Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NZXT Kraken X42 op een Gigabyte X470 Aorus Ultra gaming mobo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• dachubby
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 04-11-2018
Goede avond,

ik heb net de componenten binnen van een nieuwe build.
Echter heb ik een probleem om de koeling NZXT Kraken X42 op een Gigabyte X470 Aorus Ultra gaming moederbord te plaatsen.
Er zitten 2 beugels bij de waterkoeling. 1 voor de achterkant en 1 voor de voorkant op de processor.
Deze aan de achterkant kan ik niet plaatsen omdat dit niet overeenkomt met de openingen op het mobo, zelfde voor de gaatjes aan de voorkant. Ik heb bij het kiezen van de componenten geen moeilijkheden gevonden.
Nu lijkt het erop dat ik toch iets over het hoofd heb gezien.
Er zitten standaard 2 beugels met telkens 2 vijzen vast bij de cpu. Die heb ik al eens verwijderd maar dan nog past de beugel van de kraken set er precies niet op. Ik heb ook bekeken of ik die beugel met andere vijzen kan monteren op dezelfde plaats maar dat lijkt ook niet te lukken,

Reden waarom ik een waterkoeling heb is dat ik toch de Ryzen 2700x wil overclocken.
De stock cooler lijkt het niet slecht te doen, maar ik wou er toch wat meer uithalen. Het zal minder worden waarschijnlijk :)

Kan ik toch op de een of andere manier de pomp bevestigen op de cpu?

Thanks

Alle reacties

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:20
Heb je de juiste variant van de X42? Dus die MET AM4 support? Er zijn er namelijk twee te krijgen, 1 voor intle en 1 voor AMD.

Overigens zal een 140mm waterkoeler het niet echt beter doen dan een goede luchtkoeler.

[Voor 26% gewijzigd door n3othebest op 31-10-2018 17:11]

• dachubby
Hallo,

bedankt voor je reactie. Als ik op de doos kijk zie ik zowel info van de Intel als AMD sockets.
Op de factuur zie ik ook NZXT Kraken x42 140 mm v2 AM4 ready.
Ik kijk nog eens op het papierwerk van de cooler.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dachubby
@Hackus
Thanks, duidelijker dan de papieren versie.
Als ik het goed lees, moet ik die bestaande beugels van het mobo eraf halen.
Als ik die 2 beugels eraf haal, dan komt er aan de achterkant van het moederbord ook een plaatje los.
Waarschijnlijk iets die de print plaat beschermd?
Kan dit geen kwaad?
Verder is er inderdaad 1 beugel standaard op die pomp geïnstalleerd. Er zitten er dus eigenlijk 3 in het pakket van de kraken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

dachubby schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:25:
@Hackus
Thanks, duidelijker dan de papieren versie.
Als ik het goed lees, moet ik die bestaande beugels van het mobo eraf halen.
Als ik die 2 beugels eraf haal, dan komt er aan de achterkant van het moederbord ook een plaatje los.
Waarschijnlijk iets die de print plaat beschermd?
Kan dit geen kwaad?
Verder is er inderdaad 1 beugel standaard op die pomp geïnstalleerd. Er zitten er dus eigenlijk 3 in het pakket van de kraken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dachubby
Ja die had ik al bekeken voor dat ik het kocht maar gaat snel :) Haha, ouder worden he :)
Ik weet niet of links naar externe foto's werken, even geprobeerd:
Het is een foto van de cooler en de 2 beugels op het moederbord.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Druk je even op pauze :D

• dachubby
Hahaha nice one, heb ik ook gedaan :)
Ik heb nu die 2 beugels verwijderd en die 4 vijzen voor amd erop gezet.
Die achterste beugel is dus wss niet nodig. Die voorste kan je switchen en zou dan hopelijk moeten lukken.
Even testen,

• dachubby
Mooi, het zal lukken na verwijderen van de intel bracket.
Wat is de beste/gemakkelijkste volgorde voor het installeren?
Eerst het moederbord erin en dan de koeling erop plaatsen of de koeling er van te voren op plaatsen?
Ook moet ik nog zien waar ik die radiator plaats ofwel vooraan in de case net na de 2 case ventilatoren ofwel bovenaan de kast.

• dachubby
De koeler zit er op. De rest ook, toch niet meer gewoon om een pc zelf te bouwen, wel weer leuk geweest. Nog de grafische kaart, als de power kabel naar het mobo niet in de weg zit.

Met de koeling nog dit: er staat als 1ste en 2de stap bij het aansluiten: sluit de fan cable op de eerste fan connector op de power cable set met 4 pinnen. Ik kan die precies niet vinden?

2de is dat er gezegd wordt om een connector op usb 2 te connecteren.
Ik heb er al 2 uit de front panel lopen: 1 afzonderlijke en 1 die mee gebundeld is met de usb 3 connectors van de front panel. Wss mag 1 van die 2 dus niet geconnecteerd worden en heb ik ruimte voor de usb connector van de koeling. Enig idee?

• Tjm De Groot
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 07-02 11:10
Die USB kabel van af de koeler sluit je aan op je moederbord die heeft interne USB connectors er staat USB 1 en USB 2 op een van die sluit je die aan. Te vinden in het manual van je moederbord

Die fan kabel sluit je aan op je cpu_fan connector die is 4 pins

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• dachubby
Mja die fan kabels (op de X42 die ik heb zijn er 2), kan ik nergens aansluiten.
Werkt prima zonder. Voor de rest is alles aangesloten.

De case fans (2x) reageren goed en de fan van de kraken bij de radiator ook.
Ik had de 3de case fan verplaatst en proberen in te bouwen bovenaan.
Dat lukt maar ik had geen zo'n power aansluiting meer over waar ik bij kon.
Wel heb ik nog een andere fan liggen met enkel een connector. Die zou dus moeten werken zonder extra power aansluiting.

Als ik overclock van 3700 Mhz naar 4250 Mhz blijft het systeem stabiel met cpu temp op 63-64 C.
Lijkt me niet slecht.
Ik ben nu data aan het overzetten, straks nog wat benchmarks draaien om zeker te zijn dat alles naar behoren werkt en de koeling goed blijft.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True