Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

L/W Warmtepomp en zonnepanelen in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Wij zijn bezig met de aanschaf van een vrijstaande nieuwbouwwoning. Deze krijgt geen gas meer en we zijn dus op elektra aangewezen voor de verwarming.

De aannemer levert standaard een Daikin Altherma 3 L/W warmtepomp met 180L boiler. Beneden vloerverwarming en boven LTV-radiatoren (boven hebben we nu echt nooit de verwarming aan). Wat googlen leert mij dat dit niet een hele rare keus is, maar waar ik van CV-ketels nog wel verstand heb, ligt dit wel erg buiten mijn comfortzone. Zijn er specifieke zaken waar ik op kan letten of naar kan vragen?

In de offerte die we nu hebben worden 12 LG 285 WP All Black panelen aangeboden voor 7K inclusief omvormer en installatie. Dat is dus 2 eur per WP. Wederom zoeken leert me dat dit hoog is, maar wellicht valt dit mee omdat dit superdeluxe examplaren zijn of zo? Ik heb geen zin om voor 1000 euro achteraf die dingen te laten plaatsen, maar als ik voor hetzelfde geld ergens anders 20 panelen kan krijgen is dat natuurlijk interessant.

Ten slotte ben ik erg benieuwd naar het verbruik. We gebruiken nu in ons huidige huis ongeveer aan stroom 3500 kWh per jaar, en 2000M3 gas. Hoe reken ik nu het beste uit of 12 panelen met ons te verwachten gebruik te veel is, of juist veel te weinig? Wat zou een goede aanschaf zijn?

[Voor 4% gewijzigd door P_de_B op 31-10-2018 14:33]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Alle reacties

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13:31
Als je zin en tijd hebt, dan is er zeker iets beters en mooiers te vinden in de markt. Bovenstaande lijkt me niet slecht, maar de prijs/kwaliteit verhouding kan ongetwijfeld beter.

Lees ook deze blog eens voor je mogelijkheden. Behalve voor zonnepanelen is dit ook vast mogelijk voor de WP.

edit:
@P_de_B Om een meer inhoudelijke reactie te kunnen geven, graag meer detail.
Heb je meer specificaties van de woning, isolatiewaardes, m2 opp, m3 inhoud?
Wat voor vermogen L/W WP heeft de aannemer geselecteerd?
Voor de boiler, hoeveel personen douchen per dag, bad aanwezig, ga je een regendouche of Niebla handdouche gebruiken, douche-WTW?
Als je ook wilt gaan koelen met de L/W WP, heroverweeg dan vloerverwarming boven: koude daalt, dus effectief koel je beter vanaf het plafond/bovenverdieping. Of komt er ook nog een airco om te koelen? (in nieuwbouw is koelen en zonwering minstens net zo belangrijk als verwarmen)

Voor zonnepanelen kun je je beter afvragen hoeveel panelen je kwijt kunt op O/Z/W en die gelijk neerleggen. Met 3420 Wp ga je zeker niet NOM of energiepositief zijn.
Wat betreft superdeluxe panelen zijn er die 320-350Wp per paneel doen (Panasonic HIT, SunPower) en voor 1.5 €/Wp of zelfs minder geinstalleerd kunnen worden.

[Voor 55% gewijzigd door Chris_82 op 01-11-2018 14:40]

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True