuntu er tussen. Want eOS is gebaseerd op Ubuntu. Grote kans dat het bij Ubuntu ook niet 100% lekker zal werken. Mocht het daar wel het geval zijn, dan is het overduidelijk de standaard config en andere 'tweaks' die ze bij eOS uitvoeren de boosdoener.

Ik vraag mij wel af waarom je eOS zou gaan gebruiken met Gnome3, ipv de standaard interface die ze zelf hebben. Mocht je Gnome3 willen draaien, dan heb je eigenlijk je oplossing al: Debian draaien.
Waar je dan nog wel even naar kijken is wat de display manager is die bij eOS wordt gebruikt en welke Debian gebruikt (let ook op versies).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• pporrio
Dank je wel voor je reactie. Ik zal de logs eens bekijken. Ook bedankt voor het verduidelijken van de repo's m.b.t. de Nvidia drivers, weer wat geleerd! Bij sommige onderdelen van Linux is het bij mij nog een klok-klepel- verhaaltje, haha!

Ik dacht dat de Pantheon desktop van Elementary OS een aangepaste versie van Gnome is. Vandaar dat ik me erover verbaas dat Debian geen enkel probleem heeft met de Nvidia driver i.c.m. het lockscreen.

Ik zal Ubuntu 18.04 eens proberen. Een Linux distro is toch zo geïnstalleerd. Als het daar ook misgaat met de Nvidia 340 driver, weet ik genoeg.

Het zou gaaf zijn als het probleem verholpen kan worden. Zo niet, gaat Debian er weer op.

[Voor 25% gewijzigd door pporrio op 31-10-2018 20:28]

Mijn platencollectie

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Als ik de build-log van een van de Pantheon packages op Launchpad mag geloven, wordt er GTK3 gebruikt en geen directe Gnome packages. Het is dus een op zichzelf staande desktop omgeving dat net als Xfce (deels), Mate en Cinnamon gebruik maakt van de GTK3 toolkit. Het heeft ook een aparte greeter, wat door de naamgeving van het package mij doet vermoeden dat er lightdm wordt gebruikt als display manager (loginscherm). Plain Debian met Gnome3 gebruikt gdm3. Daar heb je al je verschil. Ubuntu gebruikt ook lightdm, iig toen ze nog Unity hadden als default.

• pporrio
@Hero of Time Zojuist Ubuntu 18.04 geïnstalleerd, updates gedraaid. Daarna de Nvidia driver (340.107) geïnstalleerd en het werkt allemaal prima. Geen issues met het lockscherm.

Ik vermoed dus dat het inderdaad aan lightdm ligt in Elementary OS i.c.m. met mijn videokaart en driver.
Nu wel even leuk de tijd om de komende dagen eens door Ubuntu te grasduinen. Kan ik bekijken of ik weer terug wil naar Debian Stretch of niet. )

Mijn platencollectie

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Debian Testing is leuker, heb je niet constant dat je moet upgraden omdat je in een rolling release zit (sources.list moet wel 'testing' hebben ipv momenteel 'buster'). :)

Maar als je het wilt testen of het aan gdm3 of lightdm ligt, kan je op Ubuntu ook gewoon lightdm installeren en die opgeven als display manager. Als dat dan de reden is, kan je 'm weer verwijderen en krijg je automatisch gdm3 weer terug.

• pporrio
Net lightdm geïnstalleerd onder Ubuntu 18.04. Werkt helemaal goed met het lockscreen. Dus blijkbaar is er iets in de implementatie in Elementary OS dat ze anders doen waardoor het probleem optreedt.

Debian Testing ga ik zeker proberen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• eternity.miyabi
Hello, the reason why your lockscreen doesn't work after wakeup is that nvidia-340 from Ubuntu repo is buggy (Ubuntu uses some patches).

You have to install official driver manually using installer from this link: https://www.nvidia.com/Do...Results.aspx/135161/en-us

Or use this one which can be build using DKMS until kernel 4.18:

1. You will need to disable and blacklist nouveau

sudo nano /etc/modprobe.d/blacklist-nouveau.conf

then paste this:

blacklist nouveau
blacklist lbm-nouveau
options nouveau modeset=0
alias nouveau off
alias lbm-nouveau off

2. Update initramfs and grub

sudo update-initramfs

sudo update-grub

3. Reboot into text mode

Before your computer starts hold ESC

then in GRUB on first entry hit E

and on a line which looks like this:

linux /boot/vmlinuz-3.2.0-24-generic root=UUID=dbd69ed2-530c-4409-8f5a-a3f1ea41fc67 ro quiet splash $vt_handoff

add number 3 on its end:

linux /boot/vmlinuz-3.2.0-24-generic root=UUID=dbd69ed2-530c-4409-8f5a-a3f1ea41fc67 ro quiet splash $vt_handoff 3

then hit F10 to boot

4. Make installer executable

cd /path/to/folder/with/installer

sudo chmod +x NVIDIA-Linux-x86_64-340.107.run

4. Install dependencies

sudo apt install gcc make g++ cmake

5. Run installer and install

sudo ./NVIDIA-Linux-x86_64-340.107

Unfortunately nvidia-340 is an old legacy driver which doesn't receive new features so there are other problems known like this one:

https://github.com/elementary/gala/issues/253

But feel free to report an issue on github it could help fix them later.

[Voor 5% gewijzigd door eternity.miyabi op 10-11-2018 11:20]

• pporrio
@eternity.miyabi That worked! Thank you very much! _/-\o_ This was the first time I edited grub options (E at first line in grub). Did not really know what I was doing. Was it forcing to boot into user level 3?

After that, I started the NVIDIA driver installation. The first time it failed because it could not build a DKMS package for my kernel (perhaps the lagacy driver is too old?).

The second time I did not choose the DKMS option and after a successful install and reboot....it works! Lockscreen stay OK after lock. You made me very happy...and learnt me more about linux. Cheers! :)

Peter

@Hero of Time hoe kan ik het antwoord van eternity.miyabi als oplossing (groen) aangeven? Of moet/kun jij dit doen?

[Voor 10% gewijzigd door pporrio op 06-11-2018 14:18]

Mijn platencollectie

• eternity.miyabi
@pporrio Hi, glad it worked. Which GPU has your iMac? I have got GeForce 320M.

You will probably experience these glitches https://github.com/elementary/gala/issues/253

Workaround mentioned there handles them.

Yes exactly, 3 forces boot into user level. We need to do this because the driver could be installed only when X isn't running.

The DKMS option usually doesn't work. Even when I managed to get it work, after I installed new kernel the driver wasn't automatically built for new kernel so it's better to install without dkms (DKMS should rebuild driver for new kernel automatically).

That means when there will be new kernel update you have to reinstall (build) the driver again, manually this way, so just be aware what are you updating and keep your driver on your hard drive.

I'm usually on github so you can catch me there: https://github.com/4ugustin

I also recommend to build and install latest gala from github repo which has some new updates, fixes some glitches and gives better experience:

To update gala:

For info see https://github.com/elementary/gala

1. Install dependencies:

sudo apt install git meson gettext gnome-settings-daemon-dev gsettings-desktop-schemas-dev libbamf3-dev libcanberra-dev libcanberra-gtk3-dev libclutter-1.0-dev libgee-0.8-dev libglib2.0-dev libgnome-desktop-3-dev libgranite-dev libgtk-3-dev libmutter-2-dev libplank-dev libxml2-utils valac

2. Clone repo into your home

cd ~
git clone https://github.com/elementary/gala.git

3. Build

cd gala
meson build --prefix=/usr
cd build
ninja

4. Install

sudo ninja install

5. Reboot or relogin

When the update will be released on repository just update again with apt.

[Voor 39% gewijzigd door eternity.miyabi op 06-11-2018 14:49]

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:15

Cyphax

Moderator NOS
pporrio schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:15:

@Hero of Time hoe kan ik het antwoord van eternity.miyabi als oplossing (groen) aangeven? Of moet/kun jij dit doen?
Ik heb er een vraag-topic van gemaakt; nu kan je als het goed is het antwoord markeren als je wilt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• pporrio
eternity.miyabi schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:34:
@pporrio Hi, glad it worked. Which GPU has your iMac? I have got GeForce 320M.
My iMac 9,1 has a Geforce 9400M GPU.

@Cyphax Dank je, ik heb 'm aangevinkt :)

[Voor 8% gewijzigd door pporrio op 06-11-2018 14:45]

Mijn platencollectie

• eternity.miyabi
You can also add these
https://hastebin.com/raw/gefewesuqe

into
/etc/X11/xorg.conf

it wil boost your performance.

If there are some entries in your xorg.conf add only option lines from Screen section.

These are very handy optimizations. I spent a lot of time figuring this ;-).

The nvidia-340 doesn't provide interface for backlight controller so you have to use xbacklight terminal uttility.

Install it with:

1. sudo apt install xbacklight

Use ACPI to bind your backlight keyboard keys:

It does work on MacBook. I'm not sure if it will work on iMac.

2. Download xuserrun script and make it executable:

sudo curl 'https://raw.githubusercontent.com/rephorm/xuserrun/master/xuserrun' -o /usr/local/bin/xuserrun
sudo chmod +x /usr/local/bin/xuserrun

3. sudo nano /etc/acpi/events/backlight-down

event=video/brightnessdown
action=/etc/acpi/brightness-down.sh

4. sudo nano /etc/acpi/events/backlight-up

event=video/brightnessup
action=/etc/acpi/brightness-up.sh

5. sudo nano /etc/acpi/brightness-down.sh

#!/bin/bash -x
/usr/local/bin/xuserrun xbacklight -dec 10

6. sudo nano /etc/acpi/brightness-up.sh

#!/bin/bash -x
/usr/local/bin/xuserrun xbacklight -inc 10

7. Make scripts executable

sudo chmod +x /etc/acpi/brightness-down.sh
sudo chmod +x /etc/acpi/brightness-up.sh

[Voor 12% gewijzigd door eternity.miyabi op 09-11-2018 08:29]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Ik betwijfel of de post die je gemarkeerd hebt als 'beste antwoord' echt de juiste oplossing is. Als de driver die Ubuntu levert echt problemen zou geven, waarom werkt het met puur Ubuntu wel, ongeacht of je nou gdm3 of lightdm gebruikt? En bij Debian heb je ook 0 problemen. Als er iets is, dan ligt dat IMO meer aan eOS dan iets anders. Elementary is niets meer dan een aparte PPA bovenop Ubuntu.

Ik kan je nu ook al garanderen dat je met een kernel update geen beeld meer gaat hebben. Zoals je aangaf werkte de dkms optie niet en laat dat nou net ervoor zorgen dat de kernel module bij elke kernel update weer beschikbaar komt. Momenteel zit je in een slechtere situatie dan wat je hiervoor had, al werkt het nu wel even.

@eternity.miyabi, this is a Dutch website and forum. The language we use here is Dutch. We thank you for your information, but please write in Dutch if at all possible. If you don't know Dutch, please don't bother with Google Translate. It has issues with our language, for some odd reason. ;)

• pporrio
Hero of Time schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:54:
Als er iets is, dan ligt dat IMO meer aan eOS dan iets anders. Elementary is niets meer dan een aparte PPA bovenop Ubuntu.
Daar ben ik ook van overtuigd. Ubuntu 18.04, Linux Mint 19, Debian 9.5 werken allemaal probleemloos met de Nvidia drivers uit de repo's. Het is een eOS-dingetje. Feit is wel dat deze oplossing voor eOS in mijn geval werkt.
Ik kan je nu ook al garanderen dat je met een kernel update geen beeld meer gaat hebben. Zoals je aangaf werkte de dkms optie niet en laat dat nou net ervoor zorgen dat de kernel module bij elke kernel update weer beschikbaar komt. Momenteel zit je in een slechtere situatie dan wat je hiervoor had, al werkt het nu wel even.
Ben ik met je eens, dat meldt eternity.miyabi ook in zijn post. Het ging me nu ook vooral om het werkend krijgen van de Nvidia driver onder eOS zonder issues met het lockscreen. Dat is nu gelukt. Ik zit er ook niet op te wachten om bij iedere kernel update weer de Nvidia driver te moeten installeren.

Mijn verwachting is dan ook dat ik weer terug ga naar Debian 9, of Linux Mint 19.

Mijn platencollectie

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Wat heb je nu meer/anders dan met puur eOS en de nVidia driver uit de repo? Want als je ook een xorg.conf hebt gemaakt met een paar opties erbij die je eerst niet had, zou daar wellicht de oplossing tussen kunnen zitten. Ik weet niet wat eOS anders doet, zowel qua DE als greeter die ook als lockscherm wordt gebruikt. Ben op zich wel benieuwd naar wat er in de logs te vinden is over je issue, zoals ik eerder al vroeg, maar je had daarna alweer wat anders geïnstalleerd waardoor het niet meer te achterhalen was.

• pporrio
Hero of Time schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:13:
Wat heb je nu meer/anders dan met puur eOS en de nVidia driver uit de repo? Want als je ook een xorg.conf hebt gemaakt met een paar opties erbij die je eerst niet had, zou daar wellicht de oplossing tussen kunnen zitten. Ik weet niet wat eOS anders doet, zowel qua DE als greeter die ook als lockscherm wordt gebruikt. Ben op zich wel benieuwd naar wat er in de logs te vinden is over je issue, zoals ik eerder al vroeg, maar je had daarna alweer wat anders geïnstalleerd waardoor het niet meer te achterhalen was.
Gelukkig is het probleem te reproduceren. ;) Ik had eOS al 3x geinstalleerd met de Nvidia 340 driver waarna iedere keer hetzelfde probleem (scherm blijft op zwart na locken). Toen heb ik pas dit topic aangemaakt.

Dus gisteravond eOS weer opnieuw geinstalleerd en via de GUI weer de (bijgeleverde) Nvidia 340 driver geinstalleerd. Reboot en Nvdidia driver is geactiveerd (Nvidia splash screen zichtbaar bij opstarten). Vervolgens log ik in op de desktopomgeving waarna ik het scherm direct weer vergrendel. Het scherm gaat op zwart en komt niet meer uit die stand, welke toets- of muiscombinatie ik ook gebruik. Het enige dat nog reageert/werkt is de Power knop ingedrukt houden zodat het systeem uitschakelt. Exact zoals het originele probleem (zie topic titel).

Logs bekeken (Xorg.0.log, journalctl, syslog) maar daar kan ik niets uithalen wat de fout veroorzaakt (geen errors/warnings/failed, etc.). Ik heb in de logs specifiek gekeken naar het regels rond het tijdstip dat ik de power knop heb ingedrukt (nov 06 23:14:53) toen de computer nergens meer op reageerde.

[Voor 4% gewijzigd door pporrio op 07-11-2018 12:03]

Mijn platencollectie

• eternity.miyabi
Ik betwijfel of de post die je gemarkeerd hebt als 'beste antwoord' echt de juiste oplossing is. Als de driver die Ubuntu levert echt problemen zou geven, waarom werkt het met puur Ubuntu wel, ongeacht of je nou gdm3 of lightdm gebruikt? En bij Debian heb je ook 0 problemen. Als er iets is, dan ligt dat IMO meer aan eOS dan iets anders. Elementary is niets meer dan een aparte PPA bovenop Ubuntu.

@eternity.miyabi, this is a Dutch website and forum. The language we use here is Dutch. We thank you for your information, but please write in Dutch if at all possible. If you don't know Dutch, please don't bother with Google Translate. It has issues with our language, for some odd reason. ;)
The problem is with the driver provided in ubuntu repositories. There are also another issues I have discovered for example user level mode (fb graphics mode) is corrupted with the driver from ubuntu repos but does work with original driver on all distros. I can reproduce this on all distros. Yes, there could be some other things (different X11 versions... etc.) because it was working in Loki but the driver is just buggy. You can try it. They somehow patch it and it's buggy on some hardware. Even the original driver is just bunch of mess which until release 107 had to been always patched in order to get it work on latest linux kernels. Also these GPUs in Apple HW are quite exotic.

Sorry for that. Last message. If someone could translate my messages and can send me the translation I can provide it. Thank you.

[Voor 6% gewijzigd door eternity.miyabi op 07-11-2018 15:25]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

eternity.miyabi schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:19:
Sorry for that. Last message. If someone could translate my messages and can send me the translation I can provide it. Thank you.
It is not an issue per sé, just a reminder that the preferred language here is Dutch. We rarely get international users.

• eternity.miyabi
@pporrio

I found that you could reinstall the driver by same way but with this one:

This one is only slightly patched so It does build with DKMS and works without issues.
That means that driver will be automatically rebuild for new kernel when there will be an update until kernel 4.18.

[Voor 6% gewijzigd door eternity.miyabi op 10-11-2018 11:20]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True