Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Scherm flikkert soms en gaat dan terug naar login scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• n0rt0x
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09-06 13:33
Mijn vraag

Hallo allemaal, sinds een maandje terug gedraagt mijn laptop zich vreemd, zoals ook in de titel is te lezen. Op willekeurige momenten gaat het scherm van mijn laptop hevig flikkeren (circa 10-15 seconden) waarna de laptop meestal in een soort slaapstand gaat. Soms lukt het om deze weer overeind te krijgen, maar komt dan altijd uit op het welkom/login scherm van Windows 10. Ik log dan weer opnieuw in en in sommige gevallen gebeurd hetzelfde geflikker opnieuw. Ik hoop dat iemand met me kan meedenken/advies kan geven hoe ik dit probleem kan oplossen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Zie hieronder mijn dxdiag log (alleen de specs, als je meer gegevens nodig hebt zet dan even in de comments).
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 10/31/2018, 15:29:11
Machine name: AWENTINK
Machine Id: {D4416E39-3FB3-43E5-A0CE-EA354FB30331}
Operating System: Windows 10 Pro 64-bit (10.0, Build 17134) (17134.rs4_release.180410-1804)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: HP
System Model: HP15-bs183nd (2PS10EA#ABH)
BIOS: F.42 (type: UEFI)
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-8250U CPU @ 1.60GHz (8 CPUs), ~1.8GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8108MB RAM
Page File: 7345MB used, 6139MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 12
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: 120 DPI (125 percent)
System DPI Setting: 120 DPI (125 percent)
DWM DPI Scaling: UnKnown
Miracast: Available, with HDCP
Microsoft Graphics Hybrid: Not Supported
DxDiag Version: 10.00.17134.0001 64bit Unicode

Staat hier niet bij maar mijn wifi is vlak na aanschaf vervangen voor een Intel 8265 kaartje.
Mijn laptop draait op W10 versie 1803

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de accu er al uit gehaald om te testen of het daar aan lag maar bleek niet zo te zijn. Ik heb daarnaast mijn drivers incl. graphics bijgewerkt naar de nieuwste versie. Zelfs een downgrade gedaan geprobeert of het daar aan lag. Ik had er nog een programmaatje op gezet (BlackTop), en dacht dat het daar aan zou kunnen liggen, maar dat was het ook niet toen ik deze had verwijderd. (Deze draait in je tray en je kan m.b.v. een sneltoets je scherm uitzetten). Verder nog een sfc gedraait maar ook die resulteerde in positief. Ik zie op internet een hoop resultaten over flikkerende schermen maar geen daarvan was vergelijkbaar met mijn probleem. Ik houd het herinstalleren als laatste optie, dus ik hoop dat iemand nog een goeie tip heeft die ik misschien over het hoofd heb gezien.

EDIT: Ik heb het DSA programma van Intel, en deze zegt dat hij bijgewerkt is. De driver versie van mijn videokaart is: 25.20.100.6326 (Intel UHD 620)

[Voor 94% gewijzigd door n0rt0x op 31-10-2018 15:51. Reden: topic was nog leeg]

Alle reacties

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
:z
Niet meer nodig.

[Voor 66% gewijzigd door Gero71 op 31-10-2018 16:30]

Misery and hate will kill us all.

• n0rt0x
TOpic is bijgewerkt, klikte per ongeluk op posten..

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:39

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je zegt wel dat je de laatste drivers hebt maar het staat nergens in de startpost welke versies.

Heb je de Intel Update Assistant al geprobeerd?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Vuiltje in het scharnier waardoor de laptop denkt dat hij dichtgeklapt wordt en naar de slaapstand gaat? (en er meteen weer uit)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• n0rt0x
MAX3400 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:46:
Je zegt wel dat je de laatste drivers hebt maar het staat nergens in de startpost welke versies.

Heb je de Intel Update Assistant al geprobeerd?
Ik heb mijn startpost inmiddels weer bijgewerkt. Tis een hoop info dus was daardoor nog iets vergeten, dat dus. ;)

• n0rt0x
Resistor schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:47:
Vuiltje in het scharnier waardoor de laptop denkt dat hij dichtgeklapt wordt en naar de slaapstand gaat? (en er meteen weer uit)
Dit zou het misschien kunnen zijn.. Echter het flikkeren wordt niet altijd getriggerd als ik het scherm een beetje kantel..

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09-06 15:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als het flikkeren ook maar soms word getriggerd als je het scherm beweegt is het waarschijnlijk een hardware probleem. Oftwel gevalletje garantie claimen (indien van toepassing)

edit: Dit zou je trouwens ook kunnen testen door bij Power options/energiebeheer aan te geven dat er niks moet gebeuren als je het scherm sluit. Gebeurd het dan niet meer dan is het idd de scherm closed detectie

edit2: Meeste laptops detecteren de stand van het scherm met iets van een magnetisch schakelaartje. Mischien dat een extern iets die triggered?

[Voor 51% gewijzigd door -36- op 31-10-2018 16:23]

• n0rt0x
Ik ga vanavond thuis nog het een en ander testen, wordt vervolgt.

• n0rt0x
edit: Dit zou je trouwens ook kunnen testen door bij Power options/energiebeheer aan te geven dat er niks moet gebeuren als je het scherm sluit. Gebeurd het dan niet meer dan is het idd de scherm closed detectie
Getest, het scherm gaat dan als ik 'm weer openklap flikkeren (seconde of 5 a 10) maar gaat daarna niet meer naar slaapstand. Hardwarematig probleem dus, denk dat het de inverter is..

• n0rt0x
Ik heb m'n laptop nog eens opengehaald, de interne bekabling tussen mobo en beeldscherm zag er goed uit, geen zichtbare kabelbreukjes e.d. Connectors nog een beetje aangedrukt. Als het er nu naar uitziet werkt m'n laptop weer naar behoren. De topic mag op slot Moderator.

• n0rt0x
Uhh... het is vandaag nog één keer voorgekomen, laptop gaat wederom niet meer naar slaapstand wat positief is. Echt op een willekeurig moment zonder dat ik aan het scherm zelf zat. Ik heb nu wel net een update voor m'n UHD 620 geinstalleerd, hopelijk is het probleem nu wel echt verholpen. sfc scannow voor de zekerheid nog een keer gedraaid, en verliep positief.

Ja kijk, het kan uiteraard ook een fabricage probleem zijn, bijv dat er 1 of een paar diodes naar de neuk zijn in de buurt van de lcd kabel, affijn ik zie het nog even aan.. Ik heb btw wel alle laatste updates van Windows 10 tot definitie updates aan toe..

EDIT: Echt nu net gebeurde het weer, nu viel de laptop wel in slaapstand. Ik heb de HP PC Hardware DIagnostics geraadpleegt, maar deze testen kwamen ook positief uit de bus.

Kan het misschien te maken hebben dat ik m'n usb stick en sd kaartje ten alle tijde in me laptop heb zitten?

[Voor 25% gewijzigd door n0rt0x op 06-11-2018 10:56]

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09-06 15:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

Niet onmogelijk maar onwaarschijnlijk. Volgens je TS is W10 niet helelmaal up to date die zou je nog kunnen updaten en als dat niet helpt zou ik aangezien de laptop waarschijnlijk nog gewoon garantie heeft contact opnemen met de verkoper

• n0rt0x
Oke, deze topic mag alsnog gesloten worden haha.
Ik heb de laptop nog eens opengemaakt en wederom de bekabeling gecontroleerd of dit goed aangesloten zat (tevens de flat cable voor het toetsenbord, want de B en de N deden het niet zo goed). Scherm flikkert niet meer en geen uitval.

(Wat ik bij deze serie laptops van HP wel vind tegenvallen, is dat het toetsenbord vast zit aan de cover dus mocht er iets defect zijn moet je het hele zooitje vervangen :-\ )
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True