IKEA keuken niet goed geleverd: hoeveel compensatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-07 17:20
Mijn vraag
Beetje ingewikkeld en ik weet niet of het hier hoort of meer in het Shopping Forum.
We hebben in juli een keuken bij IKEA (kosten rond 6600 Euro) besteld en deze zou uiteindelijk 16 oktober geleverd worden.
Dinsdagmiddag 16/10 was deze er nog niet en toen gebeld naar IKEA over hoe en wat. Na veel uitzoekwerk bleek de keuken 'kwijt' in het distributiecentrum. Omdat ik aannemers had klaar staan om de keuken te plaatsen en deze nu niets te doen hadden heb ik gevraagd dat er snel een nieuwe zending gemaakt zou worden.
Donderdagochtend 18/10 zijn daarom frames bezorgd en donderdagavond (18/10) de 'rest van de keuken'.
Het bleek al snel dat we nog lang niet een volledige keuken hadden. Er misten apparaten en onderdelen. We zijn toen VIER keer extra langs IKEA geweest (19/10, 20/10, 22/10, 26/10) omdat er bij het installeren steeds bleek dat er onderdelen misten. Een keer voor meer dan 2000 euro aan ontbrekende onderdelen maar ook soms alleen een paar zakjes schroeven of scharnieren. Steeds is ons voorgespiegeld dat we nu wel de keuken compleet hadden maar dat bleek dus niet zo.
De aannemer startte dus vaak de montage op en dan stopte hij omdat er onderdelen mistten.
Uiteindelijk waren we het zat en hebben vrijdag 26/10 een nijdige chat gestuurd via Facebook waar ze eerst doodleuk op antwoordden "geef aan welke artikelen je mist en dan zenden we het na". Hierop heb ik geantwoord dat ik het zat was om het werk van IKEA te doen en gewoon een persoon wilde spreken die de bestellijst en de verzendlijsten nakijkt om te kijken wat er nog mist.
Uiteindelijk 30/10 een vriendelijke mevrouw gesproken die de hele order heeft nagekeken en de bedoeling is dat we 1/11 de laatste onderdelen krijgen.

Wat het complex maakte was dat tussen juli en oktober verschillende artikelnummers waren veranderd en er door IKEA geen goede nieuwe orders zijn aangemaakt om te komen tot een nieuwe keuken.

We zitten dus met de gebakken peren:
- bij elkaar 260 minuten in de wacht gestaan bij het callcentre
- zes ritten naar IKEA en terug
- een boze aannemer die ons een rekening gaat sturen omdat hij niet kon werken terwijl wij - op advies van IKEA - steeds na iedere zending zeiden dat het nu compleet was
- vertraging van twee weken (onze keuken zit volgens planning er pas 2/11 in en niet zoals verwacht 19/10) waardoor de hele projectplanning in de soep is gedraaid. Tegelwerk, stucwerk en schilderen is allemaal opnieuw ingepland en omdat vaklui het druk hebben staan wij weer achteraan de rij. Bedoeling was dat we 5 december zouden vieren in een verbouwd huisje; we mogen van geluk spreken als het oud en nieuw wordt.

Dus nu mijn concrete vraag: wat voor compensatie kan ik vragen voor de fouten van IKEA? De extra kosten van de aannemer krijgen ze zowiezo maar mogen we ook onze eigen tijd declareren. En hoe zit het met de uitloop van onze verbouwing?

En hoe pakken we dit aan: aangetekende brief naar IKEA waarin we ze aansprakelijk stellen voor de schade? Een advocaat inschakelen?

Sorry voor de lange post!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:15
Wat het complex maakte was dat tussen juli en oktober verschillende artikelnummers waren veranderd en er door IKEA geen goede nieuwe orders zijn aangemaakt om te komen tot een nieuwe keuken.
Mijn inziens is dat voor jullie niet complex. Dat zij dit hebben aangepakt is hun probleem en hoeft dat de levering van jouw keuken niet in de weg te staan.

Concrete vraag: Heb je zelf al bedacht wat je als compensatie wilt ontvangen? Ik denk niet dat de vertraging an sich kan worden verhaald op IKEA. Het is natuurlijk een ongemak, maar geen echt probleem waar geen oplossing voor is toch? Eten bij bekenden en je kunt weer door :)

Ik zou zelf in eerste instantie naar de desbetreffende IKEA vestiging toe gaan en het verhaal voorleggen en wellicht kun je het onderling met elkaar afhandelen. Ik vermoed dat het inschakelen van een advocaat ook geld gaat kosten terwijl het ook prima zonder kan.

bl44t

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 19:58
De extra rekening van de aannemer zou nog kunnen.

Alle andere problemen zijn zover ik weet het risico van de opdrachtgever. En dat ben jij.
Een groot deel van je schade zit in een projectplanning die geen ruimte laat voor foutjes. Je aannemer staat klaar op de dag dat je bestelling met een levertijd van 3 maanden beloofd is? Dat is een beetje naïef optimistisch.

Ga sowieso eens kijken of de klantenservice van Ikea je tegemoet wil komen (deel van je aankoopprijs terug?) voordat je begint aan aansprakelijkheids stelling en advocaten.
Die 2e optie kost je namelijk flink wat geld als je niet verzekerd bent. En de kans dat je ook maar iets vergoed krijgt is vrij klein.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 13:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

RocketKoen schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:47:

Alle andere problemen zijn zover ik weet het risico van de opdrachtgever. En dat ben jij.
Een groot deel van je schade zit in een projectplanning die geen ruimte laat voor foutjes. Je aannemer staat klaar op de dag dat je bestelling met een levertijd van 3 maanden beloofd is? Dat is een beetje naïef optimistisch.
Hoewel ik het hier niet helemaal mee eens ben, verbaast het mij dat mensen met dit soort zaken zo strak plannen.
Dit is niet het eerste topic waarin ik dit voorbij zie komen.
Leveringen van keukens zijn behoorlijk complex. Er kan van alles mis gaan. Wiens schuld dat is doet niet eens ter zake omdat dit makkelijk te voorkomen is: minder strak plannen. Bovendien kunnen er ook vertragende factoren optreden waar geen van de partijen aansprakelijk voor kan worden gesteld.

Mijn keuken werd geleverd, en pas na een dag of 5 geplaatst. Dat had in jouw geval alle ellende kunnen voorkomen.

Succes met het verhalen van alle kosten!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:27
RocketKoen schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:47:
...
Ik zie niet echt in waarom de IKEA die rekening moet betalen. Ja het is vervelend dat de bestelling te laat en incompleet geleverd is. Ik kan me voorstellen dat hierdoor ook wel wat compensatie op zijn plaats is.

Maar dat de aannemer meerdere keren begonnen is om er vervolgens achter te komen dat er spullen ontbreken is toch echt de fout van de TS. Als het goed is heeft hij een factuur gehad waarop alle dozen/artikelen staan, en heeft hij kunnen controleren wat er precies ontbrak. Zeker als er ~2000 euro van een 6600 euro kostende keuken ontbreekt, moet dat toch opvallen, en dan loop je toch gelijk alles na, wat er precies wel of niet onbreekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 19:58
Nyarlathotep schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:54:
[...]

Hoewel ik het hier niet helemaal mee eens ben, verbaast het mij dat mensen met dit soort zaken zo strak plannen.
Dit is niet het eerste topic waarin ik dit voorbij zie komen.
Leveringen van keukens zijn behoorlijk complex. Er kan van alles mis gaan. Wiens schuld dat is doet niet eens ter zake omdat dit makkelijk te voorkomen is: minder strak plannen. Bovendien kunnen er ook vertragende factoren optreden waar geen van de partijen aansprakelijk voor kan worden gesteld.

Mijn keuken werd geleverd, en pas na een dag of 5 geplaatst. Dat had in jouw geval alle ellende kunnen voorkomen.

Succes met het verhalen van alle kosten!
De kosten van de aannemer kun je voorkomen door de keuken door de verkopende partij te laten plaatsen. Zelfs Ikea bied die optie aan.
EJlol schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:56:
[...]

Ik zie niet echt in waarom de IKEA die rekening moet betalen. Ja het is vervelend dat de bestelling te laat en incompleet geleverd is. Ik kan me voorstellen dat hierdoor ook wel wat compensatie op zijn plaats is.

Maar dat de aannemer meerdere keren begonnen is om er vervolgens achter te komen dat er spullen ontbreken is toch echt de fout van de TS. Als het goed is heeft hij een factuur gehad waarop alle dozen/artikelen staan, en heeft hij kunnen controleren wat er precies ontbrak. Zeker als er ~2000 euro van een 6600 euro kostende keuken ontbreekt, moet dat toch opvallen, en dan loop je toch gelijk alles na, wat er precies wel of niet onbreekt?
Zo zou ik het zelf wel doen ja. Maar ik kan me best voorstellen dat iemand het gelooft als de verkoper zegt dat ze alles gecontroleerd hebben en dat nu echt alles compleet is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik vind dat je gelijk hebt.
Je bestelt een keuken van 6000€ met een ruime termijn en die wordt door Ikea aanvaard, dan moeten ze dat op die termijn compleet kunnen leveren. Het is niet jouw taak lijstjes te maken van wat er ontbreekt. Zo'n paklijst is behoorlijk lang en complex.
Dat ze nummers veranderen ondertussen is niet jouw probleem.

Begin gewoon de onderhandeling op basis van de verloren tijd.
Voor je aannemer reken je die aan 50€/h voor je privé tijd aan bv 20€ per uur.
Verplaatsingen aan 0.5€ per km en de tijd.

Steek dat bedrag in je onderhandeling, en kijk waar je komt. Ikea zal wel een tegenvoorstel maken.
En probeer gewoon je verkoper of de filliaalleider te pakken te krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
De algemene voorwaarden zullen gevolgschade uitsluiten.

Bij zo'n strakke planning zorg je dat leveranciers tijdig leveren met enige buffer, waarbij je als koper zelf zorgdraagt voor controle van het geleverde en tijdelijke opslag.

Just in time perfect delivery tegen forse boeteclausules kun je prima krijgen bij bepaalde bedrijven tegen dito kosten, maar niet bij el cheapo retail.

Een buitenrechtelijke tegemoetkoming in de vorm van een gedeeltelijke creditnota lijkt me het maximale.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-07 08:13
Ik weet dat het voor jou niets oplost en het weinig toevoegd voor jou, maar als je de eerste of tweede keer merkt dat je wat mist, kijk je dan niet de hele orderbon na of je compleet bent? (In theorie kan dat zelfs bij levering!) Na levering van alle 3 de keukens van Ikea heeft/heb mijn vader/mijn broer/ik na levering de orderbon gepakt en zijn we alles gaan nagelopen.

Ja, 300 of zo doosjes is best wel wat werkt, maar is aanzienlijk minder werk dan 240 minuten naar een klantenservice bellen.

Dat artikelnummers zijn veranderd kan dat inderdaad complex maken, maar bij het doorlopen van de bestelbon kom je dan vanzelf extra en missende producten tegen. Als je dat goed bij zou houden, dan had je daarmee naar de Ikea/klantenservice kunnen gaan en dat laten uitzoeken.

Tuurlijk is het beste als een bestelling gewoon in één keer goed geleverd wordt! Maar bij jouw verhaal gaan al gelijk de rode vlagen omhoog. 'Keuken kwijt?!' In dat geval had ik echt bij levering staan afvinken op mijn bon!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Rukapul schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:06:
De algemene voorwaarden zullen gevolgschade uitsluiten.

Bij zo'n strakke planning zorg je dat leveranciers tijdig leveren met enige buffer, waarbij je als koper zelf zorgdraagt voor controle van het geleverde en tijdelijke opslag.

Just in time perfect delivery tegen forse boeteclausules kun je prima krijgen bij bepaalde bedrijven tegen dito kosten, maar niet bij el cheapo retail.

Een buitenrechtelijke tegemoetkoming in de vorm van een gedeeltelijke creditnota lijkt me het maximale.
Dat de algemene voorwaarden dat uitsluiten geloof ik wel, maar hier is toch meer mis gegaan dan een ontbrekende schroef in een pakketje.
Eerst toch eens proberen voor je het opgeeft.
Zorg dat je een mooi overzicht hebt van wat er misgegaan is en wanneer.

Ik beschouw IKEA al lang niet meer als el cheapo retail. Dat is Action en Hubo.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Achteraf is makkelijk praten natuurlijk. Enerzijds had IKEA ruim de tijd om de bestelling compleet te maken, anderzijds weet je ook dat zo'n bestelling ergens 'in het systeem verdwijnt' en 3 dagen vantevoren bij elkaar gepickt wordt => ergo wat meer speling tussen levering en werkzaamheden, zeker als je zo ruim van te voren je afspraken treft. Maar goed, zoals ik al zei, achteraf is het altijd makkelijk praten...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheewai
Ik wil in ieder geval bedanken dat er zo actief wordt geantwoord op dit topic!

Even wat verduidelijkingen.

De projectplanning was niet ambitieus. Op 24/9 hebben we IKEA gevraagd de zending op 16/10 te zetten. De aannemer zei dat hij er 18/10 mee zou starten en er 2 hoogstens drie dagen mee bezig zou zijn. Dat zijn twee dagen speling voor het geval een vrachtwagen een lekke band heeft of in de file staat. Alle andere spullen (tegels, parket, radiatoren, CV-ketel) zijn altijd op tijd bezorgd geweest dus 48 uur speling lijkt me niet overmatig 'krap'. Gezien de verloop van de casus had 5 dagen extra speling ook ons niet geholpen.

Dan de vraag of wij niet zelf hadden kunnen zien dat er iets mist.
De originele order is een order waarbij per kabinet wordt aangegeven wat er in zit. Dus 1 frame, 1 kast, 5 lades, 2 frontjes, 4 grepen, et cetera).
Bij de paklijst is alles bij elkaar opgeteld zoals een orderpicker ze uit het schap haalt: dus 8 frames, 20 lades, 10 frontjes et cetera. Dat maakt vergelijking dus erg lastig. We hebben wel nagekeken dat alles wat werd geleverd ook op de paklijst zat (dat was ook zo) maar de vergelijking tussen bestellijst en tenslotte zes paklijsten was erg complex. Zelfs de dame van de IKEA belde pas na 2,5 uur terug met het antwoord en zij moet zoiets toch snel kunnen.
Het was ook complex omdat productnummers waren veranderd: is de ene METOD kast 123.456.789 de zelfde als 456,789,123? Ook zei de baliemedewerker dat soms onderdelen in de dozen van andere onderdelen zitten (geleiders van laden bijvoorbeeld).
En ten slotte: als een baliemedewerker zegt dat het nu wel compleet moet zijn dan ga ik daarvan uit. Zeker als het 18:15 is en ik met twee hongerige kinderen aan de balie sta.

De laatste vraag: wat wil ik zelf als compensatie? Dat weet ik niet omdat ik nog nooit met dit bijltje heb gehakt. Als de wisdom of the crowd zegt dat ik een boekenbon van 20 euro tegemoet kan zien dan neem ik dat even mee. Dus alle commentaar blijft welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wat is eigenlijk de reden dat de keuken 3 maanden later zou komen. Was dat op jullie verzoek (zodat je het zelf niet op zou hoeven slaan) of kwam dat omdat Ikea niet eerder kon leveren?

Verder eens met @Rukapul als je volgens JIT wilt werken met een verbouwing zal je er echt bovenop moeten zitten en zeer duidelijke afspraken moeten maken met je leveranciers (incl boetes). Voor de verbouwing van je keuken met Ikea onderdelen lijkt me dat niet een geschikte methode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:33
Harrie_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:11:
Achteraf is makkelijk praten natuurlijk. Enerzijds had IKEA ruim de tijd om de bestelling compleet te maken, anderzijds weet je ook dat zo'n bestelling ergens 'in het systeem verdwijnt' en 3 dagen vantevoren bij elkaar gepickt wordt => ergo wat meer speling tussen levering en werkzaamheden, zeker als je zo ruim van te voren je afspraken treft. Maar goed, zoals ik al zei, achteraf is het altijd makkelijk praten...
In de prijsstelling van Ikea is geen ruimte om dergelijke orders ruim op tijd te verzamelen en op te slaan. Een dergelijke Just-in-time logistiek kost geld. Veel geld. Daarom wordt er simpelweg geen garantie gegeven dat alles op de overeengekomen leverdatum geleverd zal worden. Alles is onder voorbehoud.

En dan moet je dus zelf een marge inbouwen en wachten tot alles compleet is tot je de definitieve afspraak met je aannemer maakt. Òf je moet het hele verhaal bij één partij leggen, dus zowel levering als plaatsing door één partij.

Kortom: ofwel heb je zelf meer 'gedoe', ofwel moet je (flink?) meer betalen. De overweging moet je zelf maken, maar voor niets gaat de zon op.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:26
IKEA biedt ook aan dat hun de keuken plaatsen, via een aannemer. Dan heb je al dit gezeur in elk geval niet. Maar het is wel zo dat er dan heel snel meerwerk zal optreden bij elke extra schroef die gezet moet worden (beetje overdreven maar OK)

IKEA kan er niets aan doen dat jij een aannemer regelt, die kosten zullen ze niet gaan vergoeden. Misschien wat coulance of een tegoedbon of iets dergelijks.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-07 08:13
Dan de vraag of wij niet zelf hadden kunnen zien dat er iets mist.
De originele order is een order waarbij per kabinet wordt aangegeven wat er in zit. Dus 1 frame, 1 kast, 5 lades, 2 frontjes, 4 grepen, et cetera).
Bij de paklijst is alles bij elkaar opgeteld zoals een orderpicker ze uit het schap haalt: dus 8 frames, 20 lades, 10 frontjes et cetera. Dat maakt vergelijking dus erg lastig. We hebben wel nagekeken dat alles wat werd geleverd ook op de paklijst zat (dat was ook zo) maar de vergelijking tussen bestellijst en tenslotte zes paklijsten was erg complex. Zelfs de dame van de IKEA belde pas na 2,5 uur terug met het antwoord en zij moet zoiets toch snel kunnen.
Ik snap niet wat daar lastig aan is. 8 frames? -> vinkje achter de eerste 8 frames op je originele bestelbon! Of gewoon daadwerkelijk de kastjes eens bij elkaar zoeken met de originele bestelbon, zoals je aannemer ook gaat moeten doen!

Gewoon bij zoiets de verkoper vertrouwen dat alles geleverd is, is je in dit geval duur komen te staan!

@emnich, 10 weken levertijd is niet raar voor keukens. Vooral als er bijvoorbeeld een maatwerk keukenblad bij zit of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor meerdere lezers, plannen na ontvangst van complete keuken. of laten plaatsen via winkel van aankoop.
Kopen via toko als Ikea wordt vaak gedaan als je zelf de gekochte producten monteert/plaatst of door kennis.

Verder is het lullig hoe de aannemer hier op reageert, en zelf met hun ervaring niets heeft geadviseerd. Je kunt pas afmonteren als alles er is, en in deze situatie had in na werktijd even langsgekomen om te kijken of alles nu compleet was. Niet dag of meer inplannen. Je kunt als aannemer niet uitgaan dat een klant weet of exact alles ontvangen is, dat blijkt hier wel. @Cheewai lijkt me niet in staat alles te controleren of het (nu) wel compleet is, voor de aannemer weer in te huren. Je kunt niet uitgaan dat wat een callcenter zegt ook direct wordt bezorgd (in dit 'complexe' geval)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ivow85 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

In de prijsstelling van Ikea is geen ruimte om dergelijke orders ruim op tijd te verzamelen en op te slaan. Een dergelijke Just-in-time logistiek kost geld. Veel geld. Daarom wordt er simpelweg geen garantie gegeven dat alles op de overeengekomen leverdatum geleverd zal worden. Alles is onder voorbehoud.

En dan moet je dus zelf een marge inbouwen en wachten tot alles compleet is tot je de definitieve afspraak met je aannemer maakt.
Lees mijn post nou nog eens terug? Dat is toch wat ik zeg?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ze bij mij behoorlijk netjes waren met het afhandelen van klachten mbt 2 keukens.

1. schade aan een stenenkeukenblad, keuze gekregen voor een hele nieuwe die gratis geplaatst zou worden of het beschadigde blad houden en de helft van de aanschafprijs van het blad terug krijgen.
2. roest in de rvs wasbak, kosteloos nieuw blad met wasbak geplaatst en de kosten van het vervangende kitwerk heb ik vergoed gekregen.

Claim neerleggen en daarna onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:17
Hackus schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:16:
Verder is het lullig hoe de aannemer hier op reageert, en zelf met hun ervaring niets heeft geadviseerd. Je kunt pas afmonteren als alles er is, en in deze situatie had in na werktijd even langsgekomen om te kijken of alles nu compleet was. Niet dag of meer inplannen. Je kunt als aannemer niet uitgaan dat een klant weet of exact alles ontvangen is, dat blijkt hier wel. @Cheewai lijkt me niet in staat alles te controleren of het (nu) wel compleet is, voor de aannemer weer in te huren. Je kunt niet uitgaan dat wat een callcenter zegt ook direct wordt bezorgd (in dit 'complexe' geval)
Als je met de aannemer afspreekt zelf de keuken aan te leveren, dus zelf bij de Ikea te bestellen, dan is het toch echt aan jouzelf om te controleren of je alles aanlevert. Dat de beste man niet in staat is de keuken eerder geleverd te krijgen of zelfs maar een pakbon te controleren, daar kan je als aannemer dan helemaal niets aan doen.

Ikea heeft grove fouten gemaakt, ja dat zeker, maar je kunt dan toch echt niet zomaar de aannemer hier op aan gaan kijken? Dat is het risico van het zelf aanleveren, het zo laat pas laten leveren en geen pakbonnen controleren. Ja, meneer is geen expert, maar lever dan die keuken ook niet zelf aan.

Ik had mij daar na de tweede keer mij mooi die godganse keuken opnieuw laten uittekenen door zo'n keukendesignmiep, de complete keuken laten verzamelen, in de auto geflikkerd en gezegd dat ik wel terug kom brengen wat over is.

[ Voor 11% gewijzigd door Raling op 31-10-2018 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Raling schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:09:
[...]

Als je met de aannemer afspreekt zelf de keuken aan te leveren, dus zelf bij de Ikea te bestellen, dan is het toch echt aan jouzelf om te controleren of je alles aanlevert. Dat de beste man niet in staat is de keuken eerder geleverd te krijgen of zelfs maar een pakbon te controleren, daar kan je als aannemer dan helemaal niets aan doen.

Ikea heeft grove fouten gemaakt, ja dat zeker, maar je kunt dan toch echt niet zomaar de aannemer hier op aan gaan kijken? Dat is het risico van het zelf aanleveren en het zo laat pas laten leveren.
Waar lees je dit ?
Als aannemer na 1e keer voor nop is gekomen, zou ik eerst zelf gaan kijken of alles wel klopt, voordat je 1 dag of meer vrijmaakt. aannemer kan toch advies geven, als vakman zijnde. zeg verder nergens dat de aannemer aansprakelijk is. Ganz einfach ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:12

Illusion

(the art of)

Cheewai schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:34:

We zitten dus met de gebakken peren:
A bij elkaar 260 minuten in de wacht gestaan bij het callcentre
B zes ritten naar IKEA en terug
C een boze aannemer die ons een rekening gaat sturen omdat hij niet kon werken terwijl wij - op advies van IKEA - steeds na iedere zending zeiden dat het nu compleet was
D vertraging van twee weken (onze keuken zit volgens planning er pas 2/11 in en niet zoals verwacht 19/10) waardoor de hele projectplanning in de soep is gedraaid. Tegelwerk, stucwerk en schilderen is allemaal opnieuw ingepland en omdat vaklui het druk hebben staan wij weer achteraan de rij. Bedoeling was dat we 5 december zouden vieren in een verbouwd huisje; we mogen van geluk spreken als het oud en nieuw wordt.

Dus nu mijn concrete vraag: wat voor compensatie kan ik vragen voor de fouten van IKEA? De extra kosten van de aannemer krijgen ze zowiezo maar mogen we ook onze eigen tijd declareren. En hoe zit het met de uitloop van onze verbouwing?

En hoe pakken we dit aan: aangetekende brief naar IKEA waarin we ze aansprakelijk stellen voor de schade? Een advocaat inschakelen?

Sorry voor de lange post!!
A: Dat hoort er gewoon bij als je zelf inkoop/projectmanagement doet
B: Je hebt die keuken toch besteld incl bezorging? Dan had je ook alle naleveringen kunnen laten bezorgen op kosten van IKEA. Nu kan je misschien 18ct/km vragen, maar dat zou coulance zijn..
C: Je hebt zelf niet gecontroleerd of de levering volledig was voordat je de aannemer aan de slag liet gaan. Hoe is dat de schuld van IKEA?
D: Heb je een leverdatum als keiharde voorwaarde voor het aangaan van de bestelling afgesproken? Nee? Dan is een levering binnen een maand prima. Pas als het langer duurde, je ze in gebreke had gesteld met termijnen en kosten, en ze daarna nog te laat waren, had je hier *mogelijk* een punt gehad.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
Hackus schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:14:
[...]
Waar lees je dit ?
Als aannemer na 1e keer voor nop is gekomen, zou ik eerst zelf gaan kijken of alles wel klopt, voordat je 1 dag of meer vrijmaakt. aannemer kan toch advies geven, als vakman zijnde. zeg verder nergens dat de aannemer aansprakelijk is. Ganz einfach ;)
Waar lees je dit?
Ik zeg toch nergens verder dat jij zegt dat de aannemer aansprakelijk is? Jij zegt dat je het lullig vind hoe de aannemer reageert, daar ben ik het mee oneens. Als je tegen de aannemer zegt dat het compleet is, dan moet het gewoon compleet zijn. De aannemer komt niet voor nop, die schrijft z'n uren gewoon door. Ganz einfach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:18
Illusion schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:25:
[...]

A: Dat hoort er gewoon bij als je zelf inkoop/projectmanagement doet
B: Je hebt die keuken toch besteld incl bezorging? Dan had je ook alle naleveringen kunnen laten bezorgen op kosten van IKEA. Nu kan je misschien 18ct/km vragen, maar dat zou coulance zijn..
C: Je hebt zelf niet gecontroleerd of de levering volledig was voordat je de aannemer aan de slag liet gaan. Hoe is dat de schuld van IKEA?
D: Heb je een leverdatum als keiharde voorwaarde voor het aangaan van de bestelling afgesproken? Nee? Dan is een levering binnen een maand prima. Pas als het langer duurde, je ze in gebreke had gesteld met termijnen en kosten, en ze daarna nog te laat waren, had je hier *mogelijk* een punt gehad.
Regel technisch heb je je vast gelijkt, maar klant vriendelijk is het niet als zo zal reageren naar een klant.

Over punt A: Bij een callcenter waar ik ooit werkte mocht in klanten met een klacht die uren aan de lijn hadden gezeten gewoon financieel compenseren, dat deed ik dan ook geregeld. Het zoegt voor een stukje onvrede wegnemen en zorgt dat je klanten niet weglopen.

Als ikea een fatsoenlijk bedrijf is zulen ze vast mee willen denken over een passende compensatie (in geld of goederen of wat dan ook)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Cheewai schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:34:
[ ... ]
[ ... ]
Bellen of langsgaan bij een servicecenter van Ikea.

Niet schrijven, mailen, faxen, advocaten, deurwaarders of dominee's met hel & verdoemenis opdrachten, gewoon eerst bellen.
Het zijn namelijk normale mensen die daar werken, willlen graag tevreden klanten en dat laten merken in een direct contact. Mijn ervaringen op dat vlak betreffen wat kleinere zaken - beschadigd keukenblad, tafel, wat laminaat - over een aantal jaren, maar elk contact is bevredigend opgelost door Ikea.
Hetzij compensatie in geld, in een dinerbon en in een geval (zijkant van een keukenkast) binnen twee uren een nieuwe exemplaar kostenloos bezorgd. Probleem was dat het nieuwe exemplaar ook een beschadiging had en ook dat werd weer heel snel opgelost: een derde exemplaar werd in drie kwartier door een andere bezorger langsgebracht.

Onze keuken was iets goedkoper (rond 5000 denk ik), maar de service van Ikea goed.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:38
Cheewai schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:14:

Het was ook complex omdat productnummers waren veranderd: is de ene METOD kast 123.456.789 de zelfde als 456,789,123?
Ik denk dat het daar fout is gegaan. Paar maanden terug ook een ikea keuken opgehaald en het viel me al op dat sommige lades nergens meer op voorraad waren. Ik zag al gebeuren dat we een halve keuken kochten en de rest niet meer leverbaar zou zijn dus geïnformeerd bij een van die keuken mensen. Die heeft een lijst opgesteld met de oude en nieuwe artikelnummers. Ik stond er naast en als ik naar die lijsten en de software kijk snap ik wel dat dat makkelijk te verkloten is. Tenzij je bij ikea werkt en toegang hebt tot die info zie ik niet in hoe de TS ooit zijn order fatsoenlijk had kunnen controleren.

Verder wat @RocketKoen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
6 jaar geleden een Ikea keuken gekocht. Hiervoor een montagebedrijf ingeschakeld. Bij de bezorging van de keukenonderdelen ontbrak het maatwerkblad. Dat blad is pas enkele weken later bezorgd en door hetzelfde montagebedrijf geplaatst. De meerkosten hiervoor heb ik volledig kunnen declareren bij IKEA. Ik heb de factuur doorgestuurd voor deze werkzaamheden en die zijn volledig voorgoed. Kosten meer dan 100Euro.

Zorg dat de meerkosten duidelijk gespecificeerd zijn en probeer die kosten bij de IKEA te declareren.
niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
Ik heb een maatwerkblad een week of 2 a 3 te laat geleverd gekregen. Zaten verder geen meerwerkkosten voor me aan vast vanwege zelfmontage. Ik had later nog apparatuur nodig en ben daarom niet gegaan voor een compensatie in geld maar in tegoedbonnen, dat is voor hun wat makkelijker om weg te geven. Had iets van 2000 betaald voor kastjes+maatwerkblad en heb het op 500 tegoedbonnen uitonderhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:28

bert pit

asdasd

Ik denk dat je even in de leveringsvoorwaarden van IKEA moet kijken.

In de aannemerij is het gebruikelijk dat de aannemer 10% opslag rekent over te bestellen materialen. Hiervoor wordt dan gemeten, de keuken en andere materialen besteld en het foutrisico afgedekt. Wil je dat niet betalen dan ligt het risico bij jou. De aannemer zal dan gewoon zijn uren maken en meerwerk rekenen voor de extra tijd.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheewai
Zo dat is een lang draadje geworden! Veel verschillende reacties gehoord en ook gehoord dat ons verhaal multi-interpretabel kan zijn; het hoeft dus niet zo te zijn dat wij 100% gelijk krijgen.

Ik vat even samen hoe we zaken gaan insteken naar aanleiding van al het commentaar.
- niet de discussie juridiseren maar gewoon een gesprek aangaan bij de lokale vestiging
- een overzicht maken van de daadwerkelijke tijd die het ons en onze aannemer heeft gekost om een complete keuken te organiseren en daar een redelijk uurtarief tegenover te zetten
- een redelijke vergoeding vragen voor de uitloop van de werkzaamheden aan ons huis
- ons eventueel laten uitbetalen met IKEA bonnen

In de discussie / onderhandeling gaan we op basis van alle reacties het volgende benadrukken:
- we hebben de keuken op 16/10 bezorgd willen hebben zodat de aannemer 18/10 zou kunnen beginnen. Wij leefden in de veronderstelling dat 48 uur speling genoeg zou zijn
- we bevestigen dat alles wat op de afleverbonnen stond ook daadwerkelijk is geleverd
- we hebben snel geconstateerd dat er spullen niet zijn bezorgd die wel op de originele bestelbon stonden en dat hebben wij snel (op 19/10) bij IKEA gemeld
- wij stellen ons op het standpunt dat IKEA na de melding van 19/10 als eerste verantwoordelijk is om de gehele order na te kijken en al het missende na te sturen
- wij noch onze aannemer konden niet exact aangeven wat er precies mistte. Van sommige onderdelen zijn er namelijk meer dozen ontvangen en sommige dozen waren voorzien van nieuwe productcodes die niet op de originele bestelbon stonden
- wij hadden geen toegang tot hun ERP-systeem om te bepalen welke productcodes nou veranderd waren en dus waar alles moest worden ingebouwd
- wij hebben vertrouwd op het oordeel van IKEA-medewerkers dat het nu wel compleet zou moeten zijn en pas na 5 zendingen geconcludeerd dat er een meer systematische inventarisatie gemaakt moest worden

Wij zullen van de IKEA gewoon hun kant van het verhaal horen. Ik hoor van sommige postings dat IKEA goede naservice biedt dus daar vertrouwen we op.

Nogmaals dank voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:41
We hebben dit jaar twee keer wat bij Ikea besteld en af laten leveren. Beide keren de bestellijst met de pakbon vergeleken, bij de tweede levering bleek er nog een doos in de vrachtwagen te liggen die onder een andere order was geschoven. Daarna getekend voor ontvangst, en werden er een paar foto's gemaakt dat de bestelling op de juiste plek was afgeleverd. Dat laatste gebeurde de eerste keer niet, had meer het idee dat het intern voor de transporteur was om de order afgedekt te hebben.

Moraal van dit verhaal 8) : altijd de pakbonnen met de bestellijst vergelijken, en pas tekenen als het klopt. Nb. en nooit een pakbon ondertekenen als je de bestelling niet zelf geplaatst hebt,

[ Voor 16% gewijzigd door aikink op 01-11-2018 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
Even de basis, wat is jouw ‘schade’ en wat is daadwerkelijk de schade tgv fouten van je leverancier verminderd met de schade die voorkomen had kunnen worden door kordaat op te treden? Ik noem het ‘schade’ omdat het pas schade is op het moment dat je het meetbaar en aantoonbaar kan maken.

Ik snap er ten eerste sowieso niks van hoe je dit kan laten gebeuren. Die bezorgers lossen de hele (deel)order per artikel gegroepeerd zodat ze het kunnen fotograferen voordat ze weggaan. Ik kon ze in ieder geval makkelijk bijhouden met afchecken op de bestellijst. Zeker de tweede keer zou ik er in jouw geval wat scherper op geweest zijn.

Een uurtje controleren in jouw gratis tijd had kosten van de aannemer gescheeld, ik snap sowieso niet hoe je kan bedenken dat het niet nemen van je verantwoordelijkheid richting de aannemer verhaalbaar op de leverancier zou zijn.

Uiteraard is het allemaal heel vervelend maar ik denk toch dat je eigen schuld is dat je heel veel kosten hebt gemaakt en tijd hebt verloren doordat je niet heel doortastend te werk bent gegaan. Als je pas na de 5e zending tot de conclusie komt dat je systematisch je order moet nalopen en niet blindelings op een Ikea medewerker moet afgaan ben je er redelijk laat bij, en dat is een fiks understatement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

De Rikster schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:50:
Een uurtje controleren in jouw gratis tijd had kosten van de aannemer gescheeld, ik snap sowieso niet hoe je kan bedenken dat het niet nemen van je verantwoordelijkheid richting de aannemer verhaalbaar op de leverancier zou zijn.
Met dat eerste heb je natuurlijk gelijk (en ook met de alinea erna die ik heb weggelaten), maar ik ben niet met je eens dat dit soort dingen uitsluitend bij de TS ligt.

Er is tenslotte een bezorgafspraak gemaakt met de IKEA. Van zoiets als een keuken is het logisch en aannemelijk dat de ontvanger ervan dat ook op de afgesproken dag wil ontvangen, o.a. vanwege opslag/logistiek (neemt nogal wat ruimte in je huis in) en planning ivm plaatsing.

Als IKEA die bezorgafspraak dan niet nakomt, kan je wel degelijk stellen dat ze jou schade hebben berokkend en dat dat daardoor niet jouw verantwoordelijkheid is. Ik ken natuurlijk de bezorgvoorwaarden van de IKEA niet, maar tenzij ze dit soort zaken helemaal uitsluiten en die voorwaarden uitdrukkelijk bij de ontvanger onder de aandacht hebben gebracht, zit het er dik in dat ze hier toch echt wel ook verantwoordelijk voor gesteld kunnen worden.
Tegelijkertijd is het natuurlijk wel zo dat de TS een rol heeft in het beperken van de schade, maar dat vereist hier en daar ook een zekere mate van wantrouwen/inzicht/assertiviteit/etc dat niet automatisch bij iedereen evenveel aanwezig is als bij 'jezelf' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

ACM schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:41:
[...]

..., maar dat vereist hier en daar ook een zekere mate van wantrouwen/inzicht/assertiviteit/etc dat niet automatisch bij iedereen evenveel aanwezig is als bij 'jezelf' :)
En dat kost dus geld :) Tijd van een ander is niet gratis en je eigen onkunde laten compenseren door een ander is iets wat kinderen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:20

Barrycade

Through the...

- een overzicht maken van de daadwerkelijke tijd die het ons en onze aannemer heeft gekost om een complete keuken te organiseren en daar een redelijk uurtarief tegenover te zetten
- een redelijke vergoeding vragen voor de uitloop van de werkzaamheden aan ons huis
Ik denk dat je je eerste dag wachten van de aannemer wellicht kan opvoeren, maar je eigen tijd hoe ga je dat hard maken? De tijd in dit topic ook? De tijd van je kinderen die met je mee moesten naar de IKEA, de hotdogs die je ze moest geven omdat ze anders niet mee naar huis wilden. Dus zeg dat je compensatie wil voor het ongemak in dit geval.

Vervolgschade zullen ze niet vergoeden, zou ik voor je geloofwaardigheid ook niet gebruiken in je onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
Vind het leuk te zien dat dit topic een grote variatie aan meningen oplevert.
Maar ik merk ook dat iedereen nu een beetje gaat raden / gissen / invullen van "wat ik had moeten doen" , "dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is" , et cetera.

Ik noem het gissen omdat de posters op basis van onvolledige informatie conclusies gaan trekken. Posters weten niet welke activiteiten ik wel of niet heb gedaan.
Door alle reacties op dit topic merk ik in ieder geval dat ik richting IKEA aannemelijk moet maken dat ik a) alles binnen mijn mogelijkheden heb gedaan om samen met IKEA tot een volledige levering te komen en b) dat ik concreet/ aanwijsbaar schade heb opgelopen door alle uitloop.
Of IKEA daarin meegaat of niet is alleen in dat gesprek te bepalen dus verdere discussie over dit topic lijkt me nu niet nuttig meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
@Cheewai Wanneer ben je van plan om naar de IKEA te gaan? Lijkt me ook het beste om het face to face (met vestgingsmanager) te bespreken. Het zal sowieso onderhandelen worden over een coulance.

Heb geen ervaring met IKEA keukens maar weleens een verkeerde badkamertegel geleverd gekregen (van Brugman) en waarbij we gewezen werden of we de artikelnr's wel goed gecontroleerd hadden....alsof wij weten welk artikelnr er bij welke tegel hoort (zonder plaatjes) :).

Succes/sterkte met de afwikkeling! Wordt hopelijk niet een al te dure IKEA keuken ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
Cheewai schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:24:
Ik noem het gissen omdat de posters op basis van onvolledige informatie conclusies gaan trekken. Posters weten niet welke activiteiten ik wel of niet heb gedaan.
Door alle reacties op dit topic merk ik in ieder geval dat ik richting IKEA aannemelijk moet maken dat ik
a) alles binnen mijn mogelijkheden heb gedaan om samen met IKEA tot een volledige levering te komen en
b) dat ik concreet/ aanwijsbaar schade heb opgelopen door alle uitloop.
Je verwart hier een aantal zaken, er is directe en indirecte schade door incomplete leveringen vanuit Ikea en er is directe en indirecte gevolgschade door, gebrek aan, optredend handelen van jouw zijde.

Die zal je zakelijk moeten scheiden en niet op basis van sentiment om een goed gesprek aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

...op basis van onvolledige informatie conclusies gaan trekken. Posters weten niet welke activiteiten ik wel of niet heb gedaan.
Misschien dat ik dan het topic niet goed gelezen heb maar als mensen (hier of desnoods in de winkel zelf) geen aannames mogen doen en je verkeerd proberen te helpen, kan het dan zijn dat de informatievoorziening naar ons (of een winkelmedewerker) niet volledig was?

Sommige antwoorden zijn wat simpel misschien maar ik kan het antwoord wel relateren aan onbekende factoren/feiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:55

VW-Arjan

★★★★★

Toen mijn Ikea keuken werd geleverd (zelf montage) ging het als volgt.
Transporteur kwam met 2 personen.
Persoon A ging de vrachtwagen in en riep een artikelnummer.
Ik kreeg de artikellijst/orderbon en moest dat nummer afstrepen.
Persoon A gaf het artikel vervolgens aan persoon B en die zette het binnen.
Toen Persoon A zijn laatste artikelnummer noemde was mijn lijst vol, dus compleet.

Persoon B had binnen alles precies andersom neergezet (de keuken van rechts naar links ipv links naar rechts) en voor de plek waar ik het werkblad (4 meter lengte) neer wilde zetten.
Dat hebben ze keurig omgedraaid en lieten mij 100% tevreden achter.

Ik kon daarna de kasten op de juiste volgorde monteren en plaatsen.

het grootste probleem bij TS is denk ik de wisseling van artikelnummers, maar goed dat zou het probleem van IKEA moeten zijn en niet van TS. TS is in mijn ogen wel wat naïef geweest met de levering/controle.
Je controleert toch ook hoeveel wisselgeld je terug krijgt bij de Appie? OF geloof jij het wel als de cassiere een stapel kleingeld en wat briefjes in je hand stopt?

Laat wel even weten hoe IKEA het op gaat lossen/wat de uitkomst is geworden. Mijn ervaring met IKEA is dat ze voor 100% klanttevredenheid willen gaan! Zal dus vast goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Door alle reacties op dit topic merk ik in ieder geval dat ik richting IKEA aannemelijk moet maken dat ik a) alles binnen mijn mogelijkheden heb gedaan om samen met IKEA tot een volledige levering te komen en
Veel plezier met a alleen al, volgens je eigen woorden heb je de complete controle in handen van ikea gelaten terwijl een normaal mens de mogelijkheid heeft om het zelf te doen.
b) dat ik concreet/ aanwijsbaar schade heb opgelopen door alle uitloop.
Fout, het gaat niet om de uitloop, dat is jouw probleem en jouw schade.

Qua IKEA gaat het enkel om mogelijke te late deelleveringen, daarvan moet jij de schade concreet / aanwijsbaar maken.
Het 1 (de uitloop) is mogelijk een vervolg van het ander (de deelleveringen) maar IKEA zal vast en zeker vervolgschade uitgesloten hebben.

P.s. en qua giswerk / gokwerk etc dat zie ik eerder bij jou, volgens de wet heeft een winkel 30 dagen om een goed te leveren, oftewel als jij 2 dagen later een aannemer laat komen omdat jij dat wel genoeg tijd vind dan is dat giswerk van jou en niet de wet volgen.

Ik hoop voor je dat Ikea coulant is (in mijn ervaring wel), want wettelijk zie ik er niet direct iets uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ora et Labora schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:01:
IKEA biedt ook aan dat hun de keuken plaatsen, via een aannemer. Dan heb je al dit gezeur in elk geval niet. Maar het is wel zo dat er dan heel snel meerwerk zal optreden bij elke extra schroef die gezet moet worden (beetje overdreven maar OK)

IKEA kan er niets aan doen dat jij een aannemer regelt, die kosten zullen ze niet gaan vergoeden. Misschien wat coulance of een tegoedbon of iets dergelijks.
Via hun eigen plaatsingspartij levert het weer heel ander gezeur op. :(

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Firestorm schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:25:
[...]

En dat kost dus geld :) Tijd van een ander is niet gratis en je eigen onkunde laten compenseren door een ander is iets wat kinderen doen.
Je eigen onkunde compenseren? Iedereen die een expert (loodgieter, stucadoor, aannemer, computerhulp, programmeur, etc) inhuurt is blijkbaar een kind? Of bedoelde je het niet zo?

Als de IKEA hem vertelt dat ze dit keer echt alles hebben geleverd, dan is het toch niet zo gek dat hij dat vertrouwd? Het is tenslotte ook de verantwoordelijkheid van de IKEA om de levering in orde te maken.

Sure wat minder vertrouwen in de IKEA's 2e, 3e, etc belofte was nuttig geweest. Maar je stelt het wel weer heel erg in het nadeel van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Gomez12 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:33:
P.s. en qua giswerk / gokwerk etc dat zie ik eerder bij jou, volgens de wet heeft een winkel 30 dagen om een goed te leveren, oftewel als jij 2 dagen later een aannemer laat komen omdat jij dat wel genoeg tijd vind dan is dat giswerk van jou en niet de wet volgen.
Je bedoelt hier burgelijk wetboek 7, artikel 9.4?

Vergeet niet dat hier niet een gewone consumentenkoop gebeurt met een ongedefinieerde afleverdatum (die dan dus binnen 30 dagen na aankoop moet plaatsvinden). Afhankelijk van hoe e.e.a. precies is geregeld lijkt me dat de specifiek afgesproken afleverdatum onderdeel van de koopovereenkomst is (zoals 9.4 ook al stelt) of een los contract betreft. Dan heeft de IKEA - of welke leverancier dan ook - echt niet zomaar het recht om eenzijdig te besluiten om dat zomaar 30 dagen uit te stellen.

Er is daarnaast bijvoorbeeld ook nog artikel 19a:
1 Komt de verkoper bij een consumentenkoop de in artikel 9 lid 4 gestelde of overeengekomen termijn niet na, dan is hij in verzuim wanneer hij door de koper in gebreke wordt gesteld bij een aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de aflevering wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

2 Het verzuim van de verkoper treedt zonder ingebrekestelling in wanneer:
a. de verkoper heeft geweigerd de zaken te leveren;
b. aflevering binnen de overeengekomen levertermijn essentieel is, alle omstandigheden rond de sluiting van de overeenkomst in aanmerking genomen; of
c. de koper aan de verkoper voor het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld dat aflevering voor of op een bepaalde datum essentieel is.
En dan gaat het hier mijns inziens om 'of overeengekomen termijn' in lid 1 en dat gecombineerd met lid 2b en/of 2c. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre TS duidelijk had gemaakt dat hij een paar dagen na levering een aannemer wilde laten starten, dat bepaald met name in hoeverre 2c relevant is. Ik weet ook niet zo goed hoe realistisch 2b in deze context is, maar je bestelt normaliter niet een keuken om die "ergens de komende maand" een keer te plaatsen, daar moet je van alles voor plannen; zeker als je mensen in gaat huren.

En natuurlijk is er zoiets als overmacht en nog wat andere uitzonderingen waardoor het niet altijd mogelijk is om een afspraak na te komen, maar die lijken me hier niet zo relevant.

Overigens is dit wat mij betreft verder theoretisch, het is niet mijn bedoeling om al-dan-niet te adviseren om e.o.a. jurist in te schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 02-11-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ACM schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:37:
[...]
Dan heeft de IKEA - of welke leverancier dan ook - echt niet zomaar het recht om eenzijdig te besluiten om dat zomaar 30 dagen uit te stellen.
Je stelt het hier onnodig negatief door te insinueren dat Ikea dat eenzijdig besloten heeft, er is gewoon een foutje gebeurt en normaliter krijgt Ikea dan gewoon een redelijke termijn om dat foutje recht te zetten en wat is een algemeen geaccepteerde redelijke termijn? Juist ja, wederom die 30 dagen.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre TS duidelijk had gemaakt dat hij een paar dagen na levering een aannemer wilde laten starten, dat bepaald met name in hoeverre 2c relevant is. Ik weet ook niet zo goed hoe realistisch 2b in deze context is, maar je bestelt normaliter niet een keuken om die "ergens de komende maand" een keer te plaatsen, daar moet je van alles voor plannen; zeker als je mensen in gaat huren.
Ik denk dat het niet mogelijk is om bij Ikea 2b of 2c in te roepen, want voor Ikea is een keuken verkopen en afleveren niets anders als 4 eetstoelen en een tafel leveren (of elk ander product thuisgeleverd krijgen).
Ze zijn gewoon een winkel met een bezorgservice, uitzonderingen voor enkele producten (bijv keukens) zijn te regelen door additionele diensten als plaatsing erbij te nemen, maar op het standaard vervoerswerk ga jij geen uitzondering toegezegd krijgen hoor.
En natuurlijk is er zoiets als overmacht en nog wat andere uitzonderingen waardoor het niet altijd mogelijk is om een afspraak na te komen, maar die lijken me hier niet zo relevant.
Tja, hoe serieus is je reactie in dit topic eigenlijk? Eerst insinueer je dat Ikea eenzijdig besluit om een levering 30 dagen uit te stellen wat zou duiden op bewust dwarszitten van een klant, en nu besluit je maar even dat overmacht etc hier niet zo relevant lijkt. Terwijl dat simpelweg is waar Ikea zich op gaat beroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 21:03
Ik vind het eigenlijk nog al een ridicule discussie worden.
Ts is zelf verantwoordelijk voor zijn te strakke planning en controle van de levering, ik heb nog nooit meegemaakt dat een keuken in een keer compleet is en indien anders dan is dat eerder geluk dan een uitzondering.
Ik had mijn planning van andere partijen nooit afhankelijk gemaakt van een levering van een doe het zelf keukentje van Ikea. Ik had de tegelzetter en stucadoor er niet voor laten schieten maar met wat kunst en vliegwerk de volgorde in planning aangepast.
Wat is die aannemer eigenlijk voor persoon, een handige kennis/timmerman of een professioneel montagebedrijf die vaker met het het Ikea bijltje heeft gehakt en wat zijn dan de kosten die zijn gemaakt voor het terugkomen?
De hele topic leest nu eigenlijk meer als iemand die op zoek is naar genoegdoening voor alle ergernis in plaats van dat er daadwerkelijk heel veel kosten zijn gemaakt.
Tegenslagen horen bij het nu eenmaal bij het leven en dat geldt zeker bij verbouwingen.

Als ik als aannemer van grote renovaties en transformaties bij ieder tegenslagje in levering of planning met het bonnenboekje zou gaan zwaaien dan heb ik geen leven. Je moet schakelen en door gaan en alles doen om de planning te halen en als dat enige creativiteit verlangt van jou of je onderaannemers dan moet dat maar.

Dit is hoe de hele topic leest en op mij overkomt, ik kan het natuurlijk ook gewoon mis hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door D.deJong op 03-11-2018 05:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Gomez12 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:24:
Je stelt het hier onnodig negatief door te insinueren dat Ikea dat eenzijdig besloten heeft, er is gewoon een foutje gebeurt en normaliter krijgt Ikea dan gewoon een redelijke termijn om dat foutje recht te zetten en wat is een algemeen geaccepteerde redelijke termijn? Juist ja, wederom die 30 dagen.
Ik reageerde op jouw reactie die ik las als suggestie dat Ikea gewoon zelf de leverdatum leek te mogen verzinnen, ondanks dat er een overeengekomen leverdatum is.
Als er een overeengekomen leverdatum is, dan is Ikea domweg verplicht zich daaraan te houden. En zoals dat artikel 19a aangeeft kunnen ze dan zelfs in gebreke zijn als ze dat niet doen.
Ik was daar niet aan het insinueren dat Ikea dat ook bewust had veranderd. Maar een foutje van de verkoper onneemt de koper niet van zijn rechten op tijdige levering (daar is die wet juist voor); en natuurlijk is het dan nodig om Ikea de gelegenheid te geven dat in orde te maken. Maar dat 'in gebreke zijn' impliceert vziw wel dat ze dan verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor gevolgschade.
Ik denk dat het niet mogelijk is om bij Ikea 2b of 2c in te roepen, want voor Ikea is een keuken verkopen en afleveren niets anders als 4 eetstoelen en een tafel leveren (of elk ander product thuisgeleverd krijgen).
Ze zijn gewoon een winkel met een bezorgservice, uitzonderingen voor enkele producten (bijv keukens) zijn te regelen door additionele diensten als plaatsing erbij te nemen, maar op het standaard vervoerswerk ga jij geen uitzondering toegezegd krijgen hoor.
Uitzondering toegezegd? Er is een leverdatum overeengekomen. Of het voor de Ikea een standaarddingetje is of iets waar ze extra hard zouden willen lopen, dat maakt vanuit die wet gezien niet uit. Voor dat artikel 19a gaat het erom wat het voor de ontvanger betekende (en of dat vooraf kenbaar was gemaakt en/of gezien de aankoop te verwachten was).
Tja, hoe serieus is je reactie in dit topic eigenlijk? Eerst insinueer je dat Ikea eenzijdig besluit om een levering 30 dagen uit te stellen wat zou duiden op bewust dwarszitten van een klant, en nu besluit je maar even dat overmacht etc hier niet zo relevant lijkt. Terwijl dat simpelweg is waar Ikea zich op gaat beroepen.
Als jij dat als insinuatie van opzet las, dan heb je me verkeerd begrepen en ik het blijkbaar verkeerd geschreven. Zoals eerder gezegd was het een reactie op jouw ogenschijnlijke suggestie dat Ikea helemaal geen verplichtingen lijkt te hebben rond die leverdatum. Wat ik dan blijkbaar verkeerd begrepen heb (ik hoop tenminste dat je erkent dat ze plichten mbt de levering en leverdatum hebben) ;)

Overmacht is iets waar ze normaliter zelf geen invloed op hebben en ze daardoor logischerwijs ontslaat van allerlei verplichtingen rond het op tijd en/of goed afleveren van de bestelling (en iets als schade vergoeden). Denk aan extreem slecht weer, staking (ik weet niet zeker of die geldt als overmacht), een computersysteem dat compleet onbruikbaar wordt, en meer van dat soort dingen.

Daarom is in mijn ogen 'een fout in de administratie' geen overmacht, maar ik ben geen rechter die dat definitie mag beslissen :)
D.deJong schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 05:23:
Ik vind het eigenlijk nog al een ridicule discussie worden.
Ts is zelf verantwoordelijk voor zijn te strakke planning en controle van de levering, ik heb nog nooit meegemaakt dat een keuken in een keer compleet is en indien anders dan is dat eerder geluk dan een uitzondering.
Ik vind het juist vreemd dat alle schuld van het misgaan door sommigen bij de TS lijkt te worden gelegd, terwijl de Ikea juist een hoop heeft fout gedaan en de Ts daar vooral wat handiger mee om had kunnen gaan.

En hoewel het vast vrij gebruikelijk is dat er een stukje keuken niet wordt geleverd, mag je toch hopen dat ze op zijn minst op de afgesproken leverdag een poging doen hem compleet te leveren.
Mijn eigen keuken (geen Ikea) werd in 1x compleet geleverd. Met n=1 natuurlijk niet een erg goede steekproef, maar het kan blijkbaar wel :P
De hele topic leest nu eigenlijk meer als iemand die op zoek is naar genoegdoening voor alle ergernis in plaats van dat er daadwerkelijk heel veel kosten zijn gemaakt.
[..]
Dit is hoe de hele topic leest en op mij overkomt, ik kan het natuurlijk ook gewoon mis hebben.
Vergeet bij het lezen niet dat het overgrote deel van reacties in dit en soortgelijke topics niet van de TS zelf komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Even kort door de bocht, maar als Ikea een leverdatum af geeft, is het toch niet onredelijk dat ze die leverdatum gewoon nakomen?

Natuurlijk is het verstandig *iets* ruimte in je planning te houden, maar in mijn beleving is dat 1-2 dagen, geen weken.

Kortom, het lijkt mij logisch dat TS bij Ikea een klacht in dient en compensatie eist. @Cheewai Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, neem eens contact met hen op en kijk hoe zij er over denken. Het is een stuk makkelijker als je weet hoe het juridisch zit en wanneer nodig, de hele afhandeling kunt overdragen. Scheelt een hoop stress en hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:18:
Even kort door de bocht, maar als Ikea een leverdatum af geeft, is het toch niet onredelijk dat ze die leverdatum gewoon nakomen?

Natuurlijk is het verstandig *iets* ruimte in je planning te houden, maar in mijn beleving is dat 1-2 dagen, geen weken.

Kortom, het lijkt mij logisch dat TS bij Ikea een klacht in dient en compensatie eist. @Cheewai Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, neem eens contact met hen op en kijk hoe zij er over denken. Het is een stuk makkelijker als je weet hoe het juridisch zit en wanneer nodig, de hele afhandeling kunt overdragen. Scheelt een hoop stress en hoofdpijn.
Ja, veel te kort door de bocht. Zaken als IKEA geven altijd een leverdatum op "onder voorbehoud". Aan die exacte datum kun je dus geen rechten ontlenen.

Dat maakt dan ook dat de gevolgschade, de kosten van de aannemer, niet geclaimd kunnen worden. Wél kan TS enige compensatie verwachten omdat niet tijdig door Ikea gemeld is dat niet alle artikelen op de gewenste leverdatum geleverd zouden worden, waardoor TS (veel) extra tijd kwijt is geweest aan het in ontvangst nemen van de leveringen.

Overigens kun je mij ook niet wijs maken dat wanneer bij de eerste levering 2000 euro aan artikelen ontbreekt, je dat ondanks de gewijzigde artikelnummers niet zelf heel eenvoudig had kunnen waarnemen. Dat het vervolgens onnodig veel moeite kostte om er achter te komen welke artikelen manco waren is wel begrijpelijk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ivow85 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 09:21:
[...]
Ja, veel te kort door de bocht. Zaken als IKEA geven altijd een leverdatum op "onder voorbehoud". Aan die exacte datum kun je dus geen rechten ontlenen.

Dat maakt dan ook dat de gevolgschade, de kosten van de aannemer, niet geclaimd kunnen worden. Wél kan TS enige compensatie verwachten omdat niet tijdig door Ikea gemeld is dat niet alle artikelen op de gewenste leverdatum geleverd zouden worden, waardoor TS (veel) extra tijd kwijt is geweest aan het in ontvangst nemen van de leveringen.
Daar zit dus de crux. De datum is misschien onder voorbehoud, maar het is niet onredelijk van Ikea te verwachten dat ze tijdig aangeven dat de datum niet gehaald gaat worden zodat hij zijn aannemer kan inlichten en die kan schuiven.

Het compleet kwijt raken van 3 pallets aan keuken is ook wel bijzonder. Het gaat niet om 2 keukenkastjes maar een keuken van €6600. Hoe je dat kwijt kunt raken is mij een raadsel.

Blijkbaar hebben ze niet tijdig aangegeven dat de datum niet gehaald zou gaan worden en dus lijkt het mij (maar IANAL) redelijk dat Ikea in gebreke is en wel degelijk verantwoordelijk voor (een deel van) de gevolgschade.

Je *moet* ook wel plannen op zo'n datum. Je kunt niet eerst je keuken laten leveren en dan pas je aannemer bellen dat 'ie kan gaan plannen. Dan zit je een paar maanden met 3 pallets keuken in je huis. (Een Ikea keuken in flatpacks is *groot*. Onze halve woonkamer stond vol. Gelukkig maar voor een dag of 4.)
Overigens kun je mij ook niet wijs maken dat wanneer bij de eerste levering 2000 euro aan artikelen ontbreekt, je dat ondanks de gewijzigde artikelnummers niet zelf heel eenvoudig had kunnen waarnemen. Dat het vervolgens onnodig veel moeite kostte om er achter te komen welke artikelen manco waren is wel begrijpelijk.
Ik weet het niet. Persoonlijk zou ik echt niet weten hoe groot een keuken zou moeten zijn als 'ie word geleverd. Ik snap heel goed dat TS dat zelf niet ziet. Hoe moet je dat weten als je niet dagelijks keukens installeerd?

Als bij ons de helft van de keuken niet was geleverd hadden we dat ook echt niet gemerkt en je gaat niet alle artikelen natellen. (Sterker nog, daar krijg je helemaal de tijd niet voor. De bezorger, in ons geval TopMovers wil uitladen en door. Logisch, ze hebben meer te doen dan alleen jouw keuken bezorgen en natellen kost je makkelijk een half uur tot een uur. Die tijd heb je niet en het is onredelijk die tijd te vragen.)

Kortom, nee, dat had TS niet kunnen waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Ik zou alleen echt niet mijn volledige planning van Ikea af laten hangen en gewoon doorpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

D.deJong schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:22:
Ik zou alleen echt niet mijn volledige planning van Ikea af laten hangen en gewoon doorpakken.
Hoe ga je een keuken laten plaatsen als je de onderdelen waaruit die keuken is opgebouwd niet in huis hebt? Imaginaire kastjes ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:03:
[...]

Daar zit dus de crux. De datum is misschien onder voorbehoud, maar het is niet onredelijk van Ikea te verwachten dat ze tijdig aangeven dat de datum niet gehaald gaat worden zodat hij zijn aannemer kan inlichten en die kan schuiven.

Het compleet kwijt raken van 3 pallets aan keuken is ook wel bijzonder. Het gaat niet om 2 keukenkastjes maar een keuken van €6600. Hoe je dat kwijt kunt raken is mij een raadsel.
Je had mogen verwachten dat er in elk geval een dag van tevoren gebeld was dat een deel van de levering niet gedaan kon worden op de gewensteafleverdatum, waarna in overleg met de klant besloten wordt tot ofwel deellevering, ofwel uitstellen van de complete levering.
Blijkbaar hebben ze niet tijdig aangegeven dat de datum niet gehaald zou gaan worden en dus lijkt het mij (maar IANAL) redelijk dat Ikea in gebreke is en wel degelijk verantwoordelijk voor (een deel van) de gevolgschade.
Je kan bij gebrekkige levering inderdaad de verkopende partij in gebreke stellen. Bij een normale aankoop-overeenkomst (waar een Ikea-keuken onder valt) heeft dan de verkopende partij 30 dagen om alsnog tot nakoming van de overeenkomst te komen voordat je met juridische basis *iets* kunt claimen.
Je *moet* ook wel plannen op zo'n datum. Je kunt niet eerst je keuken laten leveren en dan pas je aannemer bellen dat 'ie kan gaan plannen. Dan zit je een paar maanden met 3 pallets keuken in je huis. (Een Ikea keuken in flatpacks is *groot*. Onze halve woonkamer stond vol. Gelukkig maar voor een dag of 4.)
[...]
[...]

Ik weet het niet. Persoonlijk zou ik echt niet weten hoe groot een keuken zou moeten zijn als 'ie word geleverd. Ik snap heel goed dat TS dat zelf niet ziet. Hoe moet je dat weten als je niet dagelijks keukens installeerd?

Als bij ons de helft van de keuken niet was geleverd hadden we dat ook echt niet gemerkt en je gaat niet alle artikelen natellen. (Sterker nog, daar krijg je helemaal de tijd niet voor. De bezorger, in ons geval TopMovers wil uitladen en door. Logisch, ze hebben meer te doen dan alleen jouw keuken bezorgen en natellen kost je makkelijk een half uur tot een uur. Die tijd heb je niet en het is onredelijk die tijd te vragen.)

Kortom, nee, dat had TS niet kunnen waarnemen.
Als er 2000 euro aan onderdelen mist, is dat iets meer dan alleen de scharnieren en het deurtje van één kastje. Hoewel de artikelnummers in dit geval kennelijk door elkaar gegooid waren, kun je bij levering om te beginnen het aantal artikelen tellen. Als je 230 artikelen besteld hebt en je vind in de levering maar 170 artikelen terug, weet je dat er waarschijnlijk een hoop niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:48:
[...]

Hoe ga je een keuken laten plaatsen als je de onderdelen waaruit die keuken is opgebouwd niet in huis hebt? Imaginaire kastjes ophangen?
Ts doet voorkomen alsof de hele verbouwing vertraagt met een maand. Dat zou niet mogen met enkel een keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ivow85 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:24:
[...]
Als er 2000 euro aan onderdelen mist, is dat iets meer dan alleen de scharnieren en het deurtje van één kastje. Hoewel de artikelnummers in dit geval kennelijk door elkaar gegooid waren, kun je bij levering om te beginnen het aantal artikelen tellen. Als je 230 artikelen besteld hebt en je vind in de levering maar 170 artikelen terug, weet je dat er waarschijnlijk een hoop niet klopt.
Als jij nog nooit een Ikea keuken hebt besteld, weet jij hoe veel ruimte dat in neemt in je woonkamer?
Hoe veel m2 is zo'n keuken in flatpack?

Again, het spul word in 20 minuten uit een vrachtwagen geladen en ze zijn weg. Je hebt geen tijd het na te tellen en tenzij je ieder jaar een nieuwe keuken laat plaatsen, zie je het verschil tussen 170 en 230 artikelen echt niet.

Dus nee, ik snap heel goed dat TS bij het afleveren niet meteen zag dat het niet klopte.
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:32:
[...]
Ts doet voorkomen alsof de hele verbouwing vertraagt met een maand. Dat zou niet mogen met enkel een keuken.
Hangt van de situatie af. Als er specifieke mensen gepland zijn de maand van de keuken en andere specifieke mensen voor andere delen van een verbouwing, gooi je dat niet zomaar om. Het is niet zo dat je opeens een loodgieter een maand naar voren kunt halen of een schilder. Het gaat goed met de bouw, mensen zijn druk, planningen lopen meerdere maanden vooruit.

Dus het is veel te makkelijk te zeggen "dat zou niet mogen", terwijl we de complete situatie niet kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:23:
[...]

Als jij nog nooit een Ikea keuken hebt besteld, weet jij hoe veel ruimte dat in neemt in je woonkamer?
Hoe veel m2 is zo'n keuken in flatpack?

Again, het spul word in 20 minuten uit een vrachtwagen geladen en ze zijn weg. Je hebt geen tijd het na te tellen en tenzij je ieder jaar een nieuwe keuken laat plaatsen, zie je het verschil tussen 170 en 230 artikelen echt niet.

Dus nee, ik snap heel goed dat TS bij het afleveren niet meteen zag dat het niet klopte.
Ja, ik weet hoe groot een IKEA keuken is.

Again: als je niet zelf de opslag wilt/kunt verzorgen, moet je het verzamelen en plaatsen van de artikelen uitbesteden.
En als je dan op normale wijze rekening houdt met speling in je planning, hoef je echt niet je order te controleren voordat de vrachtwagen weer weg rijdt. Wél direct daarna. En dan kom je er achter dat niet alles er is en kun je dus de nalevering in gang zetten voordat de aannemer al op de stoep staat en kosten rekent.

Bij levering van voor je planning cruciale zaken heb je feitelijk 3 opties:
A: Zorgen dat de verwachte leverdatum véél eerder is dan de datum dat de spullen echt nodig zijn. Dan heb je tijd om de geleverde goederen te controleren op juistheid en volledigheid en indien nodig fouten in overleg met de wederpartij recht te zetten.
B: Levering en plaatsing bij dezelfde partij neerleggen, met een eventueel contractueel vastgelegde uiterste opleveringsdatum en boeteclausule ivm vervolgwerkzaamheden of deze vervolgwerkzaamheden ook aan dezelfde partij uitbesteden.
C: Just-in-time levering laten plaatsvinden met boetes in de overeenkomst, waardoor je dus een externe partij moet gaan betalen voor de controle en tijdelijke opslag van je goederen.

A zorgt voor overlast bij je zelf
B en C zijn duurder dan een IKEA keuken bestellen.

Pick your choice.

Wanneer je C verwacht terwijl je voor A hebt gekozen, loop je tegen de problemen van TS aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ivow85 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:56:
[...]
Ja, ik weet hoe groot een IKEA keuken is.

Again: als je niet zelf de opslag wilt/kunt verzorgen, moet je het verzamelen en plaatsen van de artikelen uitbesteden.
Wij hebben onze keuken laten verzamelen en bezorgen. Het ding werd gewoon in onze woonkamer gedropt. Hoe hadden we kunnen controleren of alles wel compleet was? Als de helft geleverd was waren wij daar ook pas op de installatiedag achter gekomen.

Dus nee, dat kun je TS niet kwalijk nemen.
En als je dan op normale wijze rekening houdt met speling in je planning, hoef je echt niet je order te controleren voordat de vrachtwagen weer weg rijdt. Wél direct daarna. En dan kom je er achter dat niet alles er is en kun je dus de nalevering in gang zetten voordat de aannemer al op de stoep staat en kosten rekent.
Tuurlijk. Je hebt blijkbaar echt geen flauw idee hoe veel onderdelen het om gaat bij zo'n keuken. TS heeft niet bepaald een keuken van €500 gekocht met een hand vol onderdelen.
Bij levering van voor je planning cruciale zaken heb je feitelijk 3 opties:
A: Zorgen dat de verwachte leverdatum véél eerder is dan de datum dat de spullen echt nodig zijn. Dan heb je tijd om de geleverde goederen te controleren op juistheid en volledigheid en indien nodig fouten in overleg met de wederpartij recht te zetten.
B: Levering en plaatsing bij dezelfde partij neerleggen, met een eventueel contractueel vastgelegde uiterste opleveringsdatum en boeteclausule ivm vervolgwerkzaamheden of deze vervolgwerkzaamheden ook aan dezelfde partij uitbesteden.
C: Just-in-time levering laten plaatsvinden met boetes in de overeenkomst, waardoor je dus een externe partij moet gaan betalen voor de controle en tijdelijke opslag van je goederen.

A zorgt voor overlast bij je zelf
B en C zijn duurder dan een IKEA keuken bestellen.

Pick your choice.

Wanneer je C verwacht terwijl je voor A hebt gekozen, loop je tegen de problemen van TS aan.
Dus TS had zijn keuken 2 maanden tevoren moeten laten leveren en maar zien hoe hij zijn spullen had opgeslagen? Natuurlijk niet. Als op dinsdag je keuken word geplaatst, is het helemaal niet raar op zaterdag je keuken te laten afleveren zoals bij ons. (En ook bij ons waren d'r dingen goed fout gegaan als het die zaterdag mis was gegaan. Daarom hebben we d'r tenminste 1 werkdag tussen gehad.)

Nee, TS word hier de schuld in de schoenen geschoven maar ik vind het bepaald niet onredelijk wat TS verwacht van Ikea en ik vind dat mensen TS onnodig de schuld in de schoenen schuiven.

TS moet zijn rechtsbijstand bellen en een klacht indienen bij Ikea. (In de hoop dat die bij hem wel goed word afgehandeld. Niet zoals bij ons. We zitten 8 weken later nog met ontbrekende onderdelen, schade en een niet gespecificeerde factuur. Goddank gaat het om maar een paar deurtjes die ontbreken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
TS wordt in dit topic helemaal geen schuld in de schoenen geschoven.

Wel wordt hier gewezen op de eigen verantwoordelijkheid en de diverse punten waarop TS zelf nalatig is geweest, deels naar aanleiding van onjuiste verwachtingen.

Je kan wel 100 keer schrijven dat je niet "een maand een Ikea keuken in dozen in je huiskamer kan zetten" maar dat verandert niets aan de feiten. Ja, zo'n opslag is lastig. Jammer dan. Daar hoeft Ikea verder geen rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ivow85 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:53:
TS wordt in dit topic helemaal geen schuld in de schoenen geschoven.

Wel wordt hier gewezen op de eigen verantwoordelijkheid en de diverse punten waarop TS zelf nalatig is geweest, deels naar aanleiding van onjuiste verwachtingen.

Je kan wel 100 keer schrijven dat je niet "een maand een Ikea keuken in dozen in je huiskamer kan zetten" maar dat verandert niets aan de feiten. Ja, zo'n opslag is lastig. Jammer dan. Daar hoeft Ikea verder geen rekening mee te houden.
Right. :)

Natuurlijk hoeft TS die spullen niet een maand ergens op te slaan omdat Ikea wel eens een complete keuken kwijt kan raken. Je houd een paar dagen speling, that's it. Dat heeft niets met nalatigheid van TS te maken.

Daarbij vind ik het ook onredelijk te verwachten van TS dat 'ie bij levering wel kan inschatten dat maar de helft van zijn keuken geleverd is. Hadden ze hier de helft van de spullen neergezet had ik ook gezegd "phoe, wat veel spullen" en was het echt niet in me opgekomen dat het maar de helft van onze keuken zou zijn.

Dus nee. Ikea verzaakt hier, niet TS.

EDIT: Als het niet Ikea zou zijn maar Bruynzeel. Verwacht je dan ook dat ze je complete keuken een maand eerder in je woonkamer donderen zodat ze 'm op tijd kunnen installeren? Want er zou wel eens wat mis kunnen gaan? Als je het bij een Bruynzeel of andere leverancier niet verwacht, dan ook bij Ikea niet.

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 03-11-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:48:
[...]

Een stucadoor, tegelzetter en schilder weg sturen omdat de keuken niet compleet is, daar gaat het over.
Bijdehand.

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 03-11-2018 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

D.deJong schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:30:
[...]
Een stucadoor, tegelzetter en schilder weg sturen omdat de keuken niet compleet is, daar gaat het over.
Bijdehand.
Ik denk dat we te weinig weten van de situatie van TS om hier een oordeel over te kunnen vellen.

Again, de schuld word in de schuld van TS geschoven terwijl in mijn beleving Ikea hier nalatig is. Als zij een datum afgeven, moet je daar op kunnen vertrouwen. Halen ze die datum niet en stuurt de aannemer een rekening omdat hij mensen heeft ingepland die niet kunnen werken, snap ik heel goed dat TS compensatie verwacht van Ikea. Hadden zij op tijd geleverd, had TS geen rekening gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Er wordt hier niet gezegd dat het allemaal eigen schuld is, Ikea valt wel degelijk wat te verwijten maar hier klagen dat je een maand uit loopt is klink klare onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

D.deJong schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:38:
Er wordt hier niet gezegd dat het allemaal eigen schuld is, Ikea valt wel degelijk wat te verwijten maar hier klagen dat je een maand uit loopt is klink klare onzin.
Waarom is dat onzin?
TS zoekt advies hoe hij met deze situatie om moet gaan en hoe hij schadeloos gesteld kan worden.

Daar is Tweakers toch (ook) voor?

Of had hij gewoon meteen zijn RBV moeten bellen? Dit kan ook voor anderen leerzaam zijn.

Ikea levert te laat, TS loopt een maand uit *en* krijgt een schadeclaim van zijn aanneemer. Lijkt mij reden genoeg er een topic over te starten.

Maar nee, TS had die zooi maar een maand op moeten slaan... Alsof het normaal is dat een levering een maand uit loopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:47:
[...]

Waarom is dat onzin?
TS zoekt advies hoe hij met deze situatie om moet gaan en hoe hij schadeloos gesteld kan worden.

Of had hij gewoon meteen zijn RBV moeten bellen? Dit kan ook voor anderen leerzaam zijn.

Ikea levert te laat, TS loopt een maand uit *en* krijgt een schadeclaim van zijn aanneemer. Lijkt mij reden genoeg er een topic over te starten.

Maar nee, TS had die zooi maar een maand op moeten slaan... Alsof het normaal is dat een levering een maand uit loopt...
Dan zou ik je eens inlezen in het leerstuk van gevolgschade en wat je redelijk kunt verwachten in de casus van ts. Dat is redelijk ingewikkeld en ik zou niet teveel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:47:
[...]

Waarom is dat onzin?

De reden dat hij uitloopt is omdat hij zijn planning en werkvolgorde niet voor elkaar heeft.
Dat de keuken niet compleet geleverd is is geen reden om stucadoors, schilders en tegelzetters af te zeggen.
Dit zijn allemaal werkzaamheden die je vooraf doet en niet naderhand, zelfs tegelen boven een aanrechtblad kan vooraf. (Vaak zat gedaan).
Schadeloosstelling omdat de monteur van de keuken terug moeten komen is logisch maar verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:37:
[...]

Ik denk dat we te weinig weten van de situatie van TS om hier een oordeel over te kunnen vellen.

Again, de schuld word in de schuld van TS geschoven terwijl in mijn beleving Ikea hier nalatig is. Als zij een datum afgeven, moet je daar op kunnen vertrouwen. Halen ze die datum niet en stuurt de aannemer een rekening omdat hij mensen heeft ingepland die niet kunnen werken, snap ik heel goed dat TS compensatie verwacht van Ikea. Hadden zij op tijd geleverd, had TS geen rekening gekregen.
Ik vind compensatie niet geheel terecht. TS kiest er voor om zelf bij de Ikea onderdelen te bestellen en een andere partij in te schakelen voor het plaatsen van de keuken. Daardoor kiest TS er voor om de organisatie op zich te nemen en daar ook de verantwoordelijkheid voor te nemen. Ikea moet inderdaad op tijd leveren maar is niet verantwoordelijk voor de gevolgschade van te laat leveren conform de overeenkomst die tussen TS en Ikea gesloten is. De aannemer is ingehuurd voor werkzaamheden van periode X tot Y, die valt ook niks te verwijten.

Dan kan je dus enkel aankloppen bij TS, hij heeft de afspraken met zowel Ikea als de aannemer gemaakt en daarbij het risico genomen dat, indien er niet op tijd geleverd wordt, hij verantwoordelijk is voor de afhandeling met de aannemer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:13:
[...]

Wij hebben onze keuken laten verzamelen en bezorgen. Het ding werd gewoon in onze woonkamer gedropt. Hoe hadden we kunnen controleren of alles wel compleet was? Als de helft geleverd was waren wij daar ook pas op de installatiedag achter gekomen.

Er is 1 gigantisch verschil tussen wat jij beschrijft en wat TS beschrijft. Jij hebt het over een 1e levering, TS heeft het over 4 leveringen.

Van een 1e levering kan ik me idd voorstellen dat je niet direct alles telt en ervan uitgaat dat ikea alles geleverd heeft. Maar als dat niet zo blijkt te zijn dan ga je toch zeker wel bij de 2e levering controleren of dat alles is (nu praten we namelijk niet meer over een complete keuken in flatpacks) en als je dan nog wat mist dan ga je toch zeker wel bij de 3e levering alles natellen (we praten nu over nog minder spullen).

1e levering mist wat, ok dat is wmb 100% de schuld van ikea, maar die leverde de volgende dag weer. En de werkmannen kunnen 1 dag iets anders doen, dat is over het algemeen wel te overbruggen.
Dat ze nog 3x hebben stilgestaan vanwege missende onderdelen vind ik volledig te wijten aan TS die zelf niets natelt. Controleer gewoon de 2e zending en de missende delen zijn weer binnen voordat de werklui ze nodig hebben, controleer gewoon de 3e zending en de missende delen zijn weer binnen voordat de werklui ze nodig hebben en je hebt 0,0 vertraging alleen 1 dag een ietwat andere planning.

TS presenteert het alsof Ikea maar moet leveren en de aannemer maar moet controleren of alles er is en hij zelf niets hoeft te doen. Dat kan je idd zo afspreken met de betrokken personen, alleen het is niet de standaard werkwijze (standaard ben jij verantwoordelijk voor dat alles er is zodat de aannemer aan de slag kan) en geen enkele aannemer zal bij dit soort afspraken zeggen dat hij de keuken er wel in 1 of 2 dagen inramt, de aannemer gaat dan gewoon extra dagen incalculeren omdat hij alles moet controleren en rekening moet houden met missende onderdelen.
Dit is gewoon voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten.
Bestel je een ikea keuken en zelf de aannemer dan heb jij het controlewerk te doen, doe je dit niet (zoals ts) dan mag je op de blaren gaan zitten en moet je niet gaan janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 17:38:
[...]
EDIT: Als het niet Ikea zou zijn maar Bruynzeel. Verwacht je dan ook dat ze je complete keuken een maand eerder in je woonkamer donderen zodat ze 'm op tijd kunnen installeren? Want er zou wel eens wat mis kunnen gaan? Als je het bij een Bruynzeel of andere leverancier niet verwacht, dan ook bij Ikea niet.
Het verschil is dat je een Bruynzeel keuken koopt bij een keukenhandel en door hun laat plaatsen. De keukenhandel zelf is dus verantwoordelijk voor het controleren van de volledigheid van de levering van Bruynzeel aan hun.
In dit geval kiest TS ervoor om de keuken zelf aan de aannemer aan te leveren en dan ligt de verantwoordelijkheid voor het controleren van de levering dan ook bij de TS.

Als je ervoor zou kiezen een Bruynzeel keuken zelf te plaatsen, of door een eigen installateur, dan zou ik 'm zeker wel 30 dagen voor de plaatsingsdatum laten leveren. Heb je de levertijd van zo'n keuken wel eens bekeken? Nalevering van bepaalde onderdelen zou dan ook wel eens weken kunnen gaan duren...

[ Voor 17% gewijzigd door Raling op 04-11-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 02-07 17:18
Dit gaat meer over de rechten e.d. rondom leveringen. Tikje WVB>>SF.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-07 20:30
unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:13:
[...]

Ik snap dat serieus niet.

Ik heb vorig jaar een Ikea keuken besteld en laten leveren (zelfs via een andere vestiging want mijn vestiging had hem niet op mijn gewenste leverdatum beschikbaar).
Terwijl de vervoerders aan het uitpakken waren was ik al aan het afvinken op mijn order/pick lijst.

En toen de vervoerders koffie zaten te drinken ben ik alles NOG een keer langsgelopen.
(Naast dat mijn vader ook alles een keer had gecheckt).
Uiteindelijk kwamen wij 1 bakje pootjes tekort, en dat was onze schuld (hadden een pootje gebroken).

Dus voordat wij gingen installeren, wist ik 100% zeker dat alles compleet was.

(In het geval van de TS was dat iets lastiger door de wisseling van productcodes, maar in de meeste gevallen heb je dat probleem niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat geeft niet, we zijn niet allemaal hetzelfde :) Jij doet wellicht ook dingen die anderen juist moeilijk vinden om te snappen.
Terwijl de vervoerders aan het uitpakken waren was ik al aan het afvinken op mijn order/pick lijst.
Niet elke leverancier zal het even netjes/handig uitpakken of je zoveel tijd geven om het af te vinken. En sommige bezorgers controleren het juist zelf voor je. Maar dan heb je natuurlijk eigenlijk geen garantie dat het helemaal perfect is.
En het is natuurlijk ook nog de vraag of je wel bij elke keuken een praktisch afvinkbare lijst krijgt (van de IKEA normaliter wel lijkt me).
Raling schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:44:
Het verschil is dat je een Bruynzeel keuken koopt bij een keukenhandel en door hun laat plaatsen. De keukenhandel zelf is dus verantwoordelijk voor het controleren van de volledigheid van de levering van Bruynzeel aan hun.
Je kan er ook nog voor kiezen om 'm te laten plaatsen door een min of meer samen gekozen derde. Dat is nodig als er bijvoorbeeld aanpassingen nodig zijn aan de leidingen. Die doet dan de voorbereiding en plaatsing in overleg met jou. En dat werd allemaal redelijk strak (door hem) rond de levering gepland.
Als je ervoor zou kiezen een Bruynzeel keuken zelf te plaatsen, of door een eigen installateur, dan zou ik 'm zeker wel 30 dagen voor de plaatsingsdatum laten leveren. Heb je de levertijd van zo'n keuken wel eens bekeken? Nalevering van bepaalde onderdelen zou dan ook wel eens weken kunnen gaan duren...
Dus dan zou je 30 dagen die stapels dozen in huis moeten hebben? Ik kon toen de boel was geleverd 2 kamers van mijn 4-kamer appartement niet gebruiken en ook in de gang en woonkamer/keuken zelf stonden dozen in de weg... E.e.a. was ook expres zo uitgeladen dat het voor de monteur in een praktische volgorde stond, maar het was heel lastig geweest voor mij om alles na te gaan.
Vergeet niet dat je bij Bruynzeel complete kasten krijgt ipv losse planken, die nemen daardoor nog veel meer ruimte in dan wat je bij de Ikea krijgt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
ACM schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:49:
[...]

Je kan er ook nog voor kiezen om 'm te laten plaatsen door een min of meer samen gekozen derde. Dat is nodig als er bijvoorbeeld aanpassingen nodig zijn aan de leidingen. Die doet dan de voorbereiding en plaatsing in overleg met jou. En dat werd allemaal redelijk strak (door hem) rond de levering gepland.
Met die samen gekozen derde is nog steeds heel duidelijk bij wie de verantwoordelijkheid ligt, namelijk bij de keukenzaak. De keukenzaak geeft namelijk de opdracht tot plaatsing, en is dus verantwoordelijk voor de levering van materialen.
Dus dan zou je 30 dagen die stapels dozen in huis moeten hebben? Ik kon toen de boel was geleverd 2 kamers van mijn 4-kamer appartement niet gebruiken en ook in de gang en woonkamer/keuken zelf stonden dozen in de weg... E.e.a. was ook expres zo uitgeladen dat het voor de monteur in een praktische volgorde stond, maar het was heel lastig geweest voor mij om alles na te gaan.
Vergeet niet dat je bij Bruynzeel complete kasten krijgt ipv losse planken, die nemen daardoor nog veel meer ruimte in dan wat je bij de Ikea krijgt ;)
Als ik er voor zou kiezen zelf de verantwoordelijkheid te dragen voor de levering, dan ja, dan zou ik dat zeker verder van tevoren laten leveren. Maar daar kies ik dan ook bewust niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Raling schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:59:
[...]
Met die samen gekozen derde is nog steeds heel duidelijk bij wie de verantwoordelijkheid ligt, namelijk bij de keukenzaak. De keukenzaak geeft namelijk de opdracht tot plaatsing, en is dus verantwoordelijk voor de levering van materialen.
Dát valt in het geval van Ikea in de praktijk heel erg tegen. Ze hebben een preferred installatiepartner (RIS Montage) die weer met onderaannemers werkt. Helaas blijkt dat als er wat mis gaat, Ikea geen druk kan uitoefenen op RIS. Nul. Nada. Niënte.

Dus de vraag is sterk of je met hun eigen preferred installatie partner wel beter af bent dan met een 3e. Enkel zijn in theorie de lijnen wat korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:01
Telefoonkosten, Benzinekosten en extra kosten aannemer zou mij redelijk lijken. Maar wat al eerder geopperd is: Probeer het eerst met IKEA onderling op te lossen voordat je advocaten e.d. in gaat schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Brammos85 schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:00:
Telefoonkosten, Benzinekosten en extra kosten aannemer zou mij redelijk lijken. Maar wat al eerder geopperd is: Probeer het eerst met IKEA onderling op te lossen voordat je advocaten e.d. in gaat schakelen.
Voor wat jij vraagt moet je wel aan kunnen tonen dat je als klant alles er aan hebt gedaan, en ik zie hier vooral een klant die niets heeft gedaan en alles maar overliet aan andere partijen.

Als jij niet zelf de geleverde spullen controleert en dit overlaat aan de aannemer terwijl hij het erin aan het stoppen is, tja dan krijg je extra kosten aannemer omdat die overal voor moet stoppen en dan krijg je extra telefoon/benzinekosten omdat je op stel en sprong het nodig hebt en niet kan wachten tot morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 21:01
Brammos85 schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:00:
Sorry maar 6 keer hen en weer rijden en xxx minuten bellen omdat er dingen missen? dan ben je zelf ook erg laks geweest. ik mis ook wel eens wat dingen bij Ikea. dan ga ik langs met een lijst van spullen die missen. En krijg je het alsnog 1 a 2 dagen later. En zeker als je voor 2k spullen mist dan valt het op. En controller je alles.
En laat je de aannemer pas weer komen als alles 100% binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 15:06
@loki504 Als IKEA meld dat ze nu echt alles hebben nageleverd maar dat pas tijdens installeren van spullen word opgemerkt dat er nog steeds spullen missen waardoor men meermaals heen en weer moet.
En dat komt dus omdat IKEA nummers van artikelen heeft aangepast waardoor de combinaties niet meer kloppen.
En als IKEA zelf de juist combinaties niet maakt kan waardoor er dus geen complete sets meer zijn sta jij als klant met de gebakken peren.
Het stomme is dat jij als klant dit dus niet kan nagaan omdat dit een systeem dingetje is ;)
Hier zit dus volgens mij de fout als ik de TS kan volgen.

Waar onze keuken vandaan kwam had een gelijksoortig verhaal toen hij bezig was met het schrijven van nummers met erbij veel details.
Want mochten er nummers wijzigen dan zouden ze via een andere weg toch alles compleet blijven kunnen zoeken en nabestellen mocht er schade bij transport ontstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk dat je met Ikea rond de tafel moet gaan zitten over het feit dat je een bestelling hebt geplaatst en dat Ikea dit niet op een juiste manier hebt gedaan. Je hebt rechten en plichten. Jij geeft het in handen van Ikea. Of dit nou een keuken is of stoel, boeiend, Ikea is verantwoordelijk voor levering van het product. Dat Ikea nu faalt en hoe en wat is niet interessant maar Ikea faalt, jij komt hierdoor in de problemen, vind ik in alle redelijkheid zijn verantwoordelijkheid voor moet kiezen. Als jij kan aantonen en rustig blijft en met Ikea gaat praten en kan laten zien hoe of wat jij hebt gedaan, besproken, eventueel aantonen om vanuit jouw kant problemen te voorkomen (daarmee bedoel ik zorgen voor oa 2 dagen voor start leveren in case als er wat is ofwel failsafe plan) dan denk ik wel dat Ikea iets voor je doet. Dit is gewoon kwaliteitfalen en het is beter dat Ikea het weet en misschien leren ze ervan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1